Nel. Nedleggelse av norske hydrogenfyllestasjoner!

solisten
NEL 03.09.2018 kl 10:50 8447

Sjokkert da jeg leste at norske hydrogenfyllestasjoner skal nedlegges! Hva slags signal er dette i NELs eget hjemland! Hva synes NEL-ledelsen om dette i lys
av NIKOLA-kontrakten og skrytet av NELs lysende fremtid? Når NEL ikke har tiltro i eget land har ikke NEL gjort jobben sin på hjemmebane. Rart om dette ikke får følger for kursen! Nei,dette er skuffende. Her må NEL-ledelsen komme på banen og berolige oss trofaste aksjonærer!
Redigert 19.01.2021 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2018 kl 10:55 8415

Haha. Nel har nå monopol i Norge. Det blir penger av slikt for alle aksjonærer. Nel eller Uno-X kjøper sikkert opp restene etter Hyop. Så dette er supert.
Nel stiger opp +1.57 % og RT 3.63
Redigert 03.09.2018 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Stubben
03.09.2018 kl 11:01 8358

Det er vel slik i alle sammenhenger at norske myndigheter springer i flokk. De klarer ikke å akseptere at noe er like bra eller bedre enn det de selv framlegger i fora. El biler er en flopp og en miljøbombe uten sidestykke.
Ernæring
03.09.2018 kl 11:12 8292

Det har blitt signalisert veldig klart at Nel ikke bruker mye energi ? mot det norske markedet og hvorfor. Dere ser jo hvor mye som foregår ute så vi bør være komfortable med at det er der de satser. El blir allerede "kastet" og "overskuddskraft vil etterhvert også gjøre regnestykket diesel mot hydrogen enkelt. Ting tar tid, stay tuned :-)
oppvigår
03.09.2018 kl 11:19 8233

Fjottene på venstre siden snakket for noen år siden varmt om at diselbilene var bra, nå sier de fy,fy. Nå mener de at elbilene er så bra, mens andre som har bedre innsikt i hvilke problemer batteriene vil medføre om noen år, rister på hodet og mener vi har ikke råd til en slik tabbe. Da snakker vi om den nye miljøbomben. Vil da disse politikerne ta det ansvaret, eller vil de som de alltid gjør bortforklare alt.
meocon
03.09.2018 kl 11:29 8147

Har dette noe med skatt å gjøre ?
Slettet bruker
03.09.2018 kl 11:31 8123

Ikke glem den miljøvennlige biodieselen.
2030kommer
03.09.2018 kl 11:38 8044

det er ikke Nels stasjoner som legges ned.
Tullium
03.09.2018 kl 11:47 7959

Hydrogenbilene har en god porsjon batterier de også, samt utstrakt bruk av karbonfiber, noe som absolutt ikke kan gjenvinnes og er et problemavfall. Batteriene har høy verdi selv etter endt levetid i bil, for eksempel i solcelleanlegg.
solisten
03.09.2018 kl 13:40 7747

Spent på hva som skjer videre, dette kan umulig være positivt for NELs renomme, i det minste når det gjelder bilsatsingen.
Synes ikke NEL har frontet fordelene med hydrogendrift godt nok, egentlig veldig skuffet!
solisten
03.09.2018 kl 17:32 7512

Syns det er rart at det ikke har blitt sterkere reaksjoner på NELs likegyldighet for det som skjer på bilfronten når det gjelder hydrogen-drift. Jeg har hatt store forventninger til at et norsk selskap som NEL ble såpass sentrale i utvikling av systemer og leveranse av hydrogen og regnet med at Norge da ville bli et foregangsland som ville fronte bruken av denne energien.Tenkte i mitt enfold at neste gang jeg kjøper bil blir det hydrogen, men tiden har gått og går uten at noe skjer, bortsett fra at de få stasjonene som ble etablert ganske enkelt legges ned uten at en har greid å opparbeide en kundemasse. Dette smaker egentlig av skandale spør du meg!
Boblegutt
03.09.2018 kl 17:37 7479

Synd, trist og leit for deg, men ingen problem for Nel som du ser på børsen. Nel er da klare til å gjøre jobben i Norge og, men da må noen bare tilby dem det. Forventer du at de skal sette opp fyllestasjoner gratis?
Slettet bruker
03.09.2018 kl 17:39 7460

Olönsamma verksamheter ska läggas ned. Då tänker jag även på nel och rotolyzer och proton och h2logic och hyon och allt det där andra eländet.
Slettet bruker
03.09.2018 kl 17:40 7435

@ oppvigår
Punkt 1) det skrives «diesel», ikke «disel»
Punkt 2) det skrives «venstresiden», ikke «venstre siden».
Punkt 3) du har fått med deg at det er høresiden som er i regjering akkurat nå?
Redigert 03.09.2018 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
donolini
03.09.2018 kl 19:45 7092

Det skrives «høyresiden», ikke «høresiden».
Redigert 03.09.2018 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
oppvigår
03.09.2018 kl 20:05 7004

Takker for korrigeringen. Man kan ikke bli annet en forbannet på de fjollete politikerne vi har. Ser ikke ut til at høyresiden er noe bedre. Virker som man ser seg blind på elbiler.
Fullkasse
03.09.2018 kl 20:10 6967

Gøy med så mange norsk eksperter her . Viktig å korrigere andre
Slettet bruker
03.09.2018 kl 20:56 6796

"Gøy med så mange norsk eksperter her . Viktig å korrigere andre"
Finn tre feil. :D
Fullkasse
03.09.2018 kl 21:02 6745

Jeg gjør aldri feil
oppvigår
03.09.2018 kl 21:09 6685

Greit med norsk eksperter. Om en bokstav er feil, så tar den ikke liv. Verre med komma, slik som denne fra ville vesten:
Heng ham ikke, vent til jeg kommer. Men problemet var at telegrafisten var ikke stødig i å skrive korrekt så da lød telegrammet:
Heng ham, ikke vent til jeg kommer.




Slettet bruker
03.09.2018 kl 21:57 6438

Tror det var i utlandet, en kurèr som mistet tråden.
Slettet bruker
03.09.2018 kl 22:11 6361

Den fortjente jeg :)

Framtia
03.09.2018 kl 22:22 6306

Håper for din del at du ikke seriøst mener det du skriver! Nel kam umulig ansvarliggjøres for manglende satsing på H2 av såvel bilprodusenter som norske myndigheter...Nel ved Løkke har ved flere anledninger nevnt at det drives omfattende voksenopplæring av norske batteri politikere...I mellomtiden gjør Nel klokt i å skape blest om H2 som ledende teknololeverandør i internasjonale markeder der de blir lagt merke til! Dette er beste måten å få norske politikere til å vokne!!
Keirax
04.09.2018 kl 07:39 5979

NEL nå også i Dagsavisen: https://www.dagsavisen.no/innenriks/nodvendig-med-offentlig-stotte-for-bygge-ut-hydrogen-stasjoner-1.1196445

Fortsatt høna eller egget problematikken, og treige politikere ofc. De knne strengt tatt noe av de vannvittige avgiftene på bensin og diesel og investert i ladepunkter + hydrogenstasjoner. Da hadde avgiftene gitt litt mening i et miljøperdpektiv, og ikke bare nok en spene på statens store melkeku...bileierne
solisten
04.09.2018 kl 11:51 5632

Når nå disse få norske stasjonene legges ned, hvor lang tid vil det da ta før vi får et hydrogenfyllestasjons-nettverk rundt om i landet? Altrnativet vil nå vøre el-bil i lang tid fremover, som vil føre til at interessen for hydrogendrift forsvinner. Og det er veldig synd. Har ment så langt at hydrogen for drift av bil er fremtiden!
Er nå skuffet og lei for en trist utvikling som jeg tror det blir vanskelig å snu!
Slettet bruker
04.09.2018 kl 12:31 5496

Jeg tenker at dette er uproblematisk for hydrogen i det lange løp i Norge. Man har rett og slett begynt i feil ende i troen at hydrogenbiler skulle slå gjenom med like mye hype som batteribiler. Riktig måte, og den som sannsynligvis kommer til å bli brukt de kommende årene, er selvfølgelig å bygge opp infrastrukturen rundt tungtransport og så kan privatbilene komme etter. Og for en slik utvikling så sitter Nel godt rigget, særlig hvis de rekker å få erfaring fra Nikola-caset før det kommer et stort prosjekt i Norge.
Slettet bruker
04.09.2018 kl 13:01 5424

ASKO får vel overlevert en eller flere av sine 4 bestilte Scania Vabis lastebiler med H2 drift denne måneden. Det gir kanskje et løft i oppmerksomheten.
Odi.1
04.09.2018 kl 13:42 5299

Det blir nok 50-60 år til med OLJE, så dette er for spesielt interesserte
solisten
11.09.2018 kl 16:13 4675

Ser vi nå at troa på hydrogen-satsing for personbiler er på retur? Virker ikke som om de som allerede er i markedet prøver alvorlig på å snu trenden med at det er batteri som vinner med oppsetting av hurtigladestasjoner og større drive for å få flest mulig merker arrangert for batteridrift.
Når hydrogenbil-leverandører ble spurt om hva de synes om nedleggelsen av de norske hydrogen-fyllestasjonene, er det kun Hundai som har troa og vil satse, Toyota(Mirai) syntes det var trist og leit, mer ble ikke sagt. Nei, dette er ikke bra for NEL.
IFA
11.09.2018 kl 16:31 4607

Det blir normalt betraktet som et konkurransefortrinn at et selskap får monopol på sine produkter - og spesielt i et norsk marked som til nå har vært basert på offentlig subsidiering.

Men NEL har sagt fra klart og tydelig at deres økende ressurser må ha fullt fokus på de største og mest attraktive globale hydrogenprosjektene - også med den mest inntektsgivende timing. Å rote med fokus spredt på mange småprosjekter som forstyrrer hovedprioriteringene er helt unødvendig for selskapet som sitter på store ordrereserver. Prosjekter med uklare fremdriftsplaner er erklært satt på vent av nødvendige grunner - også i Frankrike.

Kall det gjerne et luksusproblem.
Redigert 11.09.2018 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2018 kl 16:56 4501

Det har du nok rett i,men i transport går nok det meste på noe annet enn diesel og bensin om 50-60 år gamlefar.Nå er vi i en forandring,men dog er enkelte litt trege i avtrekkeren. Transport næringa tenker penger...så diesel og bensin er nok en dinosaur om 50-60 år. Man ser jo begynnelsen på noe nytt nå gamlefar.
oppvigår
11.09.2018 kl 17:04 4453

Hva som skjer i Norge er en vits. Vi i dette molbolandet er som kjerringa mot strømmen. Vi kommer diltende etter de andre landene om noen år.
Norge er et veldig lite marked, og vil ikke ha den store betydning for Nel eller annet selskap
really
11.09.2018 kl 18:32 4270

Det må du gjerne mene, men hvem har noe å tjene på å gjøre det annerledes? Ikke stasjonseierne, siden det nesten ikke finnes kunder. Ikke nel, de har mer enn nok prosjekter.

Det er ikke mulig å bygge et stasjonsnett i Norge basert på privatbilister. Det må til et minste volum for å komme i gang. Staten kan gjøre det, men bør de bruke våre skattepenger til slik. Ja, de kan bidra, på grunn av miljøgevinsten, men ikke være driveren.

Det Nikola gjør i US er genialt. Bygger stasjoner på basis av flåtesalg av lastebiler. Det gir kritisk masse. Og stasjonene kan brukes til å fylle privatbiler også. Når nettet blir stort nok kommer privatbilsalget også om hydrogenprisene blir fornuftige.

Det er en slik utløsende faktor vi trenger i Norge også. Det er en viss interesse. Ruter og Bring er to muligheter, og det finnes regionale aktører også.
Så må staten bidra med noe de første årene, slik de også signaliserer. Om det er nok, vet jeg ikke. Skal det skje noe i stor skala må det være lønnsomt. Eller forbudt å bruke kjøretøy med fossilmotorer i bykjerner.
Slettet bruker
11.09.2018 kl 20:45 4091

Tenker jeg avventer med Rep.emisjon kursen på 3.21 Trur jeg heller avventer til kursen er under før jeg kjøper mere aksjer. Sikkert lurt...
Tradinator
11.09.2018 kl 21:42 3937

Har du vært utenfor Norges grenser?? Kommer fra en langhelg i Italia, så ikke en elbil, langt mer lurer jeg på hvordan man har tenkt til å lade biler i land der folk stort sett bor i bygårder uten parkering annet sted enn på gata. No brainer. Det er Norge som er mot strømmen når det gjelder El biler. Den nye Mercedes El bilen har over dobbelt så mange bestillinger herfra, som fra Frankrike. Der bor det 90 millioner mennesker...