Biotec Pharmacon vs Genovis

JosefK
BIOTEC 31.05.2020 kl 11:23 3033


Biotec vs Genovis. To selskap med samme filosofi, litt forskjellig nedslagsfelt og relativt jevnstore. Jeg vil ta utgangspunkt i første kvartal og ekstrapolere tallene til et fullt år.

Først Cap: Biotec ca 1,5 mrd nok Genovis 2,2 mrd sek


Biotec:
Omsetning Q1: 35,5 MNOK omsetning (EST): 142 MNOK
Ebitda Q1: 13,8 ebitda (EST): 55,2 MNOK

Genovis:
Omsetning Q1: 11,5 MSEK omsetning (EST): 46 MSEK
Ebitda Q1: -0,85 MSEK ebitda (EST): -3,4 MSEK

Er det noen som ser hvordan dette ender? Om jeg er snill med Genovis så fant jeg at de hadde 13,6 MSEK ebitda på fjoråret, noe som tilsvarer ev/ebitda på ca 161 Jeg ser nordnet beregner p/e til 250. Bare for kontrollen sin del.

Uansett: om jeg legger ev/ebitda til grunn, så burde prisen på Biotec være 8,8 milliarder nok, som tilsvarer kurs på 184. Og det med litt juks i favør Genovis. Jeg burde kanskje brukt 12 måneders rolling i stedet for å ekstrapolere, men det er så mye enklere å gjøre det på denne måten. Men jeg tror ikke resultatet ville vært så forskjellig likevel.

Forstår dere nå hvorfor jeg gjentar unicorn?

Er det noen som vil se en tilsvarende sammenligning med PCIB? BGBIO? NANO? PHO? MEDI? Altså ikke direkte sammenlignbare aksjer? Noen kommer til å bli flau om jeg gjorde det. Tro meg.

Forskjellen her er at Genovis er priset som om de var notert på Nasdaq.

Kjøp nå for all del IKKE Biotec aksjer på mine beregninger. Men om du har gått til anskaffelse av noen bør hodet sjekkes før du i det hele tatt får lov å nærme deg salgsknappen. Søk hjelp. Skaff verge. Lås inn og kast nøkkelen. For svenskene vet hva de driver med og det er en grunn til at de har havnet øverst i aksjonærmanntallet.







Redigert 19.01.2021 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
oppturen
31.05.2020 kl 11:43 2989

Det fine er at tar du samme utgangspunkt etter Q2 så vil tallene høyst sannsynlig være enda bedre i favør biotec. ( med mindre biotec går minst 5x før den tid)

Det vi er vitne til er den berømmelige ketchup effekten.

Blant annet AKA sin eierpost ( de kjøpte først restene av MACK sin beholdning da kursen steg pga. Woulgan, inngang rundt 8 og ut rundt 20, deretter ble de med i Emisjon på 20 og satt til kursen var under 4. Når kursen begynte å stige solgte de på rundt 6, rundt 8 og etter Q1 solgte de alt, trolig på Max 10)
I 2019 ble biotec svært lavt priset ettersom mange trodde her ville komme en ny emisjon. I H2 kom omveltningen, SAP sitt bidrag på bunnlinjen gjorde at en snudde til positive tall, etter rabalder i styret skiftet en kurs og satset nå fullt på AZ.

Poenget er at den gode nyhetsstrømmen kom allerede i 2019, men på grunn av «slitne» aksjonærer og dårlig rykte?(mange brente seg på emisjonen på 20) steg ikke kursen slik som det fundamentale skulle tilsi.
Kursen burde vært over 20 ved nyttår 2020 og med tall og nyheter til nå i 2020 burde kursen vært langt over 100.

Men her er bare å sitte i ro, vi vil få svært fine tall fremover og reprising vil tvinge seg frem. Oppturen har akkurat startet.
:-)
God pinse !
leeds01
31.05.2020 kl 11:56 2950

Og når blir Biotec kjent for flere?

Nå er det kun den indre kjernen…. pluss noen få til etter hvert, som kjenner til selskapet, langt færre som vet egentlig hva de driver med. Eneste omtalen de får, er noen setninger etter hver kvartalspresentasjon eller i etterkant av de sjeldne børsmeldingene.
Det er vel også en analytiker fra Carnegie som delvis har fulgt selskapet, og han har hatt kursmål på rundt kr.30 de siste 8 årene.

Noen som vet om det er flere analytikere som seriøst har begynt å interessere seg?
JosefK
31.05.2020 kl 11:59 2942


Nei 😂
rufus01
31.05.2020 kl 12:26 2878

Det er helt greit at biotec fremdeles er i skyggenes dal, påtross av den kursstigningen som har vært. Når den ventede stigningen manifisteres gjennom Q2 og senere Q3. Så vil biotec eller ArcticZymes stige frem som selvest fuglfønix. Det er min spådom, etter og ha lest hva JosefK har gravet frem av informasjon de siste ukene. Da er det nok mange som vil bli overrasket, også meglerhusene som enda ikke har skjønnt hva som er i ferd med og skje i Tromsø. Nei JosefK det skal ikke selges en eneste aksje ;)
Redigert 31.05.2020 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2020 kl 12:45 2820

Biotec Pharmacon blir tidsnok kjent for flere.
Personlig begynte jeg å kikke nærmere på den etter den store oppgangen, (Så den dessverre ikke tidligere), men kjøpte en god slump på dippen i forrrige uke.
Oppgangen etter den siste dippen har bare så vidt begynt.
Jeg vil helst ikke anbefale noen å kjøpe aksjer, men det kan være bryet verdt å sette seg inn i hva BP holder på med og mulighetene til selskapet på både kort og lengre sikt.
Det er mye å gå igjennom for den som ikke kan eller liker å bruke for mye tid på slikt, og til disse kan jeg anbefale å lese JosefK sine innlegg om selskapet.
Jeg oppfatter vekommende som en meget oppegående skribent som har brukt masser av tid for å sette seg grundig inn i materien.
Slettet bruker
31.05.2020 kl 13:44 2716

Jeg sidder og venter på, at Rischioso kommer og påstår det stik modsatte af dette indlæg.
RobertZ
31.05.2020 kl 14:16 2648

Jag delar delvis din syn här Josef men jämförelsen haltar något. Jag äger både Genovis och BIOTEC, men har klart större portföljvikt i det senare. För Genovis var Q1 tyngt av ett förvärv man gjorde samt att många labb i framförallt US stängde ned i slutet på Q1. Genovis arbetar med andra typer av enzymer än BIOTEC och dessa används inte i varken corona vaccin eller test kit. Genovis fokus är biologiska läkemedel (som för övrigt är en mycket spännande och snabbväxande del av pharma-industrin).
Genovis har precis börjat slå sig in på bioprocess marknaden vilket betyder att deras enzym nu ska användas inom tillverkning av läkemedlen (likt SAN). Med flera sådana orders kommer oms och EBIT explodera samtidigt som deras analys business växer +25% om året men från låga nivåer. Kan tänka mig att Genovis gör +100 msek i EBIT om 2-3 år.

Jag tycker ett bolag som Genovis ska vara dyrt och BIOTEC ska absolut värderas på liknande om inte högre multiplar givet att caset är corona-de-riskat. Men ska man jämföra dessa bolag måste man rensa för corona effekt och andra störande poster som ex förvärvskostnader och titta på underliggande business.

Med namnbytet kommer säkert fler få upp ögonen för BIOTEC, tror bolaget fortfarande har stämpeln som ett trött och misslyckat biotechbolag av många investerare.

JosefK
31.05.2020 kl 14:38 2591


Endelig litt kvalifisert Feedback. Og vi er nok ikke helt uenig. Jeg tror du også ville si at å selge under 100-lappen er som å gi bort en nyre uten å skjønne hva man driver med. Dessverre kan jeg ikke Genovis så godt som deg. Men regnskap lyver ikke. Så jeg synes det er fair likevel. Men for all del: DYOR. Alltid.

leeds01
02.06.2020 kl 08:53 1954

Hvor ofte er det vanlig å avholde Capital markets day? Med alt som skjer nå, ville det vel være en god idé å kjøre et slikt arrangement for å tiltrekke seg nye investorer og lage litt blest rundt selskapet.
bj111
02.06.2020 kl 09:43 1850

Herlig med litt info fra Sverige, der har de litt mer erfaring med bio og prising av slike selskaper. At største eier i Biotec er svensk gjør informasjonen enda mer interessant selv om vi må forholde oss til at Biotec er notert på OSE som er en lavpris børs når det er snakk om Bio.
JosefK
13.10.2020 kl 14:58 1090


Litt artig å se tilbake. Jeg sjekket price/sales ratio i dag. Og med de tallene som er tilgjengelig matcher AZT GENO omtrent på en prikk.

Jeg kom fram til 122,9 mill for de siste fire kvartalene for AZT, noe som gir P/S på 32,5

Genovis ligger på 33,4 i følge https://www.bloomberg.com/quote/GENO:SS

Antakelig en bedre benchmark å bruke enn P/E siden det blir sinnsyke utslag når overskuddet er så lite for Genovis som har P/E over 500.