Jethro’s hemmeligheter II

JosefK
BIOTEC 02.06.2020 kl 23:36 1491

Å grave i ArcticZymes’ forretninger har medført en del overraskelser. Det har også medført at jeg har større forståelse av selskapet i dag enn jeg hadde i februar. Jeg skal avsløre litt mer av hemmeligholdet her.

Først kan det være OK å prøve å forstå businessen.

ArcticZymes har et verdensomspennende nettverk av distributører i tillegg til at de distribuerer egne varer. Man finner den offisielle listen av distributører på hjemmesiden ArcticZymes.com. Jeg velger å kalle dem tier 1, offisielle distributører.

Tier 1
Danmark: Kem-en-tech
Italia: Resnova
Resten av Europa: Tataa Biocenter

Australia: Scientifix
Korea: BMS
Kina: biohub International

Det ser med første øyekast ut som en tynn liste. Men det er mer punch i disse aktørene enn man i utgangspunktet skulle tro. Man må heller ikke glemme egen distribusjon gjennom webshop, den amerikanske underavdelingen og et fremskutt lager i Nederland. De hadde i hvert fall et lager i Nederland tidligere. Det begynner å bli en stund siden jeg leste om det, så ikke skyt meg om det har blitt endret.

Tier 2
Her begynner det imidlertid å bli hårete. Og mer uoversiktlig. Jeg har definert tier 2 som at:

-de ikke identifiserer produsent
-de er ikke identifisert som distributør

Her finner man de store aktørene som Thermo, sigma aldrich, new England Biolabs blant mange fler. Jeg kunne sikkert listet opp en liste lang som armen min. Tier 2 har det typiske kjennetegnet at de også har en del egen produksjon av f eks kits.

Tier 3 -White label
Og om man tenkte det ble uoversiktlig med tier 2, Så blir det kaos når også navnet endres til å bli et eget brand.

Det er OGSÅ tilfelle!

Jeg skal plukke fram noen eksempler på det. Her et eksempel fra England:

https://www.cambio.co.uk/4/2334/220/products/cryophile-uracil-dna-glycosylase-(heat-labile)/

Legg merke til at COD UNG har fått navnet Cryophile som prefiks. De har gjort det samme med en lang rekke av de kjente AZ ensymene.

Her fra Avantor:

https://no.vwr.com/store/catalog/product.jsp?product_id=16427367

Og det finnes flere. Problemet er at når navn endres og opprinnelse blir skjult så er det kun spesifikasjon å gå etter. Og da kan det hende det er et knockoff produkt. De finnes og . For COD UNG som jeg har brukt som eksempel her, er det vanlig å finne Revers transkriptaser framstilt fra e.coli og Moloney Murine Leukemia Virus. De ligner men når man vet hva man ser etter, så kjenner man dem igjen.

—-

Min forståelse av dette markedet er at de minner mest om bilindustrien. Det finnes en haug bolter i en bil og du kan finne den samme typen i en Renault og i en Mercedes. Men det er en haug av de som lager samme type bolt og vekselvis selger dem etter avtale. Det er ikke fullt så enkelt som bolter i en bil, men det har mange likheter.

Og for de som synes det er vanskelig, ja det er det. Spesielt når man betrakter det fra utsiden. Men man ser det virker fra år til år gjennom økt salg. Så da virker det tydelig etter hensikten. Min hovedinnvending er at det blir rotete for sluttbruker om de finner noe de er fornøyd med og blir fratatt muligheten å handle direkte fra produsent.

Merk også at min tier-inndeling er min måte å anskueliggjøre på som outsider.

Jakten på hvem Jethro handler med blir nok ikke ferdig med det første. Men jeg blir mer og mer klar over det mer intrikate ved ensym virksomheten.

Redigert 20.01.2021 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
Struts
03.06.2020 kl 07:52 1288

Stor kreditt for at du forsøker (godt etter min lille mening) å forklare det vanskelige på en lettfattelig måte!
Wolf37
03.06.2020 kl 11:22 1026

Vill bara tacka dig JosefK för din outtröttliga inlägg samt reserch som du delar med dig av och försöker få oss forumläsare / skribenter att förstå vad som händer i bolaget.
Själv har jag varit med sedan innan FAS3 på WB, så kan väl säga att man är glad att enzymerna har blivit ett stabilt ben att stå på.

Keep up the good work.

Best Regards

Wolf37.