En fot i bakken

ks1977
HUNT 03.06.2020 kl 09:54 258981

Ser at det hovedsakelig er baissing, haussing samt bevisste forsøk på kursmanipulasjon som preger "diskusjonene" på forumet, så tenker at det kanskje hadde vært greit å ta en fot i bakken.

Hvor lenge ratene forblir høye er det umulig å spå da bildet er for kaotisk til å kunne gjøre gode kvalifiserte gjetninger. Det eneste vi vet er at ratene så langt har vært (unormalt) gode, at vi på et eller annet tidspunkt (min personlig gjetning er enten Q3/2020 eller Q2/2021) vil se et betydelig press på ratene, og at vi har en rekordlav ordrebok som sannsynligvis kommer til å forbli lav frem til IMO2030 er avklart.

Personlig så har jeg problemer med å se et scenarie hvor gjennomsnittlig spotrate for 2021 og 2022 skal kunne være på 17,4k og 22,5k (det laveste vi har hatt siden 2007 var i 2018 med 15,5k) samtidig som at skraping forholder seg "lavt" med 12MDWT for hvert av årene (mot 20MDWT i 2018), men jeg velger likevel å ta utgangspunkt i Cleaves sin analyse da jeg føler at det er et konservativt utgangspunkt (det er vel også den analytikeren med lavest kursmål på kort sikt?).

I mai-rapporten hvor Clevaes nedgraderte hele sektoren og satte kursmål for HUNT på 2,9NOK så har Cleaves likevel;
Net earnings 2020 = 57
Net earnings 2021 = 9
Net earnings 2022 = 8
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78 (denne fremgår ikke av rapporten, men estimerte rater frem til Q3/24 fremgår på side 13 og de er høyere enn 2023 så setter 2024=2023)

For en discounted cash-flow analyse så må man jo ta med hele levetiden, men jeg stopper i 2024 (selv om Cleaves estimerer at supersyklusen starter H2/2023).
Vi må likevel korrigere estimatene til Cleaves noe;
1) Rapporten er laget før TCene som HUNT låste for Disen og Idun. Dersom jeg summerer Q1, guidingen for Q2 (89% var inngått), TCene for Q3&Q4, samt en spotrate for Q3&Q4 på 25k (hvilket bør være konservativt for ECO med scrubber) så får jeg net earnings på 70 (jeg har da blant annet ignorert off-hire, samt benyttet 20,5k fra og med Q2)
2) For 2021 og 2022 så har Cleaves cash-break even på 26,1 og 26,2 (før 22,4k i 2023). Dette vil jo selvfølgelig avhenge av renter fremover, men det er ingen grunn til å tro at rentene skal hardt opp på kort sikt. Rapporten kom jo også før HUNT sin finansiering hvor HUNT guider cash break-even på 20,5k når hele flåten er på vannet. Tillater meg derfor å korrigere Cleaves sin cash break-even estimat med 5k for 2021 og 2022, noe som med 7 skip utgjør knappe 13MUSD pr år. For 2023 og 2024 så har Cleaves 22,4, men jeg lar det stå (selv om det utgjør ytterligere 5MUSD hvert år)

Korrigert net income (konservativt i mitt hode) blir da;
Net earnings 2020 = 70
Net earnings 2021 = 22
Net earnings 2022 = 21
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78
Tar vi utgangspunkt i en kurs på 3,5NOK og USD/NOK 10 (dette er den mest spennende jokeren fremover), dvs et market cap på 200MUSD, og krever at hele market cap skal være tjent inn innen 2024 så må jeg benytte en diskonteringsrente på 13%.

Dette er da, etter mitt syn, et konservativt scenarie hvor ingen oppside (nye sanksjoner mot Cosco, bunkerspris tilbake til Q1-nivå osv) er tatt med. Samtidig har jeg da krevd 100% avkastning etter 5 år, samt forutsatt at kursen (og utbytte) ikke stiger mer enn net earnings. Jeg har også fullstendig ignorert mesteparten av supersyklusen.

For meg så er risk/reward for HUNT absurd god, men praktisk talt ingen nedside (på lang sikt) og veldig høy oppside (på lang sikt) samtidig som at man er eksponert for evt triggere (på kort sikt). Jeg har dog ingen formening om hva Mr Market bestemmer seg for på kort sikt, men med en diskonteringsrente på 13% i noe jeg ser på som et urealistisk worst case scenario - og hvor vi høyst sannsynlig også får en kraftig reprising oppover senest i 2023 - er mer enn godt nok for meg til å gå inn på disse nivåene. Skjønt dersom man synes at Cleaves er optimistisk, at en diskonteringsrente på 13% ikke er god nok, at vi ikke får noen supersyklus, ikke får noen reprising i et fremtidig bullmarket, så kan man jo komme frem til en annen konklusjon. Man kan jo også spekulere i om hvor lavt Mr Market vil presse HUNT (selv om HUNT mest sannsynlig ikke kommer til å tape penger verken i 2021 eller 2022).
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
canarias
14.05.2022 kl 23:20 8139

All respekt for ks1977 men her uttaler du deg om rene rykter som om at de skulle være sanne og at du skal være smartere enn Fredly.
Jeg tror ledelsen har bedre innsikt og forståelse enn visse skribenter her som kun antar.
Men som sagt Time will Show.
ks1977
14.05.2022 kl 17:43 8260

HUNT bør dessverre ikke følge de andre tankaksjene opp selv nå ratene går opp, gitt at HUNT kan finne på å selge resterende skip når som helst (om de ikke allerede er solgt). Alt over NAV er derfor "høyrisiko" (eller, for å si det som Fredly, helt koko). Lettet over at jeg har vektet meg heftig ned i HUNT, men trist at HUNT - tilsynelatende - ikke ønsker å være med på (evt) kommende supersyklus
canarias
14.05.2022 kl 13:37 8393

Rykter er ofte nettopp rykter, uansett spennende å følge fortsettelsen.
Her jobbes det nok i kulissene, og for aksjonærene i Hunter Group.
Så lenge vi har en så stor hovedeier , en av Norges beste investorer de siste 20 - 30 årene og som jobber gratis for oss alle aksjonærer vil det nok ende bra
El Tigergutt
14.05.2022 kl 01:43 8604

Ja det spørst evt. kva plan dei har med Hunter Group om alle skipa blir solgt.
Ikkje heilt da eg hadde håpt på endo. Såg for meg drift ei stund på ok rater og låsing av skip på lengre tc kontrakter dor så og selge med premium.
Tenker vel at om skipa blir solgt så er det vel tilbakeføring av kapital som igjen blir utøvd.
Uansett sjelden sånne rykter uten at det er noko hold i det.
drekkapilsen
14.05.2022 kl 00:11 8642

Det var 180musd i gjeld ved årsskiftet og 29musd i cash. Med dollarkurs på 9,71 tilsvarer 95musd*4 +cash-gjeld ca 3,85 kroner pr aksje. Kan vi kanskje regne med 3,5 i utbytte og resten blir igjen i skallet?
El Tigergutt
13.05.2022 kl 17:42 8781

Vi får sjå om dei nye ryktene om kjøp av skipa stemmer denne gangen… DHT avkrefter at det er dei som er kjøper. Spekuleres i usd 95 mill. pr skip.
Vil jo gje ein god slump penger i kassa.
Nokon som husker kor mykje lån det er igjen i selskapet?
canarias
13.05.2022 kl 12:36 8938

Når ratene fosser oppover vil kursene ta skikkelig av, her venter en tålmodig med store penger inne.
Hunter Group greide til og med å tjene penger I ett av tidenes verste tankmarked.
Slettet bruker
09.05.2022 kl 15:15 9131

Det er vel lite relevant i og med båtene er på kontrakter..
El Tigergutt
09.05.2022 kl 15:03 9011

Nokon som veit om båtene til Hunter også er sånn at dei kan frakte raffinerte produkter? Må evt. først gjøres ein «clean up «av systemene ( som ja koster litt) først… eller husker eg heiøt feil?
retard
01.04.2022 kl 12:14 9439

Kommer alltid en supersyklus, i tank også.
Det bare tar litt tid :)
Cutter
01.04.2022 kl 12:01 9461

Ser at ratene er på vei oppover nå. Da kommer volumene i tank aksjene med en gang.
ks1977
17.03.2022 kl 16:46 9924

Dumt spørsmål, men hva er hensikten med en flerårig lyttepost dersom du ikke øker når kursen nær halveres? (eller mente du "buy and forget" og var uheldig med tidspunktet du kjøpte på?)

Var uheldig med "timingen" selv jeg, og kjøpte mine første aksjer en eller annen gang mellom oktober 2019 til januar 2020 - hvilket er den eneste perioden hvor kjøp vil medføre papirtap i dag... Heldigvis så var det en mindre post, så jeg hadde muligheten til å gå tungt inn når kursen falt.

Ironisk nok så har HUNT vel hatt en bedre inntjening siden kurstoppen enn hva man så for seg den gang.

Dessverre så har HUNT endret seg en del fra jeg startet denne tråden.
JTC
17.03.2022 kl 00:47 9945

En fot i rævva! Kjøpte en lyttepost her for noen år siden og har ikke tjent ei krone. Har vel faktisk tapt noen kroner i tidenes beste børsmarked. Heldigvis bare noen småkroner i denne møkkaaksjen. Man kan vente på maling tørke, men tipper Fredly kvitter seg med dritten før tankmarkedet eventuelt får et oppsving😂 Heldigvis har jeg mesteparten av pengene mine i andre aksjer og eiendom og PE:)
Slettet bruker
16.03.2022 kl 20:04 10108

Strake veien til kr. 3.50 😁
Cutter
16.03.2022 kl 14:50 10200

Er det noe rykter ute å går igjen nå? Opp over 5%
eike
15.03.2022 kl 12:07 10493

Har også kjøpt 100000 ekstra aksjer på disse siste dagers kurser, så får nå vi se fremover hvordan det går! Må jo være et godt kjøp. Er blitt langsiktig!
canarias
15.03.2022 kl 12:02 10505

Så sant solidox,har også undret meg over det.
risk/reward nivået er særdeles attraktivt
Redigert 15.03.2022 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2022 kl 11:48 10438

Det er det. Aksje med veldig lav risiko i disse dager og med potensiale til plutselig å gi 25% ekstra avkastning over natten. Rart at ikke flere ser dette
canarias
15.03.2022 kl 11:33 10459

Hunter er uansett ett bra kjøp på dette nivået, det er når tankmarkedet er dårlig en skal kjøpe , ikke når det begynner å bli bra.
Trigem
14.03.2022 kl 21:02 10755

Jepp enig med deg og det var derfor jeg kommenterte det også. Skal.også huske at DNB ikke oppdaterer daglig.

Så er dollar/nok fordelaltig, Fredly selg!
Redigert 14.03.2022 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2022 kl 20:58 10734

Når vi diskuterer evt. salg av alle aksjene i HUNT er ikke kursmål veldig interessant. Det er derimot NAV som beskriver virkelig verdier i selskapet. Mener DnB baserte sine tall på 86,3 USD + scrubber på 8,3 pr skip

Arbeidskapital + cash på 38 USD og gjeld på 194 USD

Disse tallene gir 3.5 pr aksje
Redigert 14.03.2022 kl 21:02 Du må logge inn for å svare
Trigem
14.03.2022 kl 20:53 10745

Tror de er verdsatt litt lavt, tror det er nærmer 95-96m$. Nybygg er pr nå på 111m$ og resalg 5 år er 74m$.
Trigem
14.03.2022 kl 20:42 10744

DNB er ikke nødvendigvis bedre. Her er kursmål opp mot reell verdi. DNB hadde kursmål 3.3->3.0->3.1 ila en måned men med hvilken horisont?
Slettet bruker
14.03.2022 kl 20:20 10780

Der er vel greit å nevne at DnB som sikkert er litt bedre å regne enn deg har NAV på kr. 3.5 og kursmål på 3.1
ks1977
14.03.2022 kl 18:41 10665

De burde (...) være i en god posisjon. Selv om de "offisielle" tallene på andrehåndsmarkedet for ECO scrubber er en god del lavere enn nybygg, så er det ikke mange salg for nyere ECO scrubber så tror at de "offisielle" tallene lyger en del (gitt at man har litt is i magen, og det er jeg ikke så overbevist om at Fredly&co har).

Her er en lenke til en fersk presentasjon fra Pareto for "offisielle" tall: https://youtu.be/IOTT301nEls?t=590

For HUNT sin del så har de bokført egenkapital på 176,5MUSD pr 31.12.2021 hvor skipene er bokført til 333MUSD eller 83MUSD/skip. Det ser ut til å være i tråd med de "offisielle" tallene til Pareto, men tatt i betraktning hvor mye nybyggprisen har steget (og skiftet vi ser mot ECO #EEXI + scrubberfordelen med økt spread) så burde det være mulig å få en del mer (hvis man har is i magen...)

Tar vi bokførte verdier for god fisk og deler de 176,5MUSD på 564M aksjer (fra Nordnet, dette er vel eks HUNT sin egne aksjer) og USDNOK 9 så snakker vi da om 2,82NOK/aksje
Slettet bruker
14.03.2022 kl 15:53 10759

Jeg tror at Fredly nå kvitter seg med alle fire skipene gjennom salg av aksjene i HUNT. Cash is king, spesielt i disse urolige tider.
Han har vist gjennom salg av de to foregående skipene at han har et pragmatisk syn på pris så lenge han tjener gode penger på salgene.

Han tar hensyn til de øvirge aksjonærne som kommer inn under fritaksmetoden (AS og aksjesparekonto) ved salg av aksjene.
Ved tilbakebetaling av kapital vil det oppstå skattepliktig gevinst på deler av salget
Redigert 14.03.2022 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
canarias
14.03.2022 kl 13:47 10844

De har sett etter andre case men i de siste års turbulente og utfordrende markeder er det ikke lett, så det kommer når det klaffer med kriteriene.
Ellers er dine konklusjoner El Tigergutt ikke helt på viddene.
Som sagt før corana kunne ikke Fredly forutse.
Redigert 14.03.2022 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
El Tigergutt
14.03.2022 kl 12:59 10875

Siden Mr. Fredly har venta så lenge så trur eg han venter litt til. Selger først når ratene er gått opp og båtene er låst på litt lengre TC kontrakter. Då får han premium betalt og selger heile dritten…
Jafall det eg trur.
Men er litt rart at dette Hunter Group er eit investerings selskap med bla. olje service som målområde (ref. heimeside og presentasjon). Skulle tru at dei kunne sitt etter andre gode case i det området og investere…
canarias
14.03.2022 kl 10:42 10997

Som Pareto sier er 2023 og 2024 ventet å bli fantastiske år for tankflåten og kursene vil begynne å gå minimum 6 måneder før oppsvinget starter.
Det at Hunter selger sine hypermoderne VLCC nå til slaktepris har jeg liten tro på.
Dagens kursutvikling typer på at markedet deler min konklusjon og ikke har tro på oppkjøp i den nærmeste fremtid.
Redigert 14.03.2022 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
Trigem
14.03.2022 kl 10:32 10987

Det er ofte en sannhet i rykter. Det var på samme måte sist også at ryktene oppstod før det var offentliggjort.

Slaktevekta er ca 96mill$ for denne typen/alder pr nå. Det vil vel si at man sitter igjen med rundt 3kr/aksje. I tillegg så er det vel noen skilling i kassa.

Blir spennende å se om pengene blir utbetalt og selskapet blir oppløst eller om pengene skal reinvesteres. Personlig tror jeg på det første iom at de på 2,5 år ikke har kommet opp med noe som helst.
Helg11
14.03.2022 kl 09:49 4428

På slutten av denne videoen er det litt om verdsettelser av flåter (bl.a. Hunter) fra Pareto:
https://www.youtube.com/watch?v=IOTT301nEls
canarias
14.03.2022 kl 09:38 4329

Rykter er ofte rykter men Hunter Group har 4 meget attraktive VLLC så de vil uansett ikke gå på noe billigsalg eller slaktepris, balansen i selskapet er meget bra og med bunnsolide hoved aksjonærer.
Redigert 14.03.2022 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
Null
14.03.2022 kl 09:20 4277

Hva kan vi da få for våre fire båter?
Hva blir i tilfelle slaktekursen på Hunt?

NULL
Helg11
14.03.2022 kl 09:08 4233

Fra Pareto i dag, rykter om oppkjøp av Hunt-flåten:
Tankers: Euronav rumoured to sell 4x VLCCs, positive MR-datapoints
• According to several brokers, Euronav has sold its four STX (Korea) built
VLCCs ‘Sandra’, ‘Sara’, ‘Sonia’ and ‘Simone’ to Sinokor
• The vessels were built in 2011 and 2012, and were part of the Maerskacquisition in 2013/14. No price has been disclosed yet, but we value them at
USD 45m (2011) and 48m (2012) in our USD 11.6/share NAV in EURN.
• Given a strong liquidity position we would expect EURN to use proceeds to
increase their fleet of more modern eco (with scrubber?) vessels, and note that
there are plenty of rumours around the HUNT-fleet of (also) four VLCCs now
El Tigergutt
13.03.2022 kl 22:19 4379

Stille, dødsstille fra gjengen i Hunter group.
Kanskje dei bruker litt på og kjøpe tilbake aksjer… usikker på utbytte.
Klarer ikkje heilt og sjå kva dei skal jobbe med i kulissene heller for evt. nye investeringer/satsings områder.
Va jo noko på gang i fjor vår, men det datt i dass og dei brukte penger til å betale utbytte i staden for (0.50 øre).
Spartan
13.03.2022 kl 20:47 4481

Hva tenker folk om utbytte i år? 3-20 øre? Blåser de litt kontantbeholdning for å gi til aksjonærer?
Trigem
13.03.2022 kl 20:25 4460

Faan det var dødt her! Like dødt som infoen fra selskapet! Har folk mistet troen, rottene rømt skipet?

Er det ingen som har noen triggere på lur?
Trigem
12.03.2022 kl 11:47 4739

Ja nå skal det vel sies at han var maksimalt uheldig da med at korona "dukket" opp. Dessuten var vel ikke salgene av skipene veloverveid heller. Dette indikerer vel egentlig at han ikke hadde tenkt å satse så hardt likevel.

Får håpe det kommer til salg av de 4 siste nå så seigpiningen av aksjonærene kan avsluttes!
Atomvinter
11.03.2022 kl 14:26 4883

Tipper det vil gå en stund før Fredly rører tank igjen etter "eventyret" med Hunter :)