En fot i bakken

ks1977
HUNT 03.06.2020 kl 09:54 257988

Ser at det hovedsakelig er baissing, haussing samt bevisste forsøk på kursmanipulasjon som preger "diskusjonene" på forumet, så tenker at det kanskje hadde vært greit å ta en fot i bakken.

Hvor lenge ratene forblir høye er det umulig å spå da bildet er for kaotisk til å kunne gjøre gode kvalifiserte gjetninger. Det eneste vi vet er at ratene så langt har vært (unormalt) gode, at vi på et eller annet tidspunkt (min personlig gjetning er enten Q3/2020 eller Q2/2021) vil se et betydelig press på ratene, og at vi har en rekordlav ordrebok som sannsynligvis kommer til å forbli lav frem til IMO2030 er avklart.

Personlig så har jeg problemer med å se et scenarie hvor gjennomsnittlig spotrate for 2021 og 2022 skal kunne være på 17,4k og 22,5k (det laveste vi har hatt siden 2007 var i 2018 med 15,5k) samtidig som at skraping forholder seg "lavt" med 12MDWT for hvert av årene (mot 20MDWT i 2018), men jeg velger likevel å ta utgangspunkt i Cleaves sin analyse da jeg føler at det er et konservativt utgangspunkt (det er vel også den analytikeren med lavest kursmål på kort sikt?).

I mai-rapporten hvor Clevaes nedgraderte hele sektoren og satte kursmål for HUNT på 2,9NOK så har Cleaves likevel;
Net earnings 2020 = 57
Net earnings 2021 = 9
Net earnings 2022 = 8
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78 (denne fremgår ikke av rapporten, men estimerte rater frem til Q3/24 fremgår på side 13 og de er høyere enn 2023 så setter 2024=2023)

For en discounted cash-flow analyse så må man jo ta med hele levetiden, men jeg stopper i 2024 (selv om Cleaves estimerer at supersyklusen starter H2/2023).
Vi må likevel korrigere estimatene til Cleaves noe;
1) Rapporten er laget før TCene som HUNT låste for Disen og Idun. Dersom jeg summerer Q1, guidingen for Q2 (89% var inngått), TCene for Q3&Q4, samt en spotrate for Q3&Q4 på 25k (hvilket bør være konservativt for ECO med scrubber) så får jeg net earnings på 70 (jeg har da blant annet ignorert off-hire, samt benyttet 20,5k fra og med Q2)
2) For 2021 og 2022 så har Cleaves cash-break even på 26,1 og 26,2 (før 22,4k i 2023). Dette vil jo selvfølgelig avhenge av renter fremover, men det er ingen grunn til å tro at rentene skal hardt opp på kort sikt. Rapporten kom jo også før HUNT sin finansiering hvor HUNT guider cash break-even på 20,5k når hele flåten er på vannet. Tillater meg derfor å korrigere Cleaves sin cash break-even estimat med 5k for 2021 og 2022, noe som med 7 skip utgjør knappe 13MUSD pr år. For 2023 og 2024 så har Cleaves 22,4, men jeg lar det stå (selv om det utgjør ytterligere 5MUSD hvert år)

Korrigert net income (konservativt i mitt hode) blir da;
Net earnings 2020 = 70
Net earnings 2021 = 22
Net earnings 2022 = 21
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78
Tar vi utgangspunkt i en kurs på 3,5NOK og USD/NOK 10 (dette er den mest spennende jokeren fremover), dvs et market cap på 200MUSD, og krever at hele market cap skal være tjent inn innen 2024 så må jeg benytte en diskonteringsrente på 13%.

Dette er da, etter mitt syn, et konservativt scenarie hvor ingen oppside (nye sanksjoner mot Cosco, bunkerspris tilbake til Q1-nivå osv) er tatt med. Samtidig har jeg da krevd 100% avkastning etter 5 år, samt forutsatt at kursen (og utbytte) ikke stiger mer enn net earnings. Jeg har også fullstendig ignorert mesteparten av supersyklusen.

For meg så er risk/reward for HUNT absurd god, men praktisk talt ingen nedside (på lang sikt) og veldig høy oppside (på lang sikt) samtidig som at man er eksponert for evt triggere (på kort sikt). Jeg har dog ingen formening om hva Mr Market bestemmer seg for på kort sikt, men med en diskonteringsrente på 13% i noe jeg ser på som et urealistisk worst case scenario - og hvor vi høyst sannsynlig også får en kraftig reprising oppover senest i 2023 - er mer enn godt nok for meg til å gå inn på disse nivåene. Skjønt dersom man synes at Cleaves er optimistisk, at en diskonteringsrente på 13% ikke er god nok, at vi ikke får noen supersyklus, ikke får noen reprising i et fremtidig bullmarket, så kan man jo komme frem til en annen konklusjon. Man kan jo også spekulere i om hvor lavt Mr Market vil presse HUNT (selv om HUNT mest sannsynlig ikke kommer til å tape penger verken i 2021 eller 2022).
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
canarias
25.05.2022 kl 12:16 8425

Enig der solidox .
Kursen er ikke I nærheten av å gjenspeile salg på dagens kursnivå.
Så spørs det også om Fredly har ett ESS i ermet.
Slettet bruker
25.05.2022 kl 14:01 8325

Her kan komme mange mulige ess:
Sale & leaseback kan gi solid utbytte/tilbakebetaling (2-3kr?). Det har Hunt gjort før. Oppsiden kan da beholdes og kapital frigis til andre investeringer

Det kan også gi rom for å chartre inn skip på TC og operere dem i spotmarkedet og slik øke den operasjonelle gearingen betydelig.
Gleder meg til fredagen resultatfremleggelse
Slettet bruker
25.05.2022 kl 14:04 8337

Dette er ikke noe leaseback
canarias
25.05.2022 kl 14:54 8319

Ser også frem til nyheter alvor,
Fredly &Co er ikke amatører, her vil det nok snart komme frem noen ess som kommer til å gi bra uttelling for oss aksjonærer.
Slettet bruker
25.05.2022 kl 14:57 8326

Det tror jeg også. Enten ren likvidering av selskapet til ca kr 4.2 pr aksje eller et spennende prosjekt sammen med f.eks DHT med stor oppside
Hellboy
25.05.2022 kl 17:11 8209

Da er det vel bare å vente i spenning til neste børsåpning.... Personlig hadde jeg syntes at en ren likvidering til 4.2 hadde vært meget hyggelig ;)
Slettet bruker
27.05.2022 kl 08:51 7791

Q1 rapporten tyder på at formaliteter gjenstår før de kan gå ut med bekreftelse på salget.
Her er nok en link fra i går som sier at skipene er solgt.

https://crweber.com/wp-content/uploads/2022/05/26-May-2022.pdf
ks1977
27.05.2022 kl 09:10 7721

Hva i rapporten sikter du til da?

HUNT har vel tidligere sagt at de ikke gidder å uttale seg om spekulasjoner, men de viser også at vi er de siste som får vite om salg.
Slettet bruker
27.05.2022 kl 09:16 7705

Break ut året.
Eneste en oppnår med å være aksjonær her, er å gå glipp av tank oppsvinget som går nå
Slettet bruker
27.05.2022 kl 09:21 7690

Om en handler gjennom norsk AS er vel HUNT den eneste tankaksjen der en ikke kommer inn under lavskatteland regelen. Gevinst i andre tank selskaper registrert på OSE belastes med selskapsskatt, f. eks. FRO
Redigert 27.05.2022 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Hellboy
27.05.2022 kl 10:16 7616

Vil vel si at PAS oppsummering i dag er spot on:

HUNT: Q1 as expected, Q2 weaker than we expected
• Hunter delivered Q1 this morning, with EBITDA of USD 4.2m spot on
expectations. Spot rates marginally lower than we were modelling, but overall
TCE-rates of ~20,300/day (on 100%-basis) were around USD 1,000/day higher
than we expected due to better TC-rates. 68% of Q2 has been fixed at USD
17,500/day. HUNT has three of four ships on index-linked TCs, which obviously
gives no room for a significant outperformance. We still note Okeanis’ guidance
with spot coverage above USD 25,000/day in Q2
• No further updates on company strategy or vessel sales, where we note plenty
of rumours recently. At USD 91.5m/vessel with rumoured transactions around
USD 95m there is clearly still some upside left in HUNT. However, leverage is
low, so from a share perspective we see more upside in OET and FRO
Mr. U
27.05.2022 kl 10:55 7526

at de attpåtil sier at de tror markedet vil bli bra fremover,- og slik sett forteller markedet at de velger feil strategi ved å selge seg ut av dette markedet..
altså, for et mikke mus selskap dette er fra a til å.
i tillegg slutter de ut skip på tc index related uten floor rate. rett og slett udugelig.
u
Slettet bruker
27.05.2022 kl 11:07 7494

Tragisk hele caset, syns nesten synd på tank oksene som har satset penger her.
Helt greit for de som kjøpte på 2,5 eller rundt der, men å kjøpe dette rundt 3,5 det er lite interessant, så sant det ikke kommer noe meget spennede etter tank satsningen, men det aner eller får vi ingen info om, så da er det bare å skygge banen.
Slettet bruker
27.05.2022 kl 11:13 7579

Enig i det, skal bare ha noen mill aksjer ekstra først, Selger deretter hele skiten til 4 pr aksje


https://twitter.com/search?q=%24HUNT&src=typed_query&f=live
Redigert 27.05.2022 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
ks1977
27.05.2022 kl 11:26 7588

Må dessverre si meg enig med deg, men det kan dog være et godt kjøp (spesielt for tradere som deg) dersom man vil ha ut noen prosenter for en kort periode (gitt at salget faktisk stemmer), og spesielt dersom man ønsker å vekte seg ned i tank (og forhåpentligvis få skviset ut noen prosenter til først) - gitt at man også har aksjer i andre selskap (en ting er hvordan andre tankakser går fremover, men vi vet jo ikke hvor lang tid det tar før pengene fra (evt) salg er i boks og blir distribuert).

For veien videre så vet jeg ikke om Fredly&co vil ta hensyn til dagens aksjonærer og utføre emisjon tilsvarende (minst) dagens kurs (korrigert for kommende utbytte/tilbakebetaling). Vi kan jo også risikere en lang ørkenvandring (slik vi har opplevd i HUNT #kommunikkesjon), ref også ADS, men det kan jo også være at Fredly&co har neste satsning klar allerede
Slettet bruker
27.05.2022 kl 13:46 7395

Sist gang Hunt solgte skip gikk det 1/2 år før pengene var på aksjonærenes konti, slikt tar lang tid.
Nei, for en trader er det lite interessant å ´gamble´ på at salget stemmer, for å tjene max 10%, dårlig risk reward det.
Spesielt når Fro stiger 5% hver dag og megler spirene nå skriker om 150 kroner, da risikerer en rett å slett å få en sell off i Hunt forde folk vil være med tank markedet opp og da gjerne i Fro,

At Fredly vil behandle aksjonærene godt, er jeg ikke i tvil om, er ikke det dette handler om.
Syns Arne i dette caset rett å slett har gjort mye feil,
selv om de som kom inn helt på starten har tjent penger på tross av flere dårlige og 1 godt år.

Det viser seg gang på gang at slike asset play case veldig ofte feiler og ikke blir den gullgruven mange tror, det er ikke første gang en ser dette.
Se på Ads, som tross alt gjorde ´alt´ rett, der doblet investorene pengene hvis en var med helt fra start, men ADS la alle kortene rett.
Et rederi som Frontline kan gjerne stige 5x i en syklus og dele ut uhorvelig med dividender, der har en ´redere´ kontra ´Asset´ gamblere.
Redigert 27.05.2022 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2022 kl 15:11 6824

Puslete potensiale må jeg si.

(Infront TDN Direkt): DNB Markets nedgraderer Hunter Group etter at selskapet la frem kvartalsrapport fredag, mens kursmålet oppjusteres til 3,7 kroner
El Tigergutt
30.05.2022 kl 15:59 6767

Ja det kommer jo ann på kva som skjer i selskapet…
Ryktene om salg svirrer fortsatt, men ingenting er meldt fra Hunter Group.
Kanskje ikkje noko bekreftelse før ein har neste prosjekt/plan klar?
Veldig bra omsatt i dag då, 34 millioner til nå
Redigert 30.05.2022 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2022 kl 16:12 6874

Jeg kommer tilbake til min tidligere kommentar: DHT fusjonerer inn HUNT og betaler i aksjer.
Dette er ikke usannsynlig. Kan tenke meg at Fredly har lite lyst å forlate tank rett før oppgangen skyter fart
Slettet bruker
30.05.2022 kl 16:22 6895

ABG Sundal Collier oppjusterer sitt kursmål på selskapet til 6,2 kroner, mot tidligere 5,8 kroner, noe som i hovedsak skyldes en svakere kronekurs mot dollar. Kjøpsanbefalingen fastholdes.
ks1977
30.05.2022 kl 16:30 6887

Fra mitt ståsted så vil det å ta betalt i DHT-aksjer være å forråde sine aksjonærer og caset.

Hvorfor forlate det rene ECO scrubber spillet til fordel for en av de "eldre" flåtene? Forlate et selskap som "umulig" går i minus, til et selskap som er avhengig av et godt marked for å tjene penger? Hvis Fredly ønsker å forbli i tank så er det bare å holde på skipene - vente til ratene tar av, og så selge skipene.

Slettet bruker
30.05.2022 kl 16:38 6895

Ryktene sier vel at DHT har solgt mist 2 av de gamle skipene. Med 4 skip fra 2020 fra HUNT er snittalder svært konkurransedyktig sammenlignet med andre


https://www.dhtankers.com/fleetlist/
Redigert 30.05.2022 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
ks1977
30.05.2022 kl 17:57 6824

Å argumentere for at "driten ikke er verre enn resten av røkla" (mine ord) hjelper lite: HUNT er et pure ECO scrubber asset play, noe DHT ikke er i nærheten av å være. Fredly har forsåvidt fortsatt sine ord (om asset play) delvis i behold (men det gjelder da alt av tank i så fall), men å gå fra HUNT til DHT endrer caset fundamentalt - ref også presentasjonene til HUNT om ECO og scrubber besparelser.

Flåten til DHT er i snitt 9 år gammel. Om vi så fjerner de 2 eldste, og legger til HUNT sine 4 så er flåten fortsatt nær 8 år gammel. Skjønt snitt er misvisende, spesielt i disse tider, så la oss heller si det på denne måten: selv med de 2 eldste ut og HUNT sine 4 inn, så er fortsatt 40-60% av DHT sin flåte non-ECO...
Slettet bruker
30.05.2022 kl 18:40 6788

Tror egentlig at Fredly gir blanke i om det er det ene eller andre bare selskapet tjener penger.
Du kan jo se på TNK. De har gått fra 10 USD til 20 USD siden nyttår og har ikke et eneste skip med scrubber.
Her er det potensial inntjening fremover som teller
ks1977
30.05.2022 kl 18:58 6750

Fredly gir både en og to blanke, for hos han så er det ikke potensialet alene som teller: i et intervju (med Nordnet?) nå nylig så sa han at det viktigste for han er å ikke tape penger. Alle rederne forventer et bullmarked fremover - ikke bare fordi at ordreboka er lav, men fordi at flåten må fornyes (mye pga de nye reguleringene), dvs at de forventer at flåter som TNK vil skrotes (for DHT sin del er det kanskje verre, fordi at en stor del av flåten er for ung til å skrotes, men for gammel til å være kostnadseffektiv).

Det er ikke usannsynlig at vi, når vi ser tilbake om 5 år, ser at DHT knapt nok har tjent penger - samtidig som at HUNT (hvis de ikke selger skipene...) har tjent svært gode penger. Vi ser et markant klasseskille mellom skipene allerede nå, hvor ECO scrubber går i/nær null (eller positivt) uansett hvor horrible ratene er, samtidig som at konkurrentene blør. Dette klasseskillet vil forsterkes når EEXI/CII trår i kraft, og enda mer når/dersom vi får en verdensomspennende CO2e-avgift. Det er ikke gitt at ECO scrubber kommer best ut av dette, selv om det er mitt bet, men risikosiden har en vesentlig forskjell mellom HUNT og DHT i så måte.
Slettet bruker
31.05.2022 kl 10:58 6466

Ser du stadig kverulerer på Eco scrubber teoriene, noe jeg personlig tror er en overdrivelse.
Hvordan har Frontline gjennom hele den forferdelige nedturen som nå har vart i over 2 år, ikke tapt/ minimalt tapt penger?
Vi har opplevd tidenes værste tank marked, eco eller ei, størrelse teller nok langt mer en typ, alder osv.
Hva mener du om Frontlines kjøp av Euron?
Redigert 31.05.2022 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
ks1977
31.05.2022 kl 16:05 6333

Overdrivelse? Vel, akkurat hva fremtiden bringer vet vi jo ikke, men INSW rapporterte 25k i forskjell mellom sine VLCCer under rateboomen i 2020. Forskjellen betyr nok mest med gode rater (les: økt seilingshastighet), men dagens bunkerspriser (og spread VLSFO-HFO) er vel ikke akkurat neglisjerbart?

FRO har forøvrig en langt yngre flåte enn DHT.

Har ikke en videre stor mening om oppkjøpet av EURN. Jeg liker veldig godt Hugo (som vel i så fall skal bli CEO i FRO), men EURN sin flåte vil "forringe" FRO sin flåte. Også kjipt å være aksjonær i FRO når nyheten(e) smalt, selv om "konverteringsraten" mellom EURN og FRO sikkert var fair
På an igjen
31.05.2022 kl 16:32 6322

Valgte å selge meg helt ut av HUNT i dag. Det har vært en hyggelig reise med gode utbytter så nå er det andre rederier jeg investerer i. Muligens har jeg solgt på feil tid men fikk da komt meg ut på kursen jeg mener er riktig 3.51.
Slettet bruker
01.06.2022 kl 09:30 6098

Med NAV på 1.4 i FRO og langt under 1 med store muligheter for salg i HUNT mener jeg valget er enkelt pr. nå. Sitt i HUNT. Alternativet er EURONAV
canarias
01.06.2022 kl 09:36 6092

Enig der solidox.
Slettet bruker
01.06.2022 kl 09:42 6079

Kjøp Fro, så dobbler du nok innsatsen til vinteren, det fjør en ikke i Hunt der en kan hente 10% med klaff.
Nav etter sammenslåing i Fro/Euron er 12 dollar

slo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities ser en syklisk bedring i tankmarkedet og meglerhuset oppjusterer derfor sine estimater over hele linja. Meglerhuset oppjusterer som følge av dette kursmål på en rekke aksjer i tankmarkedet.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset onsdag.

Meglerhuset oppjusterer kursmålet på Frontline til 115 kroner pr aksje fra tidligere 80 kroner pr aksje og opprettholder en kjøpsanbefaling.

Meglerhuset oppjusterer også kursmålet på Hafnia til 45 kroner pr aksje, fra 22 kroner, og opprettholder kjøpsanbefalingen.

Hunter Group får et nytt kursmål på 3,90 kroner, fra tidligere 3,40 kroner pr aksje, og opprettholder en kjøpsanbefaling.

Kursmålet på Euronav oppjusteres til 14,5 dollar pr aksje, fra 11,0, og en kjøpsanbefaling opprettholdes.

"Selv om VLCC-er heng
Redigert 01.06.2022 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
Mr. U
01.06.2022 kl 09:44 6132

når hunter velger å slutte ut skip på tc til index uten gulvrate (!!!!!!!) og uten noe særlig scrubberpremium så har det forsvinnende lite å si at de har tatt ekstrainvesteringen med å installere scrubbere...
elendig ledelse av et selskap som rett og slett ikke har shippingkompetanse. fredly er ingen shippingmann og vil aldri bli det. ceo er også nybegynner fullstendig uten komersiel og teknisk kunnskap,akkurat som fredly.

hadde ikke investert i hunter om jeg så fikk betalt for det.
Slettet bruker
01.06.2022 kl 10:00 6130

tror nok du overvurderer din kunnskap på detaljene i kontrakten på de 3 skipene på indeksbasert TC nå ..
Mr. U
01.06.2022 kl 11:15 6090

overhode ikke
canarias
01.06.2022 kl 13:32 6002

Hunter group har meget attraktive VLLC, selskapet har uansett de beste kort på hånden.
Hunter group har holdt seg meget sterk i dag også.
Slettet bruker
02.06.2022 kl 18:19 5715

Dollar ned 6% siste 14 dager og Hunt i 3,6.
Mye rart som foregår i markedet.
Redigert 02.06.2022 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
ks1977
02.06.2022 kl 19:48 5636

Ser ut som at HUNT følger markedet slik som alle andre selskap - gir ikke så mye mening DERSOM de siste skipene er solgt. Det er det USDNOK (samt hvor mye av frigjort kapital som blir distribuert) som teller. Jeg solgte mine siste aksjer i HUNT i dag :o men er fortsatt tungt eksponert i (ECO scrubber) tank :)

Angående masinga mi om ECO scrubber som du påpekte forleden. Jeg kom til å tenke på en post jeg hadde i denne tråden i januar i fjor, hvor det var tre slutninger på samme dag, av samme chartrer, for samme distanse og tid. Klipper inn deler det innlegget under her, skjønt både bunkersprisen og VLSFO/HFO-spreaden har økt vesentlig siden den gang. Ikke gitt at rederne er like flinke til å få tynt ut disse fordelene, men potensialet er der:



Ikke ofte vi får muligheten til å sammenligne rater skikkelig da det er relativt få slutninger, og de slutninger som er som regel er ulike ruter (og derav epler og pærer) og/eller dato (og dermed grønne og røde epler), men i dag fikk vi en sjelden godbit fra Tankers International da vi har tre slutninger (vel, subs) for eksakt samme rute og dato; Unipec har grafset til seg tre VLCCer for AG/China for 27. desember;

Eagle Victoria (2016 VLSFO) = 49,12 dager og 12,8k/dag
V. Excellence (2017 scrubber) = 48,78 dager and 18,96k/dag
Nissos Despotiko (2019 scrubber) = 57,37 dager and 20,27k/dag

Ser ut som at scrubber her utgjør 5k/dag (muligens noe mindre da Eagle Victoria er noe bittelitt mindre enn de to andre).

I tillegg så skal Nissos Despotiko bruke flere dager, og likevel få mer betalt pr dag. Ut fra det jeg kan se på vesselfinder så er Nissos Despotiko litt større enn Excellence, men det forsvarer ikke hele forskjellen. Husker ikke i farten om det var i 2016 eller 2017 at ECO ble mye bedre, er det det som utgjør resten av forskjellen mellom disse to damene?

Samme oversikt som over, men med "totalinntekt";
Eagle Victoria (2016 VLSFO) = 49,12 dager og 12,8k/dag = 628,736k
V. Excellence (2017 scrubber) = 48,78 dager and 18,96k/dag = 924,8688k (47% mer enn 2016 VLSFO)
Nissos Despotiko (2019 scrubber) = 57,37 dager and 20,27k/dag = 1162,89k (26% mer enn 2017 scrubber og 85% mer enn 2016 VLSFO)
For at HUNT skal tape penger på sine damer, så må non-scrubber non-ECO tape mye på sine damer - for ikke å snakke om de gamle non-scrubber damene...
Slettet bruker
02.06.2022 kl 21:27 5527

Hunter (2021) Modern (Scrubber)

Trafigura 15k/Day

Fixed 01.06-22


Jeg tror du gjør lurt i å selge, uen at jeg har peiling på hva som kommer etter her, i værste fall blir det børs skall og ørkenvandring.
Hva eier du av tank nå?
Redigert 02.06.2022 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
ks1977
03.06.2022 kl 16:18 5263

Langt bedre enn Ioanna (2008 - Modern VLSFO) med sine -20.49K :p

Jeg har omrokkert til OET (skjønt trimmet bittelitt denne uka) - solgte siste rest av HUNT-aksjene denne uka.
Har også en liten posisjon i ADS for moro skyld (kjøpt mellom 1,5-1,8kr), men der er det litt bingo akkurat nå.

For produkt så har jeg STNG og Hafnia - omrokkert en del fra STNG til Hafnia, men målet var egentlig å trimme litt.
ks1977
05.06.2022 kl 22:10 4960

I mangel på bedre (fersk) tråd:

I Q1-rapporten så skriver OET at de har en ECO scrubber fordel på 18k for sine VLCCer (sett opp mot modern?), gitt antall dager til sjøs og 12,5 knop.
Dette da basert på VLSFO/HFO/Spread på 900/775/125. I dag er prisene i Singapore 1095/655/440...

Kan være greit å ta dette med en klype salt da jeg ikke vet om dette er ekte/faktiske tall, men vi kan jo gløtte til INSW sin Q2/20-rapport hvor de (med priser på VLSFO/HFO/spread på ca 300/200/100) rapporterte en forskjell på 23,7k i TCE mellom sine VLCC<15 år og sine VLCC 15+.

Så kan du jo gjette (eller regne på) hva forskjellen her vil være dersom vi får et tilsvarende stramt marked som Q2/20, med dagens oljepris (eller gjerne "litt høyere" oljepris). Tror jeg fortsetter med ECO scrubber gnålet mitt :)

Lenker
https://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2022/05/20220513_OET-1Q22-Presentation.pdf
https://s2.q4cdn.com/533545754/files/doc_events/2020/ac60e97a-fd84-b0cb-90b8-74aa1ad094f8.pdf