En fot i bakken
Ser at det hovedsakelig er baissing, haussing samt bevisste forsøk på kursmanipulasjon som preger "diskusjonene" på forumet, så tenker at det kanskje hadde vært greit å ta en fot i bakken.
Hvor lenge ratene forblir høye er det umulig å spå da bildet er for kaotisk til å kunne gjøre gode kvalifiserte gjetninger. Det eneste vi vet er at ratene så langt har vært (unormalt) gode, at vi på et eller annet tidspunkt (min personlig gjetning er enten Q3/2020 eller Q2/2021) vil se et betydelig press på ratene, og at vi har en rekordlav ordrebok som sannsynligvis kommer til å forbli lav frem til IMO2030 er avklart.
Personlig så har jeg problemer med å se et scenarie hvor gjennomsnittlig spotrate for 2021 og 2022 skal kunne være på 17,4k og 22,5k (det laveste vi har hatt siden 2007 var i 2018 med 15,5k) samtidig som at skraping forholder seg "lavt" med 12MDWT for hvert av årene (mot 20MDWT i 2018), men jeg velger likevel å ta utgangspunkt i Cleaves sin analyse da jeg føler at det er et konservativt utgangspunkt (det er vel også den analytikeren med lavest kursmål på kort sikt?).
I mai-rapporten hvor Clevaes nedgraderte hele sektoren og satte kursmål for HUNT på 2,9NOK så har Cleaves likevel;
Net earnings 2020 = 57
Net earnings 2021 = 9
Net earnings 2022 = 8
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78 (denne fremgår ikke av rapporten, men estimerte rater frem til Q3/24 fremgår på side 13 og de er høyere enn 2023 så setter 2024=2023)
For en discounted cash-flow analyse så må man jo ta med hele levetiden, men jeg stopper i 2024 (selv om Cleaves estimerer at supersyklusen starter H2/2023).
Vi må likevel korrigere estimatene til Cleaves noe;
1) Rapporten er laget før TCene som HUNT låste for Disen og Idun. Dersom jeg summerer Q1, guidingen for Q2 (89% var inngått), TCene for Q3&Q4, samt en spotrate for Q3&Q4 på 25k (hvilket bør være konservativt for ECO med scrubber) så får jeg net earnings på 70 (jeg har da blant annet ignorert off-hire, samt benyttet 20,5k fra og med Q2)
2) For 2021 og 2022 så har Cleaves cash-break even på 26,1 og 26,2 (før 22,4k i 2023). Dette vil jo selvfølgelig avhenge av renter fremover, men det er ingen grunn til å tro at rentene skal hardt opp på kort sikt. Rapporten kom jo også før HUNT sin finansiering hvor HUNT guider cash break-even på 20,5k når hele flåten er på vannet. Tillater meg derfor å korrigere Cleaves sin cash break-even estimat med 5k for 2021 og 2022, noe som med 7 skip utgjør knappe 13MUSD pr år. For 2023 og 2024 så har Cleaves 22,4, men jeg lar det stå (selv om det utgjør ytterligere 5MUSD hvert år)
Korrigert net income (konservativt i mitt hode) blir da;
Net earnings 2020 = 70
Net earnings 2021 = 22
Net earnings 2022 = 21
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78
Tar vi utgangspunkt i en kurs på 3,5NOK og USD/NOK 10 (dette er den mest spennende jokeren fremover), dvs et market cap på 200MUSD, og krever at hele market cap skal være tjent inn innen 2024 så må jeg benytte en diskonteringsrente på 13%.
Dette er da, etter mitt syn, et konservativt scenarie hvor ingen oppside (nye sanksjoner mot Cosco, bunkerspris tilbake til Q1-nivå osv) er tatt med. Samtidig har jeg da krevd 100% avkastning etter 5 år, samt forutsatt at kursen (og utbytte) ikke stiger mer enn net earnings. Jeg har også fullstendig ignorert mesteparten av supersyklusen.
For meg så er risk/reward for HUNT absurd god, men praktisk talt ingen nedside (på lang sikt) og veldig høy oppside (på lang sikt) samtidig som at man er eksponert for evt triggere (på kort sikt). Jeg har dog ingen formening om hva Mr Market bestemmer seg for på kort sikt, men med en diskonteringsrente på 13% i noe jeg ser på som et urealistisk worst case scenario - og hvor vi høyst sannsynlig også får en kraftig reprising oppover senest i 2023 - er mer enn godt nok for meg til å gå inn på disse nivåene. Skjønt dersom man synes at Cleaves er optimistisk, at en diskonteringsrente på 13% ikke er god nok, at vi ikke får noen supersyklus, ikke får noen reprising i et fremtidig bullmarket, så kan man jo komme frem til en annen konklusjon. Man kan jo også spekulere i om hvor lavt Mr Market vil presse HUNT (selv om HUNT mest sannsynlig ikke kommer til å tape penger verken i 2021 eller 2022).
Hvor lenge ratene forblir høye er det umulig å spå da bildet er for kaotisk til å kunne gjøre gode kvalifiserte gjetninger. Det eneste vi vet er at ratene så langt har vært (unormalt) gode, at vi på et eller annet tidspunkt (min personlig gjetning er enten Q3/2020 eller Q2/2021) vil se et betydelig press på ratene, og at vi har en rekordlav ordrebok som sannsynligvis kommer til å forbli lav frem til IMO2030 er avklart.
Personlig så har jeg problemer med å se et scenarie hvor gjennomsnittlig spotrate for 2021 og 2022 skal kunne være på 17,4k og 22,5k (det laveste vi har hatt siden 2007 var i 2018 med 15,5k) samtidig som at skraping forholder seg "lavt" med 12MDWT for hvert av årene (mot 20MDWT i 2018), men jeg velger likevel å ta utgangspunkt i Cleaves sin analyse da jeg føler at det er et konservativt utgangspunkt (det er vel også den analytikeren med lavest kursmål på kort sikt?).
I mai-rapporten hvor Clevaes nedgraderte hele sektoren og satte kursmål for HUNT på 2,9NOK så har Cleaves likevel;
Net earnings 2020 = 57
Net earnings 2021 = 9
Net earnings 2022 = 8
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78 (denne fremgår ikke av rapporten, men estimerte rater frem til Q3/24 fremgår på side 13 og de er høyere enn 2023 så setter 2024=2023)
For en discounted cash-flow analyse så må man jo ta med hele levetiden, men jeg stopper i 2024 (selv om Cleaves estimerer at supersyklusen starter H2/2023).
Vi må likevel korrigere estimatene til Cleaves noe;
1) Rapporten er laget før TCene som HUNT låste for Disen og Idun. Dersom jeg summerer Q1, guidingen for Q2 (89% var inngått), TCene for Q3&Q4, samt en spotrate for Q3&Q4 på 25k (hvilket bør være konservativt for ECO med scrubber) så får jeg net earnings på 70 (jeg har da blant annet ignorert off-hire, samt benyttet 20,5k fra og med Q2)
2) For 2021 og 2022 så har Cleaves cash-break even på 26,1 og 26,2 (før 22,4k i 2023). Dette vil jo selvfølgelig avhenge av renter fremover, men det er ingen grunn til å tro at rentene skal hardt opp på kort sikt. Rapporten kom jo også før HUNT sin finansiering hvor HUNT guider cash break-even på 20,5k når hele flåten er på vannet. Tillater meg derfor å korrigere Cleaves sin cash break-even estimat med 5k for 2021 og 2022, noe som med 7 skip utgjør knappe 13MUSD pr år. For 2023 og 2024 så har Cleaves 22,4, men jeg lar det stå (selv om det utgjør ytterligere 5MUSD hvert år)
Korrigert net income (konservativt i mitt hode) blir da;
Net earnings 2020 = 70
Net earnings 2021 = 22
Net earnings 2022 = 21
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78
Tar vi utgangspunkt i en kurs på 3,5NOK og USD/NOK 10 (dette er den mest spennende jokeren fremover), dvs et market cap på 200MUSD, og krever at hele market cap skal være tjent inn innen 2024 så må jeg benytte en diskonteringsrente på 13%.
Dette er da, etter mitt syn, et konservativt scenarie hvor ingen oppside (nye sanksjoner mot Cosco, bunkerspris tilbake til Q1-nivå osv) er tatt med. Samtidig har jeg da krevd 100% avkastning etter 5 år, samt forutsatt at kursen (og utbytte) ikke stiger mer enn net earnings. Jeg har også fullstendig ignorert mesteparten av supersyklusen.
For meg så er risk/reward for HUNT absurd god, men praktisk talt ingen nedside (på lang sikt) og veldig høy oppside (på lang sikt) samtidig som at man er eksponert for evt triggere (på kort sikt). Jeg har dog ingen formening om hva Mr Market bestemmer seg for på kort sikt, men med en diskonteringsrente på 13% i noe jeg ser på som et urealistisk worst case scenario - og hvor vi høyst sannsynlig også får en kraftig reprising oppover senest i 2023 - er mer enn godt nok for meg til å gå inn på disse nivåene. Skjønt dersom man synes at Cleaves er optimistisk, at en diskonteringsrente på 13% ikke er god nok, at vi ikke får noen supersyklus, ikke får noen reprising i et fremtidig bullmarket, så kan man jo komme frem til en annen konklusjon. Man kan jo også spekulere i om hvor lavt Mr Market vil presse HUNT (selv om HUNT mest sannsynlig ikke kommer til å tape penger verken i 2021 eller 2022).
Redigert 21.01.2021 kl 06:16
Du må logge inn for å svare
Holseter
27.07.2022 kl 23:02
5622
Dette er så vrangforestilt du kan få det. Dette er særdeles misvisende for alle som leser denne.
Dette er OPEX før finanskostnad. (Renter og avdrag). Når du betaler rundt 8% rente på banklånet ditt er det særdeles viktig å ta med denne kostnaden når du skal se på bunnlinjen og ikke minst free cashflow for utbytter. Realiteten er at NAT sliter med ekstremt dyr finans etter flere år med dårlig management og lave inntekter. NAT kursen går fort opp når markedet er bra, takket være dumme Amerikanere som tror alt over 7500 USD er profitt til utbytte... Skipene til NAT som er på TC til Equinor m.fl. er på rater knapt over breakeven (da inkl. med finans og avdrag!). Så det ingen penger å hente fra disse skipene, men for å få skipene finansiert tror jeg de måtte sette skipene ut på lengre TC'er.
Tilbake til Hunter. Her har jeg kjøpt meg opp etter ryktene om salg startet. Inntjeningen på VLCC med ECO og Scrubber er veldig bra om dagen og bedre skal den bli! Kjedelig at Hunter selger skipene nå, men VLCC er ikke for alle. Kjøpene mine i Hunter ble gjort på rundt 3kr aksjen og belånte penger, da risikoen var ekstremt liten!
Dette er OPEX før finanskostnad. (Renter og avdrag). Når du betaler rundt 8% rente på banklånet ditt er det særdeles viktig å ta med denne kostnaden når du skal se på bunnlinjen og ikke minst free cashflow for utbytter. Realiteten er at NAT sliter med ekstremt dyr finans etter flere år med dårlig management og lave inntekter. NAT kursen går fort opp når markedet er bra, takket være dumme Amerikanere som tror alt over 7500 USD er profitt til utbytte... Skipene til NAT som er på TC til Equinor m.fl. er på rater knapt over breakeven (da inkl. med finans og avdrag!). Så det ingen penger å hente fra disse skipene, men for å få skipene finansiert tror jeg de måtte sette skipene ut på lengre TC'er.
Tilbake til Hunter. Her har jeg kjøpt meg opp etter ryktene om salg startet. Inntjeningen på VLCC med ECO og Scrubber er veldig bra om dagen og bedre skal den bli! Kjedelig at Hunter selger skipene nå, men VLCC er ikke for alle. Kjøpene mine i Hunter ble gjort på rundt 3kr aksjen og belånte penger, da risikoen var ekstremt liten!
canarias
26.07.2022 kl 17:18
5953
Så sant Longsitinbulk, så får heller de som mener de er smartere og får bedre betingelser enn Arne Fredly kjøre sitt løp.
Hva har Nat det med Hunt å gjøre?
Er jeg interessert i Nat så kjøper jeg Nat.
Men denne tråden gjelder Hunt og jeg eier Hunt og kommer til å bli med på fortsettelsen, hvis det ikke ikke har noe med nye skip på verft å gjøre.
Jeg kjøper Hunt, fordi aksjen handles under kontant beholdningen etter solgte skip, jeg kjøper Hunt fordi jeg personlig mener AF er endel smartere en snittet, jeg kjøper Hunt fordi jeg vet at Hunter Group kan gjøre kjøp/ handler vanlige menig mann ikke kan gjøre, derfor er jeg her.
Skal jeg ha tank aksjer, da er jeg helt andre steder.
Er jeg interessert i Nat så kjøper jeg Nat.
Men denne tråden gjelder Hunt og jeg eier Hunt og kommer til å bli med på fortsettelsen, hvis det ikke ikke har noe med nye skip på verft å gjøre.
Jeg kjøper Hunt, fordi aksjen handles under kontant beholdningen etter solgte skip, jeg kjøper Hunt fordi jeg personlig mener AF er endel smartere en snittet, jeg kjøper Hunt fordi jeg vet at Hunter Group kan gjøre kjøp/ handler vanlige menig mann ikke kan gjøre, derfor er jeg her.
Skal jeg ha tank aksjer, da er jeg helt andre steder.
Redigert 26.07.2022 kl 14:54
Du må logge inn for å svare
ks1977
26.07.2022 kl 13:07
6079
OET har også satt ferske ATH den siste tiden, men HUNT er ikke tank lenger... Per i dag er HUNT en "trygg" (?) kortsiktig investering i et urolig børsmarked
E
26.07.2022 kl 12:39
6101
Frigg og Freya er forsatt ute på reiser og kommer først til havn henholdsvis 1 og 11 August.(marinetraffic)
bravi
26.07.2022 kl 11:56
6143
Skipene til Hunt er solgt og overlevrt til nye eiere, kursen står i ro i området 3,50. Til sammenligning har kursen i tankrederiet NAT gått opp 3-5% hver dag i senere tid.
Skal vel gis opplysninger om det, når de siste skipene er overlevert, ja spennende blir det.
El Tigergutt
25.07.2022 kl 10:59
6593
Ja det blir spennandes og sjå kva info dei kommer med. Men eg frykter litt som før at det nok blir begrensa med info til dei har noko sikkert spikra mtp. veien videre. Vi trenger ikkje utalelser som vi har noko spennendes på gang og sånt igjen, det har vi høyrt før.
Kan fort bli tilbakebetaling/utbytte også ein periode med ørkenvandring…
Kan fort bli tilbakebetaling/utbytte også ein periode med ørkenvandring…
sologsommer22
25.07.2022 kl 10:36
6431
Jeg har fulgt med på forskjellige nettsteder, både vesselfinder og marinetraffic. De siste to skipene var innom havn i forrige uke. Regner med at alt er godkjent når de nå er på vei videre.
Det blir spennende å se hva Fredly & Co. mener om veien videre. Kjøp av egne aksjer ? Utdeling av utbytte og tilbakebetaling av aksjekapital ? Nytt prosjekt som lokker med "billing inngang" ?
Det blir spennende å se hva Fredly & Co. mener om veien videre. Kjøp av egne aksjer ? Utdeling av utbytte og tilbakebetaling av aksjekapital ? Nytt prosjekt som lokker med "billing inngang" ?
sologsommer22 skrev Da ser det ut som om alle skipene er levert. Regner med melding i løpet av uken
Hvor ser du det?
VesselFinder?
Regner også med melding i slutten av uke eller start neste.
VesselFinder?
Regner også med melding i slutten av uke eller start neste.
sologsommer22
25.07.2022 kl 09:47
6501
Da ser det ut som om alle skipene er levert. Regner med melding i løpet av uken
Realis
22.07.2022 kl 16:38
6865
Hvis verdiene selskapet blir sittende med etter alle salg er fullført skal ut aksjonærene, er tilbakekjøp på disse nivåene det eneste riktige. Hvis det ikke skjer, har man andre planer. Eller gidder man ikke, vel vitende om at store kjøpsordre vil trigge kursen og at det ikke er worth while. Men det er uansett mulig å øke aksjonærverdiene hvis man bare... gidder.
Vi får håpe selskapet selv kjøper tilbake flere egne aksjer nå da.
https://www.dn.no/marked/arne-fredly/kryptovaluta/finans/slik-har-arne-fredly-lykkes-i-aksjemarkedet-du-ma-vare-gatesmart/2-1-1255632
https://www.dn.no/marked/arne-fredly/kryptovaluta/finans/slik-har-arne-fredly-lykkes-i-aksjemarkedet-du-ma-vare-gatesmart/2-1-1255632
Redigert 22.07.2022 kl 08:38
Du må logge inn for å svare
Staffanstorp
22.07.2022 kl 07:41
7063
Oslo, 22 July 2022
Hunter Group ASA (the "Company") is pleased to announce that Hunter Tankers AS,
a wholly owned subsidiary of the Company, has concluded the sale of Hunter Idun
and successfully delivered her to her new owners.
Hunter Group ASA (the "Company") is pleased to announce that Hunter Tankers AS,
a wholly owned subsidiary of the Company, has concluded the sale of Hunter Idun
and successfully delivered her to her new owners.
canarias
21.07.2022 kl 15:33
7224
Slapp av Hellboy , faller oljepris og børsen generelt på grunn av resesjonsfrykt er Hunter Group en trygg havn.
Hellboy
21.07.2022 kl 14:55
7222
Mnja, føler meg egentlig "stuck" i en aksje jeg vil ut av. Har ikke lyst til å selge et godt stykke under verdien etter salget, men ser at markedet ikke priser den riktig
canarias
21.07.2022 kl 14:34
7250
Hellboy skrev Smått utrolig at den kan omsettes for under 3.5
Bare ta det rolig, kursdrivende meldinger vil snart komme.
Får vi i tillegg en kraftig resesjon kan Arne plukke de rette godbitene til attraktive priser.
Får vi i tillegg en kraftig resesjon kan Arne plukke de rette godbitene til attraktive priser.
Mr. U
20.07.2022 kl 22:57
7350
Hva er 12 mos contangoen på LME Steel HRC FOB China (Argus) i dag? Fremdeles 40 bucks?
Du kjøper jo for faen ikke shippingaksjer for å trade stål! Og hvis du tror stålpriser driver nb priser og 2nd hand asset values så er du fullstendig uvitende.
Men bare hold på du; Og kjøp hunter, som selger ALLE sine assets, som en hedge (for et eller annet du ikke sier hva er) og kjøp/selg shippingaksjer for å trade stål.
Og hvis du fremdeles syns hunter velger det perfekte tidspunkt å selge vlcc på så værsgo.
Du kjøper jo for faen ikke shippingaksjer for å trade stål! Og hvis du tror stålpriser driver nb priser og 2nd hand asset values så er du fullstendig uvitende.
Men bare hold på du; Og kjøp hunter, som selger ALLE sine assets, som en hedge (for et eller annet du ikke sier hva er) og kjøp/selg shippingaksjer for å trade stål.
Og hvis du fremdeles syns hunter velger det perfekte tidspunkt å selge vlcc på så værsgo.
ks1977
18.07.2022 kl 14:46
7692
Penger av slikt? Den nedre raten du siterte, 24k er ikke stor nok til å dekke CBEen de hadde i 2020 (på 25k)... Hva har de av CBE nå? Og er TCEene de rapporterer nå for en tur/retur eller har de "cherry-picked" enveis?
At de henviser til operating cost er NAT tro - vri og vrenge, fokusere på det som (fremstår som) positivt, og gjemme det stygge (det var ikke rett frem å finne frem til hva NAT hadde av CBE i 2020, i motsetning til alle andre tankselskap som eksplisitt opplyser om det!). Du vet også at det kommer børsmelding når Hansson kjøper aksjer, mens det er tyst i graven når han selger...
De hadde også en pressemelding 29.06 om to nybygg på 6-årskontrakt. Hva slags TCE har de på de 6 årene? Hvorfor skrev de ikke med stor skrift om hvilke rater de fikk på de to mon tro? Og 6 år? Her har de da låst 10% av flåten i 6 år og markedet aner ikke om de tjener eller taper penger på det?
Og så kan du spørre deg: Hvis NAT faktisk har rater på 24-51k med VLSFO-slukende baljer, hva har da konkurrentene på sine HFO-gjerrige skip? INSW rapporterte om 25k i rateforskjell mellom sine skip i peaken i 2020 (riktignok for VLCC), med bunkerspriser langt under dagens nivå...
Ellers så er jeg enig med long her: ingen grunn til å besudle denne tråden med NAT. HUNT er ikke lenger innen tank engang.
At de henviser til operating cost er NAT tro - vri og vrenge, fokusere på det som (fremstår som) positivt, og gjemme det stygge (det var ikke rett frem å finne frem til hva NAT hadde av CBE i 2020, i motsetning til alle andre tankselskap som eksplisitt opplyser om det!). Du vet også at det kommer børsmelding når Hansson kjøper aksjer, mens det er tyst i graven når han selger...
De hadde også en pressemelding 29.06 om to nybygg på 6-årskontrakt. Hva slags TCE har de på de 6 årene? Hvorfor skrev de ikke med stor skrift om hvilke rater de fikk på de to mon tro? Og 6 år? Her har de da låst 10% av flåten i 6 år og markedet aner ikke om de tjener eller taper penger på det?
Og så kan du spørre deg: Hvis NAT faktisk har rater på 24-51k med VLSFO-slukende baljer, hva har da konkurrentene på sine HFO-gjerrige skip? INSW rapporterte om 25k i rateforskjell mellom sine skip i peaken i 2020 (riktignok for VLCC), med bunkerspriser langt under dagens nivå...
Ellers så er jeg enig med long her: ingen grunn til å besudle denne tråden med NAT. HUNT er ikke lenger innen tank engang.
Ikke ødelegg Hunt tråden med Nat.
Det er en egen Nat tråd på HO forum, der kan du diskutere Nat.
Dette caset handler helt kortsiktig om at du plukker opp penger på gaten, 1 for 0,8.
På lengre sikt, kan det vise seg å være et særdeles godt røver kjøp, ikke vet jeg hva AF drar opp av hatten, men det forundrer meg ikke om det er noe som trigger markedet skikkelig og sender aksjen et godt stykke over Nav allerede før bror parten av pengene deles ut, svaret får en når alle skipene er overlevert i måneds skiftet
Det er en egen Nat tråd på HO forum, der kan du diskutere Nat.
Dette caset handler helt kortsiktig om at du plukker opp penger på gaten, 1 for 0,8.
På lengre sikt, kan det vise seg å være et særdeles godt røver kjøp, ikke vet jeg hva AF drar opp av hatten, men det forundrer meg ikke om det er noe som trigger markedet skikkelig og sender aksjen et godt stykke over Nav allerede før bror parten av pengene deles ut, svaret får en når alle skipene er overlevert i måneds skiftet
Redigert 18.07.2022 kl 13:36
Du må logge inn for å svare
bravi
18.07.2022 kl 13:19
7790
Tja, operating cost for Nat vessels er $7.500/day
I meldingen fra 12 Juli står det om 6 nye kontrakter med rater mellom $51.000 og $24.000, det blir penger av slikt. Overskudd skal i størst mulig grad betales som utbytte.
I meldingen fra 12 Juli står det om 6 nye kontrakter med rater mellom $51.000 og $24.000, det blir penger av slikt. Overskudd skal i størst mulig grad betales som utbytte.
ks1977
18.07.2022 kl 12:29
7726
NAT er høy risk og ukjent reward - de tapte drøye 50% av dagens market cap i 2021 alene, samtidig som at HUNT tjente (små)penger (ikke at HUNT er relevant lenger, men det viser risikoen med NAT). NAT tapte også penger i Q1 i år, i motsetning til f.eks FRO (skjønt jeg har ikke valgt FRO som mitt bet).
Sist jeg sjekket (riktignok to år siden) så hadde NAT den gamleste flåten OG den høyeste CBE - snakker om en killer-kombinasjon... I dagens marked, med skyhøye bunkerspriser og VLSFO/HFO-spread så vil NAT fortsette å slite selv om andre tankerselskap gjør det ok. Og det er FØR EEXI/CII trår i kraft. For at NAT skal tjene penger så er vi avhengig av svært gode rater (noe vi kanskje ser, spesielt dersom vi unngår resesjon og nye lockdowns in Kina) og/eller fullstendig kollaps i oljeprisen (noe vi ikke vil se, i hvert fall uten resesjon og lockdowns) og reversering av VLSFO/HFO-spreaden (noe vi kanskje ikke ser før krigen er over???)
Det er bare to ting som potensielt taler for NAT:
1) Det er mulig (uten at jeg har sett noen gode estimat på dette) at Suezmaxer kommer bedre ut av de ekstra tonnmilene som følge av krigen i Ukraina
2) Det er mulig at Cramer tar en ny pump&dump med NAT og at de får en ny utfortjent boost i aksjekursen
Sist jeg sjekket (riktignok to år siden) så hadde NAT den gamleste flåten OG den høyeste CBE - snakker om en killer-kombinasjon... I dagens marked, med skyhøye bunkerspriser og VLSFO/HFO-spread så vil NAT fortsette å slite selv om andre tankerselskap gjør det ok. Og det er FØR EEXI/CII trår i kraft. For at NAT skal tjene penger så er vi avhengig av svært gode rater (noe vi kanskje ser, spesielt dersom vi unngår resesjon og nye lockdowns in Kina) og/eller fullstendig kollaps i oljeprisen (noe vi ikke vil se, i hvert fall uten resesjon og lockdowns) og reversering av VLSFO/HFO-spreaden (noe vi kanskje ikke ser før krigen er over???)
Det er bare to ting som potensielt taler for NAT:
1) Det er mulig (uten at jeg har sett noen gode estimat på dette) at Suezmaxer kommer bedre ut av de ekstra tonnmilene som følge av krigen i Ukraina
2) Det er mulig at Cramer tar en ny pump&dump med NAT og at de får en ny utfortjent boost i aksjekursen
Hunt handler ikke om tank,
Ja, du må gjærne kjøpe Nat, men Hunt selger du ikke, for du eier ikke aksjer her.
Ja, du må gjærne kjøpe Nat, men Hunt selger du ikke, for du eier ikke aksjer her.
bravi
18.07.2022 kl 12:05
7766
Vil man få med seg oppgangen i tank markedet bør man selge Hunt og kjøpe NAT.
Avklaringen får du om svært kort tid.
freetexx
18.07.2022 kl 09:21
7892
Fortsetter med shipping, men endrer type? https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/07/18/7901093/green-energy-group-selger-fartoy?internal_source=sistenytt
Mr. U
15.07.2022 kl 17:49
8472
jeg vil aldri være enig i at hunt i nåværende fase er en safehaven for et ruglete aksjemarked. det er helt fullstendig skivebom i min verden. tvert imot, det er crazy å eie hunt hvis du ser etter sikkerhet. dere aner jo ikke hva som skal skje med selskapet (bare det er jo nok til at alarmen burde gå), og de genererer null kronasjer. det er jo det stikk motsatte av sikkerhet. det er maks risikio, det.
skal du ha sikkerhet i mente er det helt andre aksjer man må eie.
vlcc markedet er nå $12k og firmer mot $4k 52 week avg.
smax er $31.8k og balls firm, mot $ $11.5k 52 week average.
denne uken er vlcc opp 55%.
og hunter selger...
skal du ha sikkerhet i mente er det helt andre aksjer man må eie.
vlcc markedet er nå $12k og firmer mot $4k 52 week avg.
smax er $31.8k og balls firm, mot $ $11.5k 52 week average.
denne uken er vlcc opp 55%.
og hunter selger...
Hehehe, la oss være enige i å være uenige.
Jeg tviler ikke på at du har lang fartstid på børs, men det er du ikke alene om.
Jeg har vært med på noen nedturer i verden økonomien, den ene gangen satt jeg passiv og fast i aksje markedet, jeg gjør det aldri igjen i girede papirer.
Enten tar en alt av bordet, eller så finner en papirer med minimal risiko, der er Hunter.
Lykke til med dine investeringer.
Jeg tviler ikke på at du har lang fartstid på børs, men det er du ikke alene om.
Jeg har vært med på noen nedturer i verden økonomien, den ene gangen satt jeg passiv og fast i aksje markedet, jeg gjør det aldri igjen i girede papirer.
Enten tar en alt av bordet, eller så finner en papirer med minimal risiko, der er Hunter.
Lykke til med dine investeringer.
Mr. U
15.07.2022 kl 12:01
8358
tørrlasindeksene er jo nedadgående. og markedet kommer ned fra en topp.
for tank er det stikk motsatt.
i en tenkt situasjon som du nevner ref resesjon osv: da er det jo bedre å ha penger i et selskap som genererer positiv kontantstrøm og potivit ebit og som kan levere dividende til aksjonærene løpende? kontra å ha penger i et selskap man ikke vet hva er og som garantert ikke kan levere positive driftresultat.
hunter skulle ventet noen mnd før de sacked up. da ville investorene sittet igjen med vesentlig mer. (se på 1 mos tc index for proof)
jeg er tungt lastet i star bulk, og det har vært en eventyrlig reise det siste halvannet året. jeg blir sittende der i lang lang tid,- har et 5 års+ perspektiv,
jeg er også lastet i frontline. på godt og vondt. langt perspektiv også her. og det har vært en fin reise det også tiltross for mange skuffelser.
og jeg har kjøpt nats de siste to uker for det jeg kan avsette av risikokapital. og jeg er rimelig trykk på markedet som nå er tight på smax.
ads og hunt - for stor risiko for meg. hvis du tjener penger er ingenting bedre. og du skal ha for at du tar riskio langt over det jeg tillater meg.
for tank er det stikk motsatt.
i en tenkt situasjon som du nevner ref resesjon osv: da er det jo bedre å ha penger i et selskap som genererer positiv kontantstrøm og potivit ebit og som kan levere dividende til aksjonærene løpende? kontra å ha penger i et selskap man ikke vet hva er og som garantert ikke kan levere positive driftresultat.
hunter skulle ventet noen mnd før de sacked up. da ville investorene sittet igjen med vesentlig mer. (se på 1 mos tc index for proof)
jeg er tungt lastet i star bulk, og det har vært en eventyrlig reise det siste halvannet året. jeg blir sittende der i lang lang tid,- har et 5 års+ perspektiv,
jeg er også lastet i frontline. på godt og vondt. langt perspektiv også her. og det har vært en fin reise det også tiltross for mange skuffelser.
og jeg har kjøpt nats de siste to uker for det jeg kan avsette av risikokapital. og jeg er rimelig trykk på markedet som nå er tight på smax.
ads og hunt - for stor risiko for meg. hvis du tjener penger er ingenting bedre. og du skal ha for at du tar riskio langt over det jeg tillater meg.
Skal gi deg heder å ære om tilsvarende skip som Hunters selges for over 100 neste sommer, vinen drikker jeg selv, i kveld.
Husk også dollar nå mot Nok, 10,2
Jeg har kjøpt aksjer her, du handler 1 krone for 80 øre, det er cashen i dette selskapet.
Jeg tjener ´litt´ penger i Hunter , 20% rente vs bank 2%, vs å risikere å tape i andre aksjer, der ligger det og det tror jeg er en klok risikovurdering nå.
Jeg kjøpte tilsvarende case, ADS 1 krone for 70 øre i våres, der har jeg 40% avkastning nå og aksjen handles langt over egen kapitalen.
Mye på grund av urolighetene i aksje markedene har jeg derfor valgt et defensivt case som Hunt, som et av få case jeg vil sitte lang i på børsen nå.
Hadde Hunter fortsatt vært et tank case, da hadde jeg ikke kjøpt aksjer her og trolig hadde også aksjen ligget langt under 3 kroner.
Diskusjonen om salg er dumt eller smart, det kommer mye an på tidsaspektet tror jeg, jeg deler AF holdninger inn i en resesjon med stor finansiell uro, ta pengene mens du har de.
Mest sannsynlig vil det dukke opp langt bedre ting å kjøpe ved en kors veg, jeg har troen på AF, men som sagt, blir det nye nybygg eller lignende, da selger jeg.
Vi kan legge diskusjonen død, for skipene er solgt og fasit får du ikke nå, selv om Vlcc raten bedrer seg noe, tiden vil vise hva som var rett eller galt.
Eller kan jeg nevne at prisene på bulk baljer har begynt å falle, orderboken i bulk er akkurat som i tank, nesten fraværende.
Så kan du spørre deg hvorfor prisene faller.
Litt på sidelinjen, endog, hvorfor tror du rigg aksjene faller så kraftig nå, eller forøvrig, shipping aksjene?
Det handler om stål og skrot verdier faller, råvarer, da stiger ikke prisene på skip.
Husk også dollar nå mot Nok, 10,2
Jeg har kjøpt aksjer her, du handler 1 krone for 80 øre, det er cashen i dette selskapet.
Jeg tjener ´litt´ penger i Hunter , 20% rente vs bank 2%, vs å risikere å tape i andre aksjer, der ligger det og det tror jeg er en klok risikovurdering nå.
Jeg kjøpte tilsvarende case, ADS 1 krone for 70 øre i våres, der har jeg 40% avkastning nå og aksjen handles langt over egen kapitalen.
Mye på grund av urolighetene i aksje markedene har jeg derfor valgt et defensivt case som Hunt, som et av få case jeg vil sitte lang i på børsen nå.
Hadde Hunter fortsatt vært et tank case, da hadde jeg ikke kjøpt aksjer her og trolig hadde også aksjen ligget langt under 3 kroner.
Diskusjonen om salg er dumt eller smart, det kommer mye an på tidsaspektet tror jeg, jeg deler AF holdninger inn i en resesjon med stor finansiell uro, ta pengene mens du har de.
Mest sannsynlig vil det dukke opp langt bedre ting å kjøpe ved en kors veg, jeg har troen på AF, men som sagt, blir det nye nybygg eller lignende, da selger jeg.
Vi kan legge diskusjonen død, for skipene er solgt og fasit får du ikke nå, selv om Vlcc raten bedrer seg noe, tiden vil vise hva som var rett eller galt.
Eller kan jeg nevne at prisene på bulk baljer har begynt å falle, orderboken i bulk er akkurat som i tank, nesten fraværende.
Så kan du spørre deg hvorfor prisene faller.
Litt på sidelinjen, endog, hvorfor tror du rigg aksjene faller så kraftig nå, eller forøvrig, shipping aksjene?
Det handler om stål og skrot verdier faller, råvarer, da stiger ikke prisene på skip.
Redigert 17.07.2022 kl 09:44
Du må logge inn for å svare
Mr. U
15.07.2022 kl 10:58
4733
hvordan kan det være et hedge å kjøpe noe du ikke vet hva er???? det er jo bare surr. dere som er aksjonærer vet ikke om pengene skal deles ut, evt hvor mye, og har null peiling på hva denne "smarte ideen" til fredly består i. da lever dere i uvvisshet, og det er det motsatte av en hedge. at man har en usg gain akkurat nå er frioblet dette. de som vil ha dollareksponering er jo ikke inne i hunt..
det er vanskelig å forstå hvorfor du tror priser ikke skal fortsette å stige. og skipene til hunter skrives jo ikke ned mer enn det som er regnskapsmessig normalt,- med mindre du tror at de skal skrives ned fordi verdien (markedsverdi) går ned. og det gjør de beviselig ikke. ikke bare har verdiene økt i år,- de fortsetter å stige. i alle tanksegmenter. dette vil SELVSAGT fortsette når spotmarkedet og periodemarkedet bedrer seg. spotmarkedet har vært i kjellern, på historisk bunnivå lenge,- og nå bedrer det seg betydelig. det er historisk feil å selge idet markedet løfter seg fra bunnen. selvsagt er det rett å selge når markedet er på vei oppover. men det fordrer at man har is i magen og venter på at markedet er stabilt høyere (bunnen i svingningene er høyere enn historisk bunvivå som man nå kommer fra).
normalt vil markedet justere seg til en ny normal - og dette skulle hunter ventet ut. og det er jo risikofritt å vente: de kan alltids slutte båtene ut på høyere rater enn de tjener nå for å låse inn profitt.
hunter som selskap er jo laget nettopp for dette. og nå synder de mot egen strategi. (kjøp ved historisk bra inngang, lav b/e - gjør at man har max flex kommersielt. som de nå hiver ut med badevannet)
cash is king: og hunter har bedre mulighet en peers til å generere cash. men det velger de å ikke benytte seg av.. uforståelig rett og slett.
vi gjør et bet,- en flaske vin til deg om prisene ikke stiger fremover. starting today.
det er vanskelig å forstå hvorfor du tror priser ikke skal fortsette å stige. og skipene til hunter skrives jo ikke ned mer enn det som er regnskapsmessig normalt,- med mindre du tror at de skal skrives ned fordi verdien (markedsverdi) går ned. og det gjør de beviselig ikke. ikke bare har verdiene økt i år,- de fortsetter å stige. i alle tanksegmenter. dette vil SELVSAGT fortsette når spotmarkedet og periodemarkedet bedrer seg. spotmarkedet har vært i kjellern, på historisk bunnivå lenge,- og nå bedrer det seg betydelig. det er historisk feil å selge idet markedet løfter seg fra bunnen. selvsagt er det rett å selge når markedet er på vei oppover. men det fordrer at man har is i magen og venter på at markedet er stabilt høyere (bunnen i svingningene er høyere enn historisk bunvivå som man nå kommer fra).
normalt vil markedet justere seg til en ny normal - og dette skulle hunter ventet ut. og det er jo risikofritt å vente: de kan alltids slutte båtene ut på høyere rater enn de tjener nå for å låse inn profitt.
hunter som selskap er jo laget nettopp for dette. og nå synder de mot egen strategi. (kjøp ved historisk bra inngang, lav b/e - gjør at man har max flex kommersielt. som de nå hiver ut med badevannet)
cash is king: og hunter har bedre mulighet en peers til å generere cash. men det velger de å ikke benytte seg av.. uforståelig rett og slett.
vi gjør et bet,- en flaske vin til deg om prisene ikke stiger fremover. starting today.
Dette handler om flere ting MR2
Ikke f om prisene på skip kommer til å stige fremover, det kan du rett å slett bare glemme.
Selv om vlcc raten stiger nå, betyr definitivt ikke at prisene på skip vil gå etter.
Nye/ nyere skip som Hunter, flott å bli kvitt de før de må skrives ned i bøkene.
Inntjening i Vlcc segmentet er et annet aspekt, det stiger, det er ikke der spekulasjonen til Hunt ligger
Jeg er mer å mer overbevist om at timingen av dette salget, det er prikken over i en, den prisen vi fikk, den får du ikke om et år, selv om Vlcc raten skulle gå til akseptable nivåer.
Hunt og tank er nå et avsluttet kapittel, jeg antar AF nå går etter noe mer sexy,
Skulle de få for nye asset, da vil jeg ikke eie Hunter Group, asset play er ikke noe å satse på.
Cash is king i disse dager, at det vil dukke opp stressede saker og ting fremover, ja slik blir det bare, aksje markedet forøvrig vil gå i dass.
AF vet at det er andre ting å tjene på, tjene mer på, som er langt lettere en å spekulere i stål verdier i en global nedgangs tid, noe mer likvid en å sitte støkk i baljer når verdens økonomien kan stå ovenfor et helvetes fall
å handle Hunt i dag, ligger det 0,7 kroner på gaten.
Selvfølgelig er det en hedge, og dollar stiger, gi meg et papir på Oslo børs i dag, i dagens urolige marked der risken er mindre en i Hunt.
Blir fin avkastning av sånt, hvis en handler endel aksjer, ja det er det vi kaller penger på gaten.
Ikke f om prisene på skip kommer til å stige fremover, det kan du rett å slett bare glemme.
Selv om vlcc raten stiger nå, betyr definitivt ikke at prisene på skip vil gå etter.
Nye/ nyere skip som Hunter, flott å bli kvitt de før de må skrives ned i bøkene.
Inntjening i Vlcc segmentet er et annet aspekt, det stiger, det er ikke der spekulasjonen til Hunt ligger
Jeg er mer å mer overbevist om at timingen av dette salget, det er prikken over i en, den prisen vi fikk, den får du ikke om et år, selv om Vlcc raten skulle gå til akseptable nivåer.
Hunt og tank er nå et avsluttet kapittel, jeg antar AF nå går etter noe mer sexy,
Skulle de få for nye asset, da vil jeg ikke eie Hunter Group, asset play er ikke noe å satse på.
Cash is king i disse dager, at det vil dukke opp stressede saker og ting fremover, ja slik blir det bare, aksje markedet forøvrig vil gå i dass.
AF vet at det er andre ting å tjene på, tjene mer på, som er langt lettere en å spekulere i stål verdier i en global nedgangs tid, noe mer likvid en å sitte støkk i baljer når verdens økonomien kan stå ovenfor et helvetes fall
å handle Hunt i dag, ligger det 0,7 kroner på gaten.
Selvfølgelig er det en hedge, og dollar stiger, gi meg et papir på Oslo børs i dag, i dagens urolige marked der risken er mindre en i Hunt.
Blir fin avkastning av sånt, hvis en handler endel aksjer, ja det er det vi kaller penger på gaten.
Redigert 15.07.2022 kl 10:33
Du må logge inn for å svare
Mr. U
15.07.2022 kl 09:29
4736
hvor mange pct er ffa & physical opp den siste uka?
du er smartere enn å hevde dette er rett timing å selge vlcc på, Long. timingen kan ikke bli værre enn dette her!
(om det muligens er riktig strategi for hunter som selskap er en litt annen diskusjon. selv om det vanskelig kan hevdes at salg nå er "riktig" all den tid de solgte seg ut når spotmarkedet var i dass.
spotmarkedet er på vei. både vlcc og smax ser bra ut. spes smax.
en anen ting: du sa at å eie hunt er en hedge. det er det selvsagt ikke. det er ikke en hedge når man eier et papir hvis fremtidstrategi er helt ukjent. da er det ren gabmling. og ikke noe annet. nok et eksempel på idiotkommentarerom et børsnotert selskap for fredly.
du er smartere enn å hevde dette er rett timing å selge vlcc på, Long. timingen kan ikke bli værre enn dette her!
(om det muligens er riktig strategi for hunter som selskap er en litt annen diskusjon. selv om det vanskelig kan hevdes at salg nå er "riktig" all den tid de solgte seg ut når spotmarkedet var i dass.
spotmarkedet er på vei. både vlcc og smax ser bra ut. spes smax.
en anen ting: du sa at å eie hunt er en hedge. det er det selvsagt ikke. det er ikke en hedge når man eier et papir hvis fremtidstrategi er helt ukjent. da er det ren gabmling. og ikke noe annet. nok et eksempel på idiotkommentarerom et børsnotert selskap for fredly.
Dollar 10,3
Melding mandag?
Melding mandag?
Hvor mange aksjer har dere som utbytte skal fordeles på?
Jeg har:
575,362,013
-19,762,826
555,599,187
Noen som har andre tall?
Jeg har:
575,362,013
-19,762,826
555,599,187
Noen som har andre tall?
jess23
14.07.2022 kl 19:12
4923
Satte en hedge på dollaren idag. Hunt er plutselig min klart største post nå... Greit å sikre dollarkursen noe, selv om den antagelig vil stige videre.
canarias
14.07.2022 kl 18:42
4765
Her kan mulighetene bli meget rå for oss aksjonærer I Hunter Group.
Dollaren er knallsterk så nav er langt over 4 kroner på dagens kurs.
Dollaren er knallsterk så nav er langt over 4 kroner på dagens kurs.
Flere en meg som føler at Arne gjorde rett, er overbevist om at det var en kjempe timing å selge skipene nå.
Nå halverer ting seg på børs ila 2-3-4 uker, Cash is king, få vet det bedre en Arne Fredly,, er jo derfor han er Norges beste trader.
Hunter kan plukke opp noe sønder knuste rester om noe tid, håper på noe grise sexy
Dette blir bra
Nå halverer ting seg på børs ila 2-3-4 uker, Cash is king, få vet det bedre en Arne Fredly,, er jo derfor han er Norges beste trader.
Hunter kan plukke opp noe sønder knuste rester om noe tid, håper på noe grise sexy
Dette blir bra
Redigert 14.07.2022 kl 13:54
Du må logge inn for å svare