Kursmål på 5kr idag fra Dnb Markets

Sann
NEL 04.06.2020 kl 09:38 3870

Her er fallhøyden ekstrem fremover. Ordren og tidsperspektivet henger ikke på greip i henhold til tidligere ambisjoner og annonsert fremdrift.
Redigert 20.01.2021 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
omans
04.06.2020 kl 09:45 3765

Du er ute og kjenner på smerten ifm oppgangen. Halmstrå er DNB og Pareto analyser.

Omsetningen tyder på at mange er begeistra.

Mcap på 23mrd på dette tidspunktet virker litt overvurdert, der et selskap fortsatt ikke er i pluss på regnskaper, så frem til nå levd på emisjoner.
Slettet bruker
04.06.2020 kl 09:53 3616

Må være flaut for DnB dette.
Er det ett godt råd de har gitt sine kunder?
Kurs over 3x snart 4x deres mål.

Sjeldent å se slike bommerter.
Hele verden skal bli grønn.
DnB sliter skikkelig med å se litt utenfor skrivebordet..😂😂😂
aklm
04.06.2020 kl 10:00 3494

Ventet ordre på 380 mill og verdien øker 1600 mill.
hillclimber
04.06.2020 kl 10:13 3368

Kursutviklingen i dag er et godt bilde på fremtiden, NEL går opp, oljerelaterte går ned. Hvor mye gjeld har oljeservice og rigger sanert i de siste årene ?

Og dette er trenden: karbon basert fuel på vei ned (utslipp co2), hydrogen basert fuel (utslipp vann) på vei opp.

DNB og Pareto har sine kunder i oljesektoren, at de motarbeider NEL er som forventet men når kartet deres til så grader er misvisende i forhold til terrenget så bør de kanskje ansette noen som kan analysere?
Redigert 04.06.2020 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2020 kl 10:16 3322

Ja det blir litt komiske Ali over det hele...😂
DetErMeg
04.06.2020 kl 10:33 3144

Eller så kan de være at de er verdt 20 milliarder, men bare har 500 millioner i ordrereserve fra 4 kvartal 2019 ekskludert ordre for fyllestasjoner fra Nikola . Det kan være at de får en ordre på 280 millioner og markedsverdien øker med 1 milliard. Det kan være at de lever på emisjoner.
De har en mcap på 20 milliarder mens omsetningen vokser 20% men tjener ingen ting. Kitron er et selskap som ser ut til å vokse hele tiden med mellom 10-20% og tjener penger, er priset til 2 milliarder.

Oljeservice og rigg er elendig, men de har i vært fall hatt en god tid, Nel har aldri hatt en god tid.
SomSa
04.06.2020 kl 10:34 3126


Med den mini kontrakten prises selskapet ca. 1,8 mrd mer eller totalt over 23 mrd kroner nå. Tjener NEL penger på disse kontraktene?

omans
04.06.2020 kl 10:43 3019

Poenget er vel at det ikke er sikkert det blir så stort som hydrogen og de grønne vil ha det til, og at det kan ta lengre tid. Innen 2050 sier Ola Elvestuen, så er det 2050 som prises inn snart? :)

Om en tenker seg Statoil, i tiden da de lette etter første olje, så er NEL på samme sted som Statoil var 70 tallet?

Ingen motarbeider, men det er bare delte meningers mot.
REC kunne også stige til uante høyder, før kollaps, det er lett å bli revet med i en bølge.
hillclimber
04.06.2020 kl 10:45 2979

Det er det som er poenget, olje har de beste årene bak seg, NEL (om de lykkes i konkurransen) har de beste årene foran seg. Skal de lykkes må prisene på elektrolyserør ned og det er mulig kun med investeringer (og emisjoner).
omans
04.06.2020 kl 10:55 2898

Hvor mange her har, eller har tenkt å anskaffe seg en bil med hydrogen som energibærer det neste året?

Hvor mange her har, eller har tenkt å anskaffe seg en bil med olje som energi kilde det neste året eller 2?

:)
oophus
04.06.2020 kl 11:00 2842

Når krana fra Nikola nå åpner seg, så får NEL sikkerhet i å videre ekspandere kjapt opp til 1GW på fabrikken.
Det alene vil presse prisene enormt, og NEL vil få en kjempe fordel over andre produsenter som ikke har fått inn ordre til å forsvare de investeringene ennå.

Slettet bruker
04.06.2020 kl 11:02 2809

Heldigvis spiller det ingen trille.
NEL er da ikke avhengig av det???

Kjøp laks eller gjødsel.
La aksjonærene i NEL tjene penger uten at dere forstår prisingen.
Spiller det noen rolle egentlig?
Markedet bestemmer kursen.
Ikke logikken eller kalkulatoren.
Slettet bruker
04.06.2020 kl 11:05 2777

Herre Gud. Igjen Elvestuen som kilde. Amen.
omans
04.06.2020 kl 11:13 2705

Hva er din kilde ? Er det herren gud skaperen (som de troende holder seg til)?

Nel har vel uttalt en gang at de trenger staten i ryggen, mhp satsing i Norge iallefall.
Redigert 04.06.2020 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2020 kl 11:26 2601

Innen 2050 sier Elvestuen. Amen.
Slettet bruker
04.06.2020 kl 11:31 2561

omans! Har du ikke skjønt at NEL er mer enn bil??
Slettet bruker
04.06.2020 kl 11:34 2531

Hvorfor kjøper da DnB i bøtter og spann idag? :)
omans
04.06.2020 kl 11:39 2493

Det var mer et svar til hill, vedr at olje har beste år bak seg og hydrogen beste år foran seg.

Man tjener ikke penger før man selger med gevinst, ellers er man bare passasjer i karusellen.

Markedet bestemmer, men klarer man å time markedet?

Jo, hydrogen er mer enn bare bil, bil er liten andel av det. Men er 23 (eller30) mrd fair value nå?
Redigert 04.06.2020 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2020 kl 11:52 2404

OK Omans, sorry, skjønner. Det er høna vs egget problemet som vanlig. I henhold til verdi av selskap så kan mange synes det er høyt, men tenk på posisjoneringen og orders som NEL har i baggasjen. Alle store aktører i Europa vil og skal ha Hydrogen, gjerne Grønn også. Det kommer bli svært behov av elektrolysører om dagen og der har NEL markedet. Fyllestasjonene kommer der etter..
Slettet bruker
04.06.2020 kl 11:54 2384

Sleng med et stålverk på samme gang :)
omans
04.06.2020 kl 12:01 2329

Bra det, og håper at et norsk selskap som NEL vil lykkes godt.

Det finnes imidlertid konkurrenter, som også REC fikk. NEL har vært tidlig ute, og er godt posisjonert. Men fortsatt konkurrenter der ute, som skal ha sin del av kaka.

Ser at Paul'ern i DNB mener at oslo børs er historisk høyt priset, men han tar iallefall selvkritikk på at han trodde på mere nedtur, som isteden gikk opp.
De oppgraderer sine salgskandidater til hold, dermed gått glipp av siste oppgangen.

Men om OB er historisk høyt priset, hva er da NEL ?
Slettet bruker
04.06.2020 kl 12:09 2268

Aksjekursen er forhåpninger om fremtiden. Det reelle regnskapet er noe helt annet. I en vekstbransje er det jo ofte slik. Det som nå etter hvert skjer, er jo like stort som den industrialiserende revolusjon. Og tenke snevert på dette, kun ut i fra Norske tanker er totalt sett bom. Det er kun aksjonærer som har satset på NEL. Ikke lån. Selv satser jeg inntil videre på forhåpninger, da jeg er rimelig sikker på at Hydrogen har en stor fremtid. Etter hvert som tiden går, og omsetningen stiger, vil jo avstanden mellom forhåpninger og omsetning naturlig nok nærme hverandre. For meg blir det i dag nesten "helt kokko" å blande aksjekursen helt firkanta sett, sammen med det regnskapsmessige.
IKM-ANSATT
04.06.2020 kl 12:13 2242

NEL blir fremvoskende markedet fremover, ingen tvil om men at folk rive seg i håret å kursmål 5kr hahaha blir patetisk.
selv eg hadde nel i 2kr og solgte faennnn… men men godt i pluss nå;P er toget gått jaja det sa eg par år sio og;P
Slettet bruker
04.06.2020 kl 12:41 2124

Skvetter hver gang jeg får NEL - Nyhet fra Sparebank1 Markets. 2 st idag :) :)
omans
04.06.2020 kl 12:59 2059

Det er ikke noe nytt i dette, akkurat som det har vært siden 2 kroner, og 5-6 kroner i 2016

Det er mye sentiment, men en kan se at langsiktig så trender det oppover.
Jeg husker vedr eksplosjonen i sandvika, var det en som startet tråd om at langsiktig aksjonær forlot skuta, kursen falt og sentimentet var dårlig.
Nå har børs steget endel etter pandemi bunn, og kontrakt med Nikola er signert for NEL. Dermed sentiment er på topp, og godfølelsen i aksjonær er god og alt virker fornuftig argumenasjon på at ny æra står for tur med store oppganger.
Alle skal tjene store penger og kjøper flotte båter og hus (når kursen har steget ennå mer) men da er man jo så forelsket i aksjen, at man neppe vil selge, og hvem skal kjøpe når alle skal selge for å realisere drømmen om øyparadiset i Kragerød skjærgården*?
Redigert 04.06.2020 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2020 kl 13:05 2010

Kragerød :) :) :) Du mener de fisfine damene med seineste Helly Hansen mundering og solbrune menn med falsk Rolex og båt som leaset i 2 uker :)
hillclimber
04.06.2020 kl 13:22 1955

Hydrogen i personbil ? Aner ikke, det får markedet avgjøre, selv så kjøpte jeg batteri elektrisk bil for NEL gevinst. Men jeg tror hurtiglading med hydrogen vil være billigere enn hurtiglading med strøm. For meg som ikke hurtiglader ofte, drar campingvogn, eller kjører langt er det beste alternativet batteri elektrisk.Noen elbil eiere går over til fossil fordi det ikke fungerer i hverdagen, disse kan ha interesse av hydrogen hybrider hvis de dukker opp da.

Fossilbiler ? Vel det er vel stopp i Norge for nye i 2025 og noe senere i England og EU, Tyskland er ennå avhengig av en stor fossilbil produksjon men satser likevel på hydrogen som energibærer. Frankrike går all-in på elektriske biler.

Det vi vil se er en overgang fra karbon basert fuel til hydrogen basert fuel for å stoppe CO2 utslipp. For transport vil behovet bestemme om det er rent batterielektrisk, hydrogen eller en hybrid. DHL i Tyskland tester ut en hydrogen hybrid løsning og størrelsen på batteriet er valgt ut i fra transport-økonomiske beregninger.

Selv om jeg tror vi forlater olje alderen og går inn i hydrogen alderen så er det jo et helt annet spørsmål hva som er riktig pris på NEL men jeg vedder ikke mot markedet.