Nel - Mest overpriset selskap på Børsen

Slettet bruker
NEL 04.06.2020 kl 12:26 9417

For en galskap. 23 milliarder i verdi på et selskap som ikke tjener en kr. Vanvittig ....
Hydrogen er virkelig overvurdert av aksjonærer / trader

Men lykke til de som kjøper på 17 kr nå
Vanvittig forventninger skaper en boble uten grenser
Når sprekker ?

Selv med mye cash tilgjengelig er Nel en aksje som jeg har et klart stay away på. Her blir nok mange skuffet på kurs 17....+

Hadde selskapet vært så bra som markedet mener hadde det vært kjøpt opp forlengst.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Jono
04.06.2020 kl 16:08 4245

God middag alle sammen, for hvilken dag, helt fantastisk, men denne tråden burde kanskje endre navn til "oss tapere i NEL"?
Lenge siden jeg har leste så mange sure oppstøt, at noen til og med fikk seg til å skrive at det er "amatører" som har handlet i dag!
Hvilken dust kan få seg til å tro at en omsetning på mer enn en milliard i NEL, består av bare noen store "tullinger", for hvem er det?
For egen del har mer tro på at vi snart kan se 20, 25 og kanskje til og med 30 kroner før fellesferien, NEL er i spill, ferdig snakka fra meg! :-)
Skalleknarp
04.06.2020 kl 16:08 4245

Hva om Hydrogenselskap i en startfase inntil kommersialisering får særforhold i utviklingen... Ala det oljeselskapene har mht. 78% fratrekk for letevirksomhet inntil man kommer på et nytt definert nivå i Hydrogenprosessen? Mange muligheter.
Slettet bruker
04.06.2020 kl 16:12 4216

Ser ikke bort i fra det Jono...👍🏻👍🏻💰
omans
04.06.2020 kl 16:12 4211

Det prises inn mye nå. Tror nok ikke det er snakk om en fullskala boble som skal sprekke, det er for mye bra fundamentalt og hvordan hydrogen er en del av verdens energi satsning. Er mer disse veldige bevegelsene og volumet.

Er det forresten sjans for at NEL ikke trenger flere emisjoner for å finansiere neste satsningsprosjekt eller drift i fremtiden?

Om de ikke trenger flere emisjoner, er jo det evt et fremskritt.
Tidligere er kjørt opp kurs og senere melding om emisjon, litt lavere enn den oppkjørte kurs,
Shinkage
04.06.2020 kl 16:13 4196

Jeg må le av innlegg som de som kommer fra @Matsern og @BackCliff, og en haug med tilsvarende.

De er irriterte og indignerte for at en aksje de mener ikke burde stige likevel gjøre det. Aksjen er et luftslott, den er en boble, ledelsen beriker bare seg selv, de fortjener det ikke, de vet ikke hva de driver med etc. Samme argumenter som ble brukt på både 5 kroner og 8 kroner - gjesp (copy/paste).

Å bruke så mye energi på å irritere seg over dette er bare patetisk - punktum.

Det fundamentale forsvarte ikke prisen på verken 5 eller 8 kroner, og ingen er uenig i det, men her er vi da likevel på 18 kroner. Dere maser og maser om at humla ikke kan fly, men det er tydeligvis fånyttes.

Så, who gives a flying fuck at dette irriterer dere så veldig, og at dere mener at de som har investert i aksjen ikke vet hva de driver med. Get a life, og snu heller fokus mot de aksjene der dere tydeligvis får en happy ending og alt stemmer med læreboka.
Redigert 04.06.2020 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
omans
04.06.2020 kl 16:21 4161

Kjøper du nå? :)
Hellboy
04.06.2020 kl 17:02 4050

Du kan gjenta "for en dag" et par ganger. Rett opp på tradegate etter stengetid på OSE...

Venter på at du skriver "for en dag" i morgen og!!! :D
Hellboy
04.06.2020 kl 17:04 4043

Bra innlegg. Denne Matsern mente jo at Bouvet skulle ta et svalestup fra 330 også for noen få uker siden. Nada innhold eller fornuft i innleggene hans, så har personlig blokket ham.
Jono
04.06.2020 kl 17:24 3957

et dårlig forslag, at andre skal få hjelp til å konkurrere med NEL, eller hva er DET du mener?
ville blitt en avskrivning for mange brune selskaper ditt forslag.
ikke for å tillegge deg noen ting, men slike forslag kommer som regel fra MDG og SV, gidder ikke å ta med Rødt, som ikke skjønner noen ting! :-)
for å gjenta meg selv, så trenger NEL hverken kontant- eller pengestøtte fra staten vår, som snart er et tysk eller amerikansk selskap!
at vi heller kommer til å se 30 eller 50 kroner før dette blir en realitet, noe jeg håper og tror på.
ikke minst, og det har jeg heller ingen problemer med å innrømme, at min "grådighet" har slått inn 100%
for hvorfor har jeg ikke solgt, og mange grunner for, at jeg ikke vet om andre aksjer enn Archer og HEX, meg selv kunne kjøpt flere av! :-)
Slettet bruker
04.06.2020 kl 17:29 3929

For en dag det blir i morgen! 😂😂⬆️⬆️💰💰
Jono
04.06.2020 kl 17:41 3874

ikke sant, at meg selv bor langt ut på landet, men i dag savner et Pol i min kommune, at det er greit med gratis levering på døren fra Vinmonopolet.
at ikke bobler i glasset, som blir mer symbolsk, at jeg ville valgt meg en veldig dyr og god rødvin! :-)
Londonmannen
04.06.2020 kl 17:44 3863

Man må gjerne hevde at 23 milliarder er stiv prising for et selskap som ikke tjener penger.
Men i den grad hensikten med å investere pengene på børsen de facto er å tjene penger, så må man bare gratulere NEL aksjonærene. 50% stigning fra midten av mai gjør nok mange av den gruppen som står på utsiden, rimelig misunnelige. Men det er naturlig i en nasjon der misunnelse er sterkere enn kjønnsdriften.

Gratulerer NEL aksjonærer!
Hellboy
04.06.2020 kl 17:44 3848

Hehe....

Tenkte mest på at det ble i morgen, men "touche". En god dagi dag, muligens like bra i morgen. Skål, nå skal jeg feire litt fremganger både på jobb og på børs :D
Binyrer
04.06.2020 kl 17:52 3821

Gratulerer alle sammen. Solgte meg ut idag på 18.01, snitt 2,84, vært med siden 2016. Orket ikke mer berg og dalbane og etter å ha angret på ikke å selge på 10kr før det smalt i sandvika er jeg veldig fornøyd med avkastning og utgang.
Lykke til videre alle Nel-ere, for ett eventyr. Bittert å stå på sidelinjen nå, men NEL med kurs 18 kr vil gjøre meg gjeldsfri så får jeg se om noen dager/uker om det var en dårlig deal å selge under 20 kr.

Takk for meg, løkke til!
Redigert 04.06.2020 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
omans
04.06.2020 kl 17:57 3802

Noen tror det er spesielt for NEL at kurser stiger, men det er det ikke. Er bare litt større interesse for aksjen på godt og vondt. F.eks. en aksje jeg har nå, Archer, steg også bra idag, men gidder ikke bruke så mye kalorier å diskutere kursens bevegelser. En vil se fremover mange forskljellige aksjer som stiger i 2-sifret antall prosenter på dagen.
Også som faller tilsvarende, på taper listen da.

Hva er fair value på NEL da? Noen som vil spå?
Det er begeistring for aksjen, investorene vil ha noe tilbake for risiko man tar.
Når forventer man at utbytte kommer på konto? Er jo normalt at aksjer som prises over 20mrd betaler utbytte til aksjonærer, som regel.
Vekstselkap ja, men er veksten så sterk som økning i mcap tiliser?
Moro med oppgang, og walking the talk. Blir jo reality check for hver kvartals rapport utover året.
Jono
04.06.2020 kl 17:59 3789

bare noen tanker fra meg, men som jeg har skrevet om flere ganger, at hver gang en norsk investor selger, noen fra utlandet som kjøper!
derfor blir det for latterlig for meg, å lese om alle som klager over at NEL -- aldri kommer til å gå med overskudd, at disse vet mer enn alle som har vært med en på en milliard omsetning av aksjen i dag?
selv, ikke har noen problemer med å innrømme at dette også kan få en korreksjon, ikke frykter om noen dårlige nyheter da, om kommer, håper og tror at aksjen har motstand på 15 kroner:
nei, jeg vet ikke noe mer enn andre, men leser så alt for mye nyheter selv, har for mange selskaper å følger med på, mer enn 10 og det er så alt for mange, men ikke så lett å velge, bare så glad for at jeg ikke har latt meg friste til å selge mine NEL aksjer!
som jeg skrev i går, om jeg hadde solgt noen aksjer i NEL, ville kjøpt flere i HEX og Archer.
kanskje ville vurdert REC, men vet her ikke noen ting, men håper og tror at Aker har store planer for sitt kjøp av JUM sin post, at de legger planer, ikke minst kan ta med seg noen store skatte letter, ikke har regnet på selv, men om jeg kan få gjette på, kan ha en verdi av 300 millioner eller mer?
Redigert 04.06.2020 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
Jono
04.06.2020 kl 18:06 3766

løkke til, eller hva det heter, og sikkert kjempe smart av deg,
du er med andre ord mindre grådig enn meg! :-)
omans
04.06.2020 kl 18:09 3749

Er nok litt konspirering å tro at for hver nordmann som selger, så er det en utlending som kjøper. Det er nok litt tilfeldig, men tyskerne har jo samlet opp en stor beholdning nå. Hvem skriver at NEL aldri vil gå med overskudd?
Er jo derfor kursen stiger, pga forventing om overskudd rett om hjørnet. Om de ikke ville gått med overskudd i fremtiden, og et av typen milliard sådan, ville ikke mcap vært nærmere 25mrd nå.

Det er fint for alle som har aksjer, at aksjene de eier øker i verdi.Det motsatte er ikke noe artig:)


eks. Om de skulle betalt 2kr aksje i utbytte, så ville de si total kostnad på 2,6mrd ut til det.

Hvor lenge er det til man kan se en slik utbetaling, bli en realitet?
Redigert 04.06.2020 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
Jono
04.06.2020 kl 18:22 3705

helt enig med deg!
for her, gjelder det mer om å tenke på et tall?
var innom REC i en kommentar, at denne en gang stod i 350 kroner og var ett av de dyreste selskapene på Oslo Børs!
NEL mangler fortsatt en 0-null i verdi, for å ta igjen, så her kan være mye å gå på? :-)
Jono
04.06.2020 kl 18:36 3650

nei, men som du kanskje har lest om selv, så mange som ikke får se på fotballkamper som har begynt å kjøpe aksjer, selv tror at disse har kjøpt KOA og fly aksjer!
ja, jeg forstår spørsmålet ditt, men som med mange store vekst selskaper, gikk ikke Amazon.com med underskudd i 10 år, før de tok av?
at som jeg også har kommentert om, at NEL mangler en 0-null for å ta igjen REC som en stor boble, for å minne om noe som er mer nært for deg kanskje?
Skalleknarp
04.06.2020 kl 18:41 3629

Det var ikke bokstavelig ment - bare la ut et eksempel om man kunne gjort noe for å stimulere mer til bruk og utvikling av Hydrogen. Eksepelvis med El biler ble det-og er det vel forsatt fritak for avgift, og delvis rabatt på "bompæng/ferger".
Hva med å gi Hydrogen industrien noen fordeler? Problemet i dag er at utviklingen er for dyr...Kan legge til at jeg hadde en god slump NEL aksjer som var kjøpt på lave svært lave nivåer. Planen var å ha de minimum 10 år, men feiget ut og solgte meg ut når Covid slo ut og børsen røet helt ut. Har nå pengene stående på ASK og lurer på hva jeg skal gjøre - Noen tips? (PS - jeg kaller meg upolitisk - ingen politiske programmer - heller sunn fornuft fra sak til sak. Ha en fin kveld.
Jono
04.06.2020 kl 19:00 3565

Takk for svar, og som jeg var forsiktig med deg om, å ta deg på dine forslag. selv bare tenker høyt, at jeg svarte deg, at alt dette rotet med kontant støtte kan slå feil ut, men for all del, ikke kommer til å kritisere etterpå, at ingen vet noen ting, og DA må man få bruke alt -- hva vi har av krutt, at alt ikke har virket like godt, er helt opplagt også.
du skriver om EL biler, og noe som var smart, men hvorfor skal en som bruker en million kroner på en Tesla bil slippe 25% mva. på skinn og soltak mm.?
for meg blir så alt for dumt, at noen heller velger seg en Tesla bil, for å spare noen hundre kroner i bomringen, føler de gjør et godt kjøpt, heller betaler 5-6 tusen i renter til banken sin, for sin nye EL bil!
meg selv har 2 gamle biler å velge mellom, at OM jeg hadde solgt mine biler, selv nesten ikke kjører bil, ikke ville vært noe bra!
håper du forstår min ironi, at hva skal jeg med en EL bil, kunne lagt til en H2 bil også, at meg selv liker lyden av HK ...
selv kjøpte en post med NEL aksjer, ikke betalte mer 2 kroner for, ingen andre som er mer grådige enn meg selv, men forsøker i det minst å være ærlig ...
ikke ment på deg Skalleknarp, som kanskje tenker like "høyt" som meg selv om NEL aksjen?.
gratulerer med dagen, til deg og alle andre aksjonærer, som ikke har latt seg påvirke av noen "dritt unger", noen har tatt slikkepinne fra ... :-)
Redigert 04.06.2020 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
omans
04.06.2020 kl 22:59 3237

Du sier at fotballtilhengere som ikke får gått på kamp, har begynt å kjøpe aksjer i Nas og koa som erstatning for dette ? :-). Link?
Når jeg nevnte rec, så er det sammenlikning på generelt grunnlag, ikke en sammenlikning med Nel. REC var folkeaksjen, og grønn energi. Så kom konkurrentene mer, og prisfall m.m. Det så veldig lyst ut en periode og kursen tok av. Men det ble ikke happy ending.

Kan godt hende Nel kan prises til 100mrd etc om transport går over på hydrogen over alt, men er greit å forholde seg til realiteter for de neste 2-3 åra i første omgang.
Kan snakke om Amazon, etc. Så da skal Nel snart ta av ? Er det jeg lurer på, når skal det ta av ift regnskapstall? Er det nå fremover etter 10 år, eller 100 år forsåvidt, siden Nel ble etablert på 1920 tallet i sin første form. Derfor jeg lurte på d med utbytte. Si 1 krone da. Blir 1,3mrd i kostnad.

Nel er bra, jeg bare lurer på om det er tenkt på veksten, hvor stor andel til Nel, hvor raskt og så videre.
Redigert 04.06.2020 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
hillclimber
05.06.2020 kl 10:00 2994

Det er direkte feil, jeg har hatt NEL i flere år, kjøpte de første på rundt 3 kroner og trader ikke i det hele tatt og det er flere her inne som sitter long. Selv om jeg forventer at den vil falle under 17 så sitter jeg rolig og lar trenden jobbe for meg. I løpet av det siste året har jeg vektet meg ned i antall aksjer og tatt gevinst og selv om den nå skulle falle til null ville jeg ha vært godt i pluss. I verdi er aksjeposten på en all time high og jeg selger ikke, finner ikke noe bedre å putte pengene i.
Redigert 05.06.2020 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
omans
05.06.2020 kl 11:55 2898

Sklir nedover nå, antar usikkerhet brer seg, og at tusenlapene flyr for dem som ikke klarte å la vær å kjøpe "på topp", men skal vel opp igjen etter litt berg og dal, tradisjonene tro, og mange er tro til tradisjoner, for hver gang kurs når nye høyder og sklir tilbake blir det vanskeligere med nye topper i horisonten,.
Redigert 05.06.2020 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
Jono
05.06.2020 kl 17:23 2758

Beklager, men ble en tidlig kveld. Nei, har ikke noen link, tror det var på Økonomikanalen til TV2, at en direktør i Nordnett fortalte om mange nye brukere, at dette mer ble sagt på spøk.
Selv tenker bare høyt, har sikkert mindre peiling enn deg og de fleste andre. Er ikke NEL på mange måter blitt en folkeaksje også, selv om det kanskje er norske investorer som tok gevinst i dag?
Ja, for jeg må innrømme at tanken slo meg også, men på mange måter er glad for at jeg ikke lot meg friste til å ta en god gevinst
Nei, det var kanskje ingen gode eksempler jeg kom med i går, men med høy omsetning i går og i dag, selv fikk et inntrykk av at det nå kan ligge støtte på 17 kroner, og skal bli spennende å se til neste uke.
Ikke minst så mye annet NEL jobber med om dagen, at jeg har tid til å vente på utbytter, som kanskje ikke kommer før om 5 år. Om du "drømmer" om utbytter, kanskje heller burde kjøpe aksjer i KIT, NHY og HEX som kanskje kommer til å betale snart, kanskje har gjort for hva jeg vet også.
Samme det, bare en ting som er sikkert, at ingen vet noen ting sikkert! :-)

Jono
05.06.2020 kl 17:29 2737

Vi har mye felles, men selv ikke har solgt noen aksjer. Om inngangen min er 2 eller 5 kroner, bare vet så godt med meg selv, at om jeg hadde solgt, aldri i livet villet våget å kjøpe meg inn igjen! :-)
Selv kjøpte en post for noen år siden, ikke har jeg hverken kjøpt eller solgt aksjer så langt i år, og DET til tross for at jeg "følger" mer enn 10 selskaper, så alt for mange, men ikke like lett å selge som å kjøpe for meg!
Jono
05.06.2020 kl 17:34 2718

Kanskje jeg ikke fikk med meg kommentaren din i går, men DEN skal du ha -- kunne ikke sagt meg mer enig med deg! :-)
Slettet bruker
05.06.2020 kl 17:36 2710

Helt enig, bare å gratulere alle Nellere som har gjort en kule på aksjen.

Samtidig er det helt ubegripelig og selskapet er priset til toppen av pipa.
Men hvem bryr seg om slike ubetydeligheter så lenge kursen stiger uavhengig av hva som skjer, må jo være fantastisk kjekt.
Men sannhetens time kommer nok på et tidspunkt for en dag skal denne prisingen forsvares.
Jono
05.06.2020 kl 17:38 2706

Sikkert lurt av deg, men hvorfor solgt du alt?
Om du du har en så lav inngang, hvorfor ikke bare 20% og kunne vært med videre?
Nei, ikke at jeg har noen ting med, bare skriver for min egen del, at meg selv aldri ville solgt alle mine aksjer på topp!
Slettet bruker
05.06.2020 kl 17:46 2692

Du skriver at du aldri ville solgt dine aksjer på topp?

Skal man vente på halvvering før man selger da?
Slettet bruker
05.06.2020 kl 18:01 2668

flere i den innerste sirkelen i menigheten dumper NELIP i frykt for at luftballongen med lett antennelig hydrogengass skal sprenges i filler ala hindenburg LOL

NEL: TEKNOLOGIDIREKTØR SOLGT 220.000 AKSJER, KURS 17,86

16:49
Oslo (TDN Direkt): Teknologidirektør i Nel, Anders Søreng, har fredag solgt 220.000 aksjer i Nel til snittkurs 17,86 kroner.

Det fremgår av en melding fredag.

Etter transaksjonen 331.899 aksjer og 548.000 opsjoner i selskapet, opplyses det.

TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed


bare risikoperverse tradere og wollmilchsauer som sitter i hydrogenballongen haha