Olja over 79 - men markedet lagger

Slettet bruker
DNO 04.09.2018 kl 11:30 9425

Jeg bruker DNO som ticker her, men dette angår egentlig hele bransjen:
- olja har steget og stedet i det siste, men påfallende mange selskaper får ikke uttelling på kursen

Hva skyldes dette?
Først:
- Oljeselskapene tar foreløpig alene ut nesten all økt fortjeneste på kostnadskuttene og oljeprisøkningen
- Serviceselskapene arbeider fremdeles på svelt-i-hjel-rater

Dernest:
- Mange service- og leverandørselskaper ligger fremdeles i en usikker likviditets- og finansieringsskvis
- Nye kontrakter har foreløpig ikke vist sterke tegn til bedring
- Markedet stoler ikke helt på at de gode makrotendensene i oljemarkedet vil vare

Så hvor retter man da investeringene?
- Personlig vil jeg tro oljeselskapene (oljeprodusentene) er tryggeste bet.
- Men også her må man velge med omhu: Noen av oljeselskapene kan nå være priset ganske høyt ifht dagens markedsrammer (for eksempel AkerBP og Equinor)
- Skulle oljeprisen gå enda høyere og begynne å krype videre oppover 80-tallet, kan det kanskje derfor være lurt å se på service en gang til

Skulle jeg satset ytterligere på en single horse kandidat nå, ville det vært DNO, som ligger pussig lavt ifht. oljeprisutviklingen.

Redigert 20.01.2021 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Pelleparrafin
12.09.2018 kl 11:56 3128

Når jeg ser meg i bakspeilet så synes jeg selv at jeg har vært ganske god til å velge aksjer jeg skal kjøpe (dagens selvskryt) men at jeg ofte har solgt meg ut for tidlig.
Akkurat nå føler jeg DNO er en periode i 'limbo-land', og det er noe jeg har sett i mange ganger i andre aksjer jeg har hatt. Jeg pleier da å bli utålmodig og selger meg da typisk ut når aksjen løfter seg litt ut av dette stabilt sideleie - noe som altså ofte viser seg å være for tidlig.
Læringen min er at jeg må la caset (årsaken til at jeg kjøpte) få lov til å spille seg ut, før jeg tenker på å starte nedsalget. Jeg sitter (som sikkert de fleste her) med en god slump urealisert gevinst i DNO, så jeg må minne meg på det gamle ordtaket om 'let your profits run' og har denne gangen heller benyttet de siste ukene til å kjøpe meg litt opp.
Jeg ser det er mange på foraet her som ser spøkelser og konspirasjoner. Jeg tror samtlige hus anbefalte kjøp av DNO før q2-rapporten. Dersom 'alle' inne i aksjen ved q2-fremleggelsen så manglet det rett og slett kjøpere til å dra kursen ytterligere opp.
Slettet bruker
12.09.2018 kl 12:44 3043

Innkommet 12.09.2018 11:35
Sept 12 (Reuters) - DNO ASA :
* DNO CHAIRMAN SAYS COMPANY IS ACTIVELY PURSUING STAKES ON
THE
NORWEGIAN CONTINENTAL SHELF
* DNO CHAIRMAN SAYS COMPANY PLANS TO START DRILLING
EXPLORATION
WELL AT BAESHIQA LICENSE IN KURDISTAN REGION OF IRAQ IN OCTOBER

Further company coverage:

(Reporting by Nerijus Adomaitis)
((terje.solsvik@thomsonreuters.com;))
Slettet bruker
12.09.2018 kl 13:05 3005

DNO-toppen avviser ikke Faroe-oppkjøp
https://www.dn.no/nyheter/2018/09/12/1252/Olje/dno-toppen-avviser-ikke-faroe-oppkjop

Slettet bruker
12.09.2018 kl 13:22 2956

Fart over DNO i dag med høy oljepris og interessante artikler i media. Skal dette holdes nede og ende i rødt i dag også må robotene gå til de koker.
Slettet bruker
12.09.2018 kl 13:23 2952

wwbwb,
ja, regner med du har merket deg dette avsnittet:

"Faroe Petroleums markedsverdi er 558 millioner pund, rundt seks milliarder kroner. Rundt 400 millioner pund (cirka 4,4 milliarder kroner) av dette er aksjer som DNO ikke kontrollerer. DNO har dermed nok penger til å by på Faroe om det vil.

Men, da DNO kjøpte seg opp som største aksjonær, la det samtidig ut en uttalelse om en intensjon om ikke å by på hele selskapet. Ifølge britisk lov, den såkalte «takeover code», kan dermed ikke DNO passere 30 prosent eierskap i Faroe før det har gått seks måneder siden uttalelsen. Den forpliktelsen går ut i starten av november."

Skal vi stille vekkerklokken til november? :-)
mas
12.09.2018 kl 13:28 2939

Da burde du vel egt eie faroe
Slettet bruker
12.09.2018 kl 13:42 2893

Korsar
Eller midten av oktober?

13/04-2018 19:16:01 DNO Acquires Additional Shares in Faroe Petroleum (GlobeNewswire)
05/04-2018 09:00:24 DNO Acquires Additional Shares in Faroe Petroleum (GlobeNewswire)
04/04-2018 08:00:17 DNO Announces Acquisition of Minority Shareholding in Faroe Petroleum (GlobeNewswire)