Blir NOM kjøpt opp ? Steg enormt på høyt volum

altvel
NOM 04.06.2020 kl 17:03 21958

Her er det noe på gang. Det er noen som kjøper store poster
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2020 kl 11:41 5729

Hp17. Tror du må få deg nye briller for på mitt ordrebilde har ikke Nom gått ned. Lykke til med brillevalg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
05.06.2020 kl 12:56 5540

Her kan det fort skje noe.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
inadmah
05.06.2020 kl 14:15 5392

Hold deg til å framsnakke FIVEPG du i stede for å nøffe rundt med NOM
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
_HH_
05.06.2020 kl 14:27 5355

stalemate...spørst om traderene seljer seg ut før helga. Har vore overraskande sterk i dag tykkjer eg med tanke på oppgangen som kom i går og det er bra :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
_HH_
05.06.2020 kl 16:28 5158

ingen panikk og store nedsal på slutten.Det tolkar eg positivt, samstundes låg snitthandelen på 2,29. Kan tyde på at det er langsiktige som har kome inn.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2020 kl 17:37 5057

Kursen holdt seg veldig bra i dag!
Vanligvis er kursrykk som i går etterfulgt av et tilsvarende svalestup dagen etter når det ikke er nyheter involvert.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
rockish
05.06.2020 kl 21:49 4876

Noen tanker om hvorfor innsidere ikke har benyttet billigsalget til å hamstre aksjer?
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2020 kl 21:53 4901

nest i uke da nom aksjer åpnet 2.3o kr videre lang tid til 7Kr?
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Enim-20
05.06.2020 kl 22:26 4837

Innsidere venter fordi det fortsatt er stor risiko i NOM. Nestrn 90% av salgsvolumet er granat og over 60 % av omsetningen er basert på granat. Det informeres jo fra selskapet at granatmarkedet er vanskelig og prisen er justert ned ift. PFS. (1%). Videre så er fortsatt usikkerheten på over 10% (mener det sto 16% i summary) og det er høyere enn bankene liker. Omsetningen de siste dager er ca. 2% av selskapsverdien så det ser ikke ut til at det er noe oppkjøp på gang heller. Lykke til videre.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
FAR100
05.06.2020 kl 22:31 4831

Det kan også være innside informasjon som forhindrer kjøp av akjser..
1.6.2020, 22:00 · Cision
Nordic Mining ASA: Keliber - EIA program of the Päiväneva mine and concentrator site submitted to the authorities
Keliber has submitted the program for environmental impact assessment ("EIA") of the Päiväneva mine and concentrator site to the authorities. The program covers relevant environmental and social factors to be further investigated. The assessments will provide guidance for the industrial planning of the area.
For further information please see Keliber's press release today: https://www.keliber.fi/en/news/news-releases-and-publications/B8F144816971C87F/

Nordic Mining ASA holds an investment of 16.3% in Keliber.

Oslo, 1 June 2020

Nordic Mining ASA

Nordic Mining ASA (www.nordicmining.com)

Nordic Mining ASA ("Nordic Mining" or the "Company") is a resource company with focus on high-end industrial minerals and metals. The Company's project portfolio is of high international standard and holds significant economic potential. The Company's assets are in the Nordic region.

Nordic Mining is undertaking a large-scale project development at Engebø on the west coast of Norway where the Company has rights and permits to a substantial eclogite deposit with rutile and garnet. Nordic Mining also holds 16.3% of the shares in Keliber Oy, which is developing a lithium project in Finland to become the first European producer of battery grade lithium hydroxide.

In addition, Nordic Mining holds interests in other initiatives at various stages of development. This includes patented rights for a new technology for production of alumina and exploration of seabed minerals.

Nordic Mining is listed on Oslo Axess with ticker symbol "NOM".

https://news.cision.com/nordic-mining-asa/r/keliber---eia-program-of-the-paivaneva-mine-and-concentrator-site-submitted-to-the-authorities,c3125735

https://mb.cision.com/Main/1583/3125735/1257554.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
_HH_
06.06.2020 kl 00:42 4703

Ein DFS blir kalla bankable feasibility study fordi den vert aksebtert av banken som dokumentasjon på prosjektet. Desse studiane har ein feilmargin på ca 15 prosent og det er vanleg. Det du skriver om at bankane ikkje aksepterer dette er feil. Bankane driv nå å går gjennom studien og kvalitetssikrar den, det har NOM informert om.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
John8
06.06.2020 kl 08:14 4615

Mer om «Bankable feasability study»:

https://www.lawinsider.com/dictionary/bankable-feasibility-study
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2020 kl 09:03 4573

ser at det har kommet noen nye nicknavn her og artig å lese all svadaen dem kommer med. Bra at dyktige folk som HH gidder å svare dem.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
_HH_
06.06.2020 kl 10:40 4488

Når det gjelder granatprisen så har den mest sannsynleg svekka seg sidan etterspørselen etter den er nært knytt til aktiviteten i økonomien og ein kan hevde den er i mindre grad strategisk enn rutil mtp tilbod. Men når det er skreve må ein huske på at Engebø har granat av topp kvalitet som utkonkurrerer sandgranat som er dei mest vanlege granatførekomstane i verda. I tillegg må ein ikkje berre sjå på granatprisen åleine men ein må jo sjå på driftskostnadane som NOM har for å vurdere den relative konkurranse evna sett opp mot dei aktuelle konkurrentane. NOM har kostnadar på ca 107 dollar tonnet per tonn med produkt seld dei fyrste 15 åra. Dersom du sjekker opp kva konkurrerande selskap har så vil du sjå at dette er veldig bra, også om ein legger på 16 prosent feilmargin.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Restplassno
06.06.2020 kl 11:47 4432

Spennende!

Er det noen her som vet hvor stor del av inntektsgrunnlaget som dannes av rutilforekomster, og hvor stor del evt granat utgjør?

Har sett gjennom Q1 nå, og der står det at de venter driftskonsesjon innen H1. Jeg vet ikke om man skal tenke at dette er noe utsatt pga covid-19, det var noen her som sa at det var bevilget ekstra midler for å få søknader til å å som normalt.

Kursen er i dag 2+. Konsesjon på plass vil vel gi en solid kursøkning. Hvor mye vet jeg ikke, men jeg vil tippe det er nok gevinst til å gjøre det helt levelig å delta i en utvannende emisjon dersom 40% av egenkapital til construction skal hentes fra aksjonærene. Dette er jeg i alle fall åpen for - om man har kommet så langt at byggingen skal starte, er jo store utbytter og inntekter nært forestående. La oss si at man kjøper aksjer i dag til 2,25 kr. Konsesjon kommer på plass og kursen går til 4-5 kr, eller høyere? Jeg bare slenger ut noe her, det er ikke beregnet på noe grunnlag. Jeg er ikke kjent med hvor høyt markedet vil prise konsesjon. Vil det prises som at nå er det bare å kjøre på, eller er det fortsatt mange skjær i sjøen? Kommenter gjerne.

Deretter mulig emisjon rundt 3,5-4,0 kr hvor man kan tegne seg for 1,5 nye aksjer per 1 aksje eid, omtrent. Dette utgjør 40% av finansiering til oppstart, og øvrig kommer i form av banklån (bankene gjennomgår for tiden DFS nå leste jeg her). Man trenger ca 1,15 mrd kr i emisjon (dersom 40%) av de 311 mill dollar som behøves til construction financing. Dersom man får til en emisjon rundt 4 kr etter konsesjon, og gir 1,5 aksje per 1 aksje man har fra før, vil det gi 1,2 mrd i banken. Jeg filosoferer over at denne emisjonen vil være en gavepakke mtp kursene som vil komme etter at emisjonen er gjennomført og produksjonen er i gang.
Når/hvis denne emisjonen kommer for å få i gang produksjon, blir det vel en markering av at lidelsene til NOM-aksjonærene er over?

Den siste utfordringen er vel å få på plass offtake-avtale på granat. Noen som vet hvordan man ligger an der? Eller kan dette gjøres på andre måter?

Kan jeg spørre om en siste ting? I offtake-avtaler - er det vanlig at man bidrar med en del av finansiering før construction? Det står jo at japanerne vil bidra med en betydelig del av finansieringen? Er det slik at de kjøper en del av rutilet på forhånd, og at en del av disse inntektene kan brukes som del i de 311 millioner usd til construction financing?

Haha. beklager lang tekst. Men jeg pumper det ut slik jeg har forstått det, og så kan dere innsiktsfulle og erfarne nom-aksjonærer korrigere meg, slik at jeg kan forstå bedre. Takk!
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
_HH_
06.06.2020 kl 12:00 4416

For ta litt etter litt gradvis utover dagen. Elles kan eg informere om at desse tema er greit diskutert inne på facebookgruppa NOM aksjonærer.

Fyrst det har blitt påpeikt at ein har ei løysing i Noreg knytt til eksportkreditt. Dette er relavtivt nytt for meg, men slik eg forstår dette så kan utanlandske selskap som kjøper varer av Noreg, få ta opp gunstige lån på inntil 2/3 av kontrakta si verdi . For NOM betyr det at det japanske selskapet kan få lån av den norske staten og førehandsbetale offtake-kontrakta på rutil. Slik får det japanske selskapet tilgang på gunstig finansiering og NOM får midlar som kan gå med til bygginga. Det vil sjølvsagt vere grei rabatt på førehandssalet, men det er likevel eit godt alternativ.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Hellboy
06.06.2020 kl 12:32 4371

takk for veldig gode innlegg _HH_

Nå har jeg hatt "noen lodd" i NOM i utallige år pga at jeg har sett potensialet. Har økt en god del i år, og nærmer meg en halv promille av aksjene i selskapet. Håper jeg kommer et stykke over den halve promillen før driftstillatelsen kommer, men vi får se.

Setter uansett utrolig stor pris på innlegg som dine. Så igjen takk @_HH_
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Carbo
06.06.2020 kl 12:34 4367

Godt oppsummert...vil bare nevne at i forhold til konkurranseevnen må en ikke glemme logistikken for sikker tilgang og forsyning, hvor NOM blir veldig godt posisjonert med direkte utskipning.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
_HH_
06.06.2020 kl 15:14 4187

Ut ifra DFS presentasjonen side 24, ser det ut til at rutilinntektene utgjer 40 prosent.

NOM har finansiert seg med emisjoner heilt til no og eg forventer derfor at dei finner andre løysingar no for å sikre finansieringa og at emisjon blir ein veldig liten del, dersom dei vel dette. Eksportkreditt er veldig aktuelt og det skal ikkje mykje til for at det blir snakk om store beløp som vil kunne dekke egenkapitalkravet i bygginga. NOM kan gjere dette for både granaten og rutilen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
_HH_
06.06.2020 kl 15:22 4196

Når konsesjonen kjem er ein i prinsippet ferdig med alle formelle løyver som må til for å starte opp med gruvedrift, med unntak av sjølve byggjeløyvet. Det vil da berre vere formaliteter. Kva kursen blir er vanskeleg å spå.

Når konsesjonen er ferdig vil ein etterkvart få meir informasjon om finansieringa og avtalane med det japanske tradinghuset og ikkje minst eventuell ny parter på granaten. Dette er naturleg sidan det i praksis ikkje er fleire hindringar i vegen for å starte opp drifta enn finansieringa.

Det kjem nok til å bli støy etter godkjenninga og ein må forvente at naturvernorganisasjonar/AMR vil forsøke å anke avgjerda, samt forsøke å få prøvd den for retten. Det er lite som tyder på at dette vil få noko som helst konsekvenser for
NOM, men støy vil det nok bli og det kan jo påverke kursutviklinga.


Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Enim-20
06.06.2020 kl 15:22 4251

M.a.o. Granat = 60 % av inntektene, og NOM står uten salgsavtale for den viktigste inntekten. Er ikke det høy risiko?
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Restplassno
06.06.2020 kl 15:52 4205

Tusen takk for gode svar. Elsker dette forumet når folk med god innsikt leverer varene!
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
_HH_
06.06.2020 kl 16:03 3962

Med ein gang Barton gjekk ut av avtalen og under koronatida, dukka det opp nye interessenter (stadfesta av Ivar på førre kvartalspresentasjon) så det gjev ein peikepinn på interessa for prosjektet. Med det i bakhaudet og det faktum at Engebø har topp kvalitet på granaten, samt prosjektet har særdeles låg opex, spørst det kor stor risikoen er for at dei ikkje får nokon ny avtale. Eg trur ikkje den er stor. Ein må huske på at NOM har hatt denne intensjonsavtalen med Barton lenge og har ikkje fått sjekka andre aktuelle partnera etter at prosjektet har blitt modna fra scoopingsstudie og fram til ferdig DFS.

Ivar nemnde også på førre presentasjon at i samband med granaten så gjekk det også ut på å vurdere ny markedsstrategi.

Mine tankar:
NOM har tidlegare basert seg på å selje videre granaten til ein distributør og ikkje direkte til sluttkunden. For å få ut høgare marginer må ein selje direkte til sluttkunden og det vil vere ein anna strategi enn det som NOM har valgt tidlegare. Det har ikkje NOM distrubisjonsnettverk eller kontaktnett for å gjere i oppstarten, derfor er det lite truleg at ein bank vil akseptere dette som grunnlag for å låne ut midlar. Så når NOM no sei at dei vurderer å endre strategien så tykkjer eg dette er interessant fordi NoM har ikkje så mange andre val med omsyn på strategi, men mindre den eller dei potensielle partnerene mogleggjer ein endring av strategien.Det vil sei at i dette tilfellet må samarbeidspartneren stille med distrubisjonsnettverk og kontakter og kunne gjere dette på ein truverdig måte slik at ein bank vil kunne garantere lån på dette. Eg trur derfor den eller dei nye potensielle partnerene på granaten er store gruveaktører som vil inn i eit nytt segment/marknad, noko som produktet til Engebø er perfekt til, og denne aktøren har allereie på plass kontakter og distrubisjonsnettverk og vil berre kunne tilføye granat på lista over produkt dei sel.



Slettet bruker
06.06.2020 kl 16:08 3955

I tillegg til driftskonsesjonen trengs også en oppdatert utslippstillatelse for stoffet SIBX som skal benyttes som flokkuleringsmiddel i forbindelse med separasjonsprosessen. Dette er pågående, og dersom de ikke får godkjenning for dette finnes det andre stoffer de kan bruke.

Videre har vi også prosessvanntilførselen. Dette skal trekkes ut fra trykkvannet fra et vannkraftverk på Skorva (andre siden av fjorden for Engebø), og rør og pumper etc må installeres for å skaffe nok vann opp til anlegget.

Høringsfristen gikk nylig ut, og det er trolig bare formaliteter og byråkrati som gjenstår før det er OK
Enim-20
06.06.2020 kl 17:55 3831

Med 60% av inntektene fra granat og alle søknader og tillatelser gitt med basis i Rutil, er det ikke da en risiko for at NOM kun får tillatelse på områder hvor de har avtale med grunneiere?
_HH_
06.06.2020 kl 19:17 3719

Det er litt interessant det spørsmålet og er fleire forhold som gjer seg gjeldande her.

For det fyrste, NOM har alle retter for å kunne drive Engebø i minst 22 år, uansett kva andre måtte meine. Så lenge vil dagbrotsfasen vare. Prosjektet er nedbetalt på under 5 år og dei andre 17åra vil produsere positiv og fri kontantstraum.

Så til rettane i resten av området:
NOM har rettigheitane til staten sine mineral over heile området og rettigheitene til grunneigar sine mineral i heile dagbrotet og den austlege delen. Men no er reglane i minerallova slik at dersom du har rett til å ta ut staten sine mineral, vil du også ha automatisk rett til å ta ut og selje grunneigar sine mineral som følgjer med ut. Så NOM har rett til å ta ut all granaten som følgjer med uttaket av rutil. Det er ikkje mogleg å skilje mellom rutil og granat når du tek ut malmen.

Så er det nokon nyansar her. Dersom grunneigerane som ikkje vil inngå avtale med NOM (På vevringssida), kan dokumentere at dei "åpenbart" kan starte sjølvstendig drift på granaten, kan dei krevje å kjøpe ut granaten fra NOM eller dei kan inngå avtale om at NOM får kjøpe granaten fra dei. Dersom dei ikkje greier å dokumentere at dei "åpenbart" kan starte sjølvestendig drift på førekomsten, er førekomsten verdilaust sett frå deira synspunkt og dei har heller ikkje rett på kompensasjon, fordi dei lir heller ikkje noko tap. Å dokumentere at dei kan "åpenbart"drive førekomsten er ikkje spesielt lett.NOM har fått prosjektet sitt kvalitetssikra av kjende tredjeparter og har brukt over 200 mill på dette. Dei har også køyrd analyser på om det er mogleg å drive eit prosjekt på granat åleine på Vevringssida og det var ikkje økonomisk forsvarleg. Det viser også desse koronatider at eit prosjekt som satsa på granat åleine vil vere veldig sårbart, medan rutil som er eit meir strategisk mineral, har ikkje blitt påverka i stor grad mtp pris.
Slettet bruker
06.06.2020 kl 19:22 3709

Pent oppsummert, HH 🗽
Enim-20
06.06.2020 kl 20:25 3650

Så selv om det ikke er lønnsomt å drive på statens mineral og du må supplere på inntektene med 150% basert på grunneiere mineral så er det innlysende at NOM får denne retten? (150% da Rutil utgjør 40% og granat 60%). Kan se at det kan argumenteres for at NOM bruker den minste innteksstrømmen for å få kontroll. Er rutil lønnsom alene?
_HH_
06.06.2020 kl 20:29 3645

Ja det er det. Det viser utrekninga til AMR også basert på PFS, men den kjenner du vel kanskje godt til mistenker eg?
Enim-20
06.06.2020 kl 20:33 3638

Ok, da har NOM en sterkere sak. Vet ikke noe om AMR eller deres beregninger, nei. Holder meg til NOM sitt tallmateriale. Det er det eneste korrekte.
Enim-20
06.06.2020 kl 20:33 3646

Ok, da har NOM en sterkere sak. Vet ikke noe om AMR eller deres beregninger, nei. Holder meg til NOM sitt tallmateriale. Det er det eneste korrekte.
Slettet bruker
06.06.2020 kl 20:35 3652

Granatforekomstens omfang var jo ukjent før PFS. Det ble bare en kjempebonus etterhvert som prøvene ble analysert i 2015-2016.
Det førte også til en vesentlig omlegging av prosessanlegget sammenliknet med det man først planla for. Det igjen førte til langt mindre utslipp i fjorden og innføringen av SIBX i separeringen for å hente ut granaten.
Enim-20
06.06.2020 kl 20:37 3660

Men skal det stemme at rutilen klarer seg alene, må ikke investeringene knyttet til granat da utgjøre like stor andel (60%) for at et rent Rutil prosjekt skal få like gode tall som dagens prosjekt?
_HH_
06.06.2020 kl 20:42 3644

NOM kan drive økonomisk på rutil og NOM har både rettane til granat og rutil på Engebøsida og da kan ikkje nokon stoppe prosjektet å bli realisert her. Førekomsten på Vevring kan sjåast på som ein tilleggsressurs som blir prosessert i eit anlegg som er nedbetalt etter 5 år med drift på engebøsida...Motstandarane av Engebøprosjektet og støttespelarar til AMR er meir fokusert på forsøke å framstille dette som at det ikkje er økonomisk for NOM å utvinne rutil, istaden for å fokusere på det einaste som betyr noko og det er at dei ikkje åpenbart kan dokumentere at dei kan utvinne granat med lønnsemnd på Vevringssida.

AMR har ikkje ein gang eigen dokumentasjon og det kan sjå ut som om dei er desperat etter å skaffe til vegs DFS tilhøyrande NOM.
Slettet bruker
06.06.2020 kl 20:49 3632

Ikke glem borkjerneprøvene fra 90-tallet som AMR har kjempet med nebb og klør for å få fatt i (og som er NOMs eiendom etter de kjøpte rettighetene fra Conoco i 2006)
Enim-20
06.06.2020 kl 20:54 3651

Det er ikke lett å se hvordan et prosjekt som taper 60% av inntektene fortsatt skal være lønnsomt. Kun NOM jeg har fokus på, kan ikke investere i AMR.
_HH_
06.06.2020 kl 20:55 3660

No er det juss vi snakker om og det er ikkje eit krav om at det må vere like lønnsomt som eit prosjekt basert på begge minerala. Kravet er at eit reint rutilprosjekt skal gå i pluss for at NOM skal oppfylle lova.

Eit reint rutilprosjekt ville sjølvsagt ha blitt utforma annerleis enn det som er tilfelle no.

Men som nemnd så har NOM retten til både granat og rutil i minst 22 år utan at nokon kan hevde noko anna.



Redigert 06.06.2020 kl 21:01 Du må logge inn for å svare