EAM Solar - Rettsavgjørelser i 2024

Kadden
EAM 04.09.2018 kl 12:06 88188

Det nærmer seg med stormskritt til EAM Solar får avsluttende rettsavgjørelse i voldgiften. Endelig beslutning fattes 26. januar. Er man ute av aksjen før avgjørelse kan det være vanskelig å komme inn i aksjen på lignende kursnivå som vi har nå. Anser det som stor sannsynlighet for Eam Solar vinner voldgiften, og det gjør nok Eam Solar også, da de blant annet ikke har gjort noen avsetninger i regnskapet. Fakta i saken er at Aveleos aldri overførte 10 av de 31 kraftverkene som skulle overføres i P31 transaksjonen, og at de derfor skylder EAM Solar penger. Ser det som en stor fordel at Eam Solar i mellomtiden også fikk siste kjennelse fra høyesterett som konstaterer at de er utsatt for svindel av Aveleos. Det skal mye til for voldgiften å dømme i favør Aveleos.

Hovedsaken, kriminalsaken i Milano avsluttes den 20. mars. Dette er uten tvil den viktigste rettsaken for EAM solar, og den ventede seieren legger grunnlag for en massiv erstatning. Det er ikke rom for tvil leser man dokumentet fra høyesterett. Etter mange år er avslutningen endelig nær!


Hentet fra en annen tråd:
Analyse av Eam Solar https://drive.google.com/file/d/1rjLMRZF1zvR_M-IzGdmY1ihokPxbLrLK/view?usp=sharing

Gjennomgang av skriv fra høyesterett med markeringer på de mest essensielle punkter: https://drive.google.com/file/d/1MSyoarVGtAvcWRrCVZBgwmNzhfJQKt_h/view?usp=sharing
Redigert 22.01.2024 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.10.2018 kl 11:47 8051

Kadden

Du skriver "Svært sannsynlig kommer første positive rettsavgjørelse i favør EAM solar innen okt/nov, seneste 28 feb!" Slik jeg tolker denne setningen er det større sannsynlighet for avgjørelse før årsskiftet, enn etter. Hva er det som indikerer dette?

Forresten. Bra jobb med dette innlegget!
Kadden
07.10.2018 kl 20:38 7967

BB_ Jeg har ikke kilder på det selv, men har lest at siste vitneforklaringer var ferdige. Og da skulle det ta 3-4 uker før det skulle komme avgjørelse. 28 feb er en dato som ble satt for lenge siden, som skulle være absolutt siste frist for avgjørelse.
Slettet bruker
07.10.2018 kl 22:15 7734

Interessant: Theriums innblanding, påstand om at motparten har spekulert i EAMs konkurs, og generell risk/reward.

Handlet det jeg skulle ha til 30 kroner aksjen. Noe som kanskje er for mye med tanke på risikoen? Min portefølje trenger denne spenningen.
Slettet bruker
07.10.2018 kl 22:55 7689

Du må selv svare for risikoen du tar, BB_, men vi er nok flere som kjenner på spenningen... Går det rette veien, som jeg tror og håper på, så blir det fest for porteføljen.

Den som intet våger...
Barneskirenn
07.10.2018 kl 23:43 7660

Kladden

A: Når ble datoen 23feb satt?
B: Når var siste vitneforklaring?
Kadden
08.10.2018 kl 00:00 7631

BB_

Jeg vurderer nok risikoen knyttet til EAM veldig annerledes enn deg. Jeg synes mcap på 200MNOK og 30kr aksjen er lavt hvis man ser dette opp mot sannsynligheten for at de blir tilkjent erstatninger/får annulert SPA som i sum vil utgjøre mer en dagens prising. Hva mener du, basert på den infoen som finnes, sannsynligheten er for at EAM Solar ikke får noen erstatning eller pengene tilbake for svindelen som de ble utsatt for? Eam solar kjøpte solkraftverk hvor selgerne garanterte at solkraftverkene hadde eksisterende FIT kontrakter med GSE (Gestore Servizi Energetici, the Italian governmental
agency). Etter kjøpet kom det frem fra GSE at de ikke hadde kontrakter med solkraftverkene, som Aveleos hadde hevdet, og at Aveleos var under etterforskning.

Retten har allerede sagt at EAM Solar er utsatt for svindel, at motpartene er økonomisk ansvarlige.

Skal man fortrenge denne informasjonen? I mine øyne er man isåfall dum, og det virker nesten da som at man ikke aksepterer et case hvor risk/reward ser så bra ut som det gjør her. Selvfølgelig må man ta egen tidshorisont på investeringen i betraktning, har man en horisont på 1-2 uker er det jo ren spekulasjon om kursen står på 25 eller 35 kroner.

Motparten spekulerte nok i at EAM vil gå konkurs pga. kostnadene ved å føre sakene frem i retten. Det er det svært lav sannsynlighet for at kommer til å skje etter at Therium kom på banen med midler.

Hvis du eller noen andre har noen gode argumenter angående risiko som er mer enn at "dette handler om rettsaker" så vil jeg gjerne høre dem. Jeg ønsker selvsagt en objektiv diskusjon.
Slettet bruker
08.10.2018 kl 00:03 7629

Flere skal nok inn i dette veddemålet utover høsten. Ila. uka kan alle aksjer til under 40 kroner bli barbert bort!
Kadden
08.10.2018 kl 00:07 7633

Barneskirenn,

Tidshorisontene på sakene ble nevnt av Viktor på sist presentasjon på hotel continental i Oslo.

https://tekinvestor.no/t/eam-solar-eam/2064/23 her er tråden.
Kadden
08.10.2018 kl 00:09 7634

Det kommer på et tidspunkt til å smelle, det er jeg sikker på! :-)
Slettet bruker
08.10.2018 kl 01:02 7591

Kadden

Hvordan vurderer motparten sin egen situasjon?
Hvor stor er fallhøyden, dersom det ikke er beviselig at motparten spekulerte i EAMs konkurs?
Hva skjer bak lukkede dører, som vi ikke har muligheten til å vurdere?
Om EAM har en sterk sak, hvorfor er ikke kursen høyere?

Mulig vi vurderer risiko ulikt. Det kan jeg leve med. Poenget mitt er uansett å skape diskusjon, hvor man aktivt stiller dumme, kritiske, og essensielle spørsmål, i jakten på optimal forståelse.
Kadden
08.10.2018 kl 08:21 7492

«dersom det ikke er beviselig at motparten spekulerte i EAMs konkurs»

?
Redigert 08.10.2018 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
Ticker
08.10.2018 kl 10:24 7402

De kan helt klart ha spekulert i konkurs men det trengs ikke bevises,tror nok ikke det er på agendaen her.
Trodde toget var gått for å laste under 35.- men jaggu får jeg ta en pott denne uken også.
Har allerede endel tusen aksjer men noen tusen til her kan bli...........STORT
Turbon
08.10.2018 kl 10:27 7383

Vente nåen uke til og du kan kjöpe för 25 :)
Slettet bruker
08.10.2018 kl 10:38 7353

Fra BørsXtra, 2016:

"Enovos nekter alt og forbeholder seg retten til rettslige tiltak mot EAM for ærekrenkende tiltak. Italienske domstoler mener det er Enovos og Avelar som er ansvarlig for svindel mot EAM. EAM-sjef Viktor Jakobsen mener at motpartene har spekulert i at EAM skulle gå konkurs før sakene kommer opp eller at aksjonærene skulle sparke han og dermed satt gjennomføringsevnen tilbake"

Dette er vel fremdeles aktuelt, vel?
milk
08.10.2018 kl 11:05 7304

Selgersiden er nå tre ganger så stor som kjøpersiden å kursen siger videre ned!!
Kadden
08.10.2018 kl 11:23 7273

I ettertid av det du henviser til har retten kommet frem til at Enovos, Avelar og Aveleos er ansvarlige for svindelen. Og defamasjonssaken er fått avslag i påvente av utfallet i sakene som pågår :-)
Redigert 08.10.2018 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.10.2018 kl 11:48 6987

EAM rett til bunns i dag, hva er grunnen til det?
Noen nyheter eller rykter eller annet her?
Kadden
08.10.2018 kl 11:50 6984

Eam handles i så lavt volum at det nærmest er tilfeldig, tror jeg. Sikkert en del tradere inne også. Jeg har ikke hørt noen nye rykter i alle fall.
Slettet bruker
08.10.2018 kl 12:05 6951

Kadden

Ærekrenkelsessaken er vel utsatt, ikke avslått?
Kadden
08.10.2018 kl 13:04 6879

Korrekt
Slettet bruker
08.10.2018 kl 20:43 6779

Litt spennende med det man ikke vet. Det kan f.eks. være slik at NAS kan stupe totalt mens EAM går til himmels. Tenk litt på den i kveld... Risikoen ift. mulig oppside kan være høyere i andre aksjer enn i EAM, faktisk.
Slettet bruker
09.10.2018 kl 11:41 6611

31 siste
Jeg legger inn kjøp på 29 så ser vi om den går inn. Tydeligvis flere som er usikre her på veien videre
tuja
09.10.2018 kl 11:43 6617

Yess

Da tviler jeg på at du blir aksjonær. :)
Slettet bruker
09.10.2018 kl 21:58 6485

Enig. Legger inn og kjøper mellom 31-31.50 i mg.
Slettet bruker
10.10.2018 kl 00:05 6425

Andres tvil gir fine muligheter.

Det får briste eller bære, men jeg tar en sjanse, og den står jeg fast på.
milk
10.10.2018 kl 06:16 6371

Enovos og Avelar vil kjøre Avelos "foran" seg og trenere rettsaken ved å anke en eventuell dom som går EAM sin vei. De vet at advokat utgiftene kan bli tøffe å takle for EAM. I verste fall slår de Avelos konkurs og vil da jobbe for at et krav fra EAM vil gå med i konkursen.. Dette er noe av problemene som gjør at analytikere er veldig usikker på løsningen og når den eventuelt vil komme.
Slettet bruker
10.10.2018 kl 07:35 6325

Milk, og det er vel nettopp grunnen til at kursen nå er rundt 31 og ikke godt over 100 når det totalt kravet er et par hundre pr aksje og saken er god for EAM?
Minner nye om NOR casen
tuja
10.10.2018 kl 08:50 6269

Verdier som er holdt tilbake i favør EAM tilsvarer alene ca 40kr pr aksje:

8 June 2017

In a ruling dated 31 May 2017, notified on 7 June 2017, the Court of Milan has ordered the conservative seizure (pursuant to article 316 of the Italian Criminal Procedure Code), in favour of EAM Solar ASA and EAM Solar Italy Holding S.r.l., on all assets connected to Marco Giorgi and Igor Akhmerov, up to the total amount of Euro 33.062.632,62.

The Court's decision was made in order to secure a possible compensation of part of the cash outlay made by of EAM companies in July 2014 in conjunction with the P31 fraud.

The amount identified by the court in this conservative seizure ruling is not to be interpreted as a limitation to the final damages claims that may be awarded EAM Solar ASA in the criminal proceedings in Milan.

The Court's decision was founded on the argument that with respect to the accused Giorgi and Akhmerov, there is good reason to believe that the guarantees for the payment of the civil obligations deriving from the crime of contractual fraud is lacking or will be dispersed.
milk
10.10.2018 kl 09:16 6238

Det tenker jeg også. Det er tatt beslag i verdier for 310 Mill hos sjefs kjeltringene. Det er 90% sikkert at dette tilfaller EAM,så fremt de saksøkte ikke greier å tyne EAM til konk!
tuja
10.10.2018 kl 09:17 6237

Nå plukkes det bra fra de overnervøse. Snart tomt på lave 30-tallet?
Slettet bruker
10.10.2018 kl 10:35 6185

Korriger meg gjerne om jeg tar feil her: Therium investerer i dette (EAM), men har på sin side sikret seg. De kan når som helst trekke seg ut av dette etter 1. transje. Derfor er det vel en reell mulighet for at EAM kan slite med betalingen i framtiden.

Slettet bruker
10.10.2018 kl 10:38 6185

Her er det mange spekulasjoner på en gang. Kan du utdype dette med at "Enovos og Avelar vil kjøre Avelos "foran" seg"? Og hvilke analytikere er det du refererer til?
Gullhjertet
12.10.2018 kl 10:27 5963

Hei

Limer inn et innlegg fra tekinvestor av bruker salami. Vil samtidig oppfordre alle nye aksjonærer til å ha is i magen og tålmodighet. Det vil forhåpentlig lønne seg.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mens alle er opptatt med å sitte og vente utfallet av voldgiftsdommen, synes jeg det er noe nesten like viktig som vi burde fokusere på, fordi det sannsynligvis kommer først, nemlig beslag av eiendeler. Kraftigere signaler fra en domstol kommer kun i form av en faktisk dom, synes jeg. Vi må først tilbake til 8 juni 2017:

https://newsweb.oslobors.no/message/429144

Den 31. mai 2017 autoriserte kriminaldomstolen i Milan at EAM kunne ta beslag i eiendeler. 8 juni 2017 ble det gjort beslag av personlige eiendeler som tilhørte sjefene Achmerov og Giorgi, på ca 33m eur. EAM forsøkte også å få domstolen til å beslaglegge eiendeler som tilhørte selskapene Aveleos SA, Avelar Energy Ltd(Renova) and Enovos Luxembourg SA, men det sa dommerne nei til. Det virker for meg som om retten vurderer følgende når de tar beslag i eiendeler: Er de saksøkte sannsynligvis økonomisk ansvarlig i et sivilsøksmål for en kriminell handling de har begått, er de saksøkte sannsynligvis i stand/villig til å betale for seg?

Både sjefene Achmerov/Giorgi, og selskapene ble ifølge kriminaldomstolen ansett som økonomisk ansvarlig i et sivilsøksmål for en kriminell handling, men kun sjefene ble ansett som ute av stand/uvillige til å ordne opp for seg. Ergo selskapene ble ansett som i stand til å gjøre opp for seg:

“there is no doubt that such companies are entities of relevant economic
capability. [.] Thus, it is not proven, with respect to these companies, that
the guarantees for payment compensation claim to EAM companies’ would be
lacking” (Ruling from the Court of Milan dated 31 May 2017, page 6).

Så……et drøyt år senere…har noe forandret seg?

Aveleos: tomt for penger i mange år, men JV eierne Enovos og Avelar er ansvarlige, ifølge kriminaldomstolen.

Enovos Luxembourg: ingenting som jeg er kjent med, har ikke hørt/lest noen ting fra pålitelige kilder, annet enn at dette er et meget solid selskap. Jeg kikket i regnskapet deres, butikken går bra, de har 1 milliard eur i eiendeler, nok til å dekke kravet 4 ganger.

Avelar(Renova): Vel, i dette russiskeide Sveitsbaserte konglomeratet har det visst skjedd en del . Long story short: det foregår ting her som gjør at domstolene sannsynligvis veldig snart skal igjen vurdere om de skal gjøre beslag i selskapenes eiendeler. Siden kriminaldomstolen har sagt at begge eierne er solidarisk ansvarlige, dvs at EAM kan søke erstatning hos begge eller kun den ene parten, så er det en god mulighet for at det kan tas beslag både hos russerne og luxembourgerne etter EAMs ønske, selv om luxembourgerne «sannsynligvis» kan gjøre opp for seg. Beslag vil i så fall bli svært stort, mer enn 200 mill EUR. Et slikt beslag vil katapultere kursen opp mot 50.

Hvis dere er interesserte i den «longe storyen», les videre i hva jeg har gravd ut……dette søksmålet har armer ut i den virkelig store storpolitikken: FBI spesialetterforsker Robert Mueller har avdekket at Andrew Intrater, CEO for investeringsfondet Colombus Nova betalte 500 000 USD til samme selskap som Michael Cohen, Donald Trump sin personlige advokat, opprettet for å utbetale 130 000 USD til Stormy Daniels for å tie om Trumps utenomekteskapelig forhold . Andrew Intrater er Viktor Vekselberg sin fetter. Viktor Vekselberg er en russisk oligark, god for 13 mrd USD og eier av Renova, som eier Avelar. Amerikanske myndigheter mistenker at Vekselberg har betalt penger til Trump med hensikt å påvirke 2016 presidentvalget, og innfører sanksjoner mot Vekselberg i april 2018. 1,5-2 mrd USD av Vekselberg sine penger blir frosset i forskjellige kontoer i USA. Vekselberg begynner å flytte på penger og tømme selskaper for å beskytte sine interesser. Blant annet Avelar selges/tømmes/blir forsøkt tømt. Dette kan være en stor fordel for EAM, det betyr at det finnes grunnlag for beslag av selskapenes eiendeler.

Smålesing:
https://businessbuysale.com/en/novosti/275-utechka-v-italii-viktor-vekselberg-prodaet-gazohranilishe 1
tuja
12.10.2018 kl 10:41 5946

Takk for den. Meget interessant. Tror EAM blir skikkelig "jackpot" in the end. De har pr i dag beslaglagt eiendeler som tilsvarer rundt 40kr pr aksje.
Men det høres ut som det er mere i vente, ref innlegget. Om det kommer beslag i størrelsesorden 150-200mill eur, vil aksjen gå kraftig opp.
Dette blir bare mere og mere spennende.

Happy hunting :)
Slettet bruker
12.10.2018 kl 13:11 5893

Og en gang til tuja.....
tuja
12.10.2018 kl 13:25 5884

Tja, kanskje litt senere. En god ting kan ikke gjentakes for ofte. :)

God helg!
Slettet bruker
14.10.2018 kl 19:15 5747

Dersom det ikke var håp, så ville nok ikke EAM ha gått til sak, og det poenget tror jeg de fleste ser veldig godt. Oppsidepotensialet er så stort her at jeg bare ikke kan holde meg unna. Er drittlei av aksjer som går bare noen desimaler opp og ned for å oppta så mye av oppmerksomheten min, gjentar drittlei, så ja... EAM skal være i porteføljen.
Redigert 14.10.2018 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2018 kl 19:44 5694

Nå kommer sannsynligvis «rottene» fram i større grad... De som frykter at andre skal gjøre suksess på EAM, men de skal bare få vise seg...
Slettet bruker
15.10.2018 kl 08:29 5577

Nå skal det ruges på eggene, så gjenstår det bare å se hva det blir som klekkes ut... Regner med at stadig færre vil selge på lave nivå, men ja, forrige uke da børsene korrigerte kraftig ned, så var det noen som virkelig slapp eggene sine. Blir fort litt dominoeffekt... F.eks. om noen er belånt i andre posisjoner og det raser der, så selger de vel i andre posisjoner for å dekke seg, og i EAM er det nokså lav omsetning, enn så lenge... Den lave omsetningen sier meg at det stadig er noen som er for nervøse eller utålmodige til å holde på aksjene, men det spørs om de ikke kommer til å rive seg kraftig i håret etter hvert...
Slettet bruker
15.10.2018 kl 11:09 5486

TA for EAM kan muligens være passe umulig, men la oss forsøke..:)-

Har kursen begynt å stige på grunnlag av økte forventninger og stadig kortere tid igjen til store nyheter..?

Finner vi gulvlinjen med nedre punkter 19. september (29,80) og 11. oktober (30,50) med en foreløpig topp mellom disse den 2. oktober (36,00), så skimter vi kanskje starten av en stigende trendkanal. Går vi tilbake til 1. juni, så finner vi faktisk en topp på 32,20 som passer inn i dette, slik at vi har både to bunnpunkter og to toppunkter. Linjen mellom toppunktene og linjen mellom bunnpunktene går parallelt. Sjekk ut...

Gode nyheter, som ytterligere verdibeslag hos motparten, kan selvfølgelig få kursen til å hoppe over en stigende trendkanal, slik at en kraftigere stigningstakt kan forventes. Viktige signaler gir retning, men også mer aggressive kjøpere kan utløse det samme, helt uten noen melding. Vi kan se for oss at aksjen har blitt mer sensitiv for kursoppgang i det siste. Et utenlandsk gribbefond kan fort få kursen til å bykse kraftig opp om de laster, for det er nokså få EAM-aksjer og til vanlig ganske så liten omsetning.

Selv om ting kan gå galt her, på tross av et positivt bilde hittil, så kan EAM komme til å bli den totale verditransformasjon "over natta". Jeg tror at kursen skal gjøre kraftige byks før den helt store meldingen måtte komme. Spennende er det i alle fall.
Redigert 15.10.2018 kl 11:18 Du må logge inn for å svare