Riktig tidspunkt som førstegangskjøper?

Pangaea
04.06.2020 kl 21:37 3452

Ja, navnet på tråden er rimelig selvforklarende, så jeg skulle gjerne likt å høre noen refleksjoner rundt dette etter andre coronamåned med boligprisoppgang.

Jeg skulle etter planen inn i boligmarkedet i Oslo som førstegangskjøper dette året, og planen var i utgangspunktet å kjøpe bolig i april. Etter at corona kom var jeg i noen uker helt overbevist om at jeg kom til å vente med boligkjøp (i utgangspunktet helt til en vaksine var kommet - jeg hadde stor tro på vedvarende prisnedgang), men prisoppgangen i april gjorde meg mer usikker. Sånn sett var oppgangen i dag lite overraskende - om mange fortsatt er villige til å kjøpe når de utsiktene for boligmarkedet var så bekmørke som de var i hele april, er det garantert enda flere som er villige til å bevege seg ut på markedet etter at første "fasit" kom i mai.

Jeg har fortsatt tro på en nedgang, men blir mer og mer usikker på når denne vil komme, og med nullrente er det usikkert om det vil lønne seg å vente i det hele tatt. For meg er det altså ikke aktuelt å vente på en nedtur som vil komme først om noen år. Samtidig er det jo mildt sagt et stort misforhold mellom disse dagers kursoppgang og den reelle verden, så kanskje et fall vil komme raskere enn forventet? Uansett er jeg usikker på om dette vil påvirke norske boligpriser.

Jeg skulle gjerne likt å høre noen refleksjoner rundt dette, og vil samtidig takke for gode resonnementer på eiendomsforumet så langt:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
noprofit
04.06.2020 kl 22:49 3405

Den vil ikke komme med d første. Alt går opp og ned også eiendom, men skal du kjøpe for å bo r d bare å hive seg på.
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Traktor94
05.06.2020 kl 06:13 3271

Den reelle verdien? Tenker du på bygningsmassen? I Oslo er det selvfølgelig beliggenheten man betaler for.
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
NilsAB
05.06.2020 kl 07:24 3226

Du må tenke beliggenhet og videresalg! Så er det side opp og side ned om at boligprisene skal falle, hele året, og slik har det vært i flere år... Men hver 3dje måned eller så kommer det en artikkel som viser at boliger har blitt dyrere, helt overraskende for disse såkalte ekspertene, hver gang..
Beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet!
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Millennial
05.06.2020 kl 07:43 3193

Som førstegangskjøper i Oslo så bør du ikke spekulere og kjøpe uten å vente så fremt du finner en leilighet du liker, og kan sitte på i minst 5 år, det er nå min mening.

Det er mange på dette forumet som har sittet på gjerde siden 1990, se hvordan det har gått med dem...
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Cain666
05.06.2020 kl 07:52 3178

Har du råd og romslig økonomi er det allerede tegn på at du burde kjøpe. En god regel er at renter og avdragbør ligge rundt 1/4 av inntekten din(utbetalt). Dette gir rom for rentestigning fremover. I gode tider, betal ekstra ned på avdraget, det vil du spare mye på i form av renter til banken.
Å time krakk i boligmarkedet er aldri en god ide. Skal du kjøpe for å bo, så er det heller ingenting å utsette. Renten blir nok lav i noen år fremover :)
God lesning her: https://www.nettavisen.no/okonomi/prishopp-i-leiemarkedet---ett-sted-har-prisene-gatt-ned/3423977476.html
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Ghost64
05.06.2020 kl 08:21 3131

Tror du bare kan kjøpe i løpet av dette året, sommer/høst er som regel gode sesonger å kjøpe på. Som du selv sier, er det ikke blitt noen korona-panikk i boligmarkedet. Hvis du fikk med deg månedsrapporten til Eiendom-Norge i går sier de klart at de frykter for massiv boligprisutvikling i Oslo. Det begrunnes i at Oslo vil ha et stort underskudd på nye boliger i 2-3 år fremover. I tillegg vil vi nok ha svært lave renter fremover. Som andre her sier: Beliggenhet er det viktigste, løp å kjøp
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Pangaea
05.06.2020 kl 09:48 3039

Tusen takk for gode svar. Jeg er litt overrasket over at mange argumenterer for å kjøpe nå med tanke på hva jeg har lest så langt her på forumet, så det er tydelig at all erfaring tilsier at boligmarkedet reagerer veldig tregt selv etter en finanskrise. Etter hva jeg husker sank boligprisene i Danmark nært 30% i løpet av et år, og jeg har nok dessverre hengt meg litt for mye opp i dette.. Da satser jeg på boligkjøp så snart noe dukker opp:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Cain666
05.06.2020 kl 10:36 2996

Det viktigste er at du kjøper fordi det er en leilighet du trives med og ikke fordi du føler deg tvunget til å kjøpe. Viktig å huske at med selveie, så kan du leie ut så lenge du vil, mens borettslag har som regel begrensning på 2 år. Kjøpe en bolig skal være en velsignelse og ikke en forbannelse som Dave Ramsey sier :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Pangaea
05.06.2020 kl 10:48 2977

Takk;) det der er virkelig en viktig påminnelse. Jeg har begynt å kjenne litt på stresset, og var akkurat inne på Finn for å se etter boliger jeg kanskje kunne vært fornøyd med, men som jeg må innse at ikke treffer meg helt. Håper jeg klarer å holde på tålmodigheten i denne prosessen.

Jeg har forresten inntrykk av at flere er mer skeptiske til kjøp av veldig små, sentrumsnære leiligheter i Oslo, og at noen tror disse kan bli vanskeligere å selge ettersom en del kausjonister muligens vil holde litt igjen akkurat nå. Selvfølgelig umulig å vite hvordan dette går, men for meg virker dette faktisk logisk. På grunn av en betydelig arv er egenkapitalen min på rett under 5 mill og plasserer meg derfor noe over den typiske førstegangskjøperen prismessig (skulle jeg hvertfall tro?), men jeg vet ikke om dette endrer noe på hva som er et godt kjøpstidspunkt. Mitt inntrykk er uansett at alle boliger, hvertfall i Oslo sentrum, stiger eller synker med hverandre - uavhengig av størrelse.
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Paragrafen
05.06.2020 kl 11:29 2940

Med den egenkapitalen ville jeg gått for nybygg eller nesten nytt sentralt. Du får en ny eller tilnærmet ny 40 kvadrat i Bjørvika for 5 mill . Små leiligheter sentralt blir neppe vanskelig å selge.
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
05.06.2020 kl 14:00 2855

Hvorfor ikke heller kjøpe på Opsal, Bøler, Ekeberg, Bjerke, Østerås eller Nordstrand /Manglerud området ? Der får du mer for pengene og det er koselig der.. Lett å komme seg inn til byen også. Undervurdert.
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
05.06.2020 kl 14:16 2833

Tror riktig tidspunkt er det du selv føler er riktig. Særlig hvis du har tenkt å bo der i mange år. Er vel ikke så lett å time boligmarkedet, stiger stort sett bra over tid.

Snakker her av egen erfaring da jeg kjøpte for første gang. Være happy og fornøyd er viktigst og ikke fokusere på å «tjene penger». Det siste sørger tiden for.
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Cain666
05.06.2020 kl 17:02 2749

Ja, 5 mill er nok utenom det vanlige førstegangs kjøpere. Her har du nok mye å velge mellom, så gratulerer med det :)
Tenk uansett langsiktig (fremtidig utleie o.l) og velg et område du vil trives med. Nybygg eller gammelt er kanskje smak og behag. Viktig man setter visse krav før man kjøper. Selv satt jeg følgende krav:

Min 50 kvm
maks 3000 i fellesutgifter
Separert kjøkken
minst 1. soverom
IKKE første etasje
Innenfor Nordre Aker bydel
God planløsning
Balkong med god plass
Innenfor min prisklasse og kostnad for å dekke renter og avdrag ikke må overstige 1/4 av lønna (utbetalt)

Fant til slutt drømmeboligen og trives så langt :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
05.06.2020 kl 17:41 2710

Velg noe med bedre energi karakter enn G
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
06.06.2020 kl 13:03 2490

Denne ville jeg vurdert..

https://www.finn.no/180886473
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
06.06.2020 kl 13:17 2464

Elendig beliggenhet, rett ved Grenseveien, styr unna. Har du 5 mill i egenkapital så kjøp deg en leilighet til 7-8 mill på vestkanten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Pangaea
06.06.2020 kl 19:09 2335

Takk for gode forslag:) kapitalen jeg oppga er full kapital inkludert lån, altså ikke kun egenskapital. Får dessuten lyst til å nevne at jeg ikke helt ser poenget med å kjøpe noe utenfor sentrum - man mister følelsen av å bo i by samtidig som prisene fortsatt er høye. Det blir nok en gammel leilighet i sentrum. Planen er å kjøpe en leilighet for minst 5 år. Jeg leier for kun 6000 kr nå, så sånn sett taper jeg ikke mye på å vente med mindre prisene fortsetter å stige. Jeg er også spent på om det kommer et forsinket vårslipp etter to måneder med nedgang, så dette blir spennende å se.

Jeg er enig i at jeg bør gå for et boligkjøp nå dersom det skulle dukke opp noe bra, og jeg har bestemt meg for å gjøre dette. Når det er sagt, er jeg fortsatt skeptisk til den merkelige positiviteten i aksjemarkedet og får ikke dette til å henge på greip med verdenssituasjonen forøvrig. Jeg har på følelsen at en ny finanskrise er på vei ganske snart, og dette gjør at jeg samtidig er litt tilbakeholden med å gjennomføre et boligkjøp akkurat nå. Dette blir forsåvidt en annen diskusjon, men jeg skulle gjerne likt å høre deres mening om i hvilken grad det nødvendigvis er en sammenheng mellom aksjemarkedet og den økonomiske situasjonen i verden forøvrig? Mitt inntrykk er at aksjemarkedet lever sitt eget liv, ganske uavhengig av verden utenfor..? Eller bør en så stor avstand mellom verdenssituasjon og aksjemarked tyde sterkt på at økonomien vil rakne ganske snart og lede til en ny finanskrise, og et videre boligprisfall?
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Cain666
06.06.2020 kl 21:37 2262

Da finanskrisen inntraff, tok det ikke lang tid før alt var back in business. Renta holdt seg lavt i flere år, lønninger steg, lav arbeidsledighet og biligprisene har bare fortsatt å stige. Det statlige er mer villig til å hjelpe til, noe som demper fallet. Det samme ser vi nå.Om et par år er korona glemt og markedet er nok back in track.
Det store spørsmålet er kanskje heller hvor trygg føler du at jobben din er.
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
sondresb
06.06.2020 kl 23:32 2191

Vurder å kjøpe deg noe der du kan leie ut en del av boligen. Er du ung og ønsker å bo sammen med noen, lei ut et rom - hvis ikke se på 2+1 og 3+1-varianter. Svært gunstig, ikke minst med dagens rente.
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare