NAS - analytikerne og finanspressen

Epona
NAS 05.06.2020 kl 10:51 14077

Johann D. Sundberg skrev en børskommentar den 24. mai, mens aksjen sto i 2,95. For øyeblikket står den i 4,32. Her et lite utdrag:

« Så på torsdag vil det nok gå opp for aksjemarkedet at mye av de 12,7 milliardene egentlig allerede er brukt opp. Og tross grepene, taper altså Norwegian fortsatt penger hver måned som går. En verdsettelse av et slikt selskap til vel ni milliarder kroner, er rett og slett spinnvilt.

Vel er Norwegians løsning av krisen ganske god og det er mulig å se for seg at de kommer ut av krisen som et lønnsomt selskap. Men det vil ta veldig lang tid. Og i mellomtiden vil det tapes ganske mye penger.

Aksjekurser på i underkant av tre kroner, er en gyllen anledning til å selge. Det er nok det proffene og de som kjøpte aksjer i emisjonen til en krone gjorde på fredag.«

https://e24.no/boers-og-finans/i/GGknjx/boerskommentar-norwegian-aksjen-kommer-til-aa-steile-kanskje-allerede-paa-torsdag
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Hartepool
05.06.2020 kl 12:02 8427

Nettopp « proffene « pøste ut alle aksjene sine første dag fra 1,5 til 3,5.
Nå er disse aksjene plassert...borte.
«Proffene» fikk sin avkastning ...» amatørene» fikk superprofitten.
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
100x
05.06.2020 kl 12:24 8380

Om ikke så lenge står denne aksjen over 20kr, helt opp i 30-32kr som er første reele motstand.

Lurer på hva disse ekspertene sier da ;)
Aksjeverdi og virkelighet har ikke alltid så mye med hverandre å gjøre.
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2020 kl 12:58 8319

bare vær klar over at emiaksjene kan selges fra og med 9.august
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Epona
05.06.2020 kl 14:09 8232

Ja, og i mellomtiden skal det renne veldig mye vann i havet, og mye kan skje både før og etter den datoen. Sitter i hvert fall selv stille i den fullastede båten og rikker meg ikke.
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Investman
05.06.2020 kl 14:22 8198

1) Hvor mye cash har Nas pr i dag?

2) Hvor mye penger bruker dem pr dag?

3) Når har Nas behov for mer penger?

4) Hva tenker dere en eventuell neste emisjon vil bli satt til i kr (eller øre)?
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Epona
05.06.2020 kl 14:41 8171

Spørsmålene du stiller vil du ikke kunne få svar på unntatt fra selskapet selv, men disse tallene opplyses det kun om i egne meldinger på newsweb.no og evt i egne presentasjoner. Derfor må du selv finne ut på hvilken måte du skal få tak i tallene.
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Investman
05.06.2020 kl 14:48 8147

Det jeg lurte på var egentlig om du/dere klarer å svare på dette?

Ettersom du er såpass ivrig så utfordrer jeg deg til å gjøre det, altså svare på det jeg spør om? ;)
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2020 kl 15:08 8115

Selskapet har svært begrenset info og rapportering for tiden. Men det står nok bra til, siden vi har med verdens dyreste flyselskap å gjøre. På sikt vil antagelig de som regnet hjem en kurs mellom 50 øre og 1 krone for aksje få rett.
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2020 kl 15:27 8092

om du tror på det så er det virekligt noe alvorligt galt med deg
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Hartepool
05.06.2020 kl 17:43 7972

« på sikt» ..In the long run,when the ocean is flat,we are all dead...John Maynard Keynes.
I mellomtiden kan man ha mye moro med aksjegevinster ,selv om de kommer fra nas, så får de som vil, sitte å vente på at kursen faller til mellom 50 øre og en krone...håper de tjener penger på å sitte å vente, hvis ikke er det en totalt meningsløs venting.
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Epona
05.06.2020 kl 19:43 7887

Du fikk det beste svaret jeg kunne gi. Sorry hvis du ventet et bedre svar.
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2020 kl 21:28 7791

Tja, langt fra sikkert at aksjen anbefales kjøpt når den går under krona. Det er mange aksjer det kan lønne å holde seg unna uten at det kan sies å innebære venting. Hvis må har ståltro på flybransjen med sine svært få lønnsomme år siden andre verdenskrig, så er det billigere flyselskap der ute. Omtrent alle.
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Hartepool
05.06.2020 kl 21:36 7777

American Airlines videre opp + 10%
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
FunTrade
06.06.2020 kl 00:50 7659

Må nesten le... gå til 20-30 kroner.. hallo??
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
seismicrec
06.06.2020 kl 08:10 7555

20-30 en drøm ?
Nye eiere,nytt styre som representerer de nye eierne.
Hva vil disse gjøre?
Selge aksjene over børs er umulig.
Den kinesiske stat er nå største eier.Se hva Kina har bedrevet de siste 25 år.
Skaffet seg hegemoni over hele verden.
De er vel totalt uinteressert i kvartalstall og regnskaper på kort sikt.
Nå har de hånd om et relativt stort europeisk selskap med splitter nye Boeing fly og storordre hos Airbus.
Kina har ikke noen posisjon i vestlig Aviation
Hva om de vil benytte Norwegian til å oppnå nettopp dette ?
Hva om Kina har planer om å delta i restruktureringen av flybusinessen i Europa ?
Hva om de ønsker å bruke Norwegian til dette?
Skulle den servile norske Regjering motsette seg kinesisk dominans i Norwegian og norsk luftfart ?
Med kineserne vet man kun at de er ekspansive og veldig langsiktige.
Nytt nas styre: styrets leder ,Hun Han HiN , nestleder Xi san sun
Redigert 20.01.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
seismicrec
06.06.2020 kl 09:12 7641

Det er helt riktig.
Det var heller ikke tillatt for kinesiske selskaper å kjøpe havnen i Pireus under finanskrisen, men krise gir endrede regelforståelse.
Forøvrig er 49% i et børsnotert selskap mer enn nok.
Kjos Eide aldri mer enn 25% i nas.
Fredriksen og Røkke mellom 25 % og ca 40% i « deres « selskapet,men ingen er i tvil om hvem som bestemmer.
Med 49% trenger man kun 1,1% for å ha reelt flertall dersom det trengs....
Og på gf er det de fremmøtte stemmer som teller.
49% møter alltid , resten kun sporadisk...
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Hartepool
06.06.2020 kl 09:26 7629

Styrevalget i slutten av måneden blir spennende.
Setter de nye eierne inn sine folk og tar styringen eller avventer de?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2020 kl 09:55 7576

du bør nok ta deg ein prat med fastlegen din,godt muligt han kan hjelpe deg
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Vest30
06.06.2020 kl 14:55 7431

Hvis du multipliserer 20kr med antall utestående aksjer så får du - ca 60 milliarder|, og det mener du NAS kan bli verdt!? Eller 100 milliarder hvis det tøtsjer motstanden??
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
seismicrec
06.06.2020 kl 23:51 7243

Lillegutt : vet ikke hva du sikter til med din sjikanøse usakeligheter.
https://steigan.no/2017/01/nye-kinesiske-milliardoppkjop-i-hellas/
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Hartepool
07.06.2020 kl 00:03 7216

Nas har vært en fantastisk aksje å trade i.
Glem det fundamentale for en stund...det er ingen som tar hensyn til det hverken i nas eller andre aksjer....ennå.
Nå kan man tjene sinnsykt med penger dersom man ikke regner seg ihjel.
Forøvrig er jeg skeptisk til flybransjen ,men nas skal opp intill markedet blir edru....
Forøvrig er jeg enig i tanken om at kineserne kan ta nas i et større strategisk spill,slik de har overtatt hele elektrisitetsforsyningen og flere havner i Hellas uten synderlige protester fra Brussel.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Epona
07.06.2020 kl 09:34 7052

«Så lite er igjen av Norwegians flyimperium» skriver VG med store bokstaver med lenke til e24.no.
Så lite har det blitt og så ille står det til?
https://e24.no/naeringsliv/i/pLzqXj/norwegianflaaten
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
verdensmester
07.06.2020 kl 10:44 6992

Dette er igjen gammelt nytt, hvordan gidder de å male om dette omatt og omatt. Dessuten vil nå fler og fler fly komme i luften
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2020 kl 11:42 6939

har sittet å lest på dine eldre innlegg her,huff å huff du har ikke mye på innsikt i hva du driver med,når det gjelder børs og finans
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
pedro1
07.06.2020 kl 13:51 6827

NAS er verdt markedsverdiene av flyene, infrastrukturen og merkenavnet minus gjeld. Så kommer verdien av fremtidig netto inntekt og hvilken faktor skal multipliserer den med. Ha i bakhodet at de ikke betaler kuponger på obligasjonsgjelden for tiden og ikke leasingkostnader på leasing fly som står inaktive. Hva bør kursen være da ??
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
pedro1
07.06.2020 kl 13:52 6821

.....samt at det ligger en erstatning i luften som tilsvarer rundt 1,2-1,5 pr aksje ......
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2020 kl 21:33 6601

1 krone var det de oppnådde i forrige emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Epona
08.06.2020 kl 08:30 6443

Forskjellige synspunkter relatert til egen agenda. Kunne vært litt artig å se hva mer nøkterne og objektive debattanter har å tilføre og hva de mener hva som vil skje fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Investman
08.06.2020 kl 09:16 6367

Tror det er viktig å ha kontroll på når NAS trenger mer penger! Hver gang dem er nødt til å hente mer så må dem ut og finne noen som er villig til å være med på dette.

Spørsmålet da er hva eventuelle investorer er villig til å betale ved en eventuell emisjon? Mest sannsynlig langt under dagens kurs!

Altså, ha kontroll på når selskapet trenger mer penger for da vil dere se hva markedet er villig til å prise selskapet til ;)
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Strategi
08.06.2020 kl 10:00 6304

Trading range ligger nå alt for høyt.
Nas er nå en ren trading aksje.
Jeg mener kursen og tradingrange bør ligge under 4 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
inadmah
08.06.2020 kl 10:57 6238

Er noen seriøse kursmål ute når flygningene starter opp igjen til høsten?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Hartepool
08.06.2020 kl 11:34 6172

Emisjonen på 1,59 milliarder som ble gjennomført i høst til kurs 40 og en konvertibel på 1,5 milliarder har så langt gitt følgende resultat .
Emisjonsaksjene er nå verdt 185 mill.
Obligasjonene ( konvertert) er verdt ca 1,75 milliarder.
Aksjene har falt ca 90%, men obligasjonsverdien har steget over 10%.
Selvsagt helt uforståelig,finner ikke tilsvarende noen plass.
Men at obligasjonsfolk er langt tøffere og drevne forhandlere enn aksjonærer hvis de toneangivende har rømt skuta er åpenbart.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Epona
08.06.2020 kl 11:34 6175

Spør UD. NAS følger lojalt opp reiserådene til UD, og de gir beskjed om når lyset blir grønt ...
Men her skal det bli ball både her og der etterhvert: https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/06/08/7535781/ryanair-sjefen-mener-karantene-er-noe-tull
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
inadmah
08.06.2020 kl 14:35 6025

Tviler på at UD vet hva kursmålet på NAS-aksjen er, altså. Spm mitt var kanskje litt klønete formulert siden det ble misforstått :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Vest30
08.06.2020 kl 19:42 5881

Så lenge selskapet har tenkt til å fly vil verdien av selskapet tilsvare nåverdien av fremtidige kontantstrømmer. Hvis du mener verdien av flyene og infrastruktur mv er mer verdt enn dette, er vel det beste å selge? Hva er netto kontantstrøm, og da mener jeg netto kontantstrøm ikke ett eller annet før ditt og datt, men hva selskapet sitter igjen med som kan deles ut til aksjonærene? Fremtidig kontantstrøm er neppe tilstrekkelig til annet enn å dekke gjeld og nødvendige reinvesteringer. Nåverdien av et lite tall er fortsatt et lite tall. I dag tilsier sluttkursen at verdien av fremtidige kontantstrømmer utgjør 13,4 milliarder, det er en heftig prising. For å oppnå kurs 20 -30 kreves eksponentiell vekst i kontantstrøm - nå er veksten eksponentiell nedgang.....
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
pedro1
08.06.2020 kl 22:30 5781

Har du null kontantstøm pt. Verdier for 65 milliarder, gjeld på 50 milliarder så er vel verdien ved et salg 15 milliarder i buksene til aksjonærene. Å regne kontantstrømmen til NAS skal man være god for å rute opp.....leasing kostnader får de ikke på inaktive fly og kupongrenter på utstedte obligasjoner er fryst. Null i inntekt og null i kostnad ( vet de har kostnader med 200 ansatte) ingen avgifter til staten...sannsynligvis i hele år. Svært usikker på hva som renner ut av kassa daglig. Skal vi tippe på en Deal med Boeing på mellom 3-4 milliarder så utgjør det også noe på EK. Enten det kansellering sv bestillinger eller ren cash erstatning....eller en kombo. Jeg tro at NAS vil sveve mellom 3 og 5 kroner gjennom sommeren. Fremtiden 2021 og utover bli vanskelig å spå. Eierstrukturen blir også et kapittel for seg. Går staten inn ???
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2020 kl 00:10 5680

Null verdt, ferdig snakket. Fullstendig utvannet rundt hva vi driver med også.. Helt natta, så sats heller SAS
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Strategi
09.06.2020 kl 11:01 5444

Ser stygt ut for sluttkurs godt under 4
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare