Hydro vs Alcoa - feilprising?


Kan ikke skjønne annet enn at det må være en voldsom feilprising. NHY aksjen har siden Corona lav økt markedsverdien med omlag 40 prosent mens Alcoa har tilsvarende økning på over 100 prosent. NHY har fått kontroll på Alunorte og datatrøbbel og det er et særs solid selskap med gode produkter og miljøstanding. Aluminiumsprisen peker oppover. Gratis lunsj for NHY aksjonærer?

Det er vel relevant å bruke relativ verdsettelse, jfr avsnitt 3.1.2 side 12 i denne master oppgaven.

https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/187149

Hva med markedsføring. Aksekurs er vel også en funksjon av markedsføring?

Jeg ville lest siste kvartalsrapport fra Hydro. Der står det så vidt jeg husker noe om konkurranse fra Nigeria / Kina og at de hadde til hensikt å betale ut NOK 1.50 per aksje i utbytte i 2020, men det ble avlyst på grunn av denne pandemien.


Alcoa corp. er nå opp nesten 150% ifra bunnen i midten av mars. Hydro har knapt gått opp 25 prosent, pluss at de har holdt tilbake ett utbytte. Har utnyttet denne dippen og fylte på med aksjer igjen på 25,70 idag og håper vi er på vei inn i en positiv trendkanel iløpet av neste uke. Etter stoploss ble utløst på 27,7 i juni har jeg ventet på at trenden skal snu opp igjen. Håper det er slutt på røde dager nå. Men det kan fortsette ned imorgen. Aluprisen har passert 1700 som jeg håpet på i midten av juni. Nå vil den kanskje ikke stige like fort fremover pga uroligheter rundt korona. Spent på guiding og resultat etter q3. Tror neppe indeksene vil doble seg de neste 5 årene, men Hydro har potensialet til å gå 2-3 gangen med litt hell. Uttak fra Q2Kvartalsrapport:»Vi ønsker også å utvide og diversifisere porteføljen vår i områder hvor Hydros kompetanse passer med megatrendene, slik som innenfor resirkulering, fornybar energi og batterier, sier Aasheim.» Håper på gode resultater her iløpet av fremtiden. Blir Hydro ansett som ett «grønt» konsern i fremtiden så blir det fest for aksjonærene. Lykke til. Håper stop loss ikke blir utløst igjen 🤞
Hex
31.07.2020 kl 00:26 3113

Enten sa er du veldig smart eller litt uviten.
Hvem skriver om stopploss å ha satt inn den? Ikke meg...

Kanskje ikke smart å skrive det, men mange nye som har har puttet penger inn på børsen i det siste. Så da er min anbefaling å beskytte pengene sine og ikke cruise avgårde uten noen form for sikring. Men hver sin smak. Ingen som vet hva jeg har satt den på.
halvpris
31.07.2020 kl 10:02 2906

Blir kvalm av denne aksjen, ikke noe på børs å gjøre

Hydroaksjen ikke noe på børs å gjøre??? Dummeste jeg har hørt, kansje det er du som ikke har noe på børs og gjøre halvpris?
Fint og kunne kjøpe en solid industriaksje så billig over så lang tid. Har en tro på at aluminium er et metall med gode muliheter fremover er det da fint og kunne akumulere aksjer over fler år til en god pris. om det tar noen år før en begyner og få betalt for investeringen spiller jo ikke så stor rolle.
nucleus
31.07.2020 kl 13:20 2792

Enig med nostalgen! All motgang snuer en dag, oppfatter det til at trenden allerede har begynt å snu for norsk Hydro. Kursen gjenspeiler det ikke ennå, men regnskapet. Q2 rapport var bedre en forventet. Ting tar tid, men åpenbart ønsker Hilde Merethe Aasheim få resultater. Håper "tullingene" på Stortinget tilrettelegger for norsk industri fremover og ikke kun ødelegger. Iforhold til vekst muligheter og fortjeneste.
hank2
01.08.2020 kl 10:43 2586

Interessant og fersk Reuters artikkel om ALU vekst knyttet til el-biler og NHY som leder:

LONDON (Reuters) - A faster paced energy transition through a speedier shift to electric vehicles has created a new, substantial demand stream for aluminium and major opportunities for auto supply chain firms flying under investors' radar.

Previously shunned in favour of cheaper steel, aluminium consumption in electric vehicles is expected to accelerate over coming years as COVID-19 hastens the move to a green economic recovery.

Significantly lighter than steel, aluminium is now the metal of choice in a range of parts - from the chassis, structural components such as the shock tower and internal panels to housing for motors and the batteries that power electric cars.

Aluminium producers such as Rusal, Rio Tinto (NYSE:RIO) and Glencore (OTC:GLNCY) with access to large amounts of metal are set to benefit.

Not as well known, but also in pole position are firms making the components. They include Mexico's Nemak, Canada's Linamar and France-based Constellium (NYSE:CSTM).

Sitting on both sides is Norsk Hydro (OTC:NHYDY), which produces aluminium metal and parts for autos.

"The electric vehicle segment is the bright spot in the automotive segment, currently 20% of sales volume is going to e-mobility and the tendency is increasing," said Egil Hogna, head of Extruded Solutions at Norsk Hydro.

Hydro delivers more than 350,000 tonnes of aluminium products to the auto industry every year, with rough estimates showing around 15% of that going to electric vehicles.

It allocated 30% of its auto investment budget within its Extruded Solutions division to products for electric vehicle customers this year and expects annual growth of 20% in some parts of its aluminium product business between 2020 and 2024.

Many of these customers are in Europe and China, which recently announced measures favouring electric vehicles.

JUST CHANGE THE BUMPER

Aluminium's popularity is coming at the expense of steel.

Steel firms that supply the auto industry include Tata Steel, ArceloMittal, Nippon Steel, Posco and Nucor (NYSE:NUE).

Access to the opportunities created by aluminium does, however, come at a cost.

Aluminium prices are typically about three times that of steel. But the industry is prepared to accept the price difference due to the sheer scale of potential sales, an executive involved in the auto supply chain said.

"It's been a long incubation period, but electric vehicles are swinging the pendulum. Aluminium is a higher performing material than steel."

Aluminium weighs about one-third of steel per cubic foot, enabling "lightweighting" of electric vehicles and superior performance in terms of the distance travelled before batteries need to be recharged.

"Aluminium better protects passengers and the structure of the car in a crash situation, the Crash Management System absorbs the energy created," said Paul Warton, president of Constellium's Automotive Structures and Industry Business.

"When you have an impact you don't destroy the car, you just change the bumper."

Constellium cited the example of a contract with a European firm to provide aluminium door sills and crash management systems for electric vehicles, worth 175 million euros ($206 million), from the second quarter of next year as an example of the changing trend.

CRU analyst James Wren estimates the average amount of aluminium used in electric vehicles is 30% higher than internal combustion engine cars.

"Aluminium battery housing is what many companies want to capitalise on, it's going to be a big market," Wren said.

One of these companies is Nemak, which started to produce battery housing five years ago and now counts German and North American auto makers among its customers.

"To-date Nemak has been awarded contracts to produce aluminum structural and e-mobility components worth about $830 million annually – in turn, this segment could represent around 20% of the company's total revenue by 2023, once this business is ramped up," said Nemak's Chief Executive Armando Tamez.

Many of the companies that make aluminium products for autos still focus on ICE (NYSE:ICE) vehicles, but their plant and equipment can easily be reconfigured for electric vehicle components.

"Light weight cast structural components and housings for the electric motor are really interesting growth areas for Linamar as is the battery tray; quite a complex part with very intricate passageways to help cool the battery pack," said Linamar Chief Executive Linda Hasenfratz.

Linamar estimates the global market for aluminum products for the auto industry could total more than $250 billion a year assuming production of 80 million vehicles.

Numbers for how much aluminium metal will be needed overall to feed the electric vehicle industry vary.

Wood Mackenzie's base case estimate for aluminium demand for electric vehicles is for 2.4 million tonnes in 2025, 3.3% of total primary demand and nearly double the number for this year.

For 2040, its analysts expect demand at 9.4 million tonnes or 12% percent of the total.

"The big game is automotive sheet used for body panels and structures," said Wood Mackenzie analyst Julian Kettle. "The problem with automotive sheet is it mostly uses primary aluminium as every car manufacturer has his own specification."

Kan det ha noe med selskapets ledelse å gjøre? Misforstå meg ikke, jeg er på ingen måte motstander av kvinnefrigjøring. Men som toppsjef for et større firma må man vise tøffhet og fasthet som det ikke er alle forunt å ha. Vel er det bra å ha en leder som forstår de ansattes myke behov, men neppe nok til å skape harde verdier. Jeg er redd gode gamle Norsk Hydro for tiden tar et langt hvileskjær inntil tøffheten forhåpentlig snart vender tilbake.
nucleus
01.08.2020 kl 22:25 2375

Omstrukturering tar tid, Alunorte tok sin tid. Corona viruset rammer industrien generelt. Hilde Merethe Aasheim viser jo initiativ til bedringer. Omstrukturering og satsingsområder fremover. Veldig opptatt av lønnsomhet, så oppfatter det som en god leder for norsk Hydro. Dame aldri så mye - hehe.

Tja, jeg tror det myke kjønn passer utmerket i en HR-avdeling. I det minste på litt lavere nivå. Men som leder for et konsern er jeg redd det fort kan bli for mye koseprat og lite handling. Misforstå meg ikke, jeg er svært glad i kvinner og fru Aasheim har sikkert sine kvaliteter. På mange måter er kvinner bedre enn menn. Men det er viktig at man setter folk til jobber de har naturlige forutsetninger for å beherske.
nucleus
01.08.2020 kl 22:47 2351

Høres litt fordumsfull ut, husk at vi er i år 2020. Svein Richard Brandzæg var bedre mener du? Jeg selv er mest opptatt av resultatene vedkommende oppnår. Synes det er litt vel tidlig å "avskrive" dama som leder. Med noen nye posetive signaler iforhold til drift, så er trenden snudd. Synes regering må komme på banen og sikkre norsk industri likeverdig konkurranse rammevilkår som ellers i Europa (og verden).. Dame det også som statsminister..

Fordom er et annet ord for innsikt, erfaring og kunnskap. Ja, i vår tid lar man kvinnen fylle de fleste roller. Alle skal få de samme muligheter, uavhengig av naturlige forutsetninger og medfødte evner. Slik var det ikke før. Og slik blir det nok ikke i fremtiden når menneskeheten kommer til sans og samling.
Blubba
02.08.2020 kl 12:00 2112

At kursen ikke følger etter, er positivt for den tålmodige investor. Adm. dir har hatt et fjell av utfordringer, og i motseting til kortsiktige personer på forum, ser hun og andre i selskapet årevis fremover, og gjør gode tiltak. Det tar tid før disse reflekteres i kursen. Samtidig som du lar følelsene ta overhånd og kommenterer pinlig kjønnsfokusert skvip, fordi du ser sparepengene gå nedover, kjøper vi andre, og aksjemarkedet gjør som det alltid har gjort: overfører penger fra de utålmodige til de tålmodige.
hank2
02.08.2020 kl 12:10 2096

Dagens CEO er hardere enn mange tror, og hun har full fokus på øke avkastning på sysselsatt kapital.
Neste steg er nok å skille ut hele downstream delen i eget selskap, synergiene med upstream er for små og feil beslutninger kan bli tatt. Bl.a er jo resirkulering en indirekte konkurrent til egen upstream virksomhet.
nucleus
02.08.2020 kl 12:21 2081

"Resirkulering en indirekte konkurrent til egen upstream virksomhet" - hehe, hver sin argumenter. Men et litt vel drøyt påstand. Nåmere er de jo opptatt av miljøavtrykket som det pent heter. Redusere utslipp og avfall, da er jo resirkulering et viktig bidrag. Aluminium i seg selv har nok gode argumenter for sterkt økt behov fremover. EV biler trenger jo lavere vektforhold. Iforhold til tyngre batterier. Aluminium gir jo et gunstigere utgangspunkt.
nucleus
02.08.2020 kl 12:23 2076

Mere aluminium i bygg og nå eventuelt bruer, så mere emballasje til drikkevarer (bokser).. Så kan jo behovet dobbles..
Merlin
02.08.2020 kl 13:46 2001

Et tankekors at Tesla ikke lenger bruker aluminium i sine siste modeller. Både mod 3 og mod y er i stål. Tesla-Cybertrucken får jo også en stålplatekonstruksjon. Er det en trend? Vekk fra alu over på spesiallegeringer i stål? Vil resten av bilindustrien gjøre det samme?
Redigert 02.08.2020 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
baikal12
02.08.2020 kl 22:26 1810

Masse alu i alle disse modellene.
Fra tesla: Model 3 | Tesla Norge
Sikkerhet er det aller viktigste for Model 3-designet. Metallstrukturen er en kombinasjon av aluminium og stål, for maksimal styrke på alle områder.
Redigert 02.08.2020 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Grylls
02.08.2020 kl 22:53 1768

Angående aluminium i Model Y:

"CEO Elon Musk also said that Tesla is moving to an aluminum casting design instead of a series of stamped steel and aluminum pieces for the Model Y body."

Kilde:
https://electrek.co/2020/04/24/tesla-model-y-teardown-mega-casting-manufacturing-breakthrough/
hank2
03.08.2020 kl 16:33 1548

Bra drag i alu prisen nå, snart 1750, og Alcoa bryter opp +67% siste 3 mnd
burde i første omgang kunne se et 2-3 kr uptick kortsiktig i nhy
og når 2H'20 og 2021 estimatene snur opp ila august, så kan vi se +30 kr

Blir det snart utbetalt utbytte?
halvpris
04.08.2020 kl 15:34 1170

Alupris

1,762.75 +17.50 +1.00%
09:32:06 - Real-time derived data. Currency in USD

Hva er det som skjer ?? Kinamann som faser ut ?
hank2
04.08.2020 kl 16:33 1122

Lokale kraft priser stiger kraftig, øker cash kost for kinesisk alu produksjon
hank2
05.08.2020 kl 11:15 858

ALU prisen nå 1781, opp fra rundt 1550 i juni og 1450 i april/mai. NHY burde stått i +35 kr nå

Aluminium hovers near six-month peak as demand recovers
Reuters, Peter Hobson
Publishing date: Aug 04, 2020

LONDON — Aluminum prices held near six-month highs on Tuesday as rebounding Chinese demand fueled expectations of a tightening market.

Benchmark aluminum on the London Metal Exchange (LME) was down 0.2% at $1,748.50 a tonne in official trading, having jumped by 2.2% on Monday.

The metal used in transport and packaging has risen 20% from a low in April as the coronavirus outbreak spread globally.

Supporting factors are a recovering auto industry and China, where high local prices have sucked hundreds of thousands of tonnes of metal to the country and stockpiles remain low, said Julius Baer analyst Carsten Menke, adding prices were unlikely to rise above $1,900 because idled plants would resume output.

“Any rally is going to be self-defeating because you have so much free capacity in the system just waiting for prices to be right,” he said.

AUTOS: Germany’s car industry has seen demand picking up, a survey by the Ifo economic institute showed. A shift to electric vehicles has created a new and substantial demand stream for aluminum.

U.S. FACTORIES: U.S. manufacturing activity accelerated to its highest level in nearly 1-1/2 years in July.

CITI: Analysts at Citi forecast LME aluminum cash prices to be around $1,700 in the fourth quarter, rising to $1,900 in 2021 and $2,000 in 2022.

They said a demand recovery could move the global market from a 2.5 million tonne surplus in 2020 to a 1.7 million tonne deficit by 2023.

“Producer cost inflation through rising prices of alumina and energy, as well as a weaker dollar, should help support the aluminum price rally,” they added.

CHINA IMPORTS/STOCKS: China’s aluminum imports have surged to their highest in years. Stocks in Shanghai Futures Exchange warehouses, at 221,819 tonnes, are down from more than 500,000 tonnes in April.

Alcoa Corporation (AA)
NYSE - Nasdaq Real Time Price. Currency in USD
Add to watchlist

Quote Lookup

14.37+0.70 (+5.12%)
As of 9:48AM EDT. Market open


Alupris
1,775.25 +8.00 +0.45%
09:50:29 - Real-time derived data. Currency in USD
Redigert 05.08.2020 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Klovn
05.08.2020 kl 20:16 563

Nå er Alcoa opp 7%. Ikke overraskende at selskapet stiger i takt med Aluminiumsprisen da de selger i spotmarkedet.
NHY og Alcoa er ikke direkte sammenlignbare da NHY selger på 3mnd kontrakter.
En liten oppgang i morgen kan vi allikevel vente om ikke noe skulle skje før børsen åpner.
MProd
05.08.2020 kl 21:15 495

De har vel terminer på 40-50 prosent av salget? Og resten spot slik jeg leste kvartalsrapporten. Tar jeg feil?

Uansett, her er det bare å laste opp. Den kan godt svinge litt ned igjen, men aluprisen vil trekke aksjekursen oppover. Som "vanlig" henter aluprisen seg raskere inn en analytikere tror. Den følger nesten samme mønster som i it bobla, finanskrisen og nedgangen i 2015. Raskt ned og raskt opp igjen.NHY følger etter.
Klovn
05.08.2020 kl 21:44 452

Det er mulig det er slik nå ja. Må være ærlig å si at jeg ikke sjekket rapporten. I så fall, beklager feilinformasjon og takk for oppklaring.
Hydroaksjen er ekstremt volatil for tiden og vanskelig å trade. Kan fort gå 5% ned uten grunn.
På lengre sikt er denne kjempen uansett en vinner.

Blir det noe utbytte?
hank2
05.08.2020 kl 22:07 408

Ikke før lønnsforhandlingene er på plass ... regner med annonsering ifm Q3 rapporten og utbetaling mnd skiftet okt/nov