Jobbrapporten som kom igår hadde en stor FEIL.

marketdoctor
06.06.2020 kl 20:36 1644

Dette må etterforkes ?
Redigert 07.06.2020 kl 05:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2020 kl 21:07 1598

https://www.bls.gov/news.release/empsit.nr0.htm

"However, there was also a large number of workers who were classified as employed but absent from work.
As was the case in March and April,
household survey interviewers were instructed to classify employed persons absent from work due to Coronavirus-related business closures as unemployed on temporary layoff."

"employed but absent from work" VS "unemployed on temporary layoff".
Jeg leser: "Permitert med lønn" VS "Permitert uten lønn"
Feilen er gjort for Mars, April og Mai.

Siden feilen er systematisk så blir den relative endringen for Mai måned Uansett riktig, og også størrelsesorden.

Siden BLS har oversikt over omfanget "large number of workers" så var den allikevel ikke stor nok til at BLS foretok en korrigering av tallmaterialet. Feilen må oppfattes som stror men ikke betydelig eller signifikant for selve rapporten og konklusjonen på 13.3% arbeidsledighet.

WaPo: " note at the bottom saying there had been a major “error” indicating that the unemployment rate likely should be higher than the widely reported 13.3 percent rate."

Rapporten sier "Large"og ikke "Major"/Signifikant. Alle burde vite at WaPo er et useriøst blad på lik linje med f.eks. VG og NRK.
Om selve feilen skriver BLS: "BLS and the Census Bureau are investigating why this misclassification error continues to occur and are taking additional steps to address the issue."
-----------------------------------
Linker denne betraktningen fra USA:
"The American people are mature and have now understood how much the mainstream media does not want to spread the truth but seeks to silence and distort it, spreading the lie that is useful for the purposes of their masters."
https://qanon.pub/#4429
https://s3.amazonaws.com/lifesite/Open_Letter_President_Donald_Trump.pdf
Redigert 07.06.2020 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
marketdoctor
06.06.2020 kl 21:17 1582

Larries.
Når man er permitert, så er man arbeidsledig inntil videre. Ikke prøv å nekte fakta. Hvordan kunne arbeidsledighet falle når USA var stengt i mai ?
Jeg skjønner at man begynner å bli redd og prøver å finne forklaringer, når det skjer sånne ting. Men det er en del av børsgamet, du har sikkert skjønt det selv.
Redigert 07.06.2020 kl 05:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2020 kl 21:27 1551

Hvordan kunne arbeidsledighet falle når USA var stengt i mai ?
Fordi feilen er systematisk så vil en endring i relativ forstand allikevel være riktig.
Rapporterte tall for Mars og April = X+feil1
Rapporterte tall for Mai = Y+feil2
feil1 og 2 er sammenlignbare. Y+feil2 - (X+feil1) = Y-X når feilen er systematisk og sammenlignbar.

Norske selskap er underlagt revisor og revisjon. Oppdager revisor avvik i rapporten som ikke er signifikant blir det algt til som merknad, men rapporten blir allikevel godkjent. Det er på dette nivået vi beveger oss i dette tilfellet.
Redigert 06.06.2020 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
marketdoctor
06.06.2020 kl 21:35 1530

Larries.
Vi kan vente til mandag for å se hvordan markeder vil reagere på dette her. Jeg må være ærlig å si at jeg ikke skjønner mye av din X og Y beregning., selvom jeg fikk topp karakter i matte da jeg studerte :=))
Jeg skal prøve å bli kvitt med alle aksjene mine så fort som mulig på mandag, Jeg har allerede solgt meg ned på fredag.
Redigert 06.06.2020 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2020 kl 21:40 1508

X = Det objektivt riktige tallet som skulle ha stått i rapporten for Mars. feil1= feilen som en vet er der for Mars. Det må vi vel kunne enes om?
Lite smart å selge fordi DOW viser allerede en V-formet bedring.
Redigert 06.06.2020 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
marketdoctor
06.06.2020 kl 21:47 1491

Larries.
Sitter du tungt inne på børsene ? en ting vi er kanskje enige er at børsene ikke vil stige med dette.
leo?
06.06.2020 kl 21:49 1485

Samme med oljeprisen som har doblet seg i et overfylt marked. Slippes bare nyheter som underbygger høyere pris, og det fundamentale snakker ingen om. Prisen er ant dyttet opp av ETF’s og all slags instrumenter.
Slettet bruker
06.06.2020 kl 21:53 1469

Oljeprisen er ene og alene bestemt av overenkomsten OPEC(Saudi), Russland og USA om at Saudi reduserer sin produksjon. Vi kan vente stadig høyere oljepris.
leo?
06.06.2020 kl 22:07 1434

At vi skal høyere i pris skal jeg ikke motsi deg på, men at prisen reagerer på produksjonsfall stemmer ikke. Javel, noe produksjon er borte, men det jukses antagelig over hele linja. Etterspørselsbehovet snakker ingen om.
marketdoctor
06.06.2020 kl 22:13 1402

Larries.
Vet du at det er Washington Post som har oppdaget og meldt om feilen ?
https://www.nettavisen.no/nyheter/arbeidsledigheten-i-usa-trolig-hoyere-enn-rapportert/3423978742.html
Redigert 07.06.2020 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2020 kl 22:18 1390

Tror det er best å ta en pause med handel nå
Har kun Scandic for øyeblikket, så kanskje ikke det verste å ha, men allikevel,
Dette betyr vel at vi får hele fredagens opptur + noe ekstra midt i fleisen mandag morgen.
Slettet bruker
06.06.2020 kl 22:19 1385

WaPo skal referere kilde om det ikke var WaPo. Så useriøs som WaPo har blitt etter at Amazons Jeff Bezos kjøpte WaPo og har brukt det som sin egen idologiske propagansamaskin så skulle det kanskje ikke forundre meg om WaPo rett og slett ser bort fra slik "smålighet", men jeg tror det ikke.

"Men det betyr ikke at den er riktig"
Nei, men feilen er ikke "Major" som WaPo skriver og dermed ikke signifikant. Den har ikke betydning for selve konklusjonen i rapporten med andre ord. På samme måte som en revisor som oppdager feilføringer i et regnskap, som ikke er signifikant. Feilen blir påtalt med rapporten godkjent fordi feilen ikke får betydning for revisors konklusjon.
Redigert 06.06.2020 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
marketdoctor
06.06.2020 kl 22:31 1350

Jeg håper at børsene skal forsette med oppgang på mandag, slik at jeg kan selge mine aksjer.
Redigert 07.06.2020 kl 05:47 Du må logge inn for å svare