Okeanis Eco Tankers tjener inn 33% av børsverdien på 6 mnd?


Fly aksjer og cruise skip aksjer går mye opp nå, da markedet venter at de bransjene skal tilbake i drift. Drivstoff til biler og transport øker betraktelig, da folk kjører egne biler istedenfor kollektivt pga smittefaren. Hvis de bransjene skal bruke mye drivstoff igjen, må olje fraktes rundt av tank skipene igjen. Blir det rolig i Q3 2020 og full fart i tank markedet i Q4 2020 igjen? Hvis fly og cruise skal gå bra, må tank bransjen også gå bra?

Overskudd Q1 2020 usd 41,1 mill
Overskudd Q2 2020 usd 30,82 mill
Totalt overskudd første halvår av 2020 usd 71,92 mill, dvs kr 669.575.200
Børsverdi: kr 1.977.000.000
Selskapet tjener inn ca 33% av børsverdien på 6 mnd? Skipene skal tjene inn penger i ca 20 år.
(Dollar vs nok kr 9,31 - antall aksjer i selskapet: 32.890.000)

- VLCC 4 stk på fast dags rate usd 32.700 til mai 2021. Fra mai 2021 går de faste dagsratene opp til 37.115 pr dag til 2024. (Nissos Rhenia, Nissos Despotiko, Nissos Santorini og Nissos Antiparos)
- VLCC Nissos Keros: 3Y TC for $17.5m annual gross revenue - 3 års kontrakt Usd 47.945 pr dag i 365 dager.
- Nissos Kythnos: 8M TC for $20.7m total gross revenue. VLCC Nissos Kythnos: Usd 86.250 pr dag i 240 dager

Fra Q1 2020 rapporten: Profit of $41.1m or $1.26 / NOK 13.24 per share. Book value of equity (Bokført verdi av egenkapitalen) of $11.68 / NOK 122.7 per share. Total equity (egenkapital) of $382.1m. Total cash of $26.2m. Total assets (eiendeler) of $1,208.9m. Total interest bearing debt (rentebærende gjeld) of $793.5m

Q2 2020 guiding:
VLCC Timecharter 486 67% $40,800, dvs usd 19.828.800
Spot - Fixed164 23% $105,500, dvs usd 17.302.000
Spot to be fixed -78 dager 11%, estimert 40.000 pr dag, dvs 3.120.000
Totalt inntekter VLCC usd 40.250.800

Suezmax Timecharter 91 25% $32,000, dvs usd 2.912.000
Spot - Fixed 180 50% $56,700, dvs usd 10.206.000
Spot - To Be Fixed 89 dager 25%, estimert 20.000 pr dag, dvs usd 1.780.000
Totalt inntekter Suezmax usd 14.898.000

Aframax timecharter 142 56% $32,100, dvs usd 4.558.200
Spot - Fixed 70 28% $35,800, dvs usd 2.506.000
Spot - To Be Fixed 40 dager 16%, estimert 10.000 pr dag, dvs usd 400.000
Totalt inntekt Aframax usd 7.464.200

Totalt inntekter Q2 2020 usd 62.613.000, dvs usd 1,90 (kr 17,68 pr aksje)

Utgifter Q2 2020
8 stk VLCC usd 19.437.600 (break even usd 26.700 pr dag pr skip)
6 stk Suezmax usd 7.488.000 (break even usd 20.800 pr dag pr skip - 2 nye suezmax fra september 2020)
3 stk Aframax usd 4.863.600 (break even usd 19.300 pr skip pr dag)
Totalt usd 31.789.200

Totalt overskudd Q2 2020 usd 30.823.800, dvs EPS usd 0,93, dvs overskudd kr 8,72 pr aksje

Cash pr 31.3.2020 usd 26,2 mill. Overskudd Q2 2020 usd 30,82. Totalt cash pr 30.6.2020 usd 57 mill, dvs usd 1,73 pr aksje (kr 16 pr aksje)

Kurs pr 7.6.2020 kr 60,60
Cash kr 16 pr aksje
Bokført verdi av egenkapitalen kr 122.7 pr aksje
Kursmål kr 138 i 2022

http://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2020/05/OET-Presentation-1Q20.pdf
Redigert 07.06.2020 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
Martin10
07.06.2020 kl 21:09 2092

Flott oppsummering av fakta og utsikter nærmeste kvartaler.Virker veldig solid. Denne aksjen vil gi god avkastning på investering på dagens nivåer.
oppturen
07.06.2020 kl 21:33 2034

Tror du ligger litt lavt på Q2, LR2 blir betraktelige bedre enn Q1 og VLCC tror jeg ikke blir så mye lavere totaltsett enn Q1, blir forundret om ikke EPS blir godt over $1
ks1977
07.06.2020 kl 21:59 1994

Vet ikke hva du legger i "godt over" $1, men jeg er enig i at 93 cents antageligvis er for lavt.

Analysen i seg selv er forsåvidt god, men spot-ratene på "to be fixed" er veldig konservative. Ikke noe galt i å være konservativ, og for å estimere starten av Q3 så er de ratene fornuftige å bruke (skjønt bør nok legge litt på VLCC i hvert fall pga ECO og scrubber), men OET selv estimerte neste spotrate til å bli fikset på "high 50, low 60" (VLCC), "high 30, low 40" (Suez), og 60 (LR2). Spørsmålet da er hvor mange spotrater de rakk å fikse før ratene gikk ned (samt hvor stor premium OET får på "offisielle" spotrater pga ECO&scrubbers, samt hvor flinke/heldige/uheldige de er ifht å time spot - med 15 skip så er vi litt mer sårbare for slikt enn de store rederne).

Personlig så tror jeg ikke at klarer å gjenta Q1-resultatet (skjønt jeg tror at utbyttet for Q2 blir en del større enn for Q1), men jeg vil bli overrasket om vi ikke tipper EPS på $1. Den (antageligvis) ubehagelige jokeren oppi dette er USDNOK (jeg forventer at NOK vil styrke seg fremover når folk tørr å "spekulere" i den norske krona, samt at oljeprisen holder seg "høy" eller går opp - skjønt kommer det en ny og sterk bølge av Covid og/eller store fall i aksjemarkedene så vil jeg tro at spekulantene rømmer krona igjen)

At selskapet er veldrevent og gir god avkastning er det ingent vil om men avkastning over 0.6 tror jeg du kan drømme om

Det er godt det optimister i denne corona verdenen. Mitt mål er fremdeles 0.6 i utbytte men så er jeg med lit erfaring
Grylls
07.06.2020 kl 22:58 1861

Forskjell på EPS og utbytte. EPS bør være rundt $1, så får vi se om de holder seg til 40% i utbytte eller om de slipper opp litt mer. Avhenger nok mye av utsiktene for Q3 og Q4.

Godt det er noen optimister i denne corona verdenen. Men over 0.6 dollar i utbytte, dream on
oppturen
07.06.2020 kl 23:16 1805

EPS i Q1 var på $1,26 , signalene var at nå var kontantbeholdningen komfortabel.
Tenker EPS blir $1,05 +/- 0,05
Hva utbytte blir kommer nok an på utviklingen i Q3 og om det er tatt flere langtids TC er. Tipper utbytte på $0,6 +/- 0,2
ks1977
08.06.2020 kl 08:20 1628

Er vel ingen som har antydet utbytte langt over 60 cents. Vi snakker om EPS (jeg tror det kommer over $1 og tipper $1,15). Jeg har riktignok sagt at jeg tror at utbyttet for Q2 blir en del høyere enn Q1, uten at jeg tallfestet det. 60 cents er ikke et urimelig esimat, men jeg tipper at vi havner rundt 70 cents (mot 50 cents for Q1). Begrunnelse følger;

Nå er det ikke alltid at 2+2=4 (slenger vi på flere desimaler så 2-tallene egentlig være 1.6 eller 2.4, så 2+2=3 og 2+2=5), men;

Fra prospektet;
"The Company aims to distribute dividends at least annually close to its ordinary net income adjusted for non-recurring items, working capital needs or other discretionary items as from time to time will be decided by the Board of Directors"

Fra Q1;
"While it is difficult to commit to a specific dividend policy in the face of the present extreme uncertainties, we will not allow cash to build on the balance sheet and will return excess cash to shareholders"

Fra webcast Q1;
Jeg tror der vi endte i første kvartal sannsynligvis er et komfortabelt nivå. Som vi har pekt på tidligere kommer vi ikke la kontanter bygge seg opp i balansen. Jeg tror der vi endte i første kvartal sannsynligvis er akseptabelt for oss.

Selskapet har således signalisert at de er komfortable med kontantbeholdningen de har pr Q1. Ting kan selvfølgelig forandre seg (f.eks fullstendig ratekollaps innen Q2-rapporten er klar vil nok motivere de til å kanskje ha en litt større kontantbeholdning), og så må vi forvente at kundefordringer øker (spotratene i Q2 er høyere enn Q1, samt vi har mye på spot - begge deler bidrar til å øke kundefordringer) noe som også selskapet har signalisert. Kundefordringer økte med 12,4MUSD (20 cents/aksje) fra Q4 til Q1 så med EPS på minst $1 (jeg tipper 1,15) og 20 cents går med til økning i kundefordringer så har de fortsatt 80 cents (eller 95 cents fra min tipping) ifht dagens kontantbeholdning som de synes var ok. Litt forenklet selvfølgelig, men håper jeg ikke har oversett større elementer her (fint om de påpekes).
OB
08.06.2020 kl 08:33 1597

Jag kan addera lite färska beräkningar baserat på VesselsValue värderingar av fartygen som kom ut igår och justerat för dagsaktuell dollarkurs om 9.32. NAV är 111 nok ej medräknat värdet av scrubbers (och givet nollvärde på charteravtal) vilket adderar 8-10 nok lite beroende på smak. Som ni är inne på ovan så kommer ju även Q2 addera rejält till NAV och vi får se vad som stannar på NAV och vad som blir utdelning. Värdet är inklusive ej ännu levererade Sept Suezmaxes och inkl kvarvarande betalningar för dessa.

Okeanis flotta föll 0.5% i värde senaste veckan vilket med belåningen blir 1.5% netto.

Jag är lång Okeanis med rejäl post då värderingen även inklusive ett inte orimligt framtida NAV fall baserat på nypriserna av Korea VLCC mm om 5% (15% till på NAV) till 85 musd är skyhögt över börskurs. Koreas och Kinas framgångar med LNGc orders senaste tiden minskar kraftigt också risken för prisdumpning av varven och även statligt understödda stödorders till dem.

Til ettertanke, et utbytte på 50 cent for 1Q vil gi 2 USD på et år om alt foregår i ordentlige former noe tankmarkedet aldri har gjort. Her er det mange variabler som ingen har oversikt over, les kriger, corona, sult etc. Mitt estimat er et utbytte på 60 cent for 2Q forhåpentlig vil vi i løpet av året få 2 USD i utbytte. Selskapet er vel finansiert som dine tall viser og at de betaler utbytte bekrefter det.
OB
08.06.2020 kl 09:06 1524

Liten korrigering på utmärkta materialet ovan:

As of May 14, 2020, the Company had 32,375,917 shares outstanding (net of 514,083 treasury shares).
Volven
08.06.2020 kl 09:33 1484

NOK styrker seg mot USD først og fremst fordi Norges bank må selge av oljefondet (og dermed kjøpe NOK) for å finansiere pandemien (har kostet 400 mrd NOK så langt) over statsbudsjettet. Når det gjelder utbytte Q2, så er det vel mest sannsynlig at det blir som i Q1 og heller betaler ned på gjeld eller sitter på kontantene framover for å se hvordan ratene utvikler seg.
oppturen
08.06.2020 kl 09:45 1447

Det er levering på 2 skip i Q3 då kan være at en holder igjen kapital for å styrke egenkapitalen på disse 2.

OB, hva tenker du om DCM i Okeanis? Tror du det blir noen salg av skip i januar 2021 eller tror du de må vente til 2022/2023, da skipsverdiene burde være høye pga økt scrapping av gamle skip?

Discount Control Mechanism (“DCM”)

"Beginning in Jan. 1 2021, OET will conduct a formal quarterly process by which our NAV per share is calculated and compared to our market price
If there is more than an insignificant discount, then OET’s BoD will vote on selling one or more vessels and using the proceeds to [i] distribute a special dividend or [ii] repurchase shares. Implementation has been achieved via Board resolution"

Oversatt: "Fra 1. januar 2021 vil OET gjennomføre en formell kvartalsprosess der vår NAV per aksje beregnes og sammenlignes med vår markedspris.
Hvis det er mer enn en ubetydelig rabatt, vil OETs BoD stemme om å selge ett eller flere skip og bruke inntektene til [i] å dele ut et spesielt utbytte eller [ii] tilbakekjøp av aksjer. Implementering er oppnådd via styrevedtak"
OB
08.06.2020 kl 17:35 1189

Jag tycker det är mycket lovande och jag kopplar som jag twittrat ihop det med att Okeanis de senaste 30 åren varit mycket aktiva traders av fartyg för vinst (finns grafer i tidigare presentationer man kan googla fram med okeanis+pdf eller gå till min twitter originalbraila).

Dvs jag tror absolut de är opportunistiska nog att sälja t.ex en Aframax och använda den del av likviden som blir över efter fartygets belåning till återköp om de handlas till rejäl rabatt. Kan också hänvisa till senaste conf call som ju var mycket tydligt om att DCF är på bordet. 5-6 årig Afra ECO borde vara lätt att sälja och en av de mer stabila tillgångarna prismässigt även i svag marknad.

Men som någon sa, det låter bra, vi får se om det händer. Bäst vore förstås om de inte handlas med rabatt ;-)

Om tidpunkt så tror jag (återigen baserat på vad de sa i conf call) att det handlar om när Corona lugnat sig så att köpare kan resa och inspektera fartyg lättare.
OB
08.06.2020 kl 17:41 1177

https://twitter.com/OriginalBraila/status/1268825670345322496?s=20 den bilden som visar för tankerbolag ovanligt stor förtjusning i att köpa och sälja fartyg och som jag tror ökar chansen för att DCF kommer i play.

Hehe, du følger meg på twitter 😉 Og ja, jeg er enig i alt du skriver! En bra ledelse var en av grunnene til at jeg kjøpte aksjer i dette selskapet. DCM var også en av hovedgrunnene, slippe valuetrap. Og med nye skip, kan vi tjene mye penger over lang tid

50 tank skip på svarte listen er bra for tank ratene. Er neste rally på vei?

"De amerikanske handelsdepartementet ved Office of Foreign Asset Control forbereder å svarteliste opptil 50 tank-skip for å ha jobbet med Maduro-regjeringen i Venezuela.

Det skriver Wall Street Journal (WSJ) tirsdag, og viser til en kilde kjent med saken.

WSJ skriver at Trump-administrasjonen, som utvider innsatsen for å stanse oljehandelen mellom Iran og Venezuela, forbereder nye sanksjoner mot en rekke tank-skip samtidig som at de presser selskaper som er assosiert med fartøyene, og viser til folk kjent med planene.

Tidligere fredag rapporterte Reuters at USA vurderte å innføre sanksjoner på en rekke tank-skip. Fire shipping-kilder fortalte nyhetsbyrået at de potensielle sanksjonene kan gjelde minst 40 skip, men at Trump-administrasjonen ikke hadde fattet en endelig beslutning ennå.

OFAC svartelistet tirsdag i forrige uke fire greske skip for å angivelig ha fraktet venezuelansk råolje"
Volven
17.06.2020 kl 12:03 430

Det er ikke lett å finne noen gode kjøp på børsen nå, men OET framstår totalt sett som et rimelig bet på kurs 60 med 122 i bokført egenkapital og sannsynlige gode utbytter hvert kvartal framover.

Discount Control Mechanism (“DCM”)

"Beginning in Jan. 1 2021, OET will conduct a formal quarterly process by which our NAV per share is calculated and compared to our market price
If there is more than an insignificant discount, then OET’s BoD will vote on selling one or more vessels and using the proceeds to [i] distribute a special dividend or [ii] repurchase shares. Implementation has been achieved via Board resolution"

Oversatt: "Fra 1. januar 2021 vil OET gjennomføre en formell kvartalsprosess der vår NAV per aksje beregnes og sammenlignes med vår markedspris.
Hvis det er mer enn en ubetydelig rabatt, vil OETs BoD stemme om å selge ett eller flere skip og bruke inntektene til [i] å dele ut et spesielt utbytte eller [ii] tilbakekjøp av aksjer. Implementering er oppnådd via styrevedtak"

Hvilken annen aksje ser like attraktiv ut?
Redigert 17.06.2020 kl 13:26 Du må logge inn for å svare