Vi har det godt, har vi ikke?

Fluefiskeren
08.06.2020 kl 11:33 1059

Fra TV2 i dag.

«Mange familier vet nesten ikke hvordan de skal komme seg gjennom sommeren»

https://www.tv2.no/underholdning/11481445/

Andre steder er de redd for at barna skal sulte i hjel. Vi er skikkelig bortskjemte. En enkel tur til f.eks. en leid hytte på landet redder nok ferien. Små barn kan ha det like godt der som i Syden.

Er vi blitt en befolkning av sytere? Skal man absolutt problematisere alt?
Redigert 08.06.2020 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
08.06.2020 kl 11:35 1057

Mange mennesker i Norge har utrolig godt av å møte på litt flere problemer enn normalt.

Faktisk hadde det vært helt på sin plass at det hadde vært matmangel slik at man får kjenne litt på sult, mange har jo også godt av å få kuttet noen titalls kilo.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 11:43 1044

Hvorfor bør nordmenn få kjenne litt på sult? Slik at vi skal synes mer synd på de som virkelig sulter i verden?
Fjordgubben
08.06.2020 kl 11:56 1021

Hvorfor? Ja det er vel flere grunner jabba, som f.eks den du nevner, pluss at man hadde redusert antallet bortskjemte folk som fråtser i mat, kaster enorme mengder mat og således rett og slett kaster ressurser rett i søppelet.

Vet ikke hvor mye mat som hvert å blir kastet men at det er ekstremt mye er et faktum, det har vært snakk om at halvparten av all mat som produseres i vestlige land havner i søppelet. F.eks 30% av alle grønnsaker blir aldri høstet fordi grønnsakene har feil utseende.

Det virker som folk i vestlige land blir mer og mer lik amerikanere, som f.eks når man syns det er helt ok å fylle tallerkenen med mye mat men man spiser bare halvparten og kaster resten. At man fyller kjøleskapet med store mengder man som man til slutt ikke spiser men som går ut på dato og blir kastet.

Så derfor hadde det vært bra med en kriseperioden slik at man blir tvunget til å lære at man ikke må sløse.

Det produserer mat i verden nok for 12 milliarder mennesker.
Redigert 08.06.2020 kl 11:59 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
08.06.2020 kl 11:59 1016

Må si jeg spiser meg mett uten å frotse hver dag uten dårlig samvittighet, og hvorfor skulle jeg det?
Det er vel fordelen med å bo i et sivilisert og veldrevet land hvor man mer eller mindre deler på godene.

Fjordgubben
08.06.2020 kl 12:01 1012

Vel dersom du passer på å ikke kaste mye mat så har du vel all grunn til ikke å ha dårlig samvittighet. Ser at mange mennesker alltid MÅ legge igjen noe på tallerkenen, omtrent som de får dårlig samvittighet av å spise opp alt, stikk motsatt av det våre foreldre lærte oss om å ikke kaste mat.

Slik er det jo også i USA der de gjerne bare på en porsjon serverer like mange kalorier som man trenger på en hel dag, hvor er logikken bak denne skikken?
Redigert 08.06.2020 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2020 kl 12:02 1009

En måte å forandre folks holdninger på er jo å pøse på med propaganda dokumentarer om hvor mye vi sløser her hjemme og hjerteskjærende dokumentarer om folk som sulter i fattige land. Har en mistanke om at sistnevnte ikke vil bli så godt mottatt av folk som ikke liker at vi bruker penger på bistand fordi erfaringsmessig vil slik propaganda føre til krav om at vi må hjelpe mer.
Redigert 08.06.2020 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
08.06.2020 kl 12:03 1004

Ja hvorfor ikke?

Synd dette må inn i skolene, med praktiske eksempler på at man ikke må forsyne seg med mer enn man klarer å spise, at man må regne på de kaloriene man trenger når man kjøper inn mat, hvorfor ikke legge dette inn i kvitteringen på butikken, f.eks maten du nå har kjøpt har totalt 60.000 kalorier, nok til en gjennomsnittsfamilie på to barn og to voksne i en uke?

Syns man bør dette fokus på dette for å stoppe sløsingen, at man i vestlige land produserer dobbelt så mye mat som man faktisk forbruker er uakseptabelt.

Syns faktisk også man bør redusere «nødvendigheten» av at hele familier reiser halve jorda rundt på ferie, greit at «flyskam» er kontroversielt, men det bør være en mulighet at man reduserer disse lange reisene uten at man tvinger folk, hvordan dette skal gjøres uten å redusere friheten til folk kan by på problemer, kanskje man bør konsentrerer seg om å påvirke holdninger.

Det er jo holdninger som har gjort at eldre sløser mye mindre med mat og andre ressurser enn de som er yngre, selv om de eldre har bedre råd sløser de altså mindre.
Redigert 08.06.2020 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
Zorin
08.06.2020 kl 12:12 987

Jeg anbefaler dere alle å gjøre som meg: Bli veganer!
Fjordgubben
08.06.2020 kl 12:20 983

Ja du må gjerne anbefale zorin, så lenge det ikke blir noen tvang!

Å spise kjøtt er naturlig for mennesker, dersom vi alle skulle blitt veganere ville gjennomsnittlig levealder gått ned.
Fluefiskeren
08.06.2020 kl 12:29 972

Er ikke det både kjedelig og skummelt da?

Synes forøvrig at prisene på frukt og grønt har steget mye. Samme med fisk. Det vi oppfordres til å spise mye av har steget mye og det oppfordres til å spise lite av holder seg relativt billig.
Zorin
08.06.2020 kl 12:33 968

Må innrømme jeg savner ostepop. ;(
Zorin
08.06.2020 kl 12:35 964

Synes ikke det er noe naturlig med å spise noe som lever. Det er å frarøve noen eksistensen deres. Da kunne vi jo like gjerne spise mennesker.
Fluefiskeren
08.06.2020 kl 12:37 962

Jeg respekterer det hvis det er motivasjonen for ikke å spise kjøtt.
Fjordgubben
08.06.2020 kl 12:46 954

Ikke naturlig å spise noe som lever, nei da kan du jo ikke spise planter heller da.

Uansett snodig at du ikke "anser det som naturlig" å oppføre seg slik mennesker og våre forfedre har levd i millioner av år.

Hadde man f.eks forsøkt å leve som en veganer for 100-150 år siden hadde det ikke vært mulig, nå er det mulig pga moderne vitenskap etc.

Men er det "naturlig" å være veganer??

Er jo like naturlig for et menneske å spise kjøtt som det er for andre dyr som spiser kjøtt, mennesker er jo bare et dyr i bunn og grunn.
Redigert 08.06.2020 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2020 kl 12:55 947

Det er faktisk mye av grunnen til at jeg spiser kjøtt. Jeg vil at vi mennesker skal drepe andre skapninger for å ete de.
atnorhe
08.06.2020 kl 12:56 944

Er vi blitt en befolkning av sytere? Skal man absolutt problematisere alt?

Ja. Det skaper sysselsetting og karriere for de som problematiserer om alt som holder samfunnet i gang, så de slipper aldri opp for temaer.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 15:21 910

Evolusjonsmessig har spising av kjøtt vært avgjørende for utviklingen av den store hjernen vi har. Når mennesket begynte å steke kjøtt ble det en rask og komplett kilde til aminosyrene hjernen trengte for å utvikle seg til det den er i dag. Hadde vi holdt oss til plantekost er det ikke sikkert vi hadde blitt særlig mer avanserte en apene er i dag. Rått kjøtt er tyngre å fordøye. Næringsopptaket mindre. Med dagens kunnskap om mat og ernæring klarer vi å komponere et måltid med fullverdig aminosyreprofil. Men uten er fortid som ihuga kjøttspisere hadde vi trolig aldri blitt smarte nok til å komme til det stadiet.
Fjordgubben
08.06.2020 kl 15:30 904

Nettopp, og dersom man plutselig skulle slutte å spise kjøtt kan det godt hende at hjernen til barn ikke ville utviklet seg til fullt potensiale for å si det slik, så at gjennomsnittlig IQ kunne gått ned, noe som ville vært en katastrofe for menneskeheten.
børst
08.06.2020 kl 15:46 897

Menneskeheten er inne i en devolusjonsprosess. Hjernene kommer til å bli omstrukturert. Mer hjerneceller spesialiserer seg til å håndtere følelser, mens færre for oppgaven med å ta seg av rasjonell tekning. For trenden er jo at man ikke bare skal kjenne på sine egne følelser, men skal jo analysere følelsene til alle andre også, og ikke minst alle rundt seg. Fakta og logikk det kan kunstig intelligens ta seg av. Det trenger ikke moderne mennesker lenger. Det holder lenge med memer, og føleri omkring memene.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 15:57 892

India ligger suverent på toppen i antall vegetarianere. (På grunn av religion)
Landene som følger er Brasil-Sveits, Taiwan, Israel og Australia

https://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism_by_country
Slettet bruker
08.06.2020 kl 16:14 882

Sant. Foreldre må i det minste sørge for at erstatningen for kjøtt er fullgod ernæringsmessig. Hvis ikke gambler de med barnas helse og utvikling.
Fjordgubben
08.06.2020 kl 17:55 868

Tror du tar grundig feil der, maskiner kan ta over mange oppgaver, men på langt nær alle, så dersom gjennomsnittlig IQ går ned vil det bety katastrofe uansett, på alle områder i samfunnet.
Fjordgubben
08.06.2020 kl 17:57 865

Tror det er umulig å erstatte kjøtt med kunstig mat, jeg tror man ikke helt vet hva kjøtt inneholder av alt en menneskekropp trenger slik at man på sikt vil få problemer.

Ser med skrekk på at endel foreldre gir barn vegansk diett fra fødselen av, tror dette vil være meget skadlig på sikt.

Her i huset gir vi barna kjøtt eller fisk til middag 6 av 7 dager, tror de vil takke oss for det senere....
Redigert 08.06.2020 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2020 kl 18:15 853

Ja,noen har det så godt at dem demonstrerer for mer Korona.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 18:37 846

Hjerterått å spise opp maten til dyrene.
Lafreri
08.06.2020 kl 19:26 833

Det er flott at mange spiser dyr. De spiser opp all den gode maten vi veganer/vegitianere liker.
Fluefiskeren
08.06.2020 kl 20:25 822

Det er fortsatt mye gress igjen som du kan gå
ut å beite på. Noen tusen år med vegarkost vil
kanskje utvikle en mage til slik at man tygge drøv. 😄
vicktor
08.06.2020 kl 23:51 793

Jeg er så gammel at jeg ble opplært til ikke å kaste mat og tenke på de som ikke har noe mat
og sulter ihjel. Nå har våre samfunn utviklet seg slik at det er flere som dør av overvekt og fedme
enn av sult. Da jeg er ganske flink til å tilpasse meg etter samfunnsutviklingen, så har jeg endret
livsstil. Jeg spiser meg ikke lenger stappmett og kaster heller maten jeg ikke orker å spise opp.
Brød som er litt gammelt og tørt, går rett i søpla. Heller det enn å bli feit.
Fjordgubben
09.06.2020 kl 00:15 785

Det går an å kjøpe det man trenger, og f.eks å legge mat som man vet ikke blir brukt i fryseren.

Å kaste mat fordi man ikke ønsker å bli feit er en litt tynn unnskyldning, he he.

Det er et faktum at man nå kaster 50% av all mat som produseres, så dersom man klarer å holde svinnet ned mot et par prosent gjør man det bra.
Slettet bruker
09.06.2020 kl 00:23 779

Ting som er bra for utvikling av sjelen:
Fattigdom
Nød
Sult
Krig
Dødsangst
Elendighet
Undertrykkelse
Forfølgelse
Folkemord
vicktor
09.06.2020 kl 00:45 773

Fjordgubben
Jeg kjøper jo ikke mat for å kaste den og jeg kaster svært lite mat.
Har hørt om folk som lager middag for 3 og 4 dager i slengen, varmer den
opp eller legger det i fryseren, for så å bli tint opp og varmet igjen.
Det gjør jeg absolutt ikke, fordi det kan faktisk være farlig å varme opp mat igjen.
Veldig glad i brødmat og i og med at brødene er så store
kaster jeg brød som har blitt tørt med god samvittighet, for så å kjøpe ferskt brød.
Jeg er enig at det å kaste mat er en uting og der mener jeg butikkene burde vært flinkere
å ha lavere priser, særlig på frukt og grønt, som ofte har kort holdbarhet.
Det er et faktum at det er flere som dør av overvekt og sykdommer knyttet til det, enn det er
folk som sulter ihjel. Forskning har vist at under krigen hadde den norske befolkningen svært
god helse, noe som ganske sikkert skyldtes at folk spiste lite.
Slettet bruker
09.06.2020 kl 07:38 752

Ja, jeg så fagforeningslederen fra Raufoss AP klagde på lite mat mens hun stappet i seg pizza sammen med Gahr Støre.
Redigert 09.06.2020 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
09.06.2020 kl 09:22 728

Kan være farlig å varme opp mat igjen?

«Kan være»?

Ja men er ikke noe problem dersom man ikke er stokk dum.
Slettet bruker
09.06.2020 kl 10:01 710

Hehe.