Proffene sitter, amatørene selger.

Longrun
DOF 06.09.2018 kl 09:44 24065

Legg merke til at de store eierne sitter med sine aksjer. http://www.dof.no/en-GB/Investor-Relations/Shareholder-Information/Top-20-Shareholders

Fallet den siste måneden har skjedd på forholdsvis lavt volum. Det er 293 millioner aksjer i selskapet.

Man må ha litt is i magen her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
5198
10.09.2018 kl 07:52 6360

Det blir en tøff vinter for supply, mulig også DOF får det tøft da de påvirkes av de andre selskapene. Men resultatmessig vil DOF gjøre det bra, Brasil sørger for dette. Q3 blir første kvartal med det nye skipet dette vil bidra veldig på inntektene. Så i Q1 kommer ennå et skip som vil dra inntektene oppover. DOF er heller ikke så avhengig av spot markedet som mange av de andre selskapene er. Men selvfølgelig blir det mye fokus på ennå en dårlig vinter i media vil dette svekke DOF.

Største problemet på kort sikt er om vi skulle se noe av det samme i Brasil som i Tyrkia etc. Er mange som ser seg blinde på urealiserte valutatap selv om dette ikke spiller noen rolle for DOF.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.09.2018 kl 05:47 6475

Utvalgte HO brukere leser det dem vil lese. Du sa jo på 9-10 kr at vi bare skulle opp. Ingen nedside. Nå 30-40% nede, ser du ingen videre nedside. Morsomt på morrakvisten ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
IKM-ANSATT
10.09.2018 kl 00:25 6540

Det er bare sånn det er i livet det går nå litt opp å ner??? isåfall eg kvittet meg med dof for noen månader siden grunnet dette kommer til å ta tid desverre er redd det blir blodig i vinter og. Men lykke te dei så har dof?
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
really
09.09.2018 kl 23:55 6563

Det er mange som mener at den neste krisen blir værre enn 2008, som var den siste store krisen. Oljekrisen var stort sett ingen stor krise, men en sektor som gikk i bakken på grunn av overinvesteringer. I det store bildet har vi nå hatt oppgang siden 2009 og det er den lengste sammenhengene oppgangen i moderne økonomisk historie.

Men det er mye som skal skje for at Dof skal gå mot 1-3 kr. Da her jeg større tro på at den nulles. I et oljeinvesteringsstoppscenarie blir DOF nullet. Men et slik scenarie er svært lite sannsynlig i en verden som er underinvestert i olje og som må øke investeringene, også offshore, for å opprettholde produksjonen. Det er stadig flere sentrale aktører som peker på muligheten for et prishopp i olje på grunn av mangel de nærmeste årene. Jeg tror nok litt mer på dem enn en tilfeldig ho skribent. En annen sak er at kassene fylles i raskt tempo i oljeselskapene nå og reservene de har er på rask vei nedover. Det betyr leteboring, utvikling av greenfields, videreutvikling av eksisterende felt, effektivisering av driften, mer aktivitet under havoverflaten. Med andre ord, mer jobb for selskap som DOF.

Og at en tilfeldig HO skribent ikke forstår enkle sammenhenger er forsåvidt ikke noe nytt. At vedkommende til og med påstår at min argumentasjon er lettvint når jeg skriver DOF neppe går mot konkurs og noen taktiske betraktning om å hoppe ut eller ikke mot en korreksjon så må jeg lure om vedkommende kan å lese.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
5198
09.09.2018 kl 21:21 6699

MasterMar

Korreksjon eller en ny krise slik som 2008 er den eneste bekymringen jeg har når det gjelder denne investeringen. De fleste eksperter peker på 2020-2021, min erfaring er at slik alltid trekker ut i tid. Er sikker på at det kommer men spørsmålet er som du sier når.
Også viktig å huske at ikke alle korreksjoner er som den i 2008, vi har hatt mange andre kriser, olja har nå hatt den værste krisen i historien.

Skjelden vi ser to av de største krisene i historien med bare kort tid i mellom. Men historien er en ting, hva fremtiden bringer er umulig å si.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2018 kl 19:00 6831

Det blir for lettvindt argumentasjon. DOF går i 1 -3 kr om det brenner på børsene igjen! Det er ikke spørsmål om det vil hende, men når!
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
really
09.09.2018 kl 18:36 6864

Jeg snakker om kursen som konsekvens av økende cash flow og inntjening, mm, ikke motsatt.

Konkurs skyldes likviditetsmangel, eksisterende eller kommende. Der er ikke DOF. Og i starten av en større oppgang har det lite å si om en er med ned i en korreksjon. Er en så lettbent at en unngår det har en sannsynligvis reagert på falske signaler noen ganger også, så resultatet blir dårligere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Kontur
09.09.2018 kl 16:22 6945

For de som mener oljeservice kommer nå og for de som har tro på subsea segmentet, hvilke selskap er bedre posisjonert enn DOF?
Dommedagsprofeter er det nok av.
Snittet mitt er rundt 7,50 så jeg er i tap, men tror den snur opp og da tror jeg den passerer både 7 og 8 raskt
Å treffe bunnen gidder jeg ikke prøve på
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2018 kl 15:45 6975

Ikke godt å si 5198, men uansett bedre å kjøpe på disse nivåene, enn 9-10 kr som var da vi snakket om at denne skulle ned mot emi kurs.

OSE ATH, verdens børser kan krakke når som helst. Jeg er redd du får deale med en 50% korreksjon før du får oppleve DOF i 50 kr.
Du utelater alltid børskorreksjoner og slikt i dine prognoser. Ingen med vett eller forstand overser det som vil komme av den sorten vel?

Jeg tror det beste rådet er å være forsiktig, og ta pengene av bordet fort som faen om denne snur opp og ting er i gjærdet mtp børs og korreksjon. Enn så lenge vil jeg si at sannsynligheten for en mindre korreksjon (kanskje i gang?? ) er mye større nå, og at dette kan sende DOF videre ned i det korte bildet. Hva tror du ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
5198
09.09.2018 kl 15:26 7002

Ikke umulig at du får det, denne har rast som en stein så skulle ikke forundre meg om den snudde der. 6,2-6 og 5,8kr er typiske plasser denne kan finne på å snu om en stoler på det tekniske. Du er en kald fisk som plukker der du mener det er fornuftig. Hadde jeg selv skulle gått inn nå ville jeg startet å plukke på 6,2 og fortsatt jo lenger ned den kom. Lykke til, fundamentalt er det ingen ting som har forandret seg, syns også nå jeg ser tendenser til at oljeselskapene virkelig starter å åpne pengeslusene. Mer subsea er også en trend jeg ser i bransjen, du er ikke alene om å jobbe på havet.

Er helt seriøs når jeg nevner kursmål på opp mot 40kr på 5 års sikt, er ikke noe problem å regne dette hjem om en tar utgangspunkt i at DOF skal bli verdsatt opp mot 70-80% av bokført egenkapital.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2018 kl 15:15 7005

Vi får håpe. Skulle jeg eid en offshore aksje, ville det blitt å kjøpe DOF på 5,80 ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
5198
09.09.2018 kl 15:14 7004

Får håpe det snur snart, trist utvikling for aksjonærene. Nå er vi tilbake på emisjonsnivå her har mange aksjer snudd før. Fundamentalt ser jo alt strålende ut, vi får fremdeles ganske høye «urealiserte valutatap» i Q3 men får håpe aksjonærene blir litt bedre opplyst slik at de forstår at dette med urealisert valutatap faktisk er et nullsum spill.
Syns fremdeles det er rart at et selskap skal kunne betale ned sin egen børsverdi ganger to på bare to år, også rart et slikt selskap kan være priset til 20% av bokført egenkapital.

Bare tenk om dette selskapet blir priset til 80% av bokført egenkapital i 2021, de har betalt ned 5 milliarder og skipsprisene har økt 20%. Da snakker vi om en kurs på 30-50kr.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Kontur
09.09.2018 kl 14:30 7051

Det neste blir DOF langt opp på børsvinnerlista.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2018 kl 14:10 7078

Skifteretten neste stopp ?
:-)

Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
really
09.09.2018 kl 14:09 7084

Når selskap har så høy gearing som DOF blir utslagene store. Begynner kontraktene å bli bedre og flere vil markedet ha problemer med å henge med.

Når gjelda er 20 og markedsverdi 2 skal det ikke mye fantasi til for å se at det skal lite til før en flerdobling kommer. Ikke ideelt i nedgang men flott oppover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
5198
09.09.2018 kl 13:26 7122

Noen som har fulgt selskapet så lenge at de har nogenlunde kontroll på hvor mye denne har blitt priset til i forhold til bokførte verdier de siste 5 eller 10 åra i snitt, hvordan ble dette selskapet priset sist opptur osv i forhold til bokførte verdier? Feks 50-60-70-80 eller 90% av bokførte verdier
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
danm
09.09.2018 kl 11:03 8291

Forholdet mellem børsværdi og reel værdi er usædvanlig. Kommer der nye kontrakter gennem de næste 1-2 måneder, kan kursen tage et vældig løft.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
5198
08.09.2018 kl 18:40 8587

Det som er litt rart med dette selskapet er at om vi får en økning i skipsverdiene på 6-8% de neste 18 mnd, er denne verdien større en hele selskapet i dag. Samtidig har da selskapet betalt ned hele sin børsverdi i avdrag på 18 mnd, planen til DOF er å betale 5 milliarder i avdrag fra nå og ut 2020 altså hele selskapets verdi ganger 2,5.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Kontur
08.09.2018 kl 10:33 8879

Å skrive opp eller ned alt etter markedsutvikling, nedfelt i IFRS
Revisor ser til at reell verdi i de ulike bransjer er riktig. Bokført verdi av en produsert vare, lagerført vare skal stå i samsvar med varens markedsverdi
For DOF vil dette etter alle solemerker bety at verdier skrives noe opp kommende kvartal
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
5198
08.09.2018 kl 10:21 8836

Mye bra som er skrevet her nå, kvaliteten på disse trådene har blitt ganske bra i det siste og det er veldig bra.

Et lite spørsmål, slik verden er nå ser vi slutten på de ekstraordinære nedskrivningene. Hvordan pleier selskapene å praktisere dette når verdiene øker igjen? Vil de bare skrive mindre på «depresiation» eller vil de skrive opp verdiene under «impairment». Skjønner jo at ikke dette betyr allverden men lurte på hva som var vanlig praksis.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Kontur
08.09.2018 kl 10:01 8862

DOF trenger ingen emisjon for videreføring av dagens drift, selv ikke med dagens betingelser det kommende året.
Det er riktig som det hevdes at næringen som helhet ikke er friskmeldt enda. Til det gjenstår en del. Det er fortsatt for mye båt, gammel tonnasje og skip som ganske sikkert ikke vil være lønnsomme å oppgradere til ny mye strengere standard, ref miljøkrav. Like det eller ei, fornuftig eller ei. Men slik er det.
De rederiene som ikke har en slik flåte vil ikke klare seg. Selv ikke de med lav lånegjeld. De er rett og slett ikke attraktive for olje og riggselskspene og bruke.
DOF er det motsatte av nettopp dette, de har en stor ny og attraktiv flåte og flere nye skip er på vei inn. Rett i lange kontrakter som vil generere solid inntekt i årene som kommer. Mye gjeld javel, men pengene er brukt til kjøp av det beste som er å få for penger. Og DOF forutså at bølgedalen kom til å vare lenge og forberedte seg på nettopp dette. De/vi ønsker ikke å bli den tapende part ved å komme i likviditetsskvis. Og vil heller ikke gjøre det.
Der er dessverre en del rederier som fortsatt klamrer seg fast og det vil derfor ta enda litt tid før markedet er i balanse. Men det retter seg relativt fort nå. Der er mer jobb og heldigvis færre båter. Og ikke minst kontraheringsgalskapen har stoppet opp. Bankene har forstått.
DOF vil med sine kvaliteter være et attraktivt og foretrukket selskap innen offshore og Subsea spesielt. Dof vil skille seg mer og mer positivt ut fremover slik at aksjonærene ser forskjellen.
Synes at DOF er for hardt straffet i siste tids kursutvikling, men det er egentlig bare et utrykk for at ikke alle i bransjen enda har tatt nødvendige grep. Der er større selskap som burde tatt ut en større mengde gamle båter men som ikke har gjort det enda. Det må de.
DOF kursen vil ligge på helt andre nivåer frem i tid. I mellomtiden vil de som er undervektet forsøke å snakke kursen enda mer ned fordi de ser nettopp dette og ønsker seg billig inngang.
Hvorfor ellers bruke tid på det?
Jeg har de aksjene jeg har og plukker fortsatt litt enkelte dager.
Jeg tror kursen skal veldig mye opp når tiden er inne. Hvor høyt er selvsagt vanskelig å si, men det er relativt enkelt å beregne de underliggende verdiene til både 7 og 8 ganger over dagens nivå
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
danm
08.09.2018 kl 09:53 8877

Jeg synes diskussionen er kørt af sporet. Baisserne prøver med alle midler at forstyrre billedet. Vi kan ikke komme uden om, at olieprisen er steget 50% i år og branchen står over for en udbygning og vedligehold, der ikke er set magen i mange år, og det er sat i gang og i 2019 går det for alvor løs. Klap hesten og tænk 6 måneder, eller længere frem, som man skal som investor.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/09/Equinor-sjef-frykter-oljeprisbyks
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2018 kl 22:54 9101

Jeg kjenner Hilde, så ikke prøv deg.

Ingen går ut i en mail å antyder en emisjon, noe jeg heller ikke tror de trenger nå, men jeg tror det blir restrukturering V2. for hele sektoren etterhvert, men ikke i år, eller neste år.

Poenget er bare at Hilde, eller annen CFO aldri ville antydet emisjon til en konfirmant, eller annen person. Strenge regler for slikt.
Tydlig at man stadig skal drive voksenopplæring, eller konfirmantundervisning om du vil, på Hegnar Online.

Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
hstray
07.09.2018 kl 22:51 9108

Mastermar du må være høy på deg selv. Ser du ikke svaret fra CFO. Hun er svært tydelig i å bekrefte at det ikke er planlagt noen emisjoner. Stoler mer på CFO i selskapet enn krakk nisse som deg som kun er ute etter billige aksjer
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2018 kl 22:42 8794

Her er det ivertfall en ledelse som svarer,å det ganske grundig,ikke overalt det skjer.
Slettet bruker
07.09.2018 kl 22:39 8808

Tror du at Hilde ville sagt at de kanskje trenger en emi?

Klart de ikke trenger en emi, helt til de trenger den. Noe annet ville være utenkelig. Emi kommer alltid uventer og brått på konfirmantene, mens gutta boyz på Aker Brygge har jobbet med dette lenge, og varslet sine venner og kollegaer. Så enkelt er det.
hstray
07.09.2018 kl 21:53 8855

Har idag vært i mail dialogen med Dof ledelsen. De er tydelig på at de ikke er komfortabl med siste tids kursutvikling.
De gjentar flere ganger at det finnes ikke grunnlag for å hevde at DOF ASA må gjøre noen kriseemisjon.

Mail under fra CFO Hilde Drønen idag.
Vi er selvsagt ikke komfortabel med kursutviklingen denne uken, men det finnes ikke grunnlag for å hevde at DOF ASA må gjøre noen kriseemisjon.

 

DOF, har på tross av et svært krevende marked, som snart har vart i fire år, gjennomført et antall disposisjoner som har satt selskapet i posisjon til at vi skal overleve den pågående krisen, og komme inn i en markedsoppgang med en solid grunnmur for videre utvikling. Vi har hatt kontinuerlige konsultasjoner med våre banker og har lagt til rette for langsiktig finansiering av konsernets skip og dermed forhindret at det oppstår en likviditetskrise før markedet igjen snur til det bedre; vi har solgt et antall skip for å bedre likviditeten i rederiselskapene; vi har hentet inn friske penger i markedet; vi har kuttet kostnader så mye det har latt seg gjøre innenfor rammen av fortsatt forsvarlig drift; vi har forhandlet med våre oppdragsgivere med sikte på å oppnå best mulig betingelser for vår beskjeftigelse; vi har forhandlet med våre leverandører med sikte på å oppnå rimeligst mulige vilkår for innkjøp og anskaffelser, og jeg gjentar at det ikke finnes grunnlag for en kriseemisjon i DOF. Den siste emisjonen som ble gjennomført i DOF ble gjort på grunnlag av å øke eierposten i DOF Subsea.

Vi gjør vårt beste for å sikre god drift, og kan forsikre om at det skal vi gjøre i framtiden. Vi tror videre at vi kommer til å sikre flere kontrakter utover høsten. Vi kan dog ikke kontrollere eller dirigere aksjemarkedet, og når det gjelder kjøp av egne aksjer av selskapet eller ledelsen så kan vi ikke uttale oss om det fordi dette er børssensitivt.

 

Du har helt rett i at vi må få fram verdien i DOF Subsea, og her kan vi sikkert gjøre en bedre jobb. Vi kjører forøvrig noen road shows i DOF Subsea denne uken og skal ha investor presentasjoner også neste uke.


Når det gjelder markedet så har vi gjennom 2. kvartal sett en forbedring særlig Nordsjøen. Det vil dog ta tid å få en balanse i markedet, men vi tror på  en vekst i våre strategiske markeder framover.
Slettet bruker
07.09.2018 kl 20:12 8983

Dere hørte det først av SS i vinter og vår. Bare nevner det.
upsidedown
07.09.2018 kl 20:11 8991

Kontrakten i dag fikk ingen respons, DOF skal ned å teste siste emisjonspris på 6. Erfaringene er vel at aksjen siger litt under før det snur. 5,80 er nevnt.
5198
07.09.2018 kl 18:44 9100

MasterMar

Denne hesten har brekt alle beina ser det ut til, at kursen skulle ned fikk du rett i.
Fundamentalt har ikke noe forandret seg heller det motsatte, markedet for Subsea har kommet ennå sterkere en jeg trodde det ville gjøre. Supply har jeg tenkt kunne bli en bonus, når dette bedret seg i 2019-2020.

Men at denne skulle ned til emisjonskurs etter den oppturen i oljepris og kontrakter som har vært etter emisjonen, nye skipet på vannet osv. Nei det hadde jeg aldri trodd.

Men på disse nivåene veit jeg at selv du sitter klar med kjøpsknappen:)
Redigert 07.09.2018 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Kontur
07.09.2018 kl 18:23 9138

Valuta er et nullspill, har fått for mye oppmerksomhet.
Gode kontrakter i dag. Her er krefter som styrer kursen ned og plukker aksjer jevnt og trutt.
Bryr meg egentlig lite og snitter ned. Vi snur når vi snur.
Dette er et 2019-20 case, flytter meg oppover på listen og øyner enda større oppside.
God helg
really
07.09.2018 kl 17:06 9255

Jyslafancy, selskapene som opererer i Brasil er registrert i Brasil. Det vil si at de normalt rapporterer i BRL, med mindre de har en annen funksjonell valuta, som regnes om til norske kroner. Kursen som brukes er normalt periodesluttkurser for balansen og årets snittkurs for resultat. For at de de skriver skal virke logisk er BRL funksjonell valuta for disse selskapene.
Slettet bruker
07.09.2018 kl 16:56 9305

SS has heard about these «few days» since spring ?
Slettet bruker
07.09.2018 kl 16:55 9312

5198 - er du sikker på at du har valgt rett hest? Hva var kursen da jeg advarte dere? 9-10 kr ??

Gode råd er normalt dyre, men mine var gratis. Short var og er det eneste rette i DOF ?
Slettet bruker
07.09.2018 kl 16:54 9317

I'm not agree with all this theory because in a few days we will see this action rebounding again all that has fallen for no apparent reason and under the same condition.... But anyway I hope DOF representatives to be more concerned about their investors and are more proactive in attracting new investors.... Have a happy weekend...
danm
07.09.2018 kl 16:54 9315

3% med stigning sidst på dagen. Generelt en blodrød dag på OB. God dag for køb af flere.
Jyslafancy
07.09.2018 kl 15:51 9457

Slik jeg forstod svaret fra CFO i en annen post her så dreier hovedsakelig valutasmellen seg i at NOK har svekket seg i forhold til USD og at store deler av gjelden er i USD.
"I 2. kvartal har både BRL og NOK svekket seg mot USD og basert på at gjeld/fordringer skal bokføres til virkelig verdi så har denne valuta effekten økt gjelden og tilsvarende er et urealisert valutatap bokført over det finansielle resultatet."
Hvis inntektene hovedsakelig er i USD og rapporteringsvalutaen er i NOK vil det da for meg tilsi at rapporterte inntekter vil bli høyere fremover hvis NOK/USD holder seg uendret.
Vi har nå tatt kostnaden med denne valuta endringen og vil fremover se gevinsten.