AKER - som ett aksjefond på olje / oljeservice sektoren på OSE.

rollon
AKER 06.09.2018 kl 14:13 3688

Har fulgt med AKER lenge og har hatt flere gode handler her, men det som for meg står som noe av det mest interessante på lang tid nå er faktisk hva som skjer med Aker Energy og det de skal gjøre i Ghana. Økt oljepris og Ghana samt Johan Sverdrup vil føre til en stor verdiøkning av selskapet fremover vil eg tro.
Se bare hva AkerBP , Akso, Kværner oppnår av positiv omtale for tiden samt hva Akastor kan genere fremover er jo og interessert - dette vil nok slå ut i økt kurs fremover.

En bonus eller hva man vil kalle det er jo faktisk at som AKER aksjonær vil man motta aksjer i AKER Energy når det skilles ut og børnoteres.
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
rollon
25.09.2018 kl 11:30 3447

Da begynner det å skje ting som blir børsmeldt med Ghana satsingen til Aker Energy og nå er bore kontrakt tildelt på en signering i Accra. Med økende oljepris og stor satsing i Ghana så blir dette ett eventyr, er det lov å ta en Ole Brum og si ja takk begge deler til Aker aksjer og Aker Energy aksjer når den tid kommer ?

(Oslo/Accra, 25 September 2018) On behalf of the license partners and as the Operator of the Deepwater Tano Cape Three Points (DWT/CTP) block offshore Ghana, Aker Energy has entered into contracts for the drilling of the Pecan-4A appraisal well due to spud in the fourth quarter of 2018.

The contracts were formally awarded to Maersk Drilling, PMD Viking Ghana Limited, Halliburton Ghana Limited and Exceed Well Management Ghana Limited at a signing ceremony in Accra, attended by representatives from the main office in Oslo on videolink.

Drilling in ultra-deepwater

"We are pleased to achieve this key milestone that will enable us to commence drilling of the important Pecan-4A appraisal well. The main objective of the well is to test the extension of the Pecan Field. This will provide valuable and important input in optimising the Plan of Development for the field and in understanding the wider potential of the block," said Mr. Jan Arve Haugan, CEO of Aker Energy.

The drilling contract with Maersk Drilling is for one firm well, Pecan-4A, and two optional wells. The deepwater drillship Maersk Viking will perform the drilling in a water depth of 2,674 meters. The drillship, built in 2014 with state-of-the-art facilities and systems, is currently in the Gulf of Mexico and will imminently set sail from the US to Ghana for operations to commence in Q4 2018.

"Maersk Drilling is very pleased to support Aker Energy and the license partners, building upon our operational track record in Ghana and our strong relationship with the Aker Group. The contract for Maersk Viking marks our third rig operating in Ghana. We have a strong commitment to local job creation and competency development and our joint venture with Prime Meridian Docks, PMD Viking Ghana, will be providing local services in connection with the operation," said Mr. Morten Kelstrup, CCIO of Maersk Drilling.

Service contracts

Aker Energy has also entered into other contracts relating to the drilling campaign. These contracts include an agreement with Halliburton Ghana Limited for provision of drilling support and well services to Aker Energy. In addition, a contract for well design and management is agreed with Exceed Well Management Ghana Limited.

The globally renowned oil and gas suppliers have teamed up with indigenous Ghanaian partners in accordance with regulations and with a clear ambition to develop local industrial capacity.

"We look forward to working on this project and the opportunity to collaborate with Aker Energy and Maersk to engineer solutions for the development of the Pecan Field," said Mr. Shannon Slocum, Senior Vice President of Eurasia, Europe and Sub-Saharan Africa for Halliburton.

"We have a long history in Ghana and have invested in establishing a new local joint venture, Exceed Well Management Ghana. We look forward to supporting Aker Energy and their partners and believe there is significant potential to develop local capability to exploit new deepwater fields offshore Ghana," said Mr. Ian Mills, Managing Director of Exceed.

Aker Energy is the operator of the DWT/CTP block with a 50% participating interest. Aker Energy's partners are LUKOIL (38%), Ghana National Petroleum Corporation (10%) and Fueltrade (2%).

ENDS

For more information, please contact:

Geir Bjørlo, press contact at Aker Energy

+47 915 40 000 geir.bjorlo@akerenergy.com

About Aker Energy

Aker Energy Ghana Ltd., a subsidiary of Norwegian-based oil exploration and production firm, Aker Energy AS, is the operator of the Deepwater Tano Cape Three Points block ("DWT/CTP") with a 50 percent participating interest in the license. Aker Energy aims to become the offshore oil and gas operator of choice in Ghana. The company benefits from the Aker Group's extensive track-record within the oil and gas industry around the world, and its proven project execution, technical and subsurface competence and ability. Aker Energy is now operational with offices in Oslo, Norway and Accra, Ghana. Aker Energy is envisioning to go beyond local content and share knowledge and experience to strengthen the local oil and gas industry in Ghana. For more information, please visit www.akerenergy.com.
Redigert 25.09.2018 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
Frispark
25.09.2018 kl 12:02 3414

Spennende. Jeg har vært med siden jeg kjøpte Kværner for 9kr stk. Da stod de med et og et halvt bein i skifteretten og duppet til 5kr før Røkke tok tak.
velkjent
25.09.2018 kl 12:35 3386

Samme her Frispark, så selv om jeg også har kjøpt endel på høyere kurser, har jeg snart 1000% kursstigning. I tilllegg et hyggelig årlig utbytte, som det nå kanskje kan bli vanskeligere å forsvare prosentvis. Jeg antar Johan Sverdrup stort sett beregnes inn i kursen fortløpende, ettersom Aker/Bp etc. endres, men det er klart at Aker Energi er den store jokeren.
Akademikeren
25.09.2018 kl 14:13 3321

Hvor har du informasjonen at man får Aker Energy aksjer ved eierskap i AKER ASA?

rollon
25.09.2018 kl 16:43 3255

Akademikeren, -det er mulig at det er bare noe jeg tror vil skje når de skiller ut Aker Energy men ser jo nå etter nærmere ettertanke at det behøver nødvendigvis ikke å være tilfelle.
Slettet bruker
25.09.2018 kl 20:16 3168

Aker Energy er en JV 50/50 mellom Aker ASA og TRG. (Håper det besvarer spørsmålet ditt)
epost
25.09.2018 kl 20:39 3146

Tydelig at Akdemikeren ikke har egne ideer. Han forholder seg bare til hva andre har av ideer og prøver å kneble med krav om fakta. Framtiden er usikker. Det er det vi forholder oss til.
mekker
25.09.2018 kl 20:54 3130

Ved en ren tilfeldighet - i en tid der jeg ikke så noen case av interesse på børsen - kjøpte jeg 10 K aksjer i AkerBp da kursen var i underkant av av 50 kroner. Satset nye 10 K når kursen var ca 65. Er ikke den store aksjespekulant med så alt for mye kunnskaper så jeg kaller det litt "viten" men mest flaks at jeg foretok disse to kjøpene. Og i dag angrer jeg ikke! AkerBp er en av de store juvelene på OSE. Men jeg tillegger - hadde ikke samme "flaks" i DNO der jeg kjøpte aksjer - sågar over 20 kroner aksjen - og solgte meg ut på ca 11 kroner. ..... PS: Noen som på grunnlag av viten/teft vil anta kursen i AkerBp når JS er i full drift og oljekursen er på dagens nivå ?
Akademikeren
25.09.2018 kl 21:52 3089

Handler ingenting om ideer, men legges det ut at man vil motta aksjer i Aker Energy som aksjonær i AKER ASA, så forventer jeg kilder til hvor informasjonen er innhentet. Derimot når aker energy børsnoteres vil verdiene gjenspeiles i Aker sin kursutvikling.
Akademikeren
25.09.2018 kl 21:57 3082

Det er underforstått i innlegget ovenfor. Derimot det som ikke presiseres, og noe jeg kan ha misforstått er hvordan det ble lagt frem i originalposten.

Jeg er langsiktig Aker aksjonær, så jeg vet meget godt at Aker Energy inngår i porteføljen.

Frispark
25.09.2018 kl 23:39 3006

Aksjer i Aker Energy til Aker-aksjonærer finner jeg ingen informasjon om? Jeg sier ikke nei takk.