Ny sjef for ojefondet

andfinn
12.06.2020 kl 14:20 633

Det er problematisk å sikre integriteten til ny sjef for oljefondet.
Nå engasjerer Norge Bank, regjering og storting seg
Det bør lages nye kontrollorganer på Caymen Island, i London
og i Oslo slik at samfunnet er helt sikre på at den nye sjefen
kun ivaretar oljefondets verdier uten fokus på egne investeringer.
Hr.Suhr
12.06.2020 kl 15:48 610

At Tangen selv ikke innser at han ikke
er rette mann til denne jobben bekrefter
bare at han er feil person.
(Hva er det egentlig som rammer gangsynet
til de store av verden?)
Kan ikke spørre erna om det heller vettu, for hun vet sikkert ikke
selv hu heller
fabian2
12.06.2020 kl 17:38 586

Tilsettingsprosessen kan sikkert krisiseres - men det er ikke min verden. Derimot er jeg fornøyd med å ha fått en av verdens beste forvaltere for dine og mine penger. Selve mannen er jo et fenomen.
Hr.Suhr
12.06.2020 kl 18:35 575

Oi?
Du får unnskylde meg, men jeg visste ikke at du var her Olsen.
atnorhe
12.06.2020 kl 19:04 565

De norske forvalterne har klart seg bra hittil. Oljefondet har vært i toppen blant fond i lang tid når det gjelder verdi.

Oljefondet skal ikke forvaltes av Gordon Gekko eller andre formel1 forvaltere. Han skal ikke spekulere eller finne « lure investeringer»

Tangen er sikkert en flink forvaltet, men hele hans fremferd i denne saken og hans litt hissige irritert fremtreden i media over spørsmål han åpenbart kom til å få, virket temmelig uforberedt. Ikke det han ynder å fremstille seg som: grundige forberedelser.

Han gir inntrykk av at dette tar jeg på hælen.
Det lyser feil mann.Kulturen han skal lede er helt fremmed for ham.
fabian2
12.06.2020 kl 19:05 560

Aldri hørt om andre Olsen enn Fred Olsen ( hvis det er meg du sikter til )
Hr.Suhr
12.06.2020 kl 21:10 543

Klart det var deg, og du måkke prøv å snakke deg bort nei, Øystein.
Alle forsto jo med en gang at det var deg.
Slettet bruker
12.06.2020 kl 21:45 529

Vi svindelens uavlatelig
Våre «ledere» og bakmennene lurer oss. «Under Tangens ledelse utnytter AKO Capitals hedgefond pandemien til å tjene penger på shorte aksjer. «Norge tjener penger på at oljeprisen blir skrudd opp. Så energi blir mer kostbar (fraktkostnader øker) og dermed all påstått velstand-produksjon i Norge og andre land. Pengene investeres ikke i f.eks. utbygging av infrastruktur og ønsket ( f.eks. )industri i egen nasjon reelle verdier til glede for eksisterende og kommende generasjoner.
Pengene blir brukt til å kjøpe aksjer i eiendomsområder i London, aksjer i Facebook m.m.
PENGE i tall øker når Norge øker sin penge-mengde. Prisene i tall stiger uten at reelle verdier øker.
Slettet bruker
12.06.2020 kl 21:47 525

Hvorfor har ikke regjering og storting, høyesterett riksrevisjon kommunal fylkes og statsforvaltning selv gått ned i lønn, når de så inderlig vet (etter at de selv har beordret,) den øvrige befolkning har nå fått halvert, om de ikke har mistet, hele sin egen lønn?

Vekst i økonomien og inflasjonen spiser opp gjelden? Det er flokser som gjentas titt og ofte....... «Staten er den store illusjonen der alle forsøker å leve på bekostning av hverandre» - sitat av en stor tenker som er død for 200 år siden. Sånne tanker er det ingen som tenker lenger, og de gamle bøkene med sånne tanker inni, er gjemt så langt vekk som det er mulig å gjemme, for sånne tanker kan vi ikke tenke i dag. Vi har mer enn nok med å kravle om kapp på hverandre for å få mest mulig gratis lunsj på noen annens bekostning.
Slettet bruker
12.06.2020 kl 21:48 522

Tangen har operert en halv mannsalder innen hedgefond-sektoren, dvs finansverdenens Ville Vest. Hedgefond var forbudt i Norge på det tidspunkt Tangen startet sitt AKO-selskap og ble først tillatt for 10 år siden. Han har basert hele sin formues oppbygging på systematisk skatteplanlegging ved bruk av skatteparadis og skatteunnvikelse i sitt hjemland Storbritannia. https://steigan.no/2020/05/norges-banks-drivstoff-til-tangens-pengemaskin/
Slettet bruker
12.06.2020 kl 22:05 508

Slik ser en høvding ut. Han står i stormen. Og har noe å vise til. La ham fortsette å vise.
Slettet bruker
12.06.2020 kl 22:08 505

Egentlig har jeg både likt og hatt god tillit til Øystein Olsen. Jeg tror han har hatt en
god standing her på HO. Jeg har likt Olsen bedre enn de tidligere sentralbanksjefene
som Gjedrem, Moland og Skånland. (Men vi er i en litt annen tid nå).
Jeg håper bare ikke Olsen har blitt lurt her. At det ikke er en Rothschild/Blackrock fremdyrket
"prins" vi står overfor. Skulle likt å ha sett litt mer Londonresearch rundt dette.
Det burde vært skapt mer trygghet rundt disse tingene. Er Tangen virkelig en dyktig
mann og helt uavhengig av globale finanskapitalister, så er jo det interessant. Har vi
en flink nordmann, så er jo ingenting bedre. Men i denne viktige stillingen er det
viktig å skape tillit, trygghet og gode normer. Nordmenn er nå engstelige for at
noe kanskje kan gå galt her. Og hva er Tangens programerklæring ?
Oljefondet kan bli noe viktig for Norge fremover. Nå gjelder det å gjøre jobben
godt og få til dette ordentlig.
Norge kan ha mye å tjene på å bygge opp god investerings- og finansforvaltnings
ekspertise. Veldig viktig at handlingsregelen ble senket til 3 %. Vi bør sikte mot
12000, 15000 og 20000 mrd. NOK. Og at det lille som brukes, brukes på noe
som også kaster av seg samfunnsøkonomisk.
Slettet bruker
12.06.2020 kl 22:24 493

NOK. Er da blitt halvert i verdi, bare derfor er oljefondet blitt stort i tall. Omregne det i pesetas, da skal du se hvor mange nuller det er bestående av.
Nuka
12.06.2020 kl 22:57 475

Hovedsaken er vel at vi får en mann som får oljefondet til å øke mest mulig i verdi. Hvem han er, og hva han tjener på egne innvesteringer er vel uten betydning.
Slettet bruker
13.06.2020 kl 15:00 442

Men så var det dette med etikk da? Der er da Norge langt opp og fremme, ifølge oss selv med våre partivalgte, her i klovneriet vårt.
Redigert 13.06.2020 kl 15:02 Du må logge inn for å svare