Norge burde kunne se på adgang til Sverige i grensetraktene.
SVERIGES UTENRIKSMINISTER OM STENGTE GRENSER I NORDEN: – UROLIG
Sveriges utenriksminister Ann Linde er bekymret for at det nordiske samarbeidet blir skadet av coronakrisen. Hun mener stengte grenser kan skape dype sår.
– Jeg er urolig for hvor lenge vi kommer til å ha disse sårene, sier Linde til Dagens Nyheter.
Hun forteller også at det er en stor frustrasjon at svenskene ikke er velkommen i mange land, skriver Dagbladet.
Fra 15. juni vil flere nordiske land åpne grensene til hverandre, mens svenskene holdes på utsiden av samarbeidet foreløpig.
– Jeg kjenner en uro for at det nordiske samarbeidet kommer til å påvirkes negativt. Først og fremst i grenseområdene, sier Linde.
______________________________________________________________________________________
Norge burde søke å kunne utvise litt forståelse og smidighet her. I grenseområdene altså.
Ellers tror jeg man risikerer at svenskene kan bli litt forbanna.
Sveriges utenriksminister Ann Linde er bekymret for at det nordiske samarbeidet blir skadet av coronakrisen. Hun mener stengte grenser kan skape dype sår.
– Jeg er urolig for hvor lenge vi kommer til å ha disse sårene, sier Linde til Dagens Nyheter.
Hun forteller også at det er en stor frustrasjon at svenskene ikke er velkommen i mange land, skriver Dagbladet.
Fra 15. juni vil flere nordiske land åpne grensene til hverandre, mens svenskene holdes på utsiden av samarbeidet foreløpig.
– Jeg kjenner en uro for at det nordiske samarbeidet kommer til å påvirkes negativt. Først og fremst i grenseområdene, sier Linde.
______________________________________________________________________________________
Norge burde søke å kunne utvise litt forståelse og smidighet her. I grenseområdene altså.
Ellers tror jeg man risikerer at svenskene kan bli litt forbanna.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
Sverige burde kanskje begynne med å RESPEKTERE Norges, Danmarks, Finlands og resten av Europa's "håndtering" av Covid19 krisen.
Hvordan skal en kontroll av nordmenn som kommer ifra Sverige følges opp?? Hvor har de vært i Sverige??
Norge har brukt en helvetes mange milliarder for å slå ned Covid19 smitten i landet.. Skal noen sutrete svensker ødelegge hele opplegget??
Forskere frykter at senskadene fra Covid19 kan medføre tidlig demens.. Blir morsomt om noen år når svenskene har endt opp som idioter hele gjengen..
Forskere frykter at senskadene fra Covid19 kan medføre tidlig demens.. Blir morsomt om noen år når svenskene har endt opp som idioter hele gjengen..
PSI- Investor
14.06.2020 kl 20:55
1141
Det eneste de er bekymret for er økt arbeidsledighet pga sviktende grensehandel. Noe som ikke på noe vis problematisk for Norge.
Derimot burde vi her se på hva som skal til for at folk skal holde på sine nye vaner og fortsette å handle i Norge også når Sverige skal frigis som trygdt å ferdes i.
Derimot burde vi her se på hva som skal til for at folk skal holde på sine nye vaner og fortsette å handle i Norge også når Sverige skal frigis som trygdt å ferdes i.
Debatt er for å utveksle synspunkter. Jeg er enig med dere i at når Sverige har drevet sånn massiv innvandring, så må
de også ta konsekvensene av det som kan skje. Vi kan reise, men det betyr 10 dager karantene etterpå.
Norge bør sette ned priser på en del varer. De er rett og slett for høyt priset. Og det er altfor dårlig konkurranse i norsk handel.
Særlig på dagligvare og mht. vinmonopol. Priser på vinmonopolet bør settes ned, om svenskehandel ønskes redusert. Nordmenn
har IKKE et drikkeproblem.
de også ta konsekvensene av det som kan skje. Vi kan reise, men det betyr 10 dager karantene etterpå.
Norge bør sette ned priser på en del varer. De er rett og slett for høyt priset. Og det er altfor dårlig konkurranse i norsk handel.
Særlig på dagligvare og mht. vinmonopol. Priser på vinmonopolet bør settes ned, om svenskehandel ønskes redusert. Nordmenn
har IKKE et drikkeproblem.
Aune
14.06.2020 kl 21:50
1073
Avansene til Vinmonopolet er ikke nevneverdig høye. Vin er faktisk ganske billig i Norge hvis man drikker kvalitet.
Vi ligger vel også ganske langt ned på lista internasjonalt hvis vi ser på % av lønna som går til mat. Alle skriker om hvor dyrt det er, men glemmer at vi også har høye lønninger.
Vi ligger vel også ganske langt ned på lista internasjonalt hvis vi ser på % av lønna som går til mat. Alle skriker om hvor dyrt det er, men glemmer at vi også har høye lønninger.
nordnes
14.06.2020 kl 22:16
1052
Vi har ikke høye lønninger etter skatt, problemet er at du tar utgangspunkt i bruttolønn uten hensyn til skatter og avgifter. Det er kjøpekraften som teller og da bruker nordmenn en høy andel av lønna på mat. Eksemplet ditt om at vin er billig om en kjøper kvalitet, er og misvisende. Alkoholavgiften er lik på en dyr og en billig vinflaske. På en dyr vinflaske er alkoholavgiften knapt merkbar, men vin som folk flest drikker er dyr og alkoholavgiften er fort halveprisen.
undrende
14.06.2020 kl 22:20
1040
Kjøpekraften i Norge gjør vel til at det er ett av de landene i verden som bruker minst penger på mat.
Aune
14.06.2020 kl 22:28
1021
Mulig du har rett vedrørende mat med utgangspunkt i nettolønn og mva. Skal ikke kvelurere på det uten å kunne ha fakta i bakhånd. Men med utgangspunkt i eget forbruk så bruker jeg lite av nettolønn på mat og min personinntekt er ikke høy. Kapinntekt står urørt. Men nå er jeg ekstremt prisbevisste så mulig er jeg unntaket fra regelen.
Når det kommer til vin så påpekte jeg avansen til Vinmonopolet. Den er ikke særlig høy. Siden det var vinmonopolet som ble dratt frem. Kvalitet er heller ikke dyre Grand cru, men 150 kr +.
Når det kommer til vin så påpekte jeg avansen til Vinmonopolet. Den er ikke særlig høy. Siden det var vinmonopolet som ble dratt frem. Kvalitet er heller ikke dyre Grand cru, men 150 kr +.