Spår verdikollaps for oljebransjen

gepard1
NOR 14.06.2020 kl 22:39 1321

Verdien på verdens olje-, gass- og kullreserver vil reduseres kraftig, anslår ny rapport.

Verdikollaps
I en fersk rapport konkluderer de med at verdien av kull-, olje- og gassreservene vil bli redusert med to tredeler, med de enorme ringvirkningene det vil ha på verdensøkonomien.

En av forfatterne bak rapporten, energianalytikeren Kingsmill Bond, sier til Børsen at det egentlig ikke er noe nytt de kommer med, men at det nye er at de har satt tall på noen av estimatene.

Verdensbanken anslo i 2018 det framtidige overskuddet av olje, gass og kull til å være 39 billioner dollar (400 billioner norske kroner).

Carbon Tracker tror derimot at vi kan ha nådd toppen av oljeetterspørsel allerede, og er på vei nedover.

De har kommet fram til at dersom etterspørselen etter fossil energi faller med to prosent i året, i tråd med Parisavtalen, så vil det framtidige overskuddet på verdens olje-, gass- og kullreserver falle til 14 billioner dollar.

borsen.no/nyheter/spar-verdikollaps-for-oljebransjen/72527639?fbclid=IwAR2XufFlBxRkqSfjI6_vENWUV1-W2maTRl1ky1t310yMHm6Id2-QdGwItpI
Redigert 20.01.2021 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
MH77
24.11.2020 kl 05:37 854

Jeg kan være med på at verdien av gass og spesielt olje vil falle betydelig, men olje brukes til så mye at jeg tviler på at verdien vil falle. Selv om alle vestlige land faser ut biler med forbrenningsmotor vil trolig vekst i fattige land kompensere for dette.
Redigert 20.01.2021 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.11.2020 kl 05:56 811

Jeg er ingen ekspert, men på kortsiktig betviler jeg en kollaps av olje og gass. Ganske enkelt fordi vi enda ikke har energibærere av samme kvalitet - avhengigheten til olje og gass er unektelig en global pillar, både når det gjelder energi, men i tilsvarende grad økonomisk. Videre øker det globale energikonsumet med omtrent tre prosent årlig.
Redigert 20.01.2021 kl 23:19 Du må logge inn for å svare