Er det nå neste opptur starter


Info om rater og nyheter angående LPG konsumenter og fraktere.
Redigert 09.07.2020 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
LPGfan
22.06.2020 kl 19:08 4495

Og der bikket vi under 10k i rater.... Bare å legge disse innerst i bankboxen.
Ling
22.06.2020 kl 20:12 4420

Taper 5000$ per dag nå, men det ser ut som det vil bli bedre fra august og utover høsten.

Jøss. Ratene på vei under 10,000 dollar dagen gitt og Avance Gas på lave 17 tallet. Minnes voldsomme reaksjoner og hets på min anbefaling om å holde seg unna tilbake i Mars...

For mye skip som har blitt bestilt og leveres de neste 12-18 mnd, pengene renner ut og ingen er interessert i å løfte fenne aksjen før man ser hvordan overtilbudet utvikler seg og emisjonsrisikoen er borte.

Nå kuttet de riktignok utbytte og har litt skip på kontrakt, som bedrer kontantbeholdningen noe. Men husk at ratene har stupt i hva som er høysesong og etterspørselen blir bare verre fra og med August og utover.

Bare å sitte å vente på emisjonen eller sikre tegn på at de klarer seg gjennom bølgen av skip som kommer.
Kenevil
22.06.2020 kl 23:11 4189

Hva som er høysesong eller ikke er nok veldig diskutabelt nå som vi fortsatt lever under corona pandemien. Jeg tror ingen helt klarer fortelle hva som er den nye normalen, annet enn at den ikke er det samme som den var i fjor.
Jeg tror det aller viktigste nå er å følge med på oljeprisen. Om den fortsetter oppover som den gjør, vil det øke produksjonen av LPG i USA.
Q2 blir fortsatt et godt kvartal, og ratene som er nå vil stort sett påvirke Q3. Det er nå klart at det er bra Avance ikke betalte ut utbytte, men beholder pengene på bok.



Kenevil
23.06.2020 kl 09:47 3891

Er det noen som vet hvem som kjøpte aksjeposten til Sungas Holding nå?
Tross alt er det noen som her er kjøper av 4,65% av alle aksjene.
Er det her flere kjøpere, eller en stor? Om jeg skulle gjette vil jeg sagt Fredriksen kjøpte de, men det hadde jo vært fint å få litt mer informasjon om hvem kjøperen her er.

Så vidt jeg kan se, har ikke den lave oljeprisen ført til lavere produksjon av LPG i USA så langt. Lagrene er økende og godt innenfor det som er normalt for årstiden.
https://www.eia.gov/petroleum/weekly/propane.php


TCE $9.1k/d

huff huff
Kenevil
23.06.2020 kl 10:55 3827

Aksjen har jo vært priset for slike rater i lang tid.
Det er forventningen om fremtidige rater som ser ut til å sette prisen.
Hva dagens rater er ser ut til å være irrelevant, mens hva man tror den skal være fremover ser ut til å bety alt.
Et av de store spørsmålene fremover ser ut til å være hvor mye LPG som produseres i USA fremover.
Nå som oljeprisen øker, kommer produksjonen til å øke.
Den andre er vel prisdifferansen mellom propan og Naphta.
Nå er vi tilbake til den samme prisdifferansen som pre-covid.
https://www.argusmedia.com/en/news/2116603-propanenaphtha-spread-returns-to-precovid-levels

Disse 2 ting bør bety bull for ratene fremover, som fører til at jeg tror Avance har bunnet nå, og kommer til å gå oppover fra nå av.

Feil av deg igjen. Sesongvariasjonene har vært med høysesong siden 1990 tallet mellom april og juli, med juli som peak. Så går det sakte men sikkert nedover fra August til Desember og nærmest full stopp i første kvartal. Inntoget av USA som eksportør har riktignok dempet litt av nedturen som kommer i første kvartal.

Var ironisk nok denne høysesongen dere ventet på i Mars og som skulle gjøre at aksjen skjøt fart.

Desverre klarer ikke sesongvariasjoner å overvinne den store flåteveksten eller at arbitrasjen mellom USA og Asia er stengt, som gjør at det nå er fallende etterspørsel i denne tidsperioden
JanOrge
23.06.2020 kl 15:02 3699

"Arbitrasjen er stengt..."?!
Du mener vel at prisdifferansen mellom lpg fra US og Midtøsten er for liten til at det lønner seg å kjøpe billig lpg i US og dermed kan betale høyere frakt til Asia. Det handler ikke om å stenge noe......

Når det er sagt. Blir spennende å se hvordan Saudi setter prisen fremover. Pt er forskjellen mellom us og saudi omtrent 80$ per tonn. Og gapet øker.........
Outsider
23.06.2020 kl 16:27 3699

Ja Unit - jeg husker godt hva jeg skrev 10/6 - hva er spørsmålet ditt egentlig?
CatWalk
24.06.2020 kl 20:05 3362

EAST
There is not too much to write home about this week for the VLGC market in the East. Activity has been limited to a couple of requirements going into India, while freight remains long with available ships from both the main owners and the traders. We are probably not going to see too many new requirements from Indian majors for rest of July either, as spot demand for LPG into India continues to be slow, and they are still dealing with a big backlog of VLGCs currently waiting to discharge in both East and West coast of India. One international trader did also take a ship on subs at USD 25.50 Baltic for early July load in the Middle East, but this later failed.

WEST
In contrast to the East, the West has shown the first signs of life this week, with multiple charterers entering the market to fix tonnage. Fundamentally, the market remains the same; arb economics are still just around cancellation territory and worldwide loading figures are lower than this time last year despite multiple newbuild deliveries over the same period. However, on the micro level, the number of players with open vessels ex USGC in July is relatively low; relets seem few and mostly found at the end of the month. At the same time, there are a number of cargoes which should be uncovered. These things together could mean we start to see signs of support with regards to rates.

Kort fortalt ser Fearnleys lyspunkter i vest
CatWalk
25.06.2020 kl 09:06 3182

Charte
ØST
Det er ikke for mye å skrive hjem om denne uken for VLGC-markedet i øst. Aktiviteten har vært begrenset til et par krav til India, mens gods fortsatt er lenge med tilgjengelige skip fra både hovedeiere og handelsmenn. Vi kommer sannsynligvis ikke til å se for mange nye krav fra indiske hovedfag for resten av juli heller, ettersom etterspørselen etter LPG til India fortsetter å være treg, og de har fremdeles å gjøre med en stor etterslep av VLGC-er som for øyeblikket venter på å bli utskrevet i begge øst og vestkysten av India. En internasjonal handelsmann tok også et skip på toll til USD 25,50 for Baltisk last i begynnelsen av juli i Midt-Østen, men dette mislyktes senere.

WEST
I motsetning til øst har Vesten vist de første livstegnene denne uken, med flere befraktere som kom inn i markedet for å fikse tonnasje. I utgangspunktet forblir markedet det samme; arb økonomi er fortsatt bare rundt avbestillingsområdet og verdensomspennende belastningstall er lavere enn denne gangen i fjor til tross for flere nybyggeleveranser i samme periode. På mikronivå er imidlertid antallet spillere med åpne fartøyer fra USGC i juli relativt lavt; relets virker få og for det meste funnet på slutten av måneden. Samtidig er det en rekke laster som bør avdekkes. Disse tingene sammen kan bety at vi begynner å se tegn til støtte med hensyn til priser.

Dette er mer en ønske tenking enn realitet, realiteten er helt annen å ratene kommer til å forbli lave ihvertfall ut dette året å mest sannsylig store deler av første halvår neste år. Ser man ett år frem i tid så har det nok begynt å løsne, men spørmålet er om man skal låse midlene til LPG å vente, eller sette de midlene i arbeid andre plasser hvor det faktisk er stort potenisale de neste månedene..jeg vet hva jeg kommer til å gjøre
Redigert 25.06.2020 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
CatWalk
25.06.2020 kl 20:43 2929

Chief correspondent Jason Jiang assesses where rates for LPG carriers are headed after a tough few months.

The LPG shipping market has taken a hit since the beginning of this year with freight rates falling substantially due to trade disruptions brought by the outbreak of the Covid-19 pandemic. Operators and analysts hold cautiously optimistic views that the market might pick up from next year.

According to data by Dorian LPG, global seaborne LPG volumes remained buoyant during the first quarter of 2020, totaling 26.9m tons, 3.5% above the same period in 2019. US seaborne LPG exports have driven global growth, as such exports have increased to record levels during the first calendar quarter, totaling 11m metric tons and representing 33.2% annual growth. Elevated US exports were balanced by slightly declining Middle Eastern export volumes. The Middle East exported 9.2m metric tons of LPG during the quarter, a 7.6% year-over-year decrease.

Randy Giveans, an equity researcher at Jefferies, believes global demand for underlying LPG commodities will remain weak while the US supply of propane and butane will contract in the coming quarters related to falling US domestic oil and gas production.

“Since LPG is a by-product of oil and gas production, decreasing OPEC production related to the new production cuts also negatively weighs on the space. However, the gradual lift of Covid-19 lockdown in China is resulting in acceleration of the PDH plants operations. Also, the Indian government recently announced new subsidies for LPG household use during the country’s lockdown, thus boosting LPG demand going forward. As a result, after bottoming during 2Q20, we expect the LPG shipping market to improve later this year,” Giveans says.

Martin Kjendlie, an analyst at Fearnleys, has seen the Baltic rate for the VLGC market drop heavily in the last few months with a 50% reduction from levels of $60 per metric ton seen only a few months ago to current levels of $30 per ton and he reckons much of the drop in rates is caused by a current narrow arbitrage which leads the market to expect more cancellations and fewer cargoes for the increasing list of ships coming open, something likely to happen very soon.

Kjendlie also notices a fear of fewer US cargoes on the back of reduced shale production due to the recent low oil-price climate, while the Middle East cut backs are not bringing incremental LPG barrels.

“We believe the next six months to depend on available volumes and the rebound of demand combined with the development of oil prices. For 2021 we believe the market equilibrium to strengthen again,” Kjendlie says.

Major LPG shipping operator BW LPG said in a recent report that near term VLGC rates are supported by the lagged effect of production changes, accumulated inventory and firming retail demand Asia while a weaker outlook for LPG supply coupled with a high orderbook is expected to put downward pressure on the vessel utilisation in the medium term, however recovery to a higher oil price environment may affect the outlook positively.

“There is a possibility that VLGC earnings may decline further in the coming weeks because of lengthy open positions and many re-lets amid expected lower exports from key exporting regions. Although there has been a premium for VLGCs trading in the West compared to the East markets, unworkable arbitrage most likely is expected to wipe out the premium levels,” says Shantanu Bhushan, LPG consultant at Poten & Partners.

Poten expects less than 1% increase in seaborne supply of LPG in 2020 and expects it to remain almost at the same level in 2021, in view of declining production and exports from the US, while no upside in expected from the Middle East.

“As for vessel supply, nine VLGCs are expected to be delivered during rest of 2020 and a further 16 in 2021. As such, freight rates are expected to remain under pressure. However, 80 VLGCs, that were delivered during 2015-16, will have surveys due during 2020-21. Additionally, around 20 VLGCs are expected to undergo retrofitting works for IMO 2020 compliance sometime later this year. Although not all these vessels are expected to be taken off from active trading simultaneously, it can help balance tonnage supply in short bursts,” Bhushan adds.

For the period beyond 2021, Poten believes when US crude production commence rebounding, LPG will start flowing as well, leading to higher seaborne LPG supply supporting VLGC demand and therefore freight rates.

Aman Sud, lead gas shipping analyst at Drewry, reckons the LPG shipping sector has fared better than its counterparts as the outbreak of coronavirus continues to affect energy demand.

“We still retain our positive outlook for the LPG shipping sector between 2020 and 2024, supported by robust annual growth of 3% in the LPG trade during the period. The fleet expansion will be limited at 2% annually during the forecast period on the back of a balanced orderbook and high demolitions in smaller vessel segments,” Sud says.

Drewry reckons the easing in lockdown restrictions will boost global LPG demand. However, LPG demand from the petchem industry will suffer as petchem owners look to use cheaper naphtha as a feedstock instead of LPG.

“The current orderbook forms just 12% of the LPG fleet in terms of capacity, indicating higher deliveries in the next three years. We expect slippages to remain low, creating a short-term oversupply of vessels. However, LPG demand will recover from 2021 and a rise in LPG trade on the US-Asia route will absorb vessels in the forecast period. New orders will remain low in 2020-21 due to the pandemic and as several vessels are already on the orderbook. Furthermore, orders for LPG-fuelled vessels will increase due to the IMO 2020 regulations,” Sud concludes.
Outsider
25.06.2020 kl 21:41 2994

Du er veldig stille UNIT... hvorfor vil du ikke svare? Hva mente du med ditt spørsmål - jeg forstår ikke?
CatWalk
26.06.2020 kl 09:02 2812

Noe nytt angående ratene?
Just me
26.06.2020 kl 09:11 2792

Baltic #LPG #shipping index +4% to $25.1/t (TCE $10.7k/d)
CatWalk
26.06.2020 kl 09:23 2765

Voldsomt driv i BWLPG.Avance loffer avgårde

Fearnley SEC oppgraderer BWLPG til 40, og nedgraderer Avance til 18

Vel, vi kjøper Lpg når ratene snur opp, og legger baissingen foreløpig på hylla.
Ingen vet noe som helst om raten uansett hva argumenter en legger til grunn, shipping voliatilt og er nærmest umulig å spå, se f.eks hvordan Capezise reverserte.

Og dette røret her skal en tørke seg bak med.
Fearnley SEC oppgraderer BWLPG til 40, og nedgraderer Avance til 18

Det betyr ikke annet en at, vi i Fearney har allerede lastet godt opp i BW, så vennligst kjøp aksjen så vi kan tjene penger, ditt dumme naut.
Enten nedgraderer du Lpg eller så gjør du det ikke,, Avance på 17 når ting vender er en drøm, akkurat samme greie som sist aksjene vendte opp.
Redigert 26.06.2020 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
CatWalk
26.06.2020 kl 09:42 2821

Ja,den var litt drøy den der nedgraderingen.
CatWalk
26.06.2020 kl 09:51 2800

BW opp nesten 7%.Kom ikke å si at noe ikke er på gang her nå
BennyATM
26.06.2020 kl 09:53 2834

Fernley oppgraderer ikke, derimot kutter de kursmålet til 40 kroner. De endrer fra hold til kjøp fordi aksjekursen er mye lavere enn 40 kroner.

Fearnley kutter knallhardt i kursmålene i LPG shippingaksjer. I BW LPG kuttes kursmålet til NOK 40 (73), derimot oppgraderes aksjen fra hold til kjøp. I Avance Gas kuttes kursmålet til NOK 18 (50), hold gjentas.

Bare de dummeste i klassen som spiser slikt tøv, det mest interessante her blir vel, hvem kjøpte Sungas aksjene, er det Sohmen-familien ler jeg meg skakk, de var sugne på Dorian men det gikk ikke, de har tidligere i våres kjøpt seg opp i Flex og Fredriksen har uttalt at konsolidering er et mål for gruppens selskaper fremover.
Redigert 26.06.2020 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
J.T.
26.06.2020 kl 09:55 2862

China adds plants to fuel LPG recovery
An additional 2.6m tonnes per annum of demand from propane dehydrogenation plants is expected to be completed by year-end, boosting LPG shipments as Chinese government rationalisation of refineries may cut domestic LPG production even further over the next several years


https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1132805/China-adds-plants-to-fuel-LPG-recovery

Ligner ei Dnb finte dette, med å nedgradere dagen raten snur.
Kenevil
26.06.2020 kl 14:38 2648

Du sier noe der... Stort sett har deres anbefalinger vært det verste å følge.
Om noen kunne laget en statistikk på hvor mye man ville tapt på å følge deres anbefaling ville det vært veldig interessant.
CatWalk
26.06.2020 kl 19:39 2491

Poten:11.313
US LPG arrivals estimated to fall to 2 mil mt in July

Higher volume of US propane to be retained in the west

Widening propane-naphtha spread encourages feedstock switching

Singapore — US LPG heading to Asia is estimated to fall to around 2 million mt in July, down from a high of around 2.8 million mt in June, but still higher than the monthly average shipments of around 1.7 million mt in 2019, as more US propane is expected to be retained in the west given the firming naphtha-propane spreads recently. The bulk of which, is expected to head to Europe, industry sources told S&P Global Platts.
J.T.
26.06.2020 kl 22:18 2389

Godt mulig. Husker det kom en nedgradering før aksjene tok av sist gang, før corona satte en midlertidig stopper for festen.

index +9% to $27.2/t (TCE $11.1k/d)

Dere får selge på nå som indeksene snur brått opp
Titleist
27.06.2020 kl 11:11 2253

Dette er faktisk helt riktig Longsit.

Lenge siden jeg har lest noe såpass fornuftig fra deg.

Fearnleys er lette å lese. De har alltid noen store kunder å tenke på, før de går ut med anbefalinger til saueflokken.

Man må tørre å kjøpe shipping når kursene er lave og det ser mindre lyst ut.

Det beste med Avance er at emisjonsfaren er svært, svært liten.