Er det nå neste opptur starter
Info om rater og nyheter angående LPG konsumenter og fraktere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:59
Du må logge inn for å svare
JanOrge
28.07.2020 kl 21:23
5582
60 $ per tonn utgjør godt over 55000 $ per dag!!!! I morgen går avance 25 %!
Redigert 21.01.2021 kl 08:15
Du må logge inn for å svare
Jupiter
28.07.2020 kl 21:27
5560
Er det naturlig å shorte en aksje som gjennomgående får økte rater utovet sensommer/høst merkelig strategi
Redigert 21.01.2021 kl 08:15
Du må logge inn for å svare
Muggost
28.07.2020 kl 22:27
5385
Ja det var det jeg tenkte og. Men noe må de kanskje vite da, som alikevel tror på nedgang tross økte rater. Er det tegn på bare kortvarig økte rater kanskje?
Eller er det derfor det kom så voldsom oppgang i dag - pga shortskvis :)
Eller er det derfor det kom så voldsom oppgang i dag - pga shortskvis :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:15
Du må logge inn for å svare
Jupiter
28.07.2020 kl 22:34
5278
Den skvisen fortsetter forhåpentligvis i morgen også tatt de høye ratene i betraktning håper på 10-15% imorgen
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
VOLEON & co handler ikke basert på FA, men basert på kompliserte matematiske algoritmer.
Litt sånn som TA-Hammers, som heller ikke bryr seg om FA.
Personlig foretrekker jeg FA som akkurat nå sier at dette kan bli veldig bra fremover.
TA uten FA går som regel rett til helv...
Litt sånn som TA-Hammers, som heller ikke bryr seg om FA.
Personlig foretrekker jeg FA som akkurat nå sier at dette kan bli veldig bra fremover.
TA uten FA går som regel rett til helv...
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Jupiter
28.07.2020 kl 22:49
5266
Hva betyr FA reserven
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Matematikeren Jim Simons er kjent som mannen som "hacket" Wall-Street:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Simons_(mathematician)
https://www.ted.com/talks/jim_simons_the_mathematician_who_cracked_wall_street
Men matematikken og modellene hans kunne ikke hanskes med Corona, og tapte stort en periode i år:
https://www.dn.no/marked/datadrevet-gigantfond-sliter-i-borskaoset/2-1-825515
https://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Simons_(mathematician)
https://www.ted.com/talks/jim_simons_the_mathematician_who_cracked_wall_street
Men matematikken og modellene hans kunne ikke hanskes med Corona, og tapte stort en periode i år:
https://www.dn.no/marked/datadrevet-gigantfond-sliter-i-borskaoset/2-1-825515
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Jupiter
28.07.2020 kl 22:50
5285
Hva betyr FA reserven
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Jupiter skrev Hva betyr FA reserven
FA = Fundamental Analyse = Analyse basert på fundamentale fakta som marked, omsetning, marginer, rater, vekst, produkter, etc.
https://www.investopedia.com/terms/f/fundamentalanalysis.asp
https://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_analysis
TA = Teknisk Analyse
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Jupiter
28.07.2020 kl 22:59
5266
Takke meg til FA reserven og svar også i så fall skulle kommende dager se lyse ut for at kursen går videre nordover
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Gnesdam
28.07.2020 kl 23:00
5262
Har du et link?
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Muggost
28.07.2020 kl 23:00
5270
Jo, men er ikke det litt spesielt at de øker shortposisjonen selv i går, etter 8% stigning i kursen og ratene fortsatt peker opp? Vel ikke vet jeg. Men i morgen får jeg tilgang til fersk cash. Blir spennende å se om jeg kommer inn på en ok kurs eller om toget allerede har forlatt perrongen :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Enig med deg.
Husker jeg riktig, gikk det i dag 60-70k i åpningsauksjonen, og i følge ordreboken hos Pareto var det bare ÉN selger. Lurer på om det var VOLEON.
Bruker VOLEON matematikk og AVANCE kursen fortsetter oppover, vil modellen på ett eller annet tidspunkt si at VOLEON må slutte å shorte, kjøpe tilbake og ta tapet.
Tipper at det er Fredriksen som låner ut, og mange låner gjerne av Fredriksen selv om han er dyrere enn andre, fordi han ikke har for vane å kalle de utlånte aksjene tilbake etter en uke, på kort varsel.
Husker jeg riktig, gikk det i dag 60-70k i åpningsauksjonen, og i følge ordreboken hos Pareto var det bare ÉN selger. Lurer på om det var VOLEON.
Bruker VOLEON matematikk og AVANCE kursen fortsetter oppover, vil modellen på ett eller annet tidspunkt si at VOLEON må slutte å shorte, kjøpe tilbake og ta tapet.
Tipper at det er Fredriksen som låner ut, og mange låner gjerne av Fredriksen selv om han er dyrere enn andre, fordi han ikke har for vane å kalle de utlånte aksjene tilbake etter en uke, på kort varsel.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Muggost
28.07.2020 kl 23:14
5256
Hvis shortposisjonen på 820K aksjer må kjøpes inn så er vel det omtrent 18-20 MNOK. Det er omtrent en tredjedel av dagens omsetning. Det bør ikke skape noen dramatisk kursoppgang, men klart - alle monner drar!
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Gyllent kjøpssignal for råolje
https://finansavisen.no/nyheter/markedskommentarer/2020/07/28/7551159/morgan-stanley-ser-kjopssignal-for-raolje
(KUN FOR ABONNENTER)
«Målt i gull er olje eksepsjonelt billig, og enkelte tolker dette som et tegn på at Brent-prisen vil stige kraftig.»
https://finansavisen.no/nyheter/markedskommentarer/2020/07/28/7551159/morgan-stanley-ser-kjopssignal-for-raolje
(KUN FOR ABONNENTER)
«Målt i gull er olje eksepsjonelt billig, og enkelte tolker dette som et tegn på at Brent-prisen vil stige kraftig.»
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Kenevil
29.07.2020 kl 09:14
4795
Ser det forsøkes å selge ned Avance i dag. Kan være lurt å gevinstsikre, men denne går garantert i pluss utover dagen.
God mulighet for å kjøpe seg inn nå
God mulighet for å kjøpe seg inn nå
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
thypoon
29.07.2020 kl 09:34
4753
Ratene går til himmels, burde vært sendt opp nye 10% i dag
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Jupiter
29.07.2020 kl 11:03
4566
Passerer avance 24 i dag mon tro
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Just me
29.07.2020 kl 11:08
4564
Noen som har oppdaterte rater i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Null
29.07.2020 kl 11:10
4617
Hva var ratene når aksjen var i ca 50 kr ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
29.07.2020 kl 11:10
4640
Lol, du blir fort fattig om du skal la deg styre av analytikere...... Spesielt om man lytter til han der Cleave analytikeren....
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
29.07.2020 kl 11:15
4614
Toget har ikke gått om man feks har et kursmål på 50 kr. Da er det fortsatt 100% å hente.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
BennyATM
29.07.2020 kl 11:22
4584
Jupiter skrev Passerer avance 24 i dag mon tro
Nope
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Muggost
29.07.2020 kl 11:25
4579
Null skrev Hva var ratene når aksjen var i ca 50 kr ?
Da aksjen stod i 50kr hadde ratene vært vedvarende høye helt fra juli til januar mener jeg å huske. Det er nok litt tidlig å speide etter så høy kurs allerede nå :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Null
29.07.2020 kl 11:27
4577
jeg vet det, men lurte bare på hva de lå på.
Jeg har vel ingen tro på en rask reprising dit, men opp mot 30 som var er et lite motstandsnivå kan komme i løpet av august, dersom det er lysning så tørr de kanskje å betale et lite utbytte også for Q2. ;-)
Jeg har vel ingen tro på en rask reprising dit, men opp mot 30 som var er et lite motstandsnivå kan komme i løpet av august, dersom det er lysning så tørr de kanskje å betale et lite utbytte også for Q2. ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
BIF78
29.07.2020 kl 13:11
4439
Jeg vil ikke afvise 50-55 kr før jul, hvis dette rateniveau fortsætter. Der er flere væsentlige forskelle på opgangen sidste år og den opgang, som forhåbentligt kommer i år.
Sidste år kom raterne fra 3-4.000 $/dag. Raterne havde været lave i et par år, så lpg-selskaberne havde kørt med underskud i et par år, så der var et stort hul, der skulle lukkes. Kursen kom nede fra 12 kr sidste år. Så for at komme i 24 kr, så var det 100 pct sidste år, mens det i år kun er 50 pct op fra 16 kr.
Raterne var ikke væsentligt højere sidste år end i år, som jeg husker det. Der er også den store forskel, at Q1 i år var rigtig god, samt at Q2 startede godt og ikke nødvendigvis behøver give tab. Det store overskud i Q1 blev jo gemt til dårlige tider, men de dårlige tider er sandsynligvis allerede ovre. Og så vil snakken om udbytte hurtig opstå igen.
Så jeg ser, at vi står meget bedre for stor kursopgang i år end sidste år. Alt måles i raterne, men futures ser gode ud, så jeg tror på kurs 50 kr i november og udbytte efter Q3.
Sidste år kom raterne fra 3-4.000 $/dag. Raterne havde været lave i et par år, så lpg-selskaberne havde kørt med underskud i et par år, så der var et stort hul, der skulle lukkes. Kursen kom nede fra 12 kr sidste år. Så for at komme i 24 kr, så var det 100 pct sidste år, mens det i år kun er 50 pct op fra 16 kr.
Raterne var ikke væsentligt højere sidste år end i år, som jeg husker det. Der er også den store forskel, at Q1 i år var rigtig god, samt at Q2 startede godt og ikke nødvendigvis behøver give tab. Det store overskud i Q1 blev jo gemt til dårlige tider, men de dårlige tider er sandsynligvis allerede ovre. Og så vil snakken om udbytte hurtig opstå igen.
Så jeg ser, at vi står meget bedre for stor kursopgang i år end sidste år. Alt måles i raterne, men futures ser gode ud, så jeg tror på kurs 50 kr i november og udbytte efter Q3.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
29.07.2020 kl 16:10
4198
Fearnley Security skriver:
"LPG: VLGC rates has, to the surprise of many (incl. us), spurred back to life during July. Yesterday the Baltic surpassed USD 60/mt, giving a TCE of c. USD 50k/d (VLSFO basis). According to our brokers it is driven by a mixture of i) congestion (India especially where as many as 30 vessels has been waiting), ii) increased DD activity following the lockdowns and iii) healthy demand both from Waf and Europe. Moreover, out of the US the fixing window has extended to 6-7 weeks forward.
Overall, there is just an imbalance between spot availability and cargo requirements driving the Baltic higher. In addition, oil prices in the mid 40’s continues to give support for freight, with the product differential between the US and Asia presently around USD 80/mt (assuming USD 30/mt terminal cost).
The rally in rates has not surprisingly lifted the VLGC shares, which are up c. 30% since our upgrade in late June (Avance +11% y’day). Admittely our positive note rested on downside protection in values and healthy balance sheets, especially for BWLPG which could sustain a 3-year+ downturn like that of 2017/ 2018. However, with the rate momentum appearing to last well into August and stocks still priced low on steel (0.6x on avg.) and earnings (6-9x ’20 P/E) this rally should continue to have some legs"
"LPG: VLGC rates has, to the surprise of many (incl. us), spurred back to life during July. Yesterday the Baltic surpassed USD 60/mt, giving a TCE of c. USD 50k/d (VLSFO basis). According to our brokers it is driven by a mixture of i) congestion (India especially where as many as 30 vessels has been waiting), ii) increased DD activity following the lockdowns and iii) healthy demand both from Waf and Europe. Moreover, out of the US the fixing window has extended to 6-7 weeks forward.
Overall, there is just an imbalance between spot availability and cargo requirements driving the Baltic higher. In addition, oil prices in the mid 40’s continues to give support for freight, with the product differential between the US and Asia presently around USD 80/mt (assuming USD 30/mt terminal cost).
The rally in rates has not surprisingly lifted the VLGC shares, which are up c. 30% since our upgrade in late June (Avance +11% y’day). Admittely our positive note rested on downside protection in values and healthy balance sheets, especially for BWLPG which could sustain a 3-year+ downturn like that of 2017/ 2018. However, with the rate momentum appearing to last well into August and stocks still priced low on steel (0.6x on avg.) and earnings (6-9x ’20 P/E) this rally should continue to have some legs"
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Gas
Chartering
EAST
As the supply and demand for spot open tonnage versus available cargoes for current fixing window are still very much in imbalance, the bull run that we have witnessed on freight during the last couple of weeks has continued, and Baltic has just breached USD 60 Ras Tanura/Chiba for the first time since April. At time of writing, there are reportedly still uncovered shipping requirements in August, while remaining available ships are few (if any at all). This will continue to add pressure on freight rates. However, as the fixing window is currently quite far ahead in time, there is also an extra risk of ships running late for their laycans due to uncertain itineraries, and we might see ships come back open again at a later stage.
WEST
Rate discussions have strengthened considerably in the West this week as the fixing window progresses further into September. However, there is discussion about how much longer this trend can continue. On one hand, traders argue that arb economics are unsupportive of freight at such high levels and therefore something will have to give. On the other, shipping still seems to be in short supply when considering the balance of the fleet across East and West of Suez. Moving forward, rates in both regions will be determined by where owners choose to place their ships. However, the choice between longer western voyages or stronger eastern rates is not an easy one for some.
LPG Rates
Spot Market
(USD/Month)
Click rate to view graph
VLGC
84'
$1,500,000
$500,000
Ca 50.000$/dag
Chartering
EAST
As the supply and demand for spot open tonnage versus available cargoes for current fixing window are still very much in imbalance, the bull run that we have witnessed on freight during the last couple of weeks has continued, and Baltic has just breached USD 60 Ras Tanura/Chiba for the first time since April. At time of writing, there are reportedly still uncovered shipping requirements in August, while remaining available ships are few (if any at all). This will continue to add pressure on freight rates. However, as the fixing window is currently quite far ahead in time, there is also an extra risk of ships running late for their laycans due to uncertain itineraries, and we might see ships come back open again at a later stage.
WEST
Rate discussions have strengthened considerably in the West this week as the fixing window progresses further into September. However, there is discussion about how much longer this trend can continue. On one hand, traders argue that arb economics are unsupportive of freight at such high levels and therefore something will have to give. On the other, shipping still seems to be in short supply when considering the balance of the fleet across East and West of Suez. Moving forward, rates in both regions will be determined by where owners choose to place their ships. However, the choice between longer western voyages or stronger eastern rates is not an easy one for some.
LPG Rates
Spot Market
(USD/Month)
Click rate to view graph
VLGC
84'
$1,500,000
$500,000
Ca 50.000$/dag
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Poten:34.664
Trur det er lurest å kutte ut poten.Dem henger ikke med
Trur det er lurest å kutte ut poten.Dem henger ikke med
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Kenevil
29.07.2020 kl 18:12
3962
Ratene er mye høyere nå ref https://twitter.com/JHannisdahl/status/1288492939870601216?s=19
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
IceTea
29.07.2020 kl 18:30
3926
Så i følge Hannisdahl er ratene i dag på 53000$ / dagen. Fantastisk !
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Jupiter
29.07.2020 kl 18:54
3864
Hjelper vel lite nå shorterfolket har hivd seg på avance
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Muggost
29.07.2020 kl 19:07
3828
Voleon har faktisk ØKT shorten siden i går...
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Jupiter
29.07.2020 kl 19:49
3728
Ja da ryker gevinsten som vanlig 😠
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Jupiter
29.07.2020 kl 20:14
3648
Hvordan er det mulig å sette short på avance med kjemperater hva er det jeg ikke forstår med aksjekjøp
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Er det en satsning på at de gode ratene bare er kortvarig ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
BennyATM
29.07.2020 kl 21:24
3482
De "henger" med hvis du ser på $/tonn
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare
Jupiter
29.07.2020 kl 22:45
3331
Er det videre ned i morgen eller rekyl
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Du må logge inn for å svare