Er det nå neste opptur starter
Info om rater og nyheter angående LPG konsumenter og fraktere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:59
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
30.07.2020 kl 16:53
5242
Ja spillebula OSE får holde på. Bare kjempesterke kjeltringer rundt spillebordet. Og, de får jo holde på!!!
Superoptimist
30.07.2020 kl 17:11
5188
Litt sur nå. Du kaller dem "shortere", kan jeg få lov til å kalle dem kapitalsterke kjeltringer. Og også, får jeg lov til å kalle OSE "spillebule"?
Neida.Tror poten har tatt sommerferie
LPGfan
30.07.2020 kl 20:14
4880
Jupiter skrev Da var svaret ganske enkelt BRN ned 35% iUSA
Usikker på om det er grunnen...var jo ventet over 36 %.
reveneven
31.07.2020 kl 00:18
4533
Ratene videre opp. BLPG $64,5/mt tilsvarende nærmer $55k/dag
Redigert 31.07.2020 kl 00:20
Du må logge inn for å svare
Just me
31.07.2020 kl 10:01
4135
SHIPPING: DNB MARKETS OPPJUSTERER KURSMÅL PÅ LPG-AKSJER OG GJENTAR KJØP
Oslo (TDN Direkt): DNB Markets oppjusterer kursmålene på LPG-aksjene på Oslo Børs og gjentar kjøp, ifølge en oppdatering fredag.
Avance Gas-kursmålet oppjusteres til 27 kroner pr aksje, fra tidligere 24 kroner, mens kursmålet på BW LPG oppjusteres til 43 kroner pr aksje fra tidligere 39 kroner.
Meglerhuset forblir positive på LPG-sektoren etter å ha byttet analytiker, og gjentar sine kjøpsanbefalinger i forkant av andrekvartalsrapportene.
De viser til at de tidligere i april skrev at selskapene ble handlet til nivåer som tilsa at en restrukturering av balansen var nært forestående.
"Verdsettelsene har løftet seg fra disse nedtrykte nivåene, som vi mener er rettferdiggjort av mindre usikkerhet rundt den amerikanske LPG-produksjon og asiatisk etterspørsel", skriver analytikerne.
Oslo (TDN Direkt): DNB Markets oppjusterer kursmålene på LPG-aksjene på Oslo Børs og gjentar kjøp, ifølge en oppdatering fredag.
Avance Gas-kursmålet oppjusteres til 27 kroner pr aksje, fra tidligere 24 kroner, mens kursmålet på BW LPG oppjusteres til 43 kroner pr aksje fra tidligere 39 kroner.
Meglerhuset forblir positive på LPG-sektoren etter å ha byttet analytiker, og gjentar sine kjøpsanbefalinger i forkant av andrekvartalsrapportene.
De viser til at de tidligere i april skrev at selskapene ble handlet til nivåer som tilsa at en restrukturering av balansen var nært forestående.
"Verdsettelsene har løftet seg fra disse nedtrykte nivåene, som vi mener er rettferdiggjort av mindre usikkerhet rundt den amerikanske LPG-produksjon og asiatisk etterspørsel", skriver analytikerne.
IceTea
31.07.2020 kl 10:07
4130
Nå kommer anbefalingene , i mens kjører shorterne på. Kommer vel en skvis etterhvert.
LPGfan
31.07.2020 kl 10:15
4103
I tillegg er dette ganske så reaktive estimater. 27 kr for Avance med 50k + rater er for lavt. Er vel fortsatt noe usikkerhet om varigheten på disse ratene som hindrer ett større oppsving i kursen.
Kenevil
31.07.2020 kl 10:51
4024
Det er tydeligvis bare de negative kursmålene som det skal reageres på :P
Just me
31.07.2020 kl 11:15
3990
Shorterne gjør alt de kan for å holde kursen nede. Hold på truse jenter, jeg mener aksjene. De samme skjedde i 2019 også, de shorta og kursen falt til 12 kr, så dekket de seg inn og kursen og ratene steg. Holder ratene seg over 40kr i 2 mnd, så står ava i 40kr og bwlpg i 60kr i oktober
Rui
31.07.2020 kl 12:21
3953
Det er tydelig at shorter støtet nå er satt inn av Voleon Capital Management.
Iht siste oppdatering fra finanstilsynet 29.7 innehar VCM nå 1,65 % av aksjene.
VCM er nå svært aktive, og som dagens kursutvikling viser klarer de å presse prisen ned.
Det er nå med VCM sin store beholdning fare for at de klarer å presse kursen ytterligere ned fremover.
Under stående liste viser VCM beholdningen fortløpende siden 14 juli.
POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 1 067 478 1,65% 29.07.2020
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 920 257 1,42% 28.07.2020
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 842 602 1,30% 27.07.2020
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 718 936 1,11% 23.07.2020
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 593 566 0,91% 21.07.2020
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 529 824 0,82% 17.07.2020
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 474 301 0,73% 16.07.2020
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 407 805 0,63% 15.07.2020
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 338 191 0,52% 14.07.2020
Jupiter
31.07.2020 kl 13:14
3848
Hvorfor i helvete er det mulig for et lite drittselskap som voleon å drive kursen nedover hvorfor kjøper ikke noen store allt de selger og setter de i kraftig skvis da kan jo de tjene på oppgangen og en annen stakkar er så jævlig lei av å bestandig miste all fortjeneste på grunn av de svina
Pacino
31.07.2020 kl 13:23
3833
Hvis du er så misfornøyd med utviklingen i Avance som du gir utrykk for kan du jo
prøve deg i NAS, DOF,SOFF eller KOA for den del. ...Cool It..
prøve deg i NAS, DOF,SOFF eller KOA for den del. ...Cool It..
Dem har store baller de som shorter denne nå.Avance skal bare en vei,og det er opp.60kr i desember.
Analytikerne spår at oppgangen blir kortvarig.Spådommen er like dårlig som da de ikke klarte å forutse dagens rate.
Analytikerne spår at oppgangen blir kortvarig.Spådommen er like dårlig som da de ikke klarte å forutse dagens rate.
Uteblir videre oppgang pga avisartikler?
Som denne i FA (KREVER ABONNEMENT)
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/07/30/7551815/sommerrally-for-store-gasskip
og en ditto i dagens TradeWinds, med uttalelser fra flere meglerhus.
Solgte mesteparten før 12:00 i går. og siste rest i dagens åpningsauksjon.
Som denne i FA (KREVER ABONNEMENT)
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/07/30/7551815/sommerrally-for-store-gasskip
og en ditto i dagens TradeWinds, med uttalelser fra flere meglerhus.
Solgte mesteparten før 12:00 i går. og siste rest i dagens åpningsauksjon.
Redigert 31.07.2020 kl 15:00
Du må logge inn for å svare
LPGfan
31.07.2020 kl 15:21
3661
Rart at de bruker energi på å shorte Avance som har fått sine marginer så markant forbedret. Skulle jo tro at de kunne med letthet hatt større inntjening på å sitte long.
Ingen forutså den bratte rateøkningen, så ingen grunn til å høre på de som nå sier det blir kortvarig. Sier ikke at de kommer til å ta feil. MEN om de får rett, så er det i såfall ikke for at de har peiling plutselig.
Ingen forutså den bratte rateøkningen, så ingen grunn til å høre på de som nå sier det blir kortvarig. Sier ikke at de kommer til å ta feil. MEN om de får rett, så er det i såfall ikke for at de har peiling plutselig.
Redigert 31.07.2020 kl 15:31
Du må logge inn for å svare
RLB76
31.07.2020 kl 15:26
3667
Vi vet jo ikke om de ønsker å fortsette salget og disse 1,65% må jo kjøpes tilbake på ett tidspunkt
Avance er opp 26% på under 1 måned.Ganske bra det.
Superoptimist
31.07.2020 kl 16:11
3568
Ja, nå ned mer enn 2%?? Rene galehuset, men slik er det vel på spillebulene?
Superoptimist
31.07.2020 kl 16:18
3548
Bra og bra. For mange av oss er aksjen ned mer enn 60% på noen måneder!
Redigert 31.07.2020 kl 16:18
Du må logge inn for å svare
Just me
31.07.2020 kl 19:06
7041
Voleon Capital Management Lp, har økt shorten til.
2020-07-30 2020-07-31 (ongoing) Satt: 22.700 Snitt: 21.420 andel: 1.99% 1,286,525 antall:1.647 M
2020-07-30 2020-07-31 (ongoing) Satt: 22.700 Snitt: 21.420 andel: 1.99% 1,286,525 antall:1.647 M
Redigert 21.01.2021 kl 02:37
Du må logge inn for å svare
LPGfan
31.07.2020 kl 19:35
7010
De får holde på en lien stund da... Fakta er uansett at om ratene ligger over 50k stabilt en stund så vil denne komme over 40.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37
Du må logge inn for å svare
Jupiter
31.07.2020 kl 19:40
6996
Det virker som de folka kan kjøre kursen rett i dass uten motstand av noen slag
Redigert 21.01.2021 kl 02:37
Du må logge inn for å svare
Jupiter
31.07.2020 kl 19:45
7105
En annen ting detter ratene så kan de jo gruse kursen fullstendig john Fredriksen og kompani låner ut aksjer og gir blaffen til syvende og sist er det shortermafian som tjener og ikke long som har fine rater nå kan sprekke av forbannelse
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
BIF78
31.07.2020 kl 20:12
7047
Avance udbetaler udbytte. Fortsætter de høje rater er der allerede udbytte efter Q3 - gode udbytter. Det kan Frederiksen lide og det kan jeg lide😊 Så skal kursen nok komme. Jeg tror på 50 kr inden december og der kan vi måske få udbetalt udbytte igen. Sidste gang efter Q4 2019 var 0.35$...
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
UNIT
31.07.2020 kl 20:37
7005
Det var 0,30$
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
BIF78
31.07.2020 kl 21:28
6934
Det nøjes jeg gerne med til denne kurs...
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
Muggost
31.07.2020 kl 21:39
6903
Bare en liten tanke...
Voleon presser kursen langt ned, før et annet firma kjøper masse billige aksjer. Voleon kjøper inn sine shortposisjoner, kursen stiger som en rakett. Firma nr 2 selger så sine aksjer til Småsparerne før Voleon setter en ny short.
Hvis det er det her som foregår bør man vel kunne utnytte systemet?
Voleon presser kursen langt ned, før et annet firma kjøper masse billige aksjer. Voleon kjøper inn sine shortposisjoner, kursen stiger som en rakett. Firma nr 2 selger så sine aksjer til Småsparerne før Voleon setter en ny short.
Hvis det er det her som foregår bør man vel kunne utnytte systemet?
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
ronny40
31.07.2020 kl 22:02
6888
Eter shortsalg på totalt 40mill kroner må de fylle på daglig for å kunne senke kursen. Med dagens rater, som kan holde minst 4 uler, vil det bli press oppover. Jeg tror VOL er for tidlig ute - dette ordner seg nok. Gode rater frem til Q fremleggelse, mulig utbytte siden cash er under kontroll og en positiv guiding så kan dette fort gå til 26-27nok. Tror egentlig VOL bommer med to måneder .......
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
Pacino
31.07.2020 kl 22:26
6917
Kursutvikling i Avance siste fire uker..
Fre 10,07 ..17,91
Fre 17,07 ..19,02
Fre 24,07 ..19,75
Fre 31,07 ..21,18
Uansett shorting, det går da rette veien..
Tålmodighet kan være rette ordet her....
Fre 10,07 ..17,91
Fre 17,07 ..19,02
Fre 24,07 ..19,75
Fre 31,07 ..21,18
Uansett shorting, det går da rette veien..
Tålmodighet kan være rette ordet her....
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
Kenevil
01.08.2020 kl 11:28
6592
Jeg tror den skal videre opp til uken, litt uansett shorting eller ikke. Noen kjøper jo aksjene som legges ut for salg, og spørsmålet er vel om de er villige til å selge så snart de må kjøpe tilbake igjen.
Som nevnt er ratene veldig høye, og endelig har poten fikset systemet sitt slik at ratene blir mer synlig for alle.
Som nevnt er ratene veldig høye, og endelig har poten fikset systemet sitt slik at ratene blir mer synlig for alle.
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
Avancegas: Houston-Chiba.93 $/ton
Toppen i April var på 98 $/ton
Toppen i April var på 98 $/ton
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
suspekt
01.08.2020 kl 15:30
6398
Shorterene kjøper også småposter billigere enn andre for å senke kursen. Tilslutt er det nok kjøpere til at kursen går opp., evig runddans dette
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
http://vxz.eu/2020-08-01__AVANCE__rate-vs-kurs
Aksjekurs (rød flate) er på høyre Y-akse.
Ingen entydig korrelasjon/sammenheng fra rate til kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
Muggost
01.08.2020 kl 17:48
6243
Jeg synes kursen følger Houston-Chiba ganske greit jeg, men det kan se ut som kursen «tar av» når prisen på LPG har vært høy over litt tid. Kanskje mange som vil inn for å høste utbytte som har vært fraværende i mange år.
Med tanke på at de seilasene er ganske lange, så tror jeg nok vi må ha vedvarende høy pris lenge før kursen flytter seg oppover. Hvis prisen er høy en kort stund så er det ikke sikkert de rekker å gjøre noen slutninger før det er for sent? I så fall er bwlpg et bedre valg, siden de har flere skip i sirkulasjon.
Med tanke på at de seilasene er ganske lange, så tror jeg nok vi må ha vedvarende høy pris lenge før kursen flytter seg oppover. Hvis prisen er høy en kort stund så er det ikke sikkert de rekker å gjøre noen slutninger før det er for sent? I så fall er bwlpg et bedre valg, siden de har flere skip i sirkulasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
Empire
01.08.2020 kl 20:39
6083
Litt pga LPG markedets forutsetninger, der det historisk har vært inngått lengre TC kontrakter på mellom 1 og 3 år, så har spot rater og aksje priser liten korrelasjon.
Det dere bør se på er skipsverdier for skip på 3 år. Den korrelerer sterkt med aksjekurser. 3 års skipsverdi har så en bra korrelasjon til 1 års TC.
Så må man putte stålverdier, finansiering, management, osv oppi "bøtta" for å kunne spå fremtiden når det kommer til verdi av en aksje for ett gitt selskap i forhold til et annet.
Å bare se på spot rater vil ikke gi en bedre gevinst over tid når man skal prøve å se sammenhenger i forhold til aksjekurser innen LPG, men dess større båtene er, dess bedre korrelerer de også med spot ratene.
Det dere bør se på er skipsverdier for skip på 3 år. Den korrelerer sterkt med aksjekurser. 3 års skipsverdi har så en bra korrelasjon til 1 års TC.
Så må man putte stålverdier, finansiering, management, osv oppi "bøtta" for å kunne spå fremtiden når det kommer til verdi av en aksje for ett gitt selskap i forhold til et annet.
Å bare se på spot rater vil ikke gi en bedre gevinst over tid når man skal prøve å se sammenhenger i forhold til aksjekurser innen LPG, men dess større båtene er, dess bedre korrelerer de også med spot ratene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
reveneven
01.08.2020 kl 22:19
6012
Bare svada. "men dess større båtene er, dess bedre korrelerer de også med spot ratene.". Med dette utsagnet motsier du hele ditt innlegg. VLGC er de største skipene og både Bw og avance har utelukkende VLGC
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
LO så jeg nesten fikk kvelds/natt-maten i feil hals :-D
Sjelden å se noen sette Empire på plass.
----- ----- ----- ----- ----- -----
Et lite utdrag fra en artikkel på side 7 i TradeWinds fredag 31.07.2020:
VLGC rates climb due to rising delays and enquiries
By Lucy Hine
«One specialist VLGC broker said there were close to 30 fixtures in the West last week with activity then picking up in the East, which still remains busy. He pointed to the delays for vessels seen at discharge ports, which has pushed charterers to fix ships ahead of when they would usually secure them, starting a kind of “bull run”.
Fearnleys said up 30 vessels had been waiting at Indian ports. The Norwegian broker also cited the increased dry-docking activity that has been undertaken during the pandemic lockdown period when the market was in a weak position and fresh enquiries from the West Africa and Europe regions.
Brokers said position lists were “looking thin” with companies holding back tonnage that may have been offered as relets.
Clarksons said the tightening vessel availability is encouraging charterers to fix two to three weeks in advance of normal with some ships being booked for US Gulf cargoes 50 days ahead of loading.
The broker said there is “a good amount of momentum” in the market to fix vessels for loading dates in late August and early September out of both the US and Middle East Gulf.
But others are less sure the activity would hold up in the longer term this year, saying at some point the vessel imbalance will ease and traders will not move cargoes at losses if they can cancel them instead.»
Sjelden å se noen sette Empire på plass.
----- ----- ----- ----- ----- -----
Et lite utdrag fra en artikkel på side 7 i TradeWinds fredag 31.07.2020:
VLGC rates climb due to rising delays and enquiries
By Lucy Hine
«One specialist VLGC broker said there were close to 30 fixtures in the West last week with activity then picking up in the East, which still remains busy. He pointed to the delays for vessels seen at discharge ports, which has pushed charterers to fix ships ahead of when they would usually secure them, starting a kind of “bull run”.
Fearnleys said up 30 vessels had been waiting at Indian ports. The Norwegian broker also cited the increased dry-docking activity that has been undertaken during the pandemic lockdown period when the market was in a weak position and fresh enquiries from the West Africa and Europe regions.
Brokers said position lists were “looking thin” with companies holding back tonnage that may have been offered as relets.
Clarksons said the tightening vessel availability is encouraging charterers to fix two to three weeks in advance of normal with some ships being booked for US Gulf cargoes 50 days ahead of loading.
The broker said there is “a good amount of momentum” in the market to fix vessels for loading dates in late August and early September out of both the US and Middle East Gulf.
But others are less sure the activity would hold up in the longer term this year, saying at some point the vessel imbalance will ease and traders will not move cargoes at losses if they can cancel them instead.»
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
Empire
02.08.2020 kl 10:26
5660
Dere kan jo korrelere dette selv eller ta en runde på Google, så finner dere fort ut at utsagnet "3 års skipspriser er det som korrelerer best med aksjepriser". Dette er da i et historiskt perspektiv, men en korrelasjon er kun en årsaksammenheng av gjerne flere.
Det man mener er en selvmotsigelse er en annen grad av en årsakssammenheng og ikke en selvmotsigelse. Man bør kunne klare å ha to tanker i hodet samtidig. På Hegnar så er det mange som mener verden er svar/hvit, men det er den ei og denne svart/hvit tankegangen springer ofte utifra manglende kunnskap og dermed kreativitet i løsningene. Man tror det er en grunn eller en spesifikk retning som er fasit. Graden av ting, som f.eks type baljer styrer også verdsettelse og det er kanskje en grunn til at dette ble nevnt i en avance tråd?
Så når to Nick tror jeg ikke vet type baljer som LPG selskapene har, så er vi i en diskusjon som undertegnede ikke gidder å bruke mer tid på. Det blir rett og slett for dumt og i det lengre løp, så vil dere tape potensielt mye penger på uttale dere på sviktende grunnlag, men det er mer deres problem enn mitt. Å spå aksjekurser er allerede vanskelig nok og man bør prøve å finne de gode årsaksammenhengene som kanskje kan hjelpe med å se en større helhet og dermed gi en større profitt over tid.
Når dere har funnet fasit om korrelasjon i forhold til mine to utsagn, 3 års skipspriser og størrelse på baljene, så håper jeg at samtalen kanskje kan bli noe mer fruktbar. Kanskje dere også finner ut hvilken av de to som er sterkest og som best kan forklare aksjepriser innen LPG.
Det er også mange andre årsaksammenhenger innen korrelasjon som er spennende, men det overlater jeg til ekspertisen og tastaturkrigerne å opplyse forumet om.
Det man mener er en selvmotsigelse er en annen grad av en årsakssammenheng og ikke en selvmotsigelse. Man bør kunne klare å ha to tanker i hodet samtidig. På Hegnar så er det mange som mener verden er svar/hvit, men det er den ei og denne svart/hvit tankegangen springer ofte utifra manglende kunnskap og dermed kreativitet i løsningene. Man tror det er en grunn eller en spesifikk retning som er fasit. Graden av ting, som f.eks type baljer styrer også verdsettelse og det er kanskje en grunn til at dette ble nevnt i en avance tråd?
Så når to Nick tror jeg ikke vet type baljer som LPG selskapene har, så er vi i en diskusjon som undertegnede ikke gidder å bruke mer tid på. Det blir rett og slett for dumt og i det lengre løp, så vil dere tape potensielt mye penger på uttale dere på sviktende grunnlag, men det er mer deres problem enn mitt. Å spå aksjekurser er allerede vanskelig nok og man bør prøve å finne de gode årsaksammenhengene som kanskje kan hjelpe med å se en større helhet og dermed gi en større profitt over tid.
Når dere har funnet fasit om korrelasjon i forhold til mine to utsagn, 3 års skipspriser og størrelse på baljene, så håper jeg at samtalen kanskje kan bli noe mer fruktbar. Kanskje dere også finner ut hvilken av de to som er sterkest og som best kan forklare aksjepriser innen LPG.
Det er også mange andre årsaksammenhenger innen korrelasjon som er spennende, men det overlater jeg til ekspertisen og tastaturkrigerne å opplyse forumet om.
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare
Jupiter
02.08.2020 kl 12:01
5544
Spennende Empire forstår ikke alt av informasjonen men hva er ditt bett avance eller bw
Redigert 21.01.2021 kl 03:15
Du må logge inn for å svare