Er det nå neste opptur starter


Info om rater og nyheter angående LPG konsumenter og fraktere.
Redigert 09.07.2020 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Just me
31.07.2020 kl 19:06 4469

Voleon Capital Management Lp, har økt shorten til.

2020-07-30 2020-07-31 (ongoing) Satt: 22.700 Snitt: 21.420 andel: 1.99% 1,286,525 antall:1.647 M
LPGfan
31.07.2020 kl 19:35 4439

De får holde på en lien stund da... Fakta er uansett at om ratene ligger over 50k stabilt en stund så vil denne komme over 40.
Jupiter
31.07.2020 kl 19:40 4425

Det virker som de folka kan kjøre kursen rett i dass uten motstand av noen slag
Jupiter
31.07.2020 kl 19:45 4419

En annen ting detter ratene så kan de jo gruse kursen fullstendig john Fredriksen og kompani låner ut aksjer og gir blaffen til syvende og sist er det shortermafian som tjener og ikke long som har fine rater nå kan sprekke av forbannelse
BIF78
31.07.2020 kl 20:12 4361

Avance udbetaler udbytte. Fortsætter de høje rater er der allerede udbytte efter Q3 - gode udbytter. Det kan Frederiksen lide og det kan jeg lide😊 Så skal kursen nok komme. Jeg tror på 50 kr inden december og der kan vi måske få udbetalt udbytte igen. Sidste gang efter Q4 2019 var 0.35$...
BIF78
31.07.2020 kl 21:28 4248

Det nøjes jeg gerne med til denne kurs...
Muggost
31.07.2020 kl 21:39 4216

Bare en liten tanke...
Voleon presser kursen langt ned, før et annet firma kjøper masse billige aksjer. Voleon kjøper inn sine shortposisjoner, kursen stiger som en rakett. Firma nr 2 selger så sine aksjer til Småsparerne før Voleon setter en ny short.

Hvis det er det her som foregår bør man vel kunne utnytte systemet?

ronny40
31.07.2020 kl 22:02 4201

Eter shortsalg på totalt 40mill kroner må de fylle på daglig for å kunne senke kursen. Med dagens rater, som kan holde minst 4 uler, vil det bli press oppover. Jeg tror VOL er for tidlig ute - dette ordner seg nok. Gode rater frem til Q fremleggelse, mulig utbytte siden cash er under kontroll og en positiv guiding så kan dette fort gå til 26-27nok. Tror egentlig VOL bommer med to måneder .......
Pacino
31.07.2020 kl 22:26 4230

Kursutvikling i Avance siste fire uker..

Fre 10,07 ..17,91
Fre 17,07 ..19,02
Fre 24,07 ..19,75
Fre 31,07 ..21,18

Uansett shorting, det går da rette veien..

Tålmodighet kan være rette ordet her....
Kenevil
01.08.2020 kl 11:28 3905

Jeg tror den skal videre opp til uken, litt uansett shorting eller ikke. Noen kjøper jo aksjene som legges ut for salg, og spørsmålet er vel om de er villige til å selge så snart de må kjøpe tilbake igjen.
Som nevnt er ratene veldig høye, og endelig har poten fikset systemet sitt slik at ratene blir mer synlig for alle.
CatWalk
01.08.2020 kl 12:53 3836

Avancegas: Houston-Chiba.93 $/ton
Toppen i April var på 98 $/ton
suspekt
01.08.2020 kl 15:30 3711

Shorterene kjøper også småposter billigere enn andre for å senke kursen. Tilslutt er det nok kjøpere til at kursen går opp., evig runddans dette
Reserven
01.08.2020 kl 17:10 3601

 
http://vxz.eu/2020-08-01__AVANCE__rate-vs-kurs
Aksjekurs (rød flate) er på høyre Y-akse.
Ingen entydig korrelasjon/sammenheng fra rate til kurs.
Redigert 01.08.2020 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
Muggost
01.08.2020 kl 17:48 3556

Jeg synes kursen følger Houston-Chiba ganske greit jeg, men det kan se ut som kursen «tar av» når prisen på LPG har vært høy over litt tid. Kanskje mange som vil inn for å høste utbytte som har vært fraværende i mange år.

Med tanke på at de seilasene er ganske lange, så tror jeg nok vi må ha vedvarende høy pris lenge før kursen flytter seg oppover. Hvis prisen er høy en kort stund så er det ikke sikkert de rekker å gjøre noen slutninger før det er for sent? I så fall er bwlpg et bedre valg, siden de har flere skip i sirkulasjon.
Empire
01.08.2020 kl 20:39 3395

Litt pga LPG markedets forutsetninger, der det historisk har vært inngått lengre TC kontrakter på mellom 1 og 3 år, så har spot rater og aksje priser liten korrelasjon.

Det dere bør se på er skipsverdier for skip på 3 år. Den korrelerer sterkt med aksjekurser. 3 års skipsverdi har så en bra korrelasjon til 1 års TC.

Så må man putte stålverdier, finansiering, management, osv oppi "bøtta" for å kunne spå fremtiden når det kommer til verdi av en aksje for ett gitt selskap i forhold til et annet.

Å bare se på spot rater vil ikke gi en bedre gevinst over tid når man skal prøve å se sammenhenger i forhold til aksjekurser innen LPG, men dess større båtene er, dess bedre korrelerer de også med spot ratene.
Redigert 01.08.2020 kl 20:55 Du må logge inn for å svare

Bare svada. "men dess større båtene er, dess bedre korrelerer de også med spot ratene.". Med dette utsagnet motsier du hele ditt innlegg. VLGC er de største skipene og både Bw og avance har utelukkende VLGC
Reserven
02.08.2020 kl 00:11 3229

LO så jeg nesten fikk kvelds/natt-maten i feil hals  :-D
Sjelden å se noen sette Empire på plass.

----- ----- ----- ----- ----- -----

Et lite utdrag fra en artikkel på side 7 i TradeWinds fredag 31.07.2020:

VLGC rates climb due to rising delays and enquiries
By Lucy Hine

«One specialist VLGC broker said there were close to 30 fixtures in the West last week with activity then picking up in the East, which still remains busy. He pointed to the delays for vessels seen at discharge ports, which has pushed charterers to fix ships ahead of when they would usually secure them, starting a kind of “bull run”.

Fearnleys said up 30 vessels had been waiting at Indian ports. The Norwegian broker also cited the increased dry-docking activity that has been undertaken during the pandemic lockdown period when the market was in a weak position and fresh enquiries from the West Africa and Europe regions.

Brokers said position lists were “looking thin” with companies holding back tonnage that may have been offered as relets.

Clarksons said the tightening vessel availability is encouraging charterers to fix two to three weeks in advance of normal with some ships being booked for US Gulf cargoes 50 days ahead of loading.

The broker said there is “a good amount of momentum” in the market to fix vessels for loading dates in late August and early September out of both the US and Middle East Gulf.

But others are less sure the activity would hold up in the longer term this year, saying at some point the vessel imbalance will ease and traders will not move cargoes at losses if they can cancel them instead.»


Redigert 02.08.2020 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Empire
02.08.2020 kl 10:26 2974

Dere kan jo korrelere dette selv eller ta en runde på Google, så finner dere fort ut at utsagnet "3 års skipspriser er det som korrelerer best med aksjepriser". Dette er da i et historiskt perspektiv, men en korrelasjon er kun en årsaksammenheng av gjerne flere.

Det man mener er en selvmotsigelse er en annen grad av en årsakssammenheng og ikke en selvmotsigelse. Man bør kunne klare å ha to tanker i hodet samtidig. På Hegnar så er det mange som mener verden er svar/hvit, men det er den ei og denne svart/hvit tankegangen springer ofte utifra manglende kunnskap og dermed kreativitet i løsningene. Man tror det er en grunn eller en spesifikk retning som er fasit. Graden av ting, som f.eks type baljer styrer også verdsettelse og det er kanskje en grunn til at dette ble nevnt i en avance tråd?

Så når to Nick tror jeg ikke vet type baljer som LPG selskapene har, så er vi i en diskusjon som undertegnede ikke gidder å bruke mer tid på. Det blir rett og slett for dumt og i det lengre løp, så vil dere tape potensielt mye penger på uttale dere på sviktende grunnlag, men det er mer deres problem enn mitt. Å spå aksjekurser er allerede vanskelig nok og man bør prøve å finne de gode årsaksammenhengene som kanskje kan hjelpe med å se en større helhet og dermed gi en større profitt over tid.

Når dere har funnet fasit om korrelasjon i forhold til mine to utsagn, 3 års skipspriser og størrelse på baljene, så håper jeg at samtalen kanskje kan bli noe mer fruktbar. Kanskje dere også finner ut hvilken av de to som er sterkest og som best kan forklare aksjepriser innen LPG.

Det er også mange andre årsaksammenhenger innen korrelasjon som er spennende, men det overlater jeg til ekspertisen og tastaturkrigerne å opplyse forumet om.
Jupiter
02.08.2020 kl 12:01 2859

Spennende Empire forstår ikke alt av informasjonen men hva er ditt bett avance eller bw

Det som er morsomt er at VLGC markedet er et av segmentene innen shipping som er minst likvid. Det eksisterer bortimot ikke et annenhånds marked for disse skipene. Sjekk selv på vesselsvalue.com hvor mange VLGCer som er omsatt siste 3 årene. Skipsverdiene som rapporteres er således rent teoretiske verdier hvor økning har basis i økte spot og TC rater. Så det å hevde at aksjekursene i dette markedet følger utvikling i skipsverdier er bare tull, de følger utvikling i inntjening.

Jeg har jobbet med å analysere shippingselskaper og markeder i over 10 år. Det meste av det du skriver på denne tråden har ikke basis i virkeligheten.

Når det er sagt så er fraktmarkedet for VLGC knallsterkt om dagen og nåværende kurser på både Avance og BW er altfor lave om dette holder seg utover høsten.
Redigert 02.08.2020 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
CatWalk
02.08.2020 kl 15:36 2585

Hva tenker dere skjer med kursen i neste uke?
Redigert 02.08.2020 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Empire
02.08.2020 kl 16:23 2549

Det stemmer at det ikke har vært omsatt mange baljer i segmentet de siste 3 årene og det vil ikke gi veldig gode datapunkter.

Men jeg tror ikke du har fått med deg essensen i det jeg har skrevet. Historisk er altså ikke de siste 3 år som du prøver å bygge på. Det går lengre tilbake. Graden av årsaksammenhenger er gjerne mer kompleks og til tider vanskelig å se med det blotte øyet.

Du sier jo at skipspriser bygger på spot og TC, noe jeg startet med. Men jeg har også sagt at i et historisk perspektiv, så korrelerer aksjepriser mer med 3 års priser, som bygger på 1 års TC, i større grad enn spot. Hva er det du egentlig ikke forstår? Vet du ikke at en korrelasjon ikke er en fasit, men en sannsynlighetsberegning av gitte utfall?

At du har jobbet 10 år innen shipping er et argument som jeg ofte møter og det lever jeg veldig godt med. Hvis du virkelig gjør det, så burde det være den minste sak i verden å gjøre utregningene. Statistikk er elementær matematikk og noe gode analytikere har stålkontroll på.

Det virker som det eneste vi kan enes om, er at vi begge har troen på et bra LPG marked fremover, men spørsmålet er jo hvor lenge det varer denne gangen?
Empire
02.08.2020 kl 16:56 2515

Mitt valg er Avance, men jeg vet at mange mener BW er et bedre selskap og jeg er veldig enig i de argumentene.

Både Avance og BW har VLGC, men mye av likhetene stopper også der. Jeg mener at BW er et mer solid selskap enn Avance i forhold til markedstilnærming og finansiering. Avance (Fredriksen) er meget glad i solide utbytter når det går bra, men man skal ikke glemme at det ikke er lenge siden det holdt på å gå fryktlig galt for Avance siden bankkontoen varr skrapt for cash og de levde på kreditt. BW var på en liten bærtur de også, men ikke i samme klasse som Avance. Historisk har også Avance hatt en høyere andel spot enn BW, på gjerne godt og vondt. BW er et større selskap enn Avance og fremstår dermed gjerne mer solid, hvis man ser i bøkene.

Hovedgrunnen til mitt valg er altså at Avance har en høyere risiko profil og skal dermed kunne gi en høyere avkastning i oppgangstider, men det skal også gå "mer til helvete" når det går nedover. Å danse med ilden er ikke alltid like gøy, men det kan gi en høyere profitt, gitt at man har en god plan og kanskje litt flaks i hvordan tingenes tilstand utvikler seg. Hvis man er usikker på hva man skal velge, så er mitt tips å gå for BW, pga soliditet. Begge selskaper vil nyte godt av en eventuell opptur, men man sover kanskje noe bedre med aksjer i BW enn Avance, hvis vinterstormene kommer fortere enn antatt. Ha en plan for exit før du kjøper og respekter syklusen som man finner innen shipping. Dorian er et tredje bra alternativ som du eventuelt også kan se nærmere på.

Lykke til
Redigert 02.08.2020 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
Jupiter
02.08.2020 kl 17:51 2444

Takker fo utfyllende svar Empire hvordan er det med short prosenten i bw
Kenevil
03.08.2020 kl 10:22 1833

Vanskelig å forstå at shorting kan lønne seg nå.
Det skal ikke store nyheten til før aksjen eksploderer, slik at risikoen for de som shorter må være skyhøy her.
Om en større aksjonær nå bestemmer seg for å satse så vil jo muligheten for gevinst være solid med tanke på hvor mye aksjen er shortet nå. (minst 2,5%)
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG067231032
Pippen
03.08.2020 kl 10:29 1840

Jeg har respekt for short og blir skeptisk når de øker. Det her er tøffe gutter med store ressurser. De gir seg ikke uten kamp.

Never underestimate the power of the dark side!
suspekt
03.08.2020 kl 10:52 1810

Avance er shortet forholdsvis tungt. De tvinger aksjen nedover. En dag når store kjøpere kommer på banen vil de måtte kjøpe tilbake og da kan det bli en fin rekyl. Enn så lenge styrer de kursen

Både Avance og BW LPG har gått mye på at ratene har steget mye ila juli. Hvis man tror at ratene skal opp eller forbli i grønt terreng så er det jo bare å sitte i ro.
Men det er ikke uten grunn at det er økt short interesse nå, ikke mange som har tro på at ratene vil forbli "grønne" fremover så det kan fort bli lønnsomt å sitte short i LPG aksjer fremover.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/07/30/7551815/sommerrally-for-store-gasskip
Gappo
03.08.2020 kl 15:01 1532

Ned over 5% nå.

Disse aksjene skulle man kjøpt når ratene raste og solgt nå raten rallet, ikke omvendt når raten er doblet på få uker.
Nå topper raten også ut og da går det selvsagt i dass, raten skal ikke falle mange dagene før Avance er i 18kr eller under igjen, disse short gutta får det alltid som de vil.

Typisk blir Avance brukt som en hedge mot lange posisjoner i Bwlpg.
Redigert 03.08.2020 kl 15:17 Du må logge inn for å svare

Gappo skrev Ned over 5% nå.
Her går både ratene og Dorian opp. Mens spillebulaksjene raser. Hvem kan stoppe denne galskapen?

Ikke tale om å selge selv om det går litt i mot et par dager. På disse nivåene er jeg ikke redd for å holde.
BennyATM
03.08.2020 kl 16:29 1315

Dårlig børsdag for LPG med såpass kjempegrønn Oslo børs. Nei dette var et negativt signal. Det spørs om vi ikke må lenger ned før vi igjen kan se grønne tall.
Vi får satse på at det ikke går får langt ned men får cleves rett så skal ratene ned igjen

Ja BennyATM, det må være noe alvorlig galt med OSE. Se nå, Dorian opp 2,5%. Hvem tror du kommer til å gripe inn mot galskapen på Oslo Børs. Var den tidligere noen gang påtenkt som spillebule tror du?
Springer
03.08.2020 kl 16:35 1314

Det er helt legalt å shorte en aksje. Det medfører som oftest en kursnedgang
Springer
03.08.2020 kl 16:37 1341

Sterke kapitalkrefter som shorter kan holde en aksje i sjakk lenge. Likevel vil det fundamentale vinne tilslutt. Sjekk utviklingen i PHO i det siste.

Jeg vet vel også at det er "legalt"!!! å shorte aksjer. Det er jo det som gjør det hele til spillebuler og gambling. Tror du Springer at det var en av hensiktene med børsene den gang de ble etablert. Eller, vet du hvorfor de ble etablert?
LPGfan
03.08.2020 kl 17:14 1345

Det er mange tema i denne verden man kan lese seg opp på, og skjønne sammenhenger om hvordan ting henger sammen. Utviklingen for denne aksjen er ikke blant de.