AkerBP banket Statoil i 2017 - og vil øke avstanden i 2018

Slettet bruker
AKERBP 15.12.2017 kl 10:35 2549

Jeg hadde en opphetet diskusjon ved forrige årsskifte med dem som mente at STL ville være en langt bedre aksje å sitte i gjennom 2017 enn AkerBP. Det var da ikke måte på hvor uvitende jeg var som ikke skjønte dette. Status pr. i dag viser imidlertid det motsatte:
- AkerBP siste 6 mnd: Opp 43% (siste år opp 31%)
- Statoil siste 6 mnd: Opp 14% (siste året opp bare 9%)

Årsakene?
I hovedsak de jeg anførte under diskusjonen den gang:
- Statoil ville slite videre med nye utenlandstap også i 2017, samt drive med betydelig redusert margin pga. en rekke dårlige forretningsområder (uten at jeg skal gå i detaljer ennå en gang)
- AkerBP det motsatte; god forvaltning av assets og feltakkvisisjoner fra selskap som har drevet suboptimalt, forbedringer gjennom gode nye og kreative allianser og forretningsgrep (igjen, detaljene lar vi ligge her)

De to selskapene videre?
- Statoil vil som før være sterkt koblet til oljeprisen, men har i tillegg til sine fortsatte utenlands-hodepiner (tapsavskrivningene ikke avsluttet) rotet seg inn i en rekke alternative energiprosjekter med langt lavere margin (typisk: vindkraft og annen energi-ineffektiv symbolpolitikk) enn godt drevne oljefelter. Selskapet vil derfor ikke høste like mye på evt. stigende oljepriser som da det var et mer rendyrket "oljeselskap"
- AkerBP er derimot i ferd med å vise at de vil fortsette sin positive utvikling på norsk sokkel, jfr. dagens melding om at Aker BP har levert tre utbyggingsplaner (PUD'er) for Valhall vestflanke, Ærfugl (tidligere Snadd) og Skogul (tidligere Storklakken). Feltene estimeres å generere 100 milliarder kroner.

I sum:
Det vil overraske meget om ikke AkerBP legger Statoil kursmessig enda lenger bak seg i 2018.

Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2017 kl 22:17 2407

Dette kan jeg være enig med deg i Korsar: Det vil overraske meget om ikke AkerBP legger Statoil kursmessig enda lenger bak seg i 2018.

Trader mer og mer i AkerBp p.t, mindre og mindre i Statoil. Men kommer Statoil ned igjen på akseptable nivåer, 120/140 så tar jeg nok en long post der også.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2017 kl 18:13 2276

LONG Aker BP, SHORT STL er ett ganske bra bet for 2018.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2017 kl 18:37 2164

I dag fikk vi altså fornøyelsen av å lese at STL skal spenne 20 mrd. NOK i Brasil (det kommer selvsagt til å sprekke så det dundrer når dette skal iverksettes fram til produksjon). I et land med en så korrupt styring av petroleumsressursene at den norske stat som ansvarlig eier selvsagt skulle nektet Statoil å gjøre dette. Jeg snakker da om Statoil som oljeselskap, dvs. eier av lisens og dermed en del av all humbugen rundt både skatteforhold og tilhørende korrupsjon for å komme i posisjon, samt holde myndighetene happy gjennom hele prosessen. Halve ledelsen i Petrobras sitter p.t. siktet for økonomisk kriminalitet, og da snakker vi bare om en rippling of the surface. Samt at det avhenger av hvem som har makta mht. hvem som bures inn for kriminalitet, for faktum er at hele balletten er bånn korrupt. Det blir litt annerledes med norske serviceselskaper som får oppdrag i Brasil, der får de en kontrakt og betaling uten at man blir en del av det korrupte forvaltningsregimet som Statoil nå synker stadig dypere inn i. Fysjom.
Og i Nord-Amerika (både USA og Canada) er det bare å stålsette seg for flere investeringsflauser. Sætre er langt fra ferdig med å rydde opp i galskapen og hoffnarrene under Lund, de sitter der og spiller storkar med våre skattepenger fremdeles.

Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare