Pho - Risikoelementer kort/lang sikt.

Sappish
PHO 07.09.2018 kl 12:26 10606

I all euforien rundt Pho kunne jeg jeg tenke meg å få på bordet refleksjoner drøftelser av risikobildet/trusler for fremtidig vekst og kursutvikling. Hva er de viktigste risikofaktorer og hva vet vi?
Det er allerede pekt på av mange de enorme potensialene som ligger i Pho med basis i ulike premisser/forutsetninger. Disse er rasjonelle og velbgrunnet.

For min egen del sitter jeg long i PHO, med utbytte som mål.

Men, tror det er mange (potensielle) nye PHO-aksjonærer som ikke er veldig kjent med caset ennå, og som derfor er usikker på videre disposisjoner. Det er helt normalt å agere følelsesbasert i fravær av kunnskap knyttet til risiko (det være seg, høydeskrekk, flyskrekk eller investeringer etc.).

Eksempelvis for PHO:
Kortsiktig trusselbilde (2018):
Makrobildet P.t. ustabilt og uforutsigbart
Økonomisk motiverte søksmål (f.eks fra konkurrenter) ?
Manglende refusjon på flex/surv ?
Skuffende Q3
Manglende, skuffende guiding
etc.

Langsiktig (2019/2020):
Regulering fra myndigheter/korrupsjon som kan true patenter ?
Fremtidig kopiering.?
etc.

Anyone ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
focuss
07.09.2018 kl 20:43 5572

Slik at de som PHO skal ta markedsandeler fra er de som selger dampmaskin, sort-hvitt TV og fasttelefon.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Forsiktig Mann
07.09.2018 kl 20:47 5561

Enig i det. Har sittet lenge i PHO, men hvem er de som mister markedsandeler nå. Er dette bigesjeft for dem slik at de kan fokusere om annet, eller er det være eller ikke være slik at vi kan forvente agressive oppkjøpstilbud og/eller høy pri på utvikling av konkurrerende produkter.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
focuss
07.09.2018 kl 20:56 5537

Mener det er flere som har vanlige scope men Olympus er kanskje den største. Cysview er det bare PHO som leverer og som de har patent på.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Forsiktig Mann
07.09.2018 kl 21:16 5497

Dvs. dette er hardwareprodusenter og ikke utviklere av et legemiddel som Cysview. Men hvem er gigantene som kan knakke på døren av sistnevnte type. Ipsen er kanskje ikke fokusert nok ? Jeg ville undres dersom et slikt stort marked som vi her snakker om " frivillig avståes " til PHO.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Durable
07.09.2018 kl 21:46 5440

Liang,

det jeg mente med Pepsi v Coca Cola-sammenlikningen er at man ikke trenger å være livredd for enhver konkurranse som eventuelt skulle dukke opp.

For eksempel, hvis PHO har 60% markedsandel i 2024 og aksjekursen står i 1600kr, så er det ikke slik at alt går i dass og aksjen faller i grus fra den ene dagen til den andre, bare fordi det kanskje skulle dukke opp et konkurrerende selskap.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
bravi
07.09.2018 kl 22:29 5364

På kort sikt er sannsynligvis risikoen for betydelig kursfall størst hvis salgstallene for Q3 blir dårligere enn forventet eller at mange får høydeskrekk og ikke tør sitte over Q3. Et slikt kursfall kan selskapet selv bidra til å unngå med å sende ut en pw f.eks i begynnelsen av oktober (forutsatt at de har noe å slå i bordet med). Sannsynligvis vil det ikke komme noen pw, det vil jeg (og resten av markedet) tolke som om at resultatene blir negative ved Q3 også slik som de alltid bruker å være og som selskapet selv har guidet. Kanskje var Q2 unntaket som bekrefter regelen med kursutviklingen i Photocure omkring Q presentasjoner. At oppgang kommer allerede har diskontert positive tall på Q3 bare bekrefter hvor kort tid han har vært aksjonær i dette selskapet, det kan bli en hard landing.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2018 kl 22:48 5312

bravi

Jeg skal ikke ut med vaskevannet ved pres av Q3 2018 uansett resultat.
Jeg har gjort leksene i f t potensialet til PHO på mellomlang sikt, og traff perfekt når oppgangen begynte i sommer, og har allerede bestemt meg for videre strategi fram til Q3 2021 hvis det ikke skjer noe ekstraordinært på veien.
En evt dump ved Q3 får ingenting å si for nevnte planer.

Jeg har alltid hatt kontroll på min likviditet enten jeg vinner eller taper.
PHO er en av de sterkeste kandidatene til huge gevinst jeg har sett på OSE, og det bare på noen få år.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.09.2018 kl 00:00 5231

Etter min mening finnes det ikke risikomomenter i PHO lenger, i hvert fall ikke opp til kurs 300, men sannsynligvis mye lenger.
Jeg er helt på bølgelengde med fokuss om at dette kommer til å gå ganske glatt framover, bortsett fra at jeg vil være veldig fornøyd med å kunne selge størstedelen av aksjene på 800-1200 i november og desember 2021.
Jeg vil være fornøyd med 500 også.

Foreløpig har dette gått langt over mine forventninger, hadde ikke noen tro på større kursutvikling før Q3 når jeg gikk inn, men Q2 forandret på dette, og som vi ser så har det vært en god kursoppgang selv om det ikke er snakk om noen reprising eller riktig prising av selskapet enda.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
08.09.2018 kl 00:23 5204

Ser at enkelte uttrykker bekymring for hva som kommer på Q3 og at Q2 trolig var et unntak fra reglen om at kursen faller etter kvartalspresentasjon i PHO.

Personlig velger jeg å lese kartet litt annerledes. Jeg tror det vi fikk på Q2 er et blikk inn i der nye PHO. Et selskap med hovedfokus på kommersialisering av Cysview, et selskap som har fått aksept hos FDA, fått på plass refusjonsordninger, flexiscope med tillatelse til å gjøre flere undersøkelser på hver pasient og en salgsorganisasjon i kraftig vekst i USA.
Jeg tror at Q3 vil verifisere det inntrykket gi fikk på Q2 presentasjonen. Ikke nødvendigvis ved at det er pluss på bunnlinjen, men at salget av scope fortsatt er akselererende. Noe som bærer bud om at det pågår et skifte i USA fra å primært benytte hvitt lys, mot en aksept om at BLC teknologien er hvitt lys overlegen. Og dersom ledelsen melder om akselererende vekst i utplassering av flexiscope så tror jeg investorene vil godta røde tall på bunnlinjen. For da er der bare et tidsspørsmål før de store tallene fremstår på bunnlinjen.

Men skulle ledelsen også presentere positive tall på bunnlinjen, ja da vil kursen eksplodere og gå rett i taket.

Det blir spennende å følge presentasjonen den 8 NOV 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.09.2018 kl 00:56 5158

LM

PHO slipper å utbetale sluttpakker i Q3, og sparer dermed hele 13 mill på dette i Q3, vs Q2, heller ingen lønn til Hestdal og 5 andre ansatte.
Hvis vi forutsetter at salgkorpset i USA har blitt utvidet med 10 personer som skal ha lønn i 1-3 måneder, så er det økte lønnskostnader i USA på maks 1,5- 2 mill i Q3..
Hvis vi også forutsetter 0 vekst i Q3 vs Q2 så skulle det være plass til et godt synlig overskudd i Q3.

Vi må regne med en meget beskjeden, økt omsetning i Q3 grunnet 2 feriemåneder, men allikevel sterk økning av utsatte scope.

Jeg tenker selskapet får et overskudd på på mellom 5 og 8 mill (det vil nesten alltid påløpe ekstraordinære engangsutgifter), en betydelig spenstigere guiding for 2020 enn Hestdal-guidingen, og akselererende utsetting av flexiscope.

Hvis mine veldig forenklede estimater kommer i nærheten av fasiten, da kan den store oppgangen begynne.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
liang
08.09.2018 kl 09:39 3802

Et selskap som ligger på vippepunktet +/- mht overskudd i driften kan vel kanskje nærmest styre resultatet med tilpasning av utgiftsiden?
Dette sagt på en annen måte , hvor sterkt en satser i US.
Det var vel også det fungerende CEO sa i spørsmål-delen ved gjennomgangen av Q118 , tror jeg.
Blir inntektene betydelig større så blir jo det en helt annen sak.

Q3 blir uten tvil spennende.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
clanz
08.09.2018 kl 09:49 3781

Slik jeg oppfattet Dahl styrer de ikke kostnadene mht. overskudd men utfra salgseffekten de får ved å ansette flere selgere.
Derfor kunne han heller ikke guide overskudd.... fordi det er NÅ pho har momentum mht. refusjon, guidelines m.m. og salgssatsingen må ha prioritet foran å kutte kost.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
hkirk
08.09.2018 kl 10:08 3758

Bunnlinjen er, for meg, helt uinterresant. Det som betyr noe er
- Tendensen/retningen i salget
- Hvordan kostnadsbildet ser ut, dvs hva er pengene brukt til.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.09.2018 kl 11:02 3691

Hvis man ser et år frem tid, så har det ikke mye å si om det blir blå eller rød bunnlinje ved Q3 2018.
Det som virkelig er interessant er om utsatte scope har tatt fart.

Synes en imidlertid at en ustoppelig kursoppgang hele tiden er det mest morsomme, så bør vi også få en blå bunnlinje, om den bare skulle være på et pr mill.
Det vil få enorm psykologisk effekt om vi får en `Net Profit` i tillegg til eskalering av utsettelse av flexiscope og en fremoverlent guiding for salget i 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
rockpus
08.09.2018 kl 11:11 3683

hkirk

Enig! Det er tendensen som markedet vil fokusere på. Utgifter relatert til vekst og ekspansjon vil ikke bli vurdert som en negativ faktor. Rom ble ikke bygget på en dag. For markedet er det dog avgjørende å få se at Rom er i ferd med å bygges! Det vil de få se ved q3, spesielt i den siste delen av det kvartalet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
08.09.2018 kl 13:35 3592

OK og Rockpus
Som jeg skulle sagt det selv. I dag er det kun to måneder til vi får fasit!
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Sappish
10.11.2018 kl 08:50 3010

Fasiten på mitt innlegg for 2 måneder siden: Ift det korte trusselbildet viser eksemplene mine 60% treff, og kursfallet er nå et faktum. Dessverre. I tillegg er vel refusjonen for surv. er meget beskjeden, eller.. ? og iflg Ambaw er det heller ikke realistisk å øke prisen på Cysview.
Det synes også å stemme bra at mange pho-aksjonærer er uerfarne og i tillegg ikke har satt seg godt nok inn i caset, men heller støttet seg til ulike skribenter på trådene. Når det blir uro, har en bare seg selv og sin egen kunnskap å stole på.
Vær obs på at her er mange som har tjent gode penger på pho i denne perioden...
Uten fete nyheter er vi klar for ny ørkenvandring frem mot februar og ny status.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
focuss
10.11.2018 kl 10:17 2921

Sappish
Utviklingen har vist at tråden din var meningsfull. Det vi alle glemte å tenke på var at PHO kunne utsettes for massiv shorting. Uansett, bare et problem for de med belånte aksjer. På den annen side, for de er problemet massivt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
10.11.2018 kl 10:29 2907

Leste litt bakover på tråden her, og konklusjonen må være at "så feil kan man ta".
Eksempelvis en liste med argumenter fra 'oppgang kommer' som forsåvidt har slått til hvis man bytter fortegn.

Skuffende Q3 /// Kvartal 3 kan ikke skuffe. PHO får sin første Net Profit på selve driften. Som du kanskje har fått med deg, så hadde selskapet 13 mill i ekstraordinære sluttpakker til 6 madarbeidere som måtte slutte i Q2, og PHO tok alle avskrivningene i Q2. Ingen må fortelle meg at salgsorganisasjonen i USA vil øke utgiftene med 13 mill i Q3 i f t Q2, og det skal svært mye til at ikke revenue har kommet opp fra Q2 til Q3 2018.

Manglende, skuffende guiding /// Hva er dette for slags oppspinn? >Selskapet har jo proklamert at det vil komme ny guiding på antatt omsetning i 2020, og jeg kan forsikre deg at den vil bli betydelig, veldig mye høyere enn den guidingen Hestdal kom med.


etc. /// Her kan jeg legge til at det er mer enn antydet at det ved inngangen til Q3 utplasseres flexiscope i stadig økende antall. Det er all grunn til ikke bare å forvente, men vente seg tidenes mest positve guiding i PHO ved pres av Q3. Da vil potensielle investorer lett kunne regne seg til fortsettelsen i Q4 når det ikke er involvert 2 feriemåneder, detblir da ikke vanskelig å forstille seg fortsettelsen i 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
10.11.2018 kl 10:36 2896

focuss
"Utviklingen har vist at tråden din var meningsfull. Det vi alle glemte å tenke på var at PHO kunne utsettes for massiv shorting. Uansett, bare et problem for de med belånte aksjer. På den annen side, for de er problemet massivt."

Ja, det er åpenbart et problem, og ikke bare det - man får en sirkelbevegelse som i seg selv bidrar til nedgangen. Kunne selv risikert å måtte selge en del aksjer hvis istedet for å få et løft hadde falt tilbake mot 50. Har kjøpt alle aksjer svært billig inntil jeg kanskje ble litt overmodig av all oppgangen og tok en inngang i PCIB rett etter emisjonsvarselet. Det var ingen klok beslutning for å si det mildt, men nå er også disse aksjene blitt langsiktige.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2018 kl 10:39 2889

Jeg har forstått det slik at det fra 2019 blir full og permanent refusjon for bruk av Cysview ved surveillence, med den nye A-koden. Så refusjonsordning synes nå veldig god fremover. Dette var noe av det mest positive de hadde å melde ved denne kvartalsrapporten. Har jeg misforstått dette?
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2018 kl 10:55 2872

Dette er sitat fra kvartalsrapporten om refusjon:

"New Medicare reimbursment accounts for around 50% of TURBT Medicare Market and 100% of the Physician Office\Clinic use"

Med andre ord er all bruk av Cysview til surveillence nå dekket av refusjon. Og dermed også for diagnose vil jeg tro.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2018 kl 10:55 2872

Nei, har du ikke. Det er slik der ble sagt - korrekt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:07 Du må logge inn for å svare