Verdier i ADS


Dersom hvert skip er hvert 12 mill for hugging. De har i underkant av 30 mill i gjeld.
Dvs opp mot 10 mill netto etter skraping.


Dersom caset er at skipene skal skrapes om ca 2 år, hva er forventet utbetaling til aksjonærer ved likvidering av selskapet?
Sliter litt med å få oversikt over det, noen som har regnet?

Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
gunlove
25.06.2020 kl 00:10 3641

Jeg kommer til å sitte i dette selskapet til de ikke er mer. Utbyttene er vanvittige, sammenlign med hva som helst. Skulle det komme melding om at de fortsetter forbi 2022, som jeg tror mer og mer på, hva skjer da med kursen? Dette selskapet drives av dyktige folk, kursen er merkelig lite verdsatt..
Redigert 21.01.2021 kl 00:57 Du må logge inn for å svare
CapitaL
25.06.2020 kl 07:51 3620

Vi får se hva Serenade ender opp med.. skipet ble tydeligvis sluttet for neste seilas i starten av uka, hvilket betyr at slutning er inngått før de to siste dagers ratefall..
Foreløpig bare en antagelse fra min side.. så det er sagt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
pengex
25.06.2020 kl 08:17 3560

For å svare på spørsmålet ditt så lå skrotpris på en vlcc i 2018 på 19mill USD.
Hva stålprisen i 2022 er vet jeg ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Baltisk
25.06.2020 kl 08:35 3518

Per idag så svinger skrapverdier for VLCC fartøy mellom 12-14 musd. Nå har vel skrapprisene falt mye mer pga corona, men 300 $ pr ldt (som bangladesh/pakistan ca betaler nå, forutsatt at skutene er på 40 000 Ldt så blir det ish 12 musd. Har ikke eksakt ldt for ads båtene, kanskje noen andre vet nøyaktig lettvekta?
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
CapitaL
25.06.2020 kl 08:37 3503

41250.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Ekstra
25.06.2020 kl 09:16 3434

CapitaL
Er 41250 den nye raten til Serenade?
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Struts
25.06.2020 kl 11:35 3299

Ser M/T =HOUSTON= (2012 bygget) er rapportert sluttet til USD 12,622 pr dagen (riktignok på subs) fra AG/EC India. Det er ikke akkurat gode nyheter, men ADS er vel det eneste rederiet (børsnotert i Norge innen VLCC-segmentet) som faktisk kan leve med slike rater. Uansett, raskt opp, raskt ned - da gjelder også det motsatte. Men akkurat nå; "Houston, we have a problem!"
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Struts
25.06.2020 kl 11:37 3295

CapitaL skrev 41250.
Takk - ikke dårlig lwt!
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Baltisk
25.06.2020 kl 12:27 3221

CapitaL skrev 41250.
Takk for det, da får man notert den infoen også! :)

- Ekstra, nei det er nok ikke raten du - men det er lettvektsdeplasementet til båtene til ADS :) Som er relevant å vite om man skal skrape et skip og verdsette det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
tuja
25.06.2020 kl 13:41 3134

TANK: SEKTOREN SOLID POSISJONERT MOT VINTERSESONGEN -CLARKSONS PLATOU

13:00
Oslo (TDN Direkt): Clarksons Platou Securities ser et svakt tankmarked på kort sikt, men meglerhuset mener sektoren er solid posisjonert inn mot vintersesongen, ifølge en tanksektorrapport fra meglerhuset torsdag.
Clarksons Platou estimerer nå VLCC-rater for tredje og fjerde kvartal 2020 på henholdsvis 35.000 og 25.000 dollar pr dag. Rate-estimatet for 2021 oppjusteres med 5.000 dollar pr dag til 35.000 dollar pr dag, mens 2022-estimatet holdes uendret på 40.000 dollar pr dag.
På kort sikt mener analytikerne at produkttank-rederiene er bedre posisjonert til å dra nytte av den gradvise bedringen i oljeetterspørselen samtidig som at raffinerier sannsynligvis øker gjennomstrømmingen, som leder til mer tilgjengelighet av produkt-laster.
Vi forventer at denne økte raffineri-gjennomstrømmingen initielt vil utnytte eksisterende råoljelagre, som dermed fører til en bedring i produkt-handelen først, før det leder til økte bevegelser i råolje når lagrene tømmes, skriver Clarksons Platou.
Den svakere råoljetank-etterspørselen på kort sikt vil sannsynligvis legge et press på alle tank-segmentene, men produkttank-eiere vil imidlertid i det minste ha høyere utnyttelsespotensial, skriver analytikerne.
Meglerhuset peker videre på at antall nybygg-leveringer er ventet å tilføre 3,5 prosent til den eksisterende flåtekapasiteten i 2021, før man justerer for skroting, mens oljeetterspørselen er ventet å vokse med 6,2 prosent.

Samtidig som at oljemarkedet i økende grad ser posisjonert ut til å nå en balanse innen utgangen av 2020, er tank satt til å se en betydelig økning i flyt av laster neste år og fullt delta med oppsvinget i oljeetterspørselen, argumenterer vi, heter det.
Det virker dermed sannsynlig at produksjonskuttene i Opec+, som varer til april 2021, vil bli avviklet tidligere enn ventet, tilfører analytikerne.
Alt i alt ser vi et svakt marked på kort sikt, som så vil vike unna for et mye sunnere marked de kommende kvartalene, skriver Clarksons Platou.

LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Struts
25.06.2020 kl 13:56 3094

Nettopp, svakere nå - men ADSC er allerede i mål for q2 og (som du har påpekt før) også for 1/3 av q3. Utbytte blir det okke som (NOK 3 for q2?), og noe mindre for de siste 2. Skjønt, man vet aldri, disse anal-ytikere har en tendens til å ta feil. Jeg også, men jeg får ikke betalt for mine spådommer. Sukk. Var anal-ytiker eller meteorolog man skulle ha vært, godt betalt, ingen trekker deg til ansvar.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare

En økonom er en som kan si hvorfor det vedkommende sa i går var feil. Ikke alle kan det.

Du går vel ikke til en platearbeider om du har broblemer med hjerte. Økonomiske og finansielle analyser er ikke en eksakt vitenskap. Det er det som gjør det så vanskelig og interessant. Jeg synes finans er underholdning og mye mer enn det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Struts
25.06.2020 kl 14:06 3067

Unnskyld min uvitenhet, men hva var egentlig poenget?
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare

"Jeg også, men jeg får ikke betalt for mine spådommer. Sukk. Var anal-ytiker eller meteorolog man skulle ha vært, godt betalt, ingen trekker deg til ansvar".

Det du skrev, spesielt setningen ovenfor. Jeg har hatt det faglige ansvaret for 20 yngre finansrådgivere. Det er ikke lett kan jeg love deg. Jeg sa til dem:

1. Pugg finansavtaleloven, særlig avsnittet om rådgivers plikter.
2. Det kan kreves sterkere syke å jobbe i finans enn i forsvaret.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Struts
25.06.2020 kl 14:19 3027

Så bra! Får håpe de fikk med seg og fulgte pkt 1! Psyken er vanskelig å kontrollere, selv for en selv. I forsvaret (den gang det var noe som het "plikt") lærte jeg at det var best å tenke minst mulig. Men AG3 var et kurant våpen. Og å ta det fra hverandre og sette det sammen i blinde.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare

Regner med at det må være en skrivefeil i denne artikkelen og at Platou forventer høyere rater i q4 enn q3. Det motsatte virker merkelig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
tuja
25.06.2020 kl 14:33 2982

Enig. Er nok bare en liten "skriveleif". :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Krosta
25.06.2020 kl 14:34 2977

TCE RV er på 28k dagen. Det forklarer bedre hva ratenivået ligger på om dagen. Antar båten var uheldig med oppdraget med tanke på båtens avstand fra forrige oppdrag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Struts
25.06.2020 kl 14:44 2952

Mange merkelige meldinger fra anal-ytikere. De har det vel litt varmt mens de forer datamaskinene fra "gjemmekontoret" (som Ringnes ganske bra kommenterer).
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Struts
25.06.2020 kl 14:54 2931

Det siste kan godt hende! Men Dynacom (operatør) er ingen novise. USD 28' er jo da hvis man ekskluderer "idle days". Og det skal selvfølgelig også nevnes, så beklager dersom det ble feil fremstilt!
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
tuja
25.06.2020 kl 16:09 2835

Er en investor som koser seg og plukker massivt både i går og i dag rundt 19.20-19,30kr pr aksje. Er sikkert meget fornøgd at det blir servert rett i fanget, og han slipper å gå opp for å kjøpe. Men, noen er alltids gavmilde.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Struts
25.06.2020 kl 16:15 2822

ADSC har holdt seg overraskende bra i dag - det skal sies!
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
tuja
25.06.2020 kl 16:35 2788

Kan da ikke være så mange igjen som vil selge på så lave nivåer? Ellers gikk FRO opp 3-4% i dag, så ADSC lagget godt etter der ivertfall. Men, det kommer dager etter denne.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
t553136
25.06.2020 kl 20:26 2625

blir nok dårlig Vlcc rater igjennom juli og august
Får komme inn igjen på 18.80 i juli en gang før Q2 i august som gir tilnærmet lik utbytte som Q1 selv om det blir mindre men ikke mye.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
tuja
25.06.2020 kl 22:12 2523

Ny slutning on subs på over 30k usd:

Tankers International
@TankersInt
·
3t
Olympic Light (2011 - Modern Scrubber) On Subs AG/USWC WS 27.50 Chevron Houston Jul 11 Onassis Demurrage USD 32.5K (TCE: RV USD 22.36K @ 88.83 days / Actual USD 32.11K @ 69.45 days) 0.35 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Mdg1
26.06.2020 kl 09:01 2215

Q2 blir nok større enn Q1, mens Q3 blir litt mindre. Hva som kommer i Q4 vet ingen. Så min ville gjetting er følgende utbytter. Q2 - 4 kr, Q3 - 2kr, Q4 - 2 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare

ADS har TP på 22 i følge Hannisdahl så dersom kursene korrigerer mot Hannisdahl TP så er dette eneste tank aksje som vil stige. Han påvirker uten tvil kurs på tank, men hvor mye er jo usikkert. Uansett den vil gi solide utbytter hele veien så sånn sett så er den vanskelig å ignorere og kjøre langt ned, tror dette er tryggeste tank aksje og nå er den billig, men vet ikke om den blir billigere. Presentasjon av Q2 for tank begynner å nærme seg og det vil jo være tidenes kvartal for tank :) så kan ikke helt tro at det kan ignoreres vedrørende kurs
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
tuja
26.06.2020 kl 10:04 2107

Kjøperen fra tidligere i uke ligger og tar imot på 19,30kr. Merkelig at han får fylt opp fra eksisterende aksjonærer. Vil de ikke ha bedre betalt? Snodige greier.

YNWA :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
CapitaL
26.06.2020 kl 10:14 2080

Er jo ikke alle som tror på verdens undergang og flerårig ødelagt fraktmarked for råolje;) Men noen kjøper selvsagt Hannisdahl og co's skremsler rått..
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Struts
26.06.2020 kl 12:06 1979

Enig, virker som noen er på profesjonell bærplukking.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare

En ny vending i konflikten mellom Iran og USA kan sette fart på oljepris og risikopremie i Gulfen.

Iran krever at Interpol arresterer Trump. NTB
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
tuja
29.06.2020 kl 13:40 1545

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-29/unlike-last-time-tanker-market-may-take-sanctions-in-its-stride

#TANKERS «The Trump administration’s plan to add as many as 50 oil tankers to an already long list of sanctioned vessels...»
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
tuja
29.06.2020 kl 13:43 1537

On subs i dag ligger med rater rundt 30k usd pr dag:

Tankers International
@TankersInt
·
21m
Agitos (2019 - Modern Scrubber) On Subs WAfr/China WS 39.00 BP Jul 20-22 Capital Maritime & Trading Demurrage USD 38K (TCE: RV USD 31.88K @ 77.83 days / Actual USD 27.97K @ 87.04 days) 6.74 idle days
Tankers International
@TankersInt
·
1t
DHT Hawk (2007 - Modern Scrubber) On Subs AG/Korea WS 34.50 SK Energy Jul 11-13 DHT Management (TCE: RV USD 27.89K @ 43.58 days / Actual USD 31.62K @ 40.3 days) 0 idle days
Tankers International
@TankersInt
·
2t
Pantanassa (2011 - Modern VLSFO) On Subs AG/USWC WS 27.50 Chevron Houston Jul 11 Minerva (TCE: RV USD 16.9K @ 91.56 days / Actual USD 29.55K @ 66.23 days) 1.44 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Struts
29.06.2020 kl 13:46 1524

Slett ikke ille!
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare

Cleaves gjør noen mindre justeringer i kursmålene for tankaksjer og oppgraderer fem aksjer for SELL til HOLD. https://twitter.com/JHannisdahl/status/1277356307708772354
ADS var den eneste som hadde HOLD fra før, og beholder denne. Så vidt jeg kan se er ADS den eneste hvor kursmål justeres ned, mens de andre justeringer er opp. Grunnen er sikkert at ADS har vært uheldig med timingen av slutninger. I en gjennomgang før helga, havnet ADS desidert på bunnen. Det er nok mer uflaks enn udyktighet.
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1276646558453370882
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Struts
29.06.2020 kl 15:22 1381

Hannibal Lecterdahl er ubrukelig. Bortsett fra på kort sikt og egen skryteside. For ADS har han aldri meldt i nærheten av helt rett, bare stykkevis og delt, og som regel i ettertid. I fjor hadde han kursmål 68 med forventning om høye rater i Q4 DETTE ÅR! Så kom høye rater i q1, i stedet for å juble nedjusterte han til 38. Og senere en masse andre svadaværmeldinger. Kortsiktigheten skal han ha for, men kurs-MÅLENE på lengre sikt har jeg til gode å se at han er i nærheten av. Han ligner litt på en yngre utgave av Trump som sier man burde slutte å teste for Covid-19, for da blir tilfellene zero. Omtrent like troverdig som om leger skulle anbefale å droppe graviditets-tester med begrunnelse av at da følger ingen babyer.

H. Lecter er en gjøgler, han putter fire hamstere og en OPEC-analyse ned i hatten, kjører kalkulatoren og kommer opp med fire albino-kaniner som stolt viser frem fasiten: FOR THE NEXT TEN YEARS, INVEST IN DRY, TANK IS OUT. AND BY THE WAY, I AM THE BEST ANALYST IN THE UNIVERSE! PS. I MAY CHANGE MY PREDICTION IN TEN DAYS.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
tuja
29.06.2020 kl 15:32 1352

He he, den va bærre lækker. :)

Hannisdahl er vel den største virre virre vappen av alle. Og ADSC. med lavese breakeven av samtlige, klarer seg meget godt med rater i lavsesomg rundt 30k usd. Men, de har vist 65k i snitt i kv2, samt PAGe som forsvarer inntjeningen med dividend alene gjennom kv3(69k usd). Serenade og Stratus blir ekstra bonus. Og det ligger sanksjoner og svirrer i luften. Det vil gi ett løft i ratene. ADSC på dagens kurs burde ikke skremme noen.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
tuja
29.06.2020 kl 16:29 1277

Ser ut som tanksegmenet løfter seg godt i USA, med kursøkninger fra 3-4%, og opp over 7%(Teekay). Begynner sanksjonene etterhvert å gjenspeiles i rateutviklingen, kan det gå mot en fin høst/vinter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare