ABG Sundal Collier's verdivurdering av selskapet. Når

Sukiyaki
NATTO 19.06.2020 kl 11:24 2156


kommer det?
Synes tiden trekker ut, og det er noe som burde kommet for lenge siden.
Kommer det en verdivurdering, eller blir det borte som alt mulig annet?
Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
Herman*
19.06.2020 kl 14:30 2074

Verdivurderngen er bare en liten del av prosessen. Her jobbes det med en strategi for maksimere aksjonærenes interesser, enten via en eller flere transaksjoner, eller å synliggjøre potensialet av dagens strategi. Tipper vi hører noe innen neste fredag.
Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
Bjarne Kanin
19.06.2020 kl 14:34 2065

Rart at ikke Norne og Nordea nå ikke har kommet med en oppdatering på analysene sine.
Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
bj111
19.06.2020 kl 14:47 2037

Har nok ikke så høy prioritet. Det er transaksjoner de tjener penger på og det er det ikke mye av i Natto. Vent til Q rapport kommer. Da blir det liv.
Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
Herman*
19.06.2020 kl 16:08 1980

Tror det er vanskelig for Norne og Nordea å oppdatere sine analyser midt i et "strategic review" og etter en beiler har kommet på banen.

Har forresten hatt en lang og saklig diskusjon med Kappa og/eller deres representanter (ingen nevnt ingen glemt).Mens Natto holder kortene tett til brystet (som seg hør og bør) føler nok ikke "motparten" at de er forpliktet til å legge så mye lokk på prosessen. Slik de fremstiller saken, gjorde de et forsøk på å forhandle med styret uten at de fikk noen nevneverdig respons.De sparket så gang dette budet på 11% for (etter min tolkning) å provosere frem en prosess og for å komme i en maktposisjon med over 10.1% eierandel. De lykkes med det første, men de fikk bare en storaksjonær på kroken. Deretter oppfatter jeg det slik at de har forsøkt å sette Natto aksjonærer opp mot hverandre ved å antyde at sentrale aksjonærer ikke agerer i selskapets beste interesse. De har ikke lykkes med den strategien, da vi Natto aksjonærer er mer sammensveiset en noen gang tidligere. Det er en tid for å korrigere ledelse/styret og det er en tid for å slutte solidarisk opp rundt ledelsen/styret.
Dagen før siste budfrist kom det famøse kravet om mulig brudd på patenter. Her anfører Kappa at hvis patentet blir innvilget, vil Natto måtte justere produksjonsprossen på syntetisk. Dette kan da bety redusere marginer og dermed også påvirke selskapets verdi. De anfører videre at de ikke er veldig interessert i NattoPharma som selskap eller selskapets ambisjoner utover K2. Med andre ord er de åpen for å kjøpe K2 virksomheten og la Natto eksitere videre med andre ingrediener osv. Årsaken til at de har forlenget budfristen er ikke at de tror nattoPharmas aksjonærer vil selge til dem på 12.75 når de kan selge på 15 i markedet, men for å gi styret i Natto en mulighet til komme med en tilbakemelding. Slik jeg tolker det, ønsker de å vite hva Styret mener selskapet eller deler av selskapet er verdt.
Ut fra min "research" tror jeg de største aksjonærene er så oppglødd og positive
over alt som er i ferd med å skje i NattoPharma, at et salg nå sitter langt inne. Men som alle vet: Alt er til salgs hvis prisen er riktig.
Dette er et forsøk på å bidra med litt informasjon som er allment tilgjengelig, og så ønsker jeg ledelsen og styret lykke til. Tror vi har en meget spennende tid foran oss.

Herman
Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
NeitilHijab
19.06.2020 kl 16:27 1946

Nok en gang takk til Herman* for saklig og informasjon. Du skal vite at jeg kjøpte meg inn på grunnlag av Nohas voldsomme hausing (ca 2011) Nohas kan man skrive mye om....men jeg tror at til slutt så får han rett i sin spådom om Natto i kr 50-100;- Synd han valgte å selge seg ut fra selskapet.

Ok, derfor kjøpte jeg aksjer.

Grunnen til at jeg fremdeles sitter på dem er deg. Du opptrer utrolig reflektert, har kunnskap, hauser ikke, og gir styret og ledelse ett spark på leggen når det trengs. Du erkjenner at ting ikke var helt som det skulle være i tidligere tider, og har påpekt dette. «Nye» Natto er i ferd med å bli en seddelpresse, nytt styre og ny sjef. Dette tror jeg blir gull, jeg selger ikke en aksje før vi har passert ca kr 40-60,-

Takk nok en gang Herman*
Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
Herman*
19.06.2020 kl 16:56 1901

Bare hyggelig. I etterpåklokskapens navn burde vi jo alle ha rømt skuta for lenge siden og heller satset på en haug med aksjer som har gått flere 100% de siste årene. Når vi nå har holdt ut så lenge, er det vel best å gi styret og ledelsen en sjansje til å bevise at de kan utnytte et fantatisk momentum til å skape aksjonærverdier. Har bestemt meg for at Natto er den siste aksjen jeg skal gifte meg med, og heretter vil jeg forsøke å selge når jeg mener at en aksje er riktig priset.Når det gjelder Noahs, så kjenner jeg han personlig. Han så potensialet i Natto, men med så mye tvilsomt som skjedde i selskapet i en periode, tror jeg han gjorde rett i å selge seg ut for å satse på andre selskaper som faktisk har gitt han en helt eventyrlig avkastning.
Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
karamell
19.06.2020 kl 18:21 1833

Enig med NeitilHijab ,
En stor takk til Herman.
Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
pips
19.06.2020 kl 20:43 1735

Takk for at du deler infoen Herman. God helg
Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
In Time
19.06.2020 kl 21:46 1679

Hermann. Dette med kappa og patentsøknad på deler av produksjonsprosessen på syntetisk.
Natto har i flere år produsert syntetisk. Jeg har problemer med å se det kan ligge noe krav om justering av prosesser som.Natto bruker for dette. Selv om Kappa mener at Natto bruker deler av prosessen som Kappa bruker, så var det fra Natto side ingen patenterte metoder de tok i bruk på det tidspunktet. Ett patent kan vel.ikke ha tilbakevirkende kraft. Dette virker merkelig. Kappa får vel ingen patent på prosesser som er tatt i bruk av andre før patentet er en realitet. Natto bør vel hvis nødvendig bestride delen av patentet som berører en ev. lignende / lik metode som de har brukt i lengre tid før Kappes patentsøknad/godkjenning.
Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
Herman*
19.06.2020 kl 23:14 1613

Jeg forsøkte bare å referere til hva Kappa formidler, og Natto ønsker ikke å kommentere dette utover å gjenta at de er komfortable med situasjonen, business as usual osv..... MIn kompetanse er begrenset, og dette blir jo bare ren spekulasjon fra min side. Det kan hende at Kappa mistenker at Natto i senere tid har gjort forbedringer/endringer i sin produksjonsprosess som omfattes av patentet som de har søkt. Det som tilsier at dette er usierøst, er timingen. Her kan de ikke vente til patentet er godkjent før de truer med søkmål. Hvis de er så sikre i sin sak, kunne de jo bare ha ventet med å legge inn dette budet til patentet er innvilget og Natto (da eventuelt) har blitt tvunget til å justere produksjonsprosessen. Nå ser de at Nattos omsetning går til himmels og at selskapet kan bli en attraktiv oppkjøpskandidat. De gjør derfor alt i sin makt for å snakke ned verdien av selskapet og å gjøre andre budgivere usikre. Det blir som å gå på visning på beste vestkant og hviske til andre interessenter at det er mus i kjelleren...

Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
Jono
19.06.2020 kl 23:51 1563

Takk til Hermann med flere her på forumet, som "gidder" å følge med for oss andre, i dag ikke har noen ønsker om å svare noen direkte, men for første gang savnet en mulighet for å gi noen "BRA", om forstår hva jeg mener, og etter mye sol og frisk luft skal bli godt å legge seg snart! :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2020 kl 02:06 1501

herremann, Når det gjelder Noahs, så kjenner jeg han personlig.tror jeg han gjorde rett i å selge seg ut for å satse på andre selskaper som faktisk har gitt han en helt eventyrlig avkastning.
ikke d spor merkelig at du kjenner noasen, når du selv er noas. du skriver på samme måte mao gjennomskuet.
lovers sundal kolli kommer ikke med noen opplysninger fordi ledelsen roter d til
ha en hot trendi natt
Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
børst
20.06.2020 kl 10:53 1402

En rimelig verdivurdering for et selskap som ikke har konkrete balanseførte verdier som kan selges på en auksjon er å ta utgangspunkt i inntjening pr. aksje over 10 år. Og da skulle kursen på ASC vært høyere enn i dag. Om man tenker på egen lommebok, og tar utgangspunkt i utbytter over 10 år, så gjenspeiler vel aksjekursen dette nå, for utbytte har gått ned fra 50-øringen på 2010-tallet til ca. 40 øre nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare