NEL - EU vurderer gigamål for hydrogen
EU vurderer gigamål for hydrogen. https://e24.no/den-groenne-oekonomien/i/g75aJJ/eu-vurderer-gigamaal-for-hydrogen
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
- Satan hvilken størrelse!!!!
- Norge er fortsatt bananrepublik
- NEL tar av IGJEN og blir snart kjøpt opp..
- Bra for NEL og alle aksjonærer..
- NEL har ikke behov og hjelp av Norge.
- Norge er fortsatt bananrepublik
- NEL tar av IGJEN og blir snart kjøpt opp..
- Bra for NEL og alle aksjonærer..
- NEL har ikke behov og hjelp av Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
MicMac
19.06.2020 kl 22:47
7389
Hvordan har de tenkt å produsere det hydrogenet? Atomkraft? Ellers må det bli tett med møller og solceller nedover på kontinentet..
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
MicMac
19.06.2020 kl 22:50
7362
Hvordan har de tenkt å produsere det hydrogenet? Atomkraft? Ellers må det bli tett med møller og solceller nedover på kontinentet..
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
JA da kommer NIKOLA og NEL til å sprette opp på mandag. Løkke til både två.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
MicMac
19.06.2020 kl 23:48
7155
Hehe..jeg holder meg til oljeaksjer enn så lenge...men det kommer et skifte her på sikt.....
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
Nå må dere ikke lese alt dere leser uten kritikk.
1. Hva har dette med NEL å gjøre?
2. Er NEL en partner?
3. Hvor sannsynlig er det at NEL blir en partner?
Også en relevant artikkel
https://e24.no/boers-og-finans/i/dOXXEA/hydrogen-ballongen-fylles-opp-for-nel-og-aksjemarkedet-spoersmaalet-er-om-den-kan-sprekke
1. Hva har dette med NEL å gjøre?
2. Er NEL en partner?
3. Hvor sannsynlig er det at NEL blir en partner?
Også en relevant artikkel
https://e24.no/boers-og-finans/i/dOXXEA/hydrogen-ballongen-fylles-opp-for-nel-og-aksjemarkedet-spoersmaalet-er-om-den-kan-sprekke
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
Det kan være dyrt å være forut for sin tid. Søk på
ulltveit moe oljeutvinning OR fossil energi
ulltveit moe oljeutvinning OR fossil energi
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
Nel er verdens største på elektrolysører og har de mest effektive.
Så relevant? JA.
Det ville tatt NEL alene 1000 år å produsere nok så her er det nok til alle fremover.
Så relevant? JA.
Det ville tatt NEL alene 1000 år å produsere nok så her er det nok til alle fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
Fikk opplyst i en annen tråd her inne av en svenske (husker ikke hvor) at NEL er mer knyttet til blått enn grønt hydrogen. EU liker ikke blått hydrogen. Dette kan dere sikkert mer om enn meg.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
20.06.2020 kl 01:15
6920
Da roter nok svensken, NEL er grønn hydrogen ☺
Osvaldsen
Osvaldsen
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
Osvaldsen.........aldri hør på en svenske når det gjelder olje og hydrogen. NEL produserer elektrolyseteknologi som lager grønn hydrogen. Og er værdens største(det er en grunn for at NIKOLA valgte de) Blått hydrogen lages av oljeprodukter.
På mandag skal NEL og NIKOLA videre opp til et nytt nivå/platå.
På mandag skal NEL og NIKOLA videre opp til et nytt nivå/platå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
20.06.2020 kl 07:51
6710
Det er da ikke jeg som har hørt på en svenske (vet da bedre enn det), bare sier at hydrogenet til NEL er grønt siden en lurte på om det var blått eller grønt, er også en kategori til, grå:)
Grønn, blå eller grå? NEL = grønn :)
Osvaldsen
Grønn, blå eller grå? NEL = grønn :)
Osvaldsen
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
• Grå hydrogen: produsert fra naturgass
• Blå hydrogen: produsert fra naturgass og bruk av CCS
• Grønn hydrogen: produsert med elektrolyse
I dag produseres mesteparten av den norske hydrogenen fra naturgass, og den går stort sett til industriprosesser. Totalt produseres det 225.000 tonn hydrogen.
- Det er ikke et problem å ha for mye fornybar energi
For hvert tonn med grå hydrogen som produseres på denne måten slippes det ut 8 tonn CO2. Med karbonfangst og -lagring (CCS) kan ca. 90 prosent av utslippene fanges opp, og denne tilnærmingen kalles blå hydrogen.
• Blå hydrogen: produsert fra naturgass og bruk av CCS
• Grønn hydrogen: produsert med elektrolyse
I dag produseres mesteparten av den norske hydrogenen fra naturgass, og den går stort sett til industriprosesser. Totalt produseres det 225.000 tonn hydrogen.
- Det er ikke et problem å ha for mye fornybar energi
For hvert tonn med grå hydrogen som produseres på denne måten slippes det ut 8 tonn CO2. Med karbonfangst og -lagring (CCS) kan ca. 90 prosent av utslippene fanges opp, og denne tilnærmingen kalles blå hydrogen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
Glimrende informasjon om det er korrekt.
1. Men hvorfor legger vi ned hydrogenstasjoner?
2. Kan Hydrogen bli hoveddrivstoffet for skip?
1. Men hvorfor legger vi ned hydrogenstasjoner?
2. Kan Hydrogen bli hoveddrivstoffet for skip?
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
interferensen
20.06.2020 kl 11:25
6344
Vi legger ned hydrogenstasjoner fordi hydrogen i personbiler er et blindspor. Alle vi som kjører batteribil vet at det er nydelig å alltid ha en «fulltanket» bil i garasjen til en hver tid. Det å dra på en fyllestasjon igjen, uansett om det er hydrogen, bensin eller diesel er helt utenkelig.
Altså, batteribilene har vunnet dette løpet. Infrastrukturen er på plass og rekkevidden er veldig snart oppe på fossilbilnivå og da tilfører ikke hydrogen noe annet enn unødvendig kompleksitet. Tungtransport, skipstrafikk og tog blir derimot noe helt annet. Der har hydrogen mulighet til å bli helt overlegent og det er der man må satse. Glem personbiler og små hydrogenstasjoner.
Altså, batteribilene har vunnet dette løpet. Infrastrukturen er på plass og rekkevidden er veldig snart oppe på fossilbilnivå og da tilfører ikke hydrogen noe annet enn unødvendig kompleksitet. Tungtransport, skipstrafikk og tog blir derimot noe helt annet. Der har hydrogen mulighet til å bli helt overlegent og det er der man må satse. Glem personbiler og små hydrogenstasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
oppvigår
20.06.2020 kl 11:27
6339
Ser at du følger ikke med i time🤭 Fergene, som går mellom Bodø-Moskenes i Lofoten og Bodø-Røst-Verøy-Moskenes-Bodø, skal etterhvert gå på hydrogen, som er produsert i Glomfjord. Dette er litt av skip som skal over på hydrogen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
Jo, jeg har fått med meg at skip skal over på Hydrogen. Hvorfor ikke hydrogen og https://www.youtube.com/watch?v=kDyBrSW1_Og
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
oppvigår
20.06.2020 kl 13:25
6177
Tok stor plass på dekk👎
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
Da har ikke du vært på ferie med mod S en din. Man kjører rundt med halv tank eller 1/4 eller 1/5 tank av en bensintank hele tiden og må legge opp reiseruta deretter. Gi meg en Hydrogenbil og mange hydrogenstasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
20.06.2020 kl 20:18
5771
Hahah, batteribilene har vunnet dette løpet?? Noe av det dummeste jeg har hørt! Til småkjøring virker det sikkert greit så lenge du ikke skal ut å kjøre igjen på en stund (mens den lader). Om batteribil er så suveren, hvorfor trenger den da alle subsidiene for å "lure" folk til å kjøpe den? Du trenger ikke bli "betalt" for noe som er suverent best å som alle vil ha vel? Skulle tro salget går strykende av seg selv da. Etter hva jeg har lest gir den vel folk mer angst enn noe annet, rekkevidde og lade angst.
Har lest div tester om elbil, ene var tur fra Oslo til Bergen, rekkevidden skulle være intet problem, men slik gikk det dog ikke. I evalueringen ble det spekulert i årsakene til at den ikke kom frem, ene var: Lå vi ikke tilstrekkelig under fartsgrensen? Er jo helt latterlig!
De må nok komme med noe mye bedre enn dagens rekkevidde skal elbil bli aktuelt.
Osvaldsen
Har lest div tester om elbil, ene var tur fra Oslo til Bergen, rekkevidden skulle være intet problem, men slik gikk det dog ikke. I evalueringen ble det spekulert i årsakene til at den ikke kom frem, ene var: Lå vi ikke tilstrekkelig under fartsgrensen? Er jo helt latterlig!
De må nok komme med noe mye bedre enn dagens rekkevidde skal elbil bli aktuelt.
Osvaldsen
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
kvalf
20.06.2020 kl 20:27
5759
Bare tull det du skriver om batteribiler.
Hvorfor står de i lange køer på ladestadjoner, og må i verste fall stå der i et par timer under store utfartsdager. Fossil og hydrogenbiler fylles på noen få minutter og kan kjøre det dobble uansett årstid. Strøm til at alle i verden kan kjøre disse symaskinene av syrebiler finnes ikke i verden.
Derfor er de som Hells Angels, en enprosentklubb.
Elbiler er ikke fremtiden.
Hvorfor står de i lange køer på ladestadjoner, og må i verste fall stå der i et par timer under store utfartsdager. Fossil og hydrogenbiler fylles på noen få minutter og kan kjøre det dobble uansett årstid. Strøm til at alle i verden kan kjøre disse symaskinene av syrebiler finnes ikke i verden.
Derfor er de som Hells Angels, en enprosentklubb.
Elbiler er ikke fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
20.06.2020 kl 20:46
5927
Sikkerheten i et FCEV kjøretøy tror jeg blir for dårlig. Hva visst eksplosjoner oppstår og effekten av dette tiltar? Ingen vil bruke slike biler da.. Tror jeg aldri kommer til å tørre sette med inn i en slik bil faktisk. Rimelig høyt trykk, rystelser og hydrogensprøhet.. Ikke en god kombinasjon.
Tror det blir veldig utrygt å bare slippe slike biler ut i et samfunn uten nok testing
Tror det blir veldig utrygt å bare slippe slike biler ut i et samfunn uten nok testing
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
2030kommer
20.06.2020 kl 21:22
5862
Selv om det er lite i Norge er det allerede noen tusen h2 biler og busser som går rundt om i verden. Har ikke hørt om noen ulykker.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
20.06.2020 kl 21:26
5846
Bra det da, men hva når de begynner å dra på åra?
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
Hellboy
20.06.2020 kl 21:48
5792
Noen gang sett en brann i en batteribil?
De farligste bilene ved ulykke/avrenning er batteribiler.
Dernest tryggere 'fossilbiler' hvor den brennbare væsken havner under bilen.
De tryggeste er hydrogenbilene siden hydrogenet stiger til værs på sekunder....
De farligste bilene ved ulykke/avrenning er batteribiler.
Dernest tryggere 'fossilbiler' hvor den brennbare væsken havner under bilen.
De tryggeste er hydrogenbilene siden hydrogenet stiger til værs på sekunder....
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
interferensen
20.06.2020 kl 22:18
5702
Jeg kjørte på ferie fra Bærum til Troms og tilbake i fjor. Fullstendig uproblematisk så lenge man ikke er av typen som ikke synes det blir ordentlig bilferie hvis man ikke får pisse på flaske mens man kjører.
Men uansett hva dere dieselkonger håper på så er fakta at majoriteten av batteribilister aldri kan tenke seg å gå tilbake til et kjøretøy som ikke kan fullades hjemme i garasjen. Jeg prøver ikke å overbevise dere om å skaffe elbil. Derimot prøver jeg å få dere til å skjønne at dere ikke burde basere Nel-investeringen på at hydrogenbiler skal ta over for batteribiler på privatmarkedet. Kjør hva dere selv vil. Jeg holder meg til det som funker for meg, og det er batteribil.
Men uansett hva dere dieselkonger håper på så er fakta at majoriteten av batteribilister aldri kan tenke seg å gå tilbake til et kjøretøy som ikke kan fullades hjemme i garasjen. Jeg prøver ikke å overbevise dere om å skaffe elbil. Derimot prøver jeg å få dere til å skjønne at dere ikke burde basere Nel-investeringen på at hydrogenbiler skal ta over for batteribiler på privatmarkedet. Kjør hva dere selv vil. Jeg holder meg til det som funker for meg, og det er batteribil.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
selv om du elsker biler som går på batteristrøm går det også ann også å å elske hydrogenelektriske biler. personlig har jeg en av de første mod S ene som kom til Norge i 2013 var det vel. jeg bestilte min august 2010 i London. Tesla europa hadde 2 ansatte.
gi meg en hydrogenbil Please
gi meg en hydrogenbil Please
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
Admoff
21.06.2020 kl 08:47
5346
AksjeRik skrev Bra det da, men hva når de begynner å dra på åra?
Hva mener du aksjerik. Alder =eksplosjon? Hvis ja skulle hyppigheten på gassgrill, dykkerflasker, sveiseapparater mm eksplosjoner skutt i været.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
21.06.2020 kl 09:06
5309
Rimelig høyt trykk? Hydrogen har vel laveste tetthet av grunnstoffene derav høyt trykk på lager tanker,komprimerer for å få plass til mest mulig. Dette vet sikkert andre mye mer om enn meg....
Batteribrann er vel noe av det mest utfordrende å slukke, eksplosivt er det også. Brann og eksplosjoner oppstår i alle kjøretøy av div grunner, at hydrogen skal være større risiko tror jeg ikke. Hydrogen er ikke noe nytt.
Takker for nyttig info til innlegget under ☺
Osvaldsen
Batteribrann er vel noe av det mest utfordrende å slukke, eksplosivt er det også. Brann og eksplosjoner oppstår i alle kjøretøy av div grunner, at hydrogen skal være større risiko tror jeg ikke. Hydrogen er ikke noe nytt.
Takker for nyttig info til innlegget under ☺
Osvaldsen
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
Disse er kollisjonsstestet haugevis av ganger (selvsagt)....
Og de har jo sikkerhetsventil som kontrollert slipper ut hvis for høyt trykk.
Men biler har vel ca. 700 bar trykk på tanken.
https://www.tu.no/artikler/hvor-farlig-er-hydrogen/467444
Og de har jo sikkerhetsventil som kontrollert slipper ut hvis for høyt trykk.
Men biler har vel ca. 700 bar trykk på tanken.
https://www.tu.no/artikler/hvor-farlig-er-hydrogen/467444
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
21.06.2020 kl 10:57
5102
Tenker at alt blir mer skjørt ved alder og hydrogenets egenskaper kan ha negative innvirkning på materialer.
De nye batteriene som kommer får bedre egenskaper. Bla. lengre holdbarhet, mer effektive, brukervennlige, billigere, sikrere og mindre brennbare.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
kvalf
21.06.2020 kl 11:28
5001
Hørt om elbiler som plutselig tar fyr, og du har knapt med tid for å redde ut barna/passajerene i baksetet. Hybridfergen hvor batteribanken eksploderte, og hvor de hadde store problemer med å få slukket brannen i batteribanken. Brann i elbiler er nesten umulige å slukke Det har skjedd, men eksplosjon fra hydrogenkjøretøy har jeg aldri hørt om, og det går mye mer hydrogenkjøretøy rundt om i verden enn du aner.
Skjønner ikke argumentet ditt. Litt bakgrunns sjekk før du kommer med slikt svada skader ikke.
Det er og ufattelig mange eksplosjoner i raffenerier og bensinstasjoner world wide.
Har du hørt om mange hydrogen eksplosjoner?
Skjønner ikke argumentet ditt. Litt bakgrunns sjekk før du kommer med slikt svada skader ikke.
Det er og ufattelig mange eksplosjoner i raffenerier og bensinstasjoner world wide.
Har du hørt om mange hydrogen eksplosjoner?
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
Admoff
21.06.2020 kl 11:28
4992
Det stemmer men jeg regner med at dette kontrolleres og sertifiseres jevnlig. Ref, annet utstyr som er satt under trykk.
Når det gjelder batterier er jeg helt enig. Ja takk til begge deler tenker jeg.
Når det gjelder batterier er jeg helt enig. Ja takk til begge deler tenker jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
kvalf
21.06.2020 kl 11:36
4968
Skulle likt å se hvor mange som hadde kjøpt de brannfarlige syrebilene hvor du må stå i lange ladekøer på store utfartsdager!
Legg full avgift på dem, så får vi et virkelig bevis på hvem som er skikkelig interesert i disse symaskinene. Salget hadde stupt til nesten null.
Legg full avgift på dem, så får vi et virkelig bevis på hvem som er skikkelig interesert i disse symaskinene. Salget hadde stupt til nesten null.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
interferensen
21.06.2020 kl 12:09
4897
Det fine her er som sagt at vi fortsatt har et fritt valg når vi skal bestemme oss for hvilken bli vi skal kjøpe. :-) Jeg har ikke noe imot det hvis man bytter ut alle bensinstasjoner med hydrogenstasjoner. Men hvis Nel skulle si (og det gjør de heldigvis ikke) at de skal satse på at Norge blir et hydrogenbilland så ville jeg nok ha solgt alle aksjene, fordi jeg ser det som svært usannsynlig at markedet blir stort nok.
Når det er sagt, så høres det ikke ut som en dum idé å etablere hydrogenstasjonsnett for tungtransport, hvor man i tillegg ønsker privatbiler velkommen. Da kan de som er opptatt av å pisse på flaske også få et alternativ til fossilbilene sine før de blir forbudt. ;-)
Når det er sagt, så høres det ikke ut som en dum idé å etablere hydrogenstasjonsnett for tungtransport, hvor man i tillegg ønsker privatbiler velkommen. Da kan de som er opptatt av å pisse på flaske også få et alternativ til fossilbilene sine før de blir forbudt. ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
interferensen
21.06.2020 kl 12:21
4862
Aha, så du er egentlig motstander av elbiler fordi du synes det er urettferdig at du ikke får ta del av de økonomiske fordelene? Akkurat som jeg som ikke har boliglån synes folk snylter som benytter seg av fradragsretten i selvangivelsen. (Jeg synes ikke det egentlig da, men sånn for retorikken sin skyld.) Det dreier seg i begge tilfellene om å bruke økonomisk styring for å oppnå et politisk mål.
For min egen del så ble det elbil fordi rekkevidden til slutt var god nok og jeg hadde lyst på vedlikeholdsfri bil som står fulladet i garasjen hver dag. Hvis det ikke var for avgiftsfritakene ved innkjøp så ville jeg sannsynligvis ha ventet litt, til de billigere bilene også kom opp i 50 mils rekkevidde. Nå gjorde den gode rabatten at jeg gikk for Tesla isteden for å vente og da fikk jeg en sprek morobil som bonus, sammenlignet med om jeg skulle ha gått for en av de trauste koreanske variantene eller en knøttliten i3.
For min egen del så ble det elbil fordi rekkevidden til slutt var god nok og jeg hadde lyst på vedlikeholdsfri bil som står fulladet i garasjen hver dag. Hvis det ikke var for avgiftsfritakene ved innkjøp så ville jeg sannsynligvis ha ventet litt, til de billigere bilene også kom opp i 50 mils rekkevidde. Nå gjorde den gode rabatten at jeg gikk for Tesla isteden for å vente og da fikk jeg en sprek morobil som bonus, sammenlignet med om jeg skulle ha gått for en av de trauste koreanske variantene eller en knøttliten i3.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »