Orkansesongen igang igjen. Florence på vei mot østkysten av USA

Sølvrev1
ORKAN 07.09.2018 kl 20:47 2118

Kjære destruction addicts,

Er bare ca en uke eller to siden jeg til min store skuffelse leste/hørte at NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration / National Hurricane Center) utstedte en bulletin om at orkansesongen i år med stor sannsynlighet kom til å bli rolig pga. lavere havtemperaturer enn foregående år. Foreløpig ser dette varselet ut til å ikke stemme, men det er fortsatt tidlig i sesongen.

Florence har de siste døgnene unnlatt å svinge av mot nord, som i utgangspunktet er forventet som følge av coriolis, og fortsetter inntil videre strake kursen mot østkysten av USA. NOAA har vært nødt til å endre prognosen for antatt bane ettersom dagene har gått og nå ser det ut til å kunne bli en durabelig "Major" orkan som kommer til å ramme land mot slutten av neste uke.

Hvis den svinger av over grunt (varmere) vann kan systemet opparbeide energi og samtidig medføre alvorlige ødeleggelser langs med kysten, i stedet for å kun ramme treffpunktet.


https://www.nhc.noaa.gov/graphics_at1.shtml?cone#contents


Det som er litt uvanlig akkurat nå er mengden systemer som er i ferd med å dannes. To systemer (nr 7 og nr 8) har fått hhv 90- og 100-prosents sannsynlighet for dannelse av orkan. Men om disse vil nå kysten av USA er alt for tidlig å si noe om. I tillegg er det et lavtrykk over vestre atlanteren som har oppstått nylig. Dette har lav sannsynlighet for utvikling til noe alvorlig, men sammen med de to andre og Florence, begynner bulletinen som ble sendt ut av NOAA i slutten av august å stinke litt.

https://www.nhc.noaa.gov/?atlc


Ser ut for at dette kan bli en interessant orkansesong å følge med på allikevel ...

Fluefiskeren
08.09.2018 kl 10:03 2059

Mye fokus på orkaner. Skyldes selsagt at de kan ramme USA. I sommer har vi hatt flere tyfoner i Stillehavet som har rammet Fillipinene og spesielt Japan. Den siste var rett og slett ekstrem.

https://www.nrk.no/urix/kraftigaste-tyfon-pa-25-ar-feiar-over-japan-1.14193239

Se denne fra Japan i denne uka. For ordens skyld er tornadoer og orkaner nøyaktig samme værfenomen.
Redigert 08.09.2018 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
08.09.2018 kl 12:22 2019

Hei Fluefiskeren,

Godt det ikke bare er meg som er en "destruction addict" (titulering med et snev ironi). Tenkte faktisk på deg når jeg laget tråden. :-)

Ja, på meg virker det som at orkaner/tyfoner øker i intensitet og oppstår hyppigere enn tidligere, men jeg har ikke sjekket hvorvidt inntrykket stemmer overens med realitetene. Bare på gefühl skulle man tro statistikken vil vise så, og ut fra at det foregår en oppvarming av både atmosfæren og havet burde en slik utvikling være for naturlig å regne. Klimaekspertisen har som kjent lenge varslet økning av ekstremvær, så da går det for min egen del kanskje litt sport i å følge med på dette med forventninger om en slags bekreftelse.

Japan ble hardt rammet av både flom, hetebølge og jordskred tidligere i sommer, og fikk så denne tyfonen (Jebi) inn over land nylig, for deretter å oppleve nok et jordskred som følge av jordskjelv for noen dager siden. For Japans del får man si at en ulykke sjeldent kommer alene, som det heter seg. I neste omgang kan det være vi som rammes, selv om vi heldigvis ikke står midt i veien for orkantrafikken på den nordlige halvkule.


Kom for øvrig over denne nettsiden som følge av din Japan-kommentar:

Japan Meteorological Agency | Tropical Cyclone Information
https://www.jma.go.jp/en/typh/


Men tilbake til USA og Atlanteren. De ferskeste prognosene for Florence hos NOAA tilsier at dette vil bli en "major hurricane" som treffer midt mellom north- og south-Carolina i løpet av fredag eller lørdag kommende uke. Ser at Zero Hedge allerede har laget en artikkel om Florence, der de fremhever at dette muligens kan bli noe å frykte for dem som står i veien.

Angående tornadoer vs orkaner, er jeg ikke sikker på om det er helt korrekt å si at dette er samme værfenomener?
Det er absolutt samme fysikken som er i sving, men tornadoer oppstår vel over landjord mens orkaner opparbeider energi over havet før de treffer land. Kunne vært interessant å se om faglitteraturen har klare distinksjoner mellom dem utover dette, eller ikke ...
Fluefiskeren
08.09.2018 kl 12:42 2007

Nei. Tornadoer er jo noe helt annet enn orkaner og tyfoner. De to siste er samme fenomen. Dannelse sv virvler over varmt havvann. Tornadoer oppstår over land under kraftige tordenstormer og er små i utstrekning, men med en utrolig kraft der den treffer. Jernbanevogner hsr blitt løftet og funnet igjen nesten en kilometer unna.
Sølvrev1
08.09.2018 kl 13:00 2000

Burde ha skjønt at det var hva du mente, selv om du i farta har skrevet tornadoer i stedet for tyfoner. Da er vi enige ...


Tillegg:

Synes denne artikkelen av Stavanger Aftenblad gir en grei oversikt om forskjeller og likheter med disse værfenomenene:

https://www.aftenbladet.no/forsta/i/Xx9pg/Orkan_-tyfon---eller-syklon
Redigert 08.09.2018 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
12.09.2018 kl 15:33 1832

Florence har vokst seg til et monster og hvis modellene ikke er helt korrekte er det godt mulig at "hun" treffer land som en kategori 4 - 5 orkan, i motsetning til kategori 2 - 3 som modellene antyder i øyeblikket. Dette blir en formidabel utfordring for samfunn langsmed Carolina-kysten ...

https://edition.cnn.com/videos/weather/2018/09/12/hurricane-florence-weather-update-wednesday-september-12-vpx.cnn
Fluefiskeren
12.09.2018 kl 16:01 1816

Ja. Det er nok en heit dame.

En ting er vindstyren. En annen ting er om den slår voldsomt av på hastigheten når den når land. Nedbøren kan være like ødeleggende som vinden
Fluefiskeren
14.09.2018 kl 13:07 1723

Florence roet seg litt før den traff land til styrke1. Likevel kraftig vind i overkant av 100 km/h og voldsomt regn.


I stillehavet ventes det en mye kraftigere tyfon, Mangkhut, som høyst sannsynlig treffer nord på Fillipinene natt til lørdag. Her snakker vi om styrke 5 som er høyeste styrke på denne skalaen. Ventes vind på 260 km/h og helt opp til 320 km/h i kastene. Det er rett og slett enorm. Det ventes også stormflo på opptil seks meter. Beboerne er fattige og vil ligge tynt an i møtet med tyfonen dessverre.
Redigert 14.09.2018 kl 14:00 Du må logge inn for å svare