NEL Danmark sikrer nederlandsk milliard til hydrogen

stockpicker
NEL 21.06.2020 kl 12:47 4655

Danmark sikrer nederlandsk milliard til hydrogen. Nederland vil investere 1,44 milliarder norske kroner i et storskala hydrogenanlegg på 100 megawatt i Danmark. Pengene skal gå til et anlegg for å lage hydrogen og andre drivstoff til lastebiler, skip og fly fra ren strøm. https://e24.no/olje-og-energi/i/9v5lmd/danmark-sikrer-nederlandsk-milliard-til-hydrogen
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2020 kl 12:59 4609

I beste fall får NEL leveranser hit. I det verste (og det mest tenkelige) fall blir anlegget en direkte konkurrent til NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
europa
21.06.2020 kl 22:28 4147

Hvorfor er det mest tenkelig at Nel ikke får leveranser her, spåmann?
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
zizu
21.06.2020 kl 22:59 4046

Det er nå bare slik Europa....
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2020 kl 23:10 3997

Premissene i artikkelen er som følger:
1: Det skal etableres et storskala hydrogenanlegg med grønn havvindenergi fra Danmark og Nederlandsk kunnskap om hydrogen. Derfor skal Nederland investere NOK 1,44 milliarder i videre forskning og utvikling av egen teknologi for produksjon av hydrogen ved elektrolyse.
2: Norge er ikke en del av Nederland eller Danmark.
Logisk slutning: Norge (NEL) får ikke delta i dette prosjektet, verken med penger, kunnskap eller med direkte leveranse til hydrogenanlegget.

Slik jeg ser det, er ikke dette en god nyhet for NEL. Det er tvert i mot en dårlig nyhet da de får nok en konkurrent.

Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2020 kl 23:16 3963

En konkurrent?
De skal ikke bygge en fabrikk som produserer elektrolysører.
De skal kjøpe elektrolysører fra noen og lage hydrogen.
NEL er ikke produsent av hydrogen på den måten.

Så hvordan dette kan kalles en konkurrent det skjønner jeg ikke mye av.
Om de ikke kjøper elektrolysører av NEL så må de kjøpe de andre steder.
Da er det dette firmaet de kjøper av som er "konkurrent".
Så at dette kan være negativt for NEL skjønner jeg absolutt ikke.
😳

Og norge er ikke en del av danmark eller nederland?
Hva har det med saken? 😂
Er vi en del av USA, Tyskland, Korea, Australia, Island?
Hvem leverer til prosjektet med taxier og busser i København?
Jo NEL er med.
Altså i Danmark.
99% av NEL sine varer går jo til land vi ikke er en del av.

Skjønner absolutt ikke noe av hva du mener.
Men leggetid så mulig jeg er trøtt.

.....😴😴😴
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2020 kl 23:26 3910

Det ville vært forunderlig om ikke elektrolysørene blir levert av Gasunie.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Falketind
22.06.2020 kl 00:01 3788

Nå produserer vel ikke Gasunie elektrolyserør?
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
2030kommer
22.06.2020 kl 00:10 3740

Dette jobber løkkis med, som han sa ville de jobbe for å få kontrakt her, og nå er de posisjonert til store leveringer som dette.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 00:21 3707

Jeg redigerte dette innlegget, men av en eller annen grunn kom det ikke med da jeg lagret.
Edit:
Gasunie et al. (samarbeidspartnere).
Gasunie er i samarbeid med flere selskap/prosjekt for å utvikle høykapasitets elektrolysører (20MW-100MW) innen 2023. Det kan nevnes Djewels, Element1 og HyNetherlands. HyNetherlands planlegger å kunne tilby en elektrolysør med kapasitet opp til 1 GW i 2028.
Den kraftigste NEL har levert til nå er på 135 MW

Spm: Hvorfor tror man at NEL sin teknologi er best og er den ALLE ønsker å kjøpe? Tror nok dessverre konkurransen vil krystallisere seg innen svært kort tid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 09:43 3345

Jepp.
Løkke tar gjerne en ordre til våre venner i sør.... 👍🏻👍🏻👍🏻🇩🇰🇩🇰🇩🇰
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
europa
22.06.2020 kl 09:48 3318

Du er langt, langt ute på viddene spåmann. Bedre å holde kjeft når man ikke vet hva man snakker om.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 10:26 3211

Kan du vennligst underbygge din påstand om at jeg er langt ute på viddene med fakta?
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
europa
22.06.2020 kl 14:33 3020

Det har du sikkert funnet av selv...iallefall bør du ha gjort det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 14:46 2984

Nei. Derfor spør jeg deg om litt fakta :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 14:48 2968

Verdens beste fondsforvalter Peter Lynch, spurte alltid på bedriftsbesøk hvem som var firmaets største konkurrent. Ofte endt han med å investere i konkurrenten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 15:24 2890

Og moralen er? Hvis jeg skal forsøke å tolke denne, må det være noe sånt som at dersom Peter Lynch oppsøker NEL, og spør administrasjonen om hvem de mener er deres fremste konkurrent, så vil han investere i denne. Eller vice versa.

Jaja, en slags strategi det også 😄
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
22.06.2020 kl 15:27 2879

Nja, stusser vel litt på den.... Om han er verdens beste bør han vel vite hvem som er konkurrent til hvem....
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 15:30 2867

Ja det var en strategi som man kan lese om i hans bok "Beating the Street".
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 16:16 2775

Jeg gir opp... Hva har Lynch med NEL å gjøre?
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 16:31 2743

Har prøvd forklare deg det på en hyggelig måte litt lenger opp.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 19:17 2603

De nederlandske prosjektene med utvikling av elektrolysører vil bli en direkte konkurent til NEL. Den dagen de har ferdigstilt prosjektene, har de elektrolysører på markedet - og som mest sannsynlig får kontrakter ifbm resten av EUs satsning på hydrogen. Mulig det er noe jeg ikke får med meg her, men dette er neppe til fordel for NEL.

Edit:
E24: "Nederland vil investere 1,44 milliarder norske kroner i et storskala hydrogenanlegg på 100 megawatt i Danmark."

Spåmannen: Til dette storskala hydrogenanlegget trengs eletrolysører. Når det er flere i Nederland som er i gang med utvikling av...nettopp.... elektrolysører. Hva er det som er uklart når jeg sier at når disse kommer på markedet, så vil de gi konkuranse ovenfor NEL?

Nellionæren: "Så hvordan dette kan kalles en konkurrent det skjønner jeg ikke mye av.
Om de ikke kjøper elektrolysører av NEL så må de kjøpe de andre steder.
Da er det dette firmaet de kjøper av som er "konkurrent".
Så at dette kan være negativt for NEL skjønner jeg absolutt ikke."

Spåmannen: "Om de ikke kjøper elektrolysører av NEL så må de kjøpe de andre steder."
Det er vel dette som kalles konkurranse?

Nellionæren: "Og norge er ikke en del av danmark eller nederland?
Hva har det med saken? 😂
Er vi en del av USA, Tyskland, Korea, Australia, Island?
Hvem leverer til prosjektet med taxier og busser i København?
Jo NEL er med.
Altså i Danmark.
99% av NEL sine varer går jo til land vi ikke er en del av."

Spåmannen: Danmark skal levere STRØMMEN som kreves for å produsere hydrogenet. NEDERLAND skal da levere...? ------> ELEKTROLYSØRENE
Er NEL nederlandsk? Nei. Logisk slutning: NEL skal IKKE levere elektrolysørene.

Fra E24: "investeringene skal brukes på et elektrolyseanlegg på 100 megawatt i Danmark, og slår sammen Nederlands kunnskap om hydrogen og Danmarks kunnskap om vindkraft."

Spåmannen: "slår sammen Nederlands kunnskap om hydrogen og Danmarks kunnskap om vindkraft".
Hvor kommer NEL inn i bildet her???
Nederland satser stort på utvikling av egne elektrolysører. De kjøper ikke teknologi fra NEL. De utvikler egen teknologi = konkurranse for NEL innen EU, men også i verden forøvrig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 19:58 2529

Jeg ser fra en annen tråd, at Nellionærens argument for at ingen vil utgjøre en konkurrent ovenfor NEL, er fordi det skal produseres så sinnsykt mye hydrogen, slik at det må til så mange elektrolysører at NEL alene ville fått jobb i 1000 år.
Tja, mulig du har rett. Hvis man kan sammenligne med oljeprodusentene, så har det jo vært nok kake til nesten alle. Da vil marginene ha stor betydning for NEL, og det er vel nettopp marginene de som er skeptiske er skeptiske til.
Og økt konkurranse, gir lavere marginer. Så det at flere begynner å produsere elektrolysører er, igjen, ingen fordel. NEL kan gjerne få tusenvis av kontrakter, men hvis de må presse marginene til beinet, vil netto inntjening allikevel ikke bli så høy. Og det er vel tallene i bunnlinjen som til syvende og sist er de viktigste.
-------------------------------------------------
Nellionæren
20.06.2020 kl 00:18
3989
KoronaFinans skrev
Nå må dere ikke lese alt dere leser uten kritikk. 1. Hva har dette med NEL å gjøre? 2. Er NEL e..
Nel er verdens største på elektrolysører og har de mest effektive.
Så relevant? JA.
Det ville tatt NEL alene 1000 år å produsere nok så her er det nok til alle fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.07.2020 kl 08:54 2173

Spørs om det ikke blir Nederland som leverer vareneb

Energiselskapet Equinor lanserer tirsdag et prosjekt for å utvikle verdens første anlegg for storskalaproduksjon av hydrogen fra gass i kombinasjon med karbonfangst og -lagring.

https://min.e24.no/a/OpwPjq
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Seriøs
01.07.2020 kl 09:01 2122

Det sies at prisen på hydrogen vil synke om 5 år og ned mot fossile priser på drivstoff. Det er vel ikke så oppløftende for å få folk over på hydrogen? Det vil som tidligere skrevet bli en suksess om 5-10 år fra nå? Mitt spørsmål blir da om man skal gå inn nå på en så høy kurs som NEL er på nå eller vente noen år for å se om dette blir en suksess? Hva tenker dere? Vil dere bytte ut El og diesel/bensin mot hydrogen bil og hva er grunnen? kjør debatt? Nå er ikke bilparken kanskje der største inntekten til NEl blir men?
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
interferensen
01.07.2020 kl 09:21 2062

Equinor er på blå hydrogen mens EU ønsker grønn hydrogen, så her blir det to parallelle løp, hvor Equinor skal prøve å slå seg frem på det ene mens Nel bygger seg opp til ledelse i det andre. For en lengre fremtid vil jeg tro at blå hydrogen er et midlertidig mellomsteg før man har nok grønn produksjon til at gass blir uinteressant, gassprisen synker til et nivå hvor det ikke lønner seg å produsere og så er man helt over på grønn hydrogen. Men det er et stykke å gå, så jeg tipper at både Equinor og Nel kommer til å tjene gode penger i mellomtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
interferensen
01.07.2020 kl 09:32 2042

Som jeg har sagt tidligere, hvis Nel kom med en uttalelse om at de skal satse 100% på hydrogen for privatbiler så ville jeg ha solgt alle mine aksjer brått. Jeg kjører batteribil og er veldig godt fornøyd med å ha "fulltanket" bil i garasjen hver morgen. Batteriene utvikles fortsatt og 100 mils rekkevidde er nok en realitet om få år. Vi som kjører elbil med skikkelig hurtiglading vet også at argumentet om ladetid på reise er helt uinteressant. Jeg har ikke savnet 10-minutters tankstopp en eneste gang. En halvtime på en superlader er helt greit. Så jeg vil aldri noensinne kjøpe meg en hydrogenbil, enda så Nel fanboy jeg er.

Skal man kjøpe Nel til dagens kurs? Det vet jeg ikke, og for meg som har et snitt på rett over 3,- så føles dagens kurs helt magisk uansett. Jeg tipper at å kjøpe rundt siste emisjonskurs på 18,45 er ganske trygt hvis man skal sitte mellomlangt. En dipp ned mot 15-16 ser jeg ikke som utenkelig, men en bobleboost til 25,- kan komme like raskt. Selv kan jeg leve med at kursen ligger rundt 20,- i flere år, hvis det etter hvert begynner å komme utbytte. At den plutselig skal gå til 40-50,- klarer jeg ikke å se noen realisme i. Man kan ikke fortsette med de samme hinsides prosentenes oppgang i all evighet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Holo
01.07.2020 kl 09:49 2003

Jeg ville gjerne byttet ut dieselbilen med hydrogenbil forutsatt at det var minst en fyllestasjon i nærheten og noen fyllestasjoner langs en eller flere korridorer slik at det var mulig å komme seg rundt i landet. Og så må den ha hengerfeste (jada, jeg er norsk). Elbilen ser jeg ikke behov for å bytte i hydrogen - den daglige småkjøringen er det jo mest fornuftig med liten elbil - men jeg kunne eventuelt vurdert å klare meg med en bil. Ideelt ville det vel være dersom hydrogenbilen var plug-in hybrid og gikk 4-5 mil på bare el.

Når det gjelder business-case for NEL så har dette lite betydning annet enn at det nok kan hjelpe til å holde på noen aksjnærer og tiltrekke seg andre som da lettere ser verdien i bruk av hydrogen.

Elektrolysører for å lage hydrogen til ammoniakk samt som reduksjonsmedie i stålindustrien vil kunne bli to veldig viktige områder.

HDV (Heavy Duty Vehicle) og markedet for infrastruktur for busser, lastebilder, annleggsmaskiner, fly og tog vil nok også bidra bra.

Har virkelig tro på at dette blir bra, og at man i fremtiden kan forsvare en kurs høyere enn dagens. Men ting tar tid - og hvis aksjærene mister troen så vil kursen kunne ryke kraftig ned.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare