Nel-nikola - ett osunt förhållande?

Slettet bruker
NEL 08.09.2018 kl 09:33 3427

Vi ser på nel och Nikolas förhållande. Om man frågar de själva så är det fantastiskt. De är nyförälskade.

Nikola hade svårt att hitta en partner eftersom Nikola inte hade någon erfarenhet. Nel kom från vansklige forhold, där nel gång på gång blivit ratad för någon annan.

Nel har inte tjänat några pengar på många år och lever på bidrag från stat, kommun, organisationer och välvilliga bidragsgivare. Några gånger per år sitter nel utanför banken och tigger emissioner. Nel bor i en fallfärdig k-märkt kåk. Lever i en skam, och vi, de närmaste, oroar oss konstant.

Nel var också samman med en fransman och fick h2v-virus som sitter kvar på bunnlinjen.

Det är fint att dessa två har funnit varandra. Men vi i omgivningen till nel är förstås oroliga. Ska nel bedras igen? Samtidigt vill man inte lägga sig i, nel verkar så lycklig, skickar twitter-bilder där nel på ett stalkeraktigt sätt smyger utanför Nikolas huvudkontor.

Den sista tiden har jag blivit mer och mer orolig för nel och förhållandet, jag tror inte det är sunt. Nikola har nu lurat av nel 50 miljoner i en "investering". Vem gör så mot någon man tycker om?

Sen har jag också hört att nel har ett jättebra jobb på gång, som iof Nikola har fixat. Men då ska Nikola ha del av vinsten där. Hur ska nel nånsin komma på fötter med Nikola som partner?

Jag känner att vi inte vet nånting om Nikola, tycker det är skumt att Nikola inte har några andra vänner, och var kommer Nikola ifrån egentligen?

Kände bara att jag behövde skriva av mig lite, känns som nel går i samma fälla igen med sin bakgrund av trassliga förhållanden.

Redigert 20.01.2021 kl 06:37 Du må logge inn for å svare
jenspetrus
08.09.2018 kl 09:42 3396

Om et selskap ser en mulighet så burde de vel ta den ? Spesielt om de ikke har tjent penger på flere år som du sier .
Nel sitter på produkter som Nikola behøver, men du mener de ikke burde selge de ?
For meg synes det ganske enkelt, forstår ikke helt paranoiaen ....
ytrfsa
08.09.2018 kl 10:07 3321

Har jobbet i flere firma kor eg har hatt muligheten til å kjøpe rimelige aksjer, det ser eg som en styrke for begge parter.
Det samme er det i Nel/Nikola også.
Slettet bruker
08.09.2018 kl 10:08 3313

Ikke ofte jeg er enig i noe av det Larsson skriver, men er også betenkt over denne spesielle og nære bindingen mellom selskapene.
At Nel skal investere 44 mill i sin hittil største kunde virker mer som "kameraderi" enn noe annet og det trenger ikke å være sunt. 44 mill er lite penger, men mye for Nel som hittil har levd av emisjoner og fortsatt vil gjøre det en stund framover.
jorove
08.09.2018 kl 10:14 3287

Hør på denne podcast en så får du mange svar:
Listen to 159: Investor - Dypdykk i NEL og hydrogen by #pengepodden #np on #SoundCloud
https://soundcloud.com/pengepodden/159-investor-dypdykk-i-nel-og-hydrogen
Slettet bruker
08.09.2018 kl 10:43 3195

Er dere så dumme, eller bare virker det sånn.. Idiotinlegg får idiotsvar..
Redigert 08.09.2018 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
davan
08.09.2018 kl 11:18 3092

Danny skrev Innlegget er slettet
Det var jo ikke mange aksjer vi fikk i emi nå (5-9.18) Hvor mange aksjer bør en overtegne med for i det hele tatt å få noen ekstra???
Slettet bruker
08.09.2018 kl 11:19 3087

Danny skrev Innlegget er slettet
Var jo litt annerledes, og lun humor.
Slettet bruker
08.09.2018 kl 11:22 3078

davan,
Dersom jeg ikke husker feil fikk de fleste 50% mer enn vi hadde retter til forrige gang.
Danny
08.09.2018 kl 11:26 3061

Mener det var ca 50-60 % mer. Jeg overtegnet med over 100% sist.
davan
08.09.2018 kl 11:47 3009

Fikk bare 1500 aksjer, men 10 doblet, så får vi se hvor mange det blir. 3.12 må vel være billig uansett!!
Danny
08.09.2018 kl 11:56 2974

Såpass ja! Jeg overtegnet ca 3x denne gang, så får vi se. Er jo ikke mye man får i rep.emi, men om det blir noen lapper i rask gevinst så er det jo uansett ikke feil:)
stockpicker
08.09.2018 kl 12:17 2928

Det kommer vel an på etterspørselen. Vil jo tro at de fleste vil ha aksjer til kr. 3,12. Dermed blir det ikke mange ekstraaksjer på oss.
Slettet bruker
08.09.2018 kl 12:25 2913

Sitter ikke i Nel.
Men det er jo penger på gata så det ville jo være helt irrasjonelt å ikke handle med begge hender i rep.emien.
Slettet bruker
08.09.2018 kl 14:12 2729

Jeg respekterer fullt ut at andre ikke velger å investere i NEL og har andre synspunktet når det gjelder fremtiden til NEL. Jeg oppfordrer alle som har andre konstruktive meninger om å komme med dem - jeg ønsker å ha det beste beslutningsgrunnlaget. Det som fremkommer i denne tråden er derimot ikke i nærheten av å overbevise meg - og igjen savner jeg nærmere begrunnelse for påstandene som gis... Det virker som at flere mener NEL her gir Nikola 44 mill. Dette er en investeringsbeslutning som gir NEL en eierandel i Nikola. Det blir helt feil å kalle dette for "kameraderi". Jeg er sikker på at NEL ikke ville gjort denne investeringen dersom en ikke mente det ville vært økonomisk gunstig - og på sikt har en forhåpninger om at verdien på eierandelen vil øke. Samtidig tror jeg ikke det vil være en ulempe ift fremtidig oppdrag fra Nikola. Hva mener dere ikke vil være sunt? Er ikke dette to profesjonelle selskaper som velger å investere/inngå avtaler med hverandre?

Løkke har videre gitt uttrykk for at en har finansieringen i orden for å dekke det en ønsker å gjøre fremover - i tillegg til at han poengtere at selskapet ikke har gjeld og at lån kan bli aktuelt hvis en har behov for det. Jeg tror vi etterhvert også vil få et overskudd allerede før de store pengene fra Nikola kontrakten vil komme - samtidig som at NEL har over 300 mill på bok selv etter kapasitetsutvidelsen på Notodden og investeringen i Nikola. Påstanden om at NEL fortsatt vil leve på emosjoner en stund til fremover kjøper jeg således ikke uten videre.
Redigert 08.09.2018 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
focuss
08.09.2018 kl 14:16 2722

Det er en måte å forsøke å samordne interessene til to selskap med baller verden knapt har sett maken til før.