PHO og ketchup-effekten

Mental Mania
PHO 08.09.2018 kl 10:57 2612

Ser man tilbake i tid til dagene før fase III resultatene var lagt på bordet lå aksjekursen i Pho på ca kr 34.
Så kom fasiten.
Ett vellykket studie med fantastiske resultater som normalt sett innen biotekindustrien ville sendt aksjekursen langt opp, så skjedde det motsatte.
HS som størsteaksjonær hadde kommet i en skvis grunnet uheldige disposisjoner innen rederinæringen og hadde ikke noe annet valg enn å kvitte seg med store deler av sin portefølje i PHO.
Fase 3 resultatene som normalt sett ville satt aksjekursen i en pent oppadgående trend uteble.
Tingenes tilstand ble så plutselig ytterligere forværret da HH som på den tid var nest største aksjonær fusjonerte og endret med det sin investeringspolicy.
Aksjekursen til Pho led da under dette i lang tid hvor nye positive meldinger for Cysview
prellet av som vann på gåsa.
Etter Q2 presentasjonen forsvant mye av den negative holdningen og frustrasjonen som hadde bygget seg opp over tid, da vi endelig fikk en bekreftelse på at tidligere positive nyheter for alvor begynte å materialisere seg i håndfaste resultater.

Noen kvier seg for å gå inn i Pho i dag grunnet den bratte oppgangen den siste måneden.
Slik jeg ser det burde kursen ha ligget der den ligger i dag før Q2 presentasjonen hvis det ikke var for di tidligere uheldige omstendigheter rundt våre 2 største aksjonærer.
Q2 var det som skulle til for å løsne proppen i ketchupflaska og vi har endelig satt ferden mot stjernene.
Medisinmannen
08.09.2018 kl 14:48 2452

Du tenner på Heinz Ketchup. Det tar veeeeldig lang tid før det kommer noe. Så kommer litt og så kommer alt. Da er vi i litt fase....?
ITinvest
09.09.2018 kl 22:17 2143

best å kjøpe før alle skal inn
Londonmannen
10.09.2018 kl 09:20 1968

Det bør ikke være mye tvil om at aksjekursen til PHO er sterkt påvirket av psykologi. Nå vil enkelte si at "joda, men det er jo alle aksjer!". Sant nok. Men PHO er likevel spesiell.
Største eier har vært en løs kanon på dekke og tydeligvis gjort en del disposisjoner som har vært i utakt med resten av markedet og som på den måten har hatt negativ effekt på kursen i tider da markedet kunne forvente kursstigning.
Slikt påvirker både humøret til investorer og ikke minst interessen for papiret.

Det har også vært stekre meninger om tidligere CEO og han er blitt beskyldt for at PHO ikke evnet å ta ut portensialet på et langt tidligere tidspunkt. Blant annet har største eier uttalt seg bastant om Hestdal, sist nå i sommer hvor han mente sommerens opptur ene og alene var et resultat av at Hestdal ble fjernet. Noe som er sterkt imøtegått av Einarrson.

Fortsatt er det skribenter som maner til forsiktighet og som mener at oppturen etter Q2 18 kan være et unntak og at kursen, tradisjonen tro, vil reagere negativt når Q3 presenteres.

Vel, jeg er relativt ny i PHO og har ingen relasjon verken til Hestdal eller selskapets tidligere historie. Dog mener jeg det skjedde noe med PHO i mai 2018 da de fikk adgang til Surveillance markedet og at vi i løpet av Q2 fikk levert de første to flexiscopene. Vi fikk en meget fremoverlent og optimistisk statusrapport fra USA av Bellete på Q2 18 presentasjonen som helt klart vitnet om at styreformann sine ord, ifm annonsering av Hestdal sin avgang, vedrørende akselererende salg i USA er hold i. Og jeg tror at til tross for ferieavvikling i USA i Q3 så vil Bellete komme tilbake på Q3 presentasjonen og rapportere om akselererende salg av flexiscope i dert amerikanske markedet. Og da tror jeg ikke markedet vil bry seg om bunnlinjen fortsatt skulle være rød. Hvorvidt ketchupeffekten kommer til syne på Q3 er jeg mer usikker på. Tror nok kanskje vi må vente til Q4 I FEB 19 før vi virkelig får sett den.

Men Q3 vil forhåpentligvis vise at det nå er slutt på at aksjekursen i PHO faller tilbake etter kvartalspresentasjoner. Og da vil historiens noe trykkende slør slippe taket og fugl fønix kan femstå i all sin prakt.

2018 blir nok et godt år for oss PHO akjonærer, men jeg føler meg mer og mer sikker på at det vil blekne fullstendig mot 2019 etterhvert som neste år skrider frem. 2019 blir nok det store gjennombruddet, når man ser på bunnlinjen, men grunnlaget for det som kommer i 2019 legges av Bellete og hans folk i disse dager. Et solid, grundig og imponerende kommersialiseringsarbeid. Her gjelder det å kjenne sin besøkelsestid.
Jensemand
10.09.2018 kl 09:45 1901

London - man sammenligner jo som regel et Q-resultat med samme Q-resultat året for førut. Og der var vel også ferieavvikling i Q3-3017. Hvis mennesker ska diagnostiseres for kreft så tror jeg ikke man siker. Vi venter til Q4 når ferien er slutt
JonneHex
10.09.2018 kl 10:53 1793

Hei
Dere som har regnet opp og ned.
Ved 20% markedsandel, hvilke inntekter på bunnlinja snakker man om?
focuss
10.09.2018 kl 11:06 1739

Hvis vi bare baserer på TURBT og Surveillance ca 2000 millioner. Hvis vi inkluderer first diagnostic/screening så blir det langt mer.