Loven sier at hatefulle ytringer ikke tillates

sputnick
21.06.2020 kl 16:03 437

Og dette åpner for tolkninger. Hvis jeg holder med Lillestrøm, kan jeg da si at jeg hater Vålereenga supportere? (for ordens skyld, jeg holder med Rosenborg)
Og hvis jeg stemmer Høyre, kan jeg da si at jeg hater Arbeiderpartiet? (for ordens skyld, jeg har pleid å stemme venstre)
Og hvis jeg er ingeniør, kan jeg da si at jeg hater økonomer? (for ordens skyld, de fleste økonomer jeg kjenner er hyggelige mennesker, så lenge de greier å la være å blande seg borti forretningsdrifta)

Redigert 21.06.2020 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2020 kl 16:14 430

Problemet er begrepet. Dette var ikke så stort problem før en viss religion og viss legning gjorde sitt inntog.

Men generelt bør man nok være forsiktig med å kunngjøre at man hater noen. Det er imidlertid forskjell på supportere, som jeg antar består av mennesker, og partier, som er en organisasjon.
Redigert 21.06.2020 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2020 kl 16:14 429

Jeg synes begrepet "hat" benyttes alt for lettvint i dag, nesten så det er snakk om Orwellsk new speak. Men jeg er redd det har vært en dypere mening bak at begrepet har blitt så utvannet etter myndighetenes og PK-pressgruppers ønske. De fjerner våre friheter ganske så snedig via lovverket og yttringsfriheten og etterhvert også en sunn diskusjon blir en saga blott.
Zorin
21.06.2020 kl 16:44 399

Det å hate vålerenga, økonomer og partiet AP rammes ikke av Straffelovens § 185 om hatefulle ytringer som sier: "Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn,
c) homofile orientering, eller
d) nedsatte funksjonsevne.

Derimot så kan du bli rammet av Straffelovens § 266 a om Alvorlig personforfølgelse: "Den som gjentatte ganger truer, følger etter, iakttar, kontakter eller gjennom andre sammenlignbare handlinger forfølger en annen på en måte som er egnet til å fremkalle frykt eller engstelse, straffes med fengsel inntil 4 år."
Redigert 21.06.2020 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2020 kl 16:51 388

‘Gjentatte ganger’
Betyr det at du slipper unna med en eller få ganger?
Zorin
21.06.2020 kl 17:14 369

Ikke hvis den "ene forfølgelsen" er egnet til å fremkalle frykt. Gjentatte ganger er ofte skjerpende da det i seg selv er egnet til å fremkalle frykt.
Redigert 21.06.2020 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2020 kl 17:26 357

"egnet til å fremkalle frykt.

------------

Så "små hvite poteter" som frykter og blir overfallt hver dag i østlige deler av en viss by, blir utsatt for hatkriminalitet, godt loven er så fordømt lik for alle her til lands... eller vent?
Slettet bruker
21.06.2020 kl 22:34 322

Dette er en enveislov, husk det. Den kan aldri brukes mot en innvandrer da det garantert er nordmannen som er problemet. Venstresiden har talt.
Sotah
21.06.2020 kl 22:45 313

Å legge Vålerenga for hat et en sak for psykiatrien. Norges eneste sjarmerende fotballag med bohemer på rekke og rad i historien. Ærlig talt!
Slettet bruker
21.06.2020 kl 22:51 308

Skryt. Vålerenga er bare luft. Skeid, Frigg og Lyn har mere karisma enn Enga. Samme med hockey, Storhamar knuser Enga med 2 mann utvist i 3 perioder.
CS_invest
21.06.2020 kl 23:12 299

Jeg liker ikke (ikke hater, men liker ikke - er sikkert lov?) senil-ingeniører som skal overkomplisere dingsebomser - i særdeleshet når de er lokalisert et sted hvor det er kleen umulig at komme til (selv ikke barnehender (men barnearbeide er vel forbudt og uansett?)). Tenker de padder ikke i det hele tatt på at sine fantastiske konstruksjoner UANSETT kommer at gå i stykker???? - og må skiftes!!!!
kokkohill
21.06.2020 kl 23:14 296

Alle må heie på Brann, da er problemet løst , været blir bedre og.....