Loven sier at hatefulle ytringer ikke tillates

sputnick
21.06.2020 kl 16:03 437

Og dette åpner for tolkninger. Hvis jeg holder med Lillestrøm, kan jeg da si at jeg hater Vålereenga supportere? (for ordens skyld, jeg holder med Rosenborg)
Og hvis jeg stemmer Høyre, kan jeg da si at jeg hater Arbeiderpartiet? (for ordens skyld, jeg har pleid å stemme venstre)
Og hvis jeg er ingeniør, kan jeg da si at jeg hater økonomer? (for ordens skyld, de fleste økonomer jeg kjenner er hyggelige mennesker, så lenge de greier å la være å blande seg borti forretningsdrifta)

Redigert 21.06.2020 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2020 kl 16:14 430

Problemet er begrepet. Dette var ikke så stort problem før en viss religion og viss legning gjorde sitt inntog.

Men generelt bør man nok være forsiktig med å kunngjøre at man hater noen. Det er imidlertid forskjell på supportere, som jeg antar består av mennesker, og partier, som er en organisasjon.
Redigert 21.06.2020 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2020 kl 16:14 429

Jeg synes begrepet "hat" benyttes alt for lettvint i dag, nesten så det er snakk om Orwellsk new speak. Men jeg er redd det har vært en dypere mening bak at begrepet har blitt så utvannet etter myndighetenes og PK-pressgruppers ønske. De fjerner våre friheter ganske så snedig via lovverket og yttringsfriheten og etterhvert også en sunn diskusjon blir en saga blott.
Zorin
21.06.2020 kl 16:44 399

Det å hate vålerenga, økonomer og partiet AP rammes ikke av Straffelovens § 185 om hatefulle ytringer som sier: "Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.