BØRSEN - This is the REAL McCoy!!!

Hammers
HAMMER 22.06.2020 kl 01:11 5277

Etter MITT - og mange andres syn - har det den siste tiden kommet en helt ny gjeng med "investorer" på børsen.
Kanskje slike som ikke får tilfredsstilt sitt spenningsbehov med f.eks fotballspill?
Da skal man heller hente inn lette penger via børsen?

Sende NAS til 12 MRD (all time high) når selskapet ALDRI har hatt større problemer (man skjønner ikke at ant aksjer har økt til SVIMLENDE høyder).
Sende NEL til 24 MRD (all time high) når selskapet ALDRI har tapt mer enn i dag (de nye har aldri hørt om inntjening).
Kjøpe KOA for kr 0,29 når man får AKKURAT den samme aksjen for kr 0,15 hvis man heller kjøper den på Merkur.
Eksemplene er det for tiden MANGE av - og det aller meste er 100% ulogisk i forhold til underliggende drift/inntjening. LATTERLIG - er det!

Det er så mye idiotisk som for tiden skjer på børs at det "BARE MÅ" ha kommet nye aktører på banen.
Folk med NULL børserfaring og forståelse for børs - men med våte og drømmende øyne! LETTE penger - driver de nye!

Hva skjer hvis det hele er sendt så høyt opp at det begynner å vakle?
Når proffene skjønner at strikken er strukket "lengre enn langt".......og de begynner å ta fortjenesten - mens den ennå er der?
Hva hvis f.eks Korona-2 plutselig slår til igjen for full styrke? Ja, tenk på DET - for tegnene kommer daglig stadig tettere.....!
Joda, mange negative tanker man kan ha.........mens musikken fortsatt spiller lystig i skipets mest fornemme restaurant.

Her er synet til en av de STORE "krakknissene", Jeremy Grantham;
https://www.marketwatch.com/story/stock-market-legend-who-called-3-stock-market-bubbles-says-this-one-is-the-real-mccoy-this-is-crazy-stuff-2020-06-17?mod=home-page "This is CRAZY STUFF"!

Budskaper hans er - i grove trekk.....akkurat som hos mange andre proffer (inkl norske eksperter);
En hel haug med selskaper over hele verden har aldri opplevd tøffere tider i moderne tid, men børsene bare fortsetter å stige ukritisk!
Strikken strekkes.......og en strikk som tøyes FOR LANGT har en egen evne til å SMELLE tilbake! Man får et rapp over fingertuppene!
Et rapp - slik at man husker til "neste gang"! Er det dette som er i ferd med å skje! "The real McCoy" = DEN STORE SMELLEN?

Jeg forholder meg mest til tekniske forhold rundt aksjer.
Også JEG har sett flere ulogiske bevegelser den siste tiden. Aksjer som BURDE ha steget faller heller. Hva er det som skjer?
Er det proffene som tar gevinst mens "røkla" ikke skjønner stort? Jeg har ikke peiling.

Chartet som summerer ALL aksjehandel ser du her; https://www.tradingview.com/x/gjGtimEt/
(trykk på det - og det forstørres etter at det er åpnet).

Det SKUMLE ER; Brytes den stigende støttelinja - ja så brytes STØTTEN for hovedindeksen. Pr i dag HVILER børsen på den!
Med fall i f.eks neste uke ser dette ganske så urovekkende ut - på sikt! Her er det bare å følge nøye med! OSEBX v linjene!

Hilsen Hammers..........som ber alle om å bevege seg framover i skotuppene!
En tilbakelent holdning kan fort straffe seg! Jeg har forresten tatt mine egne AV!
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 01:20 5237

Vakker trådstart. Har de samme tankene. Og alt i cash.

Viser også til faren for ei kredittboble som kan sprekke, som en finner mye god info om. Sjekk f.eks. ut det som går på sykluser i kredittmarkedet. Spennende saker, og en langsyklus kan være over i år. Dette ligger lett tilgjengelig for alle på nett.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
freetexx
22.06.2020 kl 08:05 4977

Jeg ser en perfekt W under oppføring. Oppgangen nå er bygget på dumme penger og vi får snart en smekk som blir brutal. Som flere er inne på så raser prisene på dårlig gjeld nå. Det er et tegn om hva som skjer.... Ang NAS, jeg ser på Sola og gardermoen at flyplassen er full av fly på bakken, noe som ikke ser billig ut.. Tidligere raste kursen for hver gang en dreamliner stod.. hmmm
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 09:12 4789

Hammers: Jeg kan ikke se noen markante formasjoner som indikerer betydelig nedside om trendlinja brytes. Rent teknisk ligger det til rette for en sideveis utvikling, eller??
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
abbos
22.06.2020 kl 09:36 4705

Nå kommer mange dumme skattepenger på konto - hva skal de brukes til ?
Kjøpe billige aksjer i juli ? 🤓
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.06.2020 kl 13:53 4495

OSEBX fortsetter å svekke seg svakt.
Satt i "system" får man dette noe urovekkende chartet av det store bildet;
https://www.tradingview.com/x/NOTaAqfo/

- Den litt lange skrått stigende trenden fra bunnen i mars er i skrivende stund brutt.
- En mindre H/S-formasjon er "nesten" i ferd med å bli brutt.
- Fallptensialet på H/S'en er markert HVIS brudd kommer (sluttkurs).

Her får den enkelte passe på!
Leste tidligere i dag at det skal være et viktig OPEC-møte senere i dag.
Blir dette positivt er det fullt mulig at børsen karrer seg på trygg grunn igjen.
Går møtet i dass kan det se verre ut!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Potet
22.06.2020 kl 14:38 4397

NAS er vel skrekkeksempelet? Verdt 10 mrd i dag. Mange som ikke har skjønt en dritt rett og slett og som kommer til å få en smekk.

(BTW: Nas har fly parkert på de fleste flyplasser de opererer fra i tillegg til MAX8 som er en katastrofe og Dreamlinere med motortrøbbel.)
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.06.2020 kl 20:28 4141

Oppdatert chart for OSEBX - ved stengetid;
https://www.tradingview.com/x/fJzBZric/

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
freetexx
22.06.2020 kl 20:36 4116

Ser ut til at du får rett her. Men denne H & S formasjonen med fall ned mot 700 nivået er liten i forhold til den store H & S formasjonen den igjen kan utløse ned mot 600
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
undrende
23.06.2020 kl 00:53 3817

Hjelper jo ikke i det hele tatt for alle grønnskollingene som kommer inn, og leser 95% av trådene/postingene på finansavisen.
Det florerer med spinnville dagdrømmer, tro og håp.
Så nettopp gjøken i Borr drilling som spådde over 20 kroner i.l.a uka, kanskje 40.......
Det er en rekke brukere på forumet som holder på slik i flere tråder, og har holdt på slik de snart 3 årene jeg har vært her inne, i haugevis med aksjetråder.
Veldig enkelt å sile ut søppla, men det klarer jo ikke de som nettopp har kommet inn på børsen med $$$$$ tegn over alt.
Åsså blir de sint på Hammers som fraråder de å kaste pengene ut av vinduet..... forstå det den som kan.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
oivindl
23.06.2020 kl 08:22 3615

På børs handler det om penger, for enkelte også litt for mye penger. Da blir gjerne kommentarene deretter. Det gjelder forøvrig både hausere og baisere.
Er man litt kritisk, og gjerne bruker MA (menneskelig analyse), kan man fort luke bort en rekke skribenter.
Heldigvis finnes det også noen å lære av.

Når det gjelder de som anvender TA, går selvfølgelig heller ikke disse fri. De bommer og feilinformerer på lik linje med alle andre.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Takwe
26.06.2020 kl 17:37 3083

Dagens avslutning med fall under 800 hmm!🤔
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.06.2020 kl 18:53 2999

Ja, nok en svak dag for OSEBX - og dagen stanset i dag på støtte under 800.
Fortsetter fallet er det flere støttelinjer på turen nedover:
https://www.tradingview.com/x/dRtFwRp5/

Som man SER (trykk på chartet og det forstørres) minner formasjonen om en dobbel topp - med like høyder.
Alle som liker toppturer vet at når toppen er pasert - ja, så er det den lange nedturen som venter!
Den som "aldri" tar slutt og som sliter på legger og lår........og kanskje også på psyken?

Fra gammelt av lærte jeg at "ekte" dobbel topp formasjoner skal ha minst 2 mnd avstand. Denne har ca 3 mnd.
Joda, en dobbel topp er det..........og fallet kan da bli langvarig. Selvsagt med korreksjoner på veien.

HIlsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.06.2020 kl 20:46 2821

Innlegget er slettet
Det er som du sier; flere ulike momenter som spiller inn. Olja er EN. En annen er Covid-19.

Jeg knytter aldri chartet til TID, men til NIVÅER.
F.eks; HVIS børsen skal til bunnen fra mars, ja så kan det ta EN mnd eller det kan ta TRE?
Så langt er støtten under 800 nådd. Hvis denne brytes ligger det an til å kunne nå neste nivå.
Så har vi neste og neste etter der igjen.

Poenget er; Her er det bare å følge med selv.
Stiger indexen og det korte 9 dg brytes ser det bedre ut.
Da må man følge med på møtene på de motstandsnivåene som er over.
Fra dagens nivå er neste HOVEDMOTSTAND 860.

Hilsen Hammers.........som bare kan oppsummere; For tiden er det NEDSIDEN som er mest i fokus.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2020 kl 21:04 2753

Nervøst i USA, rødt på verdens mest toneangivende indekser, på tross av (eller nå på grunn av..?) massive (eller desperate..?) støttetiltak fra Fed...

Viruset sprer seg og har ikke tatt ferie, og kan nå framover svekke en allerede sjokkskadd økonomi. Dermed blir hele forutsetningen for den raske opphentingen revet vekk. Det kan bli en dypere bunn enn den som kom tidligere i år.

Handelskrigen er ikke over, det blir presidentvalg i USA, oljeprisen er lav og skjør, lakseprisen skal ned og stygge q2-tall blir gnidd inn i investorene snart...
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2020 kl 21:12 2733

Børsene i Usa har steget mye og raskt og var i tillegg overkjøpt( det måtte bare komme en korreksjon uansett). Tviler på den store nedgangen på Ose. Mulig 5% korreksjon ikke noe mer enn det. Covid 19 vil dø ut snart eller minske mener j. Dessuten starter flytrafikken fra 1. Juli for fullt. Da vil oljeprisen også stige.

Fra midten av neste måned vil man også høre om sykende Covid tall over hele verden.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.06.2020 kl 21:29 2683

Enig i det du sier. Massevis av styggedom som etter hvert KAN slå til.
Når det gjelder resultatene framover - tror jeg flere kan få bakoversveis.
Det er fra Q2 og utover at konsekvensene av Covid-19 kommer i regnskapene.

Jeg sier UTOVER, for fra tidligere husker jeg utmerket godt de høstmånedene (sept/okt var verstingene)
som plaget livet av bl.a. en uerfaren spekulant som det JEG den gang var. I dag har jeg en helt annen holdning.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2020 kl 21:37 2659

Kan det tenkes at oljeprisen har begynt å danne en HS formasjon ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2020 kl 21:41 2649

Alt KAN skjer. Men når man ser null og negative rente er det ikke mange andre steder folk vil investere pengene sine enn børsen

Tror vi Kan faller tilbake til 700 pa OSE og er tilbake til ny all time high rett for Jul.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.06.2020 kl 21:49 2628

Ja, alt kan skje men null rente er tross alt LANGT bedre enn f,eks minus 30-40% avkastning på aksjer HVIS returen kommer for fullt.
Hvordan du kan spå noe som helst til JUL kan ikke jeg skjønne. Tror du på Julenissen - eller?
Massevis av ulike forhold rundt om som ingen har kontroll over. Personlig er jeg tilhenger å ta ett steg om gangen.

Jeg har NULL tidsaspekt på mine egne uttalelser. Jeg snakker heller om "over tid".
Så får heller forholdene rundt bestemme HVOR lang tid det tar.
Enkelte ganger kan jeg også få nye momenter rett i fleisen - pga nye forhold som oppstår.
Forhold som INGEN kan forutse. Heller ikke du som kan "se" til jul!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2020 kl 22:21 2567

Sp500 perspektivet er at når sp500 var på 2200 nivået var osebx på 600 tallet.

Min verste utfall var 500 tallet og sp 500 på rundt 1800. Personlig tviler jeg på at vi tester bunnen igjen. Etter så mye likviditet i markedet. Det vil kanskje skje hvis alt stenges ned igjen, tviler på at vi stenger ned i samme grad ved en bølge 2. Akkurat nå tenker jeg mer sp500 til 2600 tallet hadde passet fint
Noen tanker Hammers?
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.06.2020 kl 22:32 2532

Ingen andre tanker enn at jeg for tiden ser kortsiktig foran meg - og at jeg ønsker å se an utviklingen fra dag til dag.
SP 500 følger jeg ikke med på - og har ingen tanker rundt denne.

Hilsen Hammers.......som for tiden har et NEGATIVT hovedsyn.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2020 kl 22:45 2491

Jadda, du er utvilsomt inne på noe, og det morsomste er vel KOA. Vedr. "Hva hvis f.eks Korona-2 plutselig slår til igjen for full styrke? Ja, tenk på DET" Det er jo ikke usannsynlig, og hva er vel da sikrere enn Softox ? Den er forsåvidt rimelig sikker uten korona også,spesielt til dagens pris, men det gir en boost frem til flere av deres unike produkter kommer på markedet. Men dette er selvsagt ikke interessant for deg som lever i fortiden, og etter eget utsagn ikke har peiling på regnskap og sånt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
oivindl
27.06.2020 kl 07:22 2287

"Hilsen Hammers.........som bare kan oppsummere;"

Dette er jo interessant, oppsummering gjør man som kjent i etterkant. Stemmer godt overens med det Hammers driver med.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Norwege
27.06.2020 kl 08:12 2232

Vil vel anbefale å følge litt med på sp500, og et halvt øye på futtene der igjennom børsdagen om man trader.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare