Fordi de ikke er norske. Er det så enkelt?

Okulus
08.09.2018 kl 12:28 255

Det spekuleres i hvorfor yrkesdeltakelsen hos kvinnelige immigranter fra Somalia har så lav yrkesdeltakelse. Andre grunner?
artig
08.09.2018 kl 12:29 251

De føder mange barn, så. De er vel stort sett hjemmeværende.
exian
08.09.2018 kl 13:24 239

Statistikken viser at mennesker fra Tyrkia, Irak, Afganistan, Eritrea, Pakistan, Iran, Syria, og Somalia har lav yrkesdeltagelse i Norge.
Av landene kan vi se at disse er fjernkulturelle i forhold til Norge.

At disse er mindre yrkesaktive i Norge har selvsagt med dette å gjøre. Ingen behøver å være rakettforsker for å skjønne dette.
Norsk kultur er anderledes enn den fra disse landene.

Hva er vel mer forskjellig enn folk fra arabistan? Kan ikke se at det er noe felles som gjør dem integrerbare i skole, arbeids og yrkesliv eller kulturelt. Multikultur fungerer ikke. Hvem vil ansette folk som ikke snakker norsk - bare arabisk, som tyr til aggresjon og kniv ved uenigheter/konflikter? Det er eksempler på drap på arbeidsplasser der ledere og ansatte er knivstukket eller halshogd. De forblir NAVere der de går på tiltak, uten fast ansettelse. De fleste jeg hører om i noen bedrifter er slappiser uten interesse eller evne å gjøre en god jobb. Det viktigste for dem er neppe å ha noe å gjøre, men at de kan sende penger hjem til familiene. NAV-penger som oftest.
Redigert 08.09.2018 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
artig
08.09.2018 kl 13:28 232

Det er sant. Men lav yrkesdeltakelse blant kvinner var vanlig i Norge.
Før i tiden:)
børst
08.09.2018 kl 14:16 221

En av mine hverdagslige observasjoner er at ikke-vestlige innvandrere aldri setter handlevognen på plass etter seg, de lar den bare stå ved kassen, til hinder for de som kommer bak. Jeg mener at dette viser hva som er grunnleggende feil med de ikke-vestlige og som gjør at de aldri klarer å få etablert statsdannelser som fungerer. De aller fleste viser en total mangel på plikt- og ansvarsfølelse, de mangler evne til å ta hensyn til andre enn seg selv, noe som er helt avgjørende for at en statsdannelse skal fungere.
Redigert 08.09.2018 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
artig
08.09.2018 kl 14:23 218

Har ikke observert det. Jeg sier ikke at det ikke stemmer.
Men, det er veldig lett å tenke at en person som oppfører seg dårlig gjør det fordi vedkommende er innvandrer, og ser ned på hvite.
Eller, hvis drittsekken er hvit, nok av de også. Er drittsekk fordi han ikke eier folkeskikk:)
Jeg bor ikke på østlandet, og min erfaring er at de fleste "innvandrere" oppfører seg fint.