Crypto / digital valuta, digitale transaksjoner

Slettet bruker
CRYPTO 22.06.2020 kl 12:22 6985

I denne korona krisen og digital transformasjon som går raskere enn noensinne skulle man kanskje ha forventet et større seriøst fokus på digial valuta. Sentralbanker leker nå med tanken om å utstede en digital valuta. Når kommer den og hva vil skje private krypto valuta.

Der var norsk tid, 12.10 -> et innsalg om sentralbanke og kryptovaluta. Muligens kommer det på vider her

https://www.cnbc.com/tv/

Mye mer om krypto valuta her

http://multifinanceit.com/bitcoin/olinks.php
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 13:10 6923

Det er min side.

Journalister i Finansavisen takket for den lenken.

Bevis gjerne dine påstander om at det ikke er en sikker side. Er den ikke sikker fordi den ikke er på en sikker server HTTPS?

Dette går på min kredibilitet, så nå venter jeg på din begrunnelse og bevis.

"Ser i en annen tråd du sliter med mye kryptospam!"

Kan du lenke til den tråden?

Ser at det tar tid for deg å svare. Sliter du med kredibiliteten?

Hvilken bakgrunn har du for å devaluere mitt nettsted?
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 13:11 6906

Flieger skrev Innlegget er slettet
Det er hel OK om de sletter den med en begrunnelse om selvreklame. Håper en begrunnelse følger om lenken slettes.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 13:22 6876

Er det bare min innboks som domineres av Crypto spam i disse dager?

Redigert. Ikke innboks, men spam mappe.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 13:28 6854

Ser at du er meget interessert i crypto

https://finansavisen.no/forum/user/126073/view

Hadde du jobbet for meg hadde du fått følgende beskjed.

Du KAN tape penger for firmaet, men prøver du å ødelegge min eller firmaets kredibilitet ville jeg være nådeløs.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 13:39 6827

Flieger skrev Innlegget er slettet
Nettstedet er ikke responsivt, og jeg har heller ikke planer om å gjøre det responsivt. De fleste som jobber i finans og bruker der stor skjerm som meg.

Nå vet kanskje alle hvem jeg er. Til orientering begynte jeg mitt arbeide i Norges Banks valutaavdeling med å forenkle beregningen av kronenes internasjonle verdi som oljefondet burde beregnes i og ikke i NOK slik politikere gjør, spesielt når NOK svekkes.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Flieger
22.06.2020 kl 13:42 6813

Kan i farten ikke se du har noen linker til DeFi? Vi er til info midt i en DeFi boble. https://defipulse.com/
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 13:51 6799

Ser veldig liten grunn til å oppdatere den lenkesiden. Det viktigste jeg har lest om Crypto i det siste er et norske kjendiser (jeg vil ikke nevne navn) storinvesterer i Crypto. Det er selvsagt manipulerte nyheter. Det kommer nok også manipulerte videoer (Deep Fake news) om dette. Siden du nevner DeFi er det vel om denne tråden

https://finansavisen.no/forum/thread/105042/view

Du påstår dette

"Enten er du bare naiv eller kanskje du liker å plage andre med slikt søppel? Ser i en annen tråd du sliter med mye kryptospam! Det skjer dersom du besøker slike lugubre sider du henviser til over. Anbefaler deg å slutte å dele slike linker med andre, samt installere antivirus. Prøv gjerne Brave nettleser så unngår du å rote deg inn på sider du ikke bør være på".

Kan du begrunne det?

Ville personlig aldri INVESTERT en krone i krypto. Jeg driver ikke med trading, så det får andre ta seg av.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 13:57 6789

Flieger skrev Innlegget er slettet
"Prøv gjerne Brave nettleser så unngår du å rote deg inn på sider du ikke bør være på".

Takk for anbefalingen, men jeg kjenner kanskje flere nettleser enn deg. Jeg har også et eget nettsted om nettlesere, men det får du spørre Admin om jeg får lenke til.

Så du bruker ikke Tor nettverket og Tor nettleseren som mange krypto anarkister (jeg har ikke påstått at du er det) gjør?
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Flieger
22.06.2020 kl 14:12 6769

KoronaFinans skriver
"Jeg foretrekker banker og tror ikke på dette krypto anarkiet. Ingen ting som fyller opp søppelposten min mer enn artikler om krypto valuta som lover gull og grønne skoger. Dersom noe er for godt til å være sant, da er det som regel ikke sant (i lengden)."
Begrunnelse av å være naiv: Hvis man plages med dette, mottar mye "krypto-spam", har man dessverre klikket seg inn på en link, type: "norsk finanskjendis rik på krypt" da får man spam tilbake som takk for strevet.
Fornuftig av deg å aldri investere i krypto, hold det til banken din du. Kryptoinvesteringer bør kun utføres av personer som vet hva de begir seg ut på eller ikke har noe bankalternativ slik som vi har her i Norge:-)

Jeg hørte vel om Bitcoin første gang i 2010 men var skeptisk i flere år før jeg så verdien som ligger bak. Heldigvis lyttet jeg til mine egne råd og ikke eksperter og skeptikere der ute. Jeg har diskutert krypto med personer fra flere land i Afrika, India og Sør-Amerika som jobber med krypto i ulike varianter og formål. Til forskjell fra oss har ikke de noe trygg bank å putte pengene sine i. Det er faktisk ikke et alternativ en gang. DeFi kan bli deres mulighet til å få et desentralisert banksystem fri for korrupsjon og ubrukelige FIAT penger i hjemlandet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 14:33 6751

"DeFi kan bli deres mulighet til å få et desentralisert banksystem fri for korrupsjon og ubrukelige FIAT penger i hjemlandet".

Hva mener du med et desentralisert banksystem? Poenget med blokkjeden, distribuert hovedbok og smarte kontrakter er desentralisering. Noen mener banker skjelver. Jeg tar dette helt rolig.

Tviler på det, men digitale penger kan komme til å utstedes av sentralbanker om noen år. Mange land ligger langt foran oss på mobilbetaling.

Jeg hørte om digitale penger en stund før 2000.

Hvorfor ikke støtte norsk landbruk og satse på hest (høyrisikabel investering)?

Anbefaler denne boken for deg

https://www.amazon.com/New-Market-Wizards-Conversations-Americas/dp/0887306675

Der kan du lese om en valutatrader som begynte med USD 12 000 som jeg tror om jeg ikke husker feil økte til USD 4 mill over fire år. Over fire dager var alt tapt.

Jeg står ved utsagnet om at man må vite hva man driver med og helst ha flaks.

Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 15:38 6713

Det ble stilt gitt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Flieger
22.06.2020 kl 15:49 6697

Hva mener du med et desentralisert banksystem? F.eks, en person trenger ikke gå til en bank (tradisjonell bank) for å få lån. Lånet kan f.eks utstedes vha en smartkontrakt via en smarttelefon. En afrikansk grønnsaksselger kan låne en Dash, fylle opp boden, selge. For så å betale tilbake lånet via smarttelefonen på kvelden. (Mikrolån).
Digitale penger er ikke det samme som cryptovaluta. Færre og færre bruker jo kontanter idag, vi bruker nettbank og vipps, vi må vel kalle det digitalt!
Bankvesenet, bankene er sentralisert. De sitter på all data, all oversikt over sine kunders pengeoverføringer. De bestemmer renten, de bestemmer om du får lån osv. Desentraliserte tjenester pulveriserer denne makta (fordelen) og man kan ta opp lån, eller opprette "bankkonto" uten hjelp eller godkjenning fra en tredjepart.
Ja banker ser på blokkjede og har gjort de i mange år allerede. Da blir det i så fall en sentralisert blokkjede som banken har full kontroll på med de ulemper det måtte medføre.
Akkurat nå er 1,3 mrd dollars lånt ut via slike tjenester. Opp fra ca 400 mrd for 4 uker siden. Dette er helt i startfasen. Det er altså tatt opp lån for 1,3 mrd dollars uten at en sentralisert bank har godkjent det! For de som forstår hva dette betyr er det nesten for mye å ta inn:-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 15:54 6692

Er du (krypto) anarkist eller anarko kapitalist? Du er ikke redd for at dette desentraliserte banksystemet overtas av Mafia i ulike land?
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Flieger
22.06.2020 kl 16:15 6667

Jeg er en vanlig fyr som begynner å få grått hår i tinningen. Jeg har brukt tid og satt meg inn i tingene og fant vel på et tidspunkt ut at alt rundt krypt er ikke negativt slik det gjerne blir fremstilt, iallefall i norsk media.
Hvis du stiller spørsmålet til en argentiner eller nigerianer får du nok et mye bedre svar på det, de står i det med mafian hver jævla dag. Vi kjenner ikke på dette.
Jeg trodde tidligere at narkopenger, mafiapenger kall det hva du vil, ville finne veien til krypto, da spesielt privacy coins som Monero men det har vist seg lite brukervennlig for mafia eller narkotikkartellene. Det blir for sporbart med crypto. Blokkjede er noe dritt for kriminelle. For det andre er krypto verdt alt for lite penger. Narkotikakartellene i Mexico og Sør- Amerika har alt for store menger penger ift verdien av all krypto. Hvis de hadde pumpet inn sine us dollars hadde prisen på bitcoin idag vært på, tja tenk på et tall. Sikker flere millioner dollar.
Hvordan skal en mafiaorganisasjon gå frem for å ta kontroll over en desentralisert tjeneste? Hvem skal de angripe? Jeg er redd for mye men ikke akkurat det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 16:21 6664

"Jeg trodde tidligere at narkopenger, mafiapenger kall det hva du vil, ville finne veien til krypto, da spesielt privacy coins som Monero men det har vist seg lite brukervennlig for mafia eller narkotikkartellene. Det blir for sporbart med crypto".

Da har vi ulik informasjon. Ikke bare narko handlere, men også våpensalg.

"Narkotikakartellene i Mexico og Sør- Amerika har alt for store menger penger ift verdien av all krypto."

Det stemmer nok. Tror du de investerer i Krypto? Du må ikke blande penger som betalingsmiddel og verdioppbevaringsmiddel. De investerer nok i helt andre ting enn krypto valuta.

"Hvordan skal en mafiaorganisasjon gå frem for å ta kontroll over en desentralisert tjeneste? Hvem skal de angripe? Jeg er redd for mye men ikke akkurat det."

Da er du kanskje heller ikke redd mørke rom og det mørke demokratiet? Om mange nok krypto anarkister og likesinnede får kontroll på (en del av) dette, er det en større fare enn det mørke demokratiet, Cambridge Analytica og Deep Fake.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 17:07 6631

"Jeg er en vanlig fyr som begynner å få grått hår i tinningen".

Kan jeg spørre om du er lege eller advokat?

Hvis ja, vil du aldri høre på en som har levert hovedoppgave i matematikk (Bla helt ned til referansene i første artikkel)

http://www.robotskolen.no/

, har kurs på Dr. Scientnivå i matematisk finans samt sosialøkonomisk embetseksamen med en hovedoppgave om inflasjon og prisdannelse godkjent av avdøde professor og Nobel Pris vinner i økonom Trygve Haavelmo.

Vet du hva jeg mener med en sirkelkvadrerer. Jeg håper ikke at jeg har bevist at du er en sirkelkvadrerer før vi er ferdige med diskusjonen.

http://www.kjellbleivik.com/pdf/AcademicThisis.pdf

Du har sagt mye om meg (jfr dine ikke redigerte to første innlegg), men for meg virker du lettlurt, godtroende og naiv.

Du er kanskje en vanlig fyr, men så uvanlig at du antagelig aldri kommer til å redigere dine to første poster, så de som kun leser begynnelsen får en annen oppfatning enn den du prøver å formidle.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Flieger
22.06.2020 kl 18:08 6599

Ref: Har du dette fra actionfilm?"Da har vi ulik informasjon. Ikke bare narko handlere, men også våpensalg."
Hvis man skulle bruke en crypto til en våpenhandel må man jo flytte penger fra til fra blokkjeden. = sporbart.
Men selvfølgelig er det kriminelle som også bruker crypto og som bruker cash og som kjører BMW og kanskje til og med en Tesla.

De jeg har møtt som jobber med blokkjede kommer stort sett fra it-jobber i bank, forsikring, netthandel og har lang erfaring med programmering og god JAVA kompetanse.
Jeg kom indirekte borti blokkjede ifm utredning av diversere betalingsløsninger for et norsk børsnotert selskap. Løsningen ble forøvrig skrinlagt da VIPPS ble foretrukket:-) Men blokkjede vekket min og flere av mine kollegers interesse selv om det hadde sine klare begrensninger ift skalerbarhet, regulatoriske forhold m.m

Man MÅ ikke være fanatiker for å jobbe med eller teste ut ny teknologi. Det er slik vi kommer oss videre. Jeg jobber nå med AI, dvs prosjekter der vi ser på automatisering av arbeidsoppgaver som idag utføres manuelt. Effektivisering. Det skal jo spares penger, aksjonærene krever mer penger og bonuser skal nås. Og ja det er mye der fremme som kan vinkles negativt. Det mest skumle slik jeg ser det er soldatroboter og droner. Hvis AI selv programmerer en "thuring complete" fabrikk og lager roboter da er det bare å rope may day may day og fly til Mars med Elon. (Elon frykter jo dette blir en realitet.. skremmende i seg selv) Men det er også skummelt å se en verden som splittes så til de grader både mht rasehat og gap fattig rik. Mye mer bekymringsfullt enn at dagens betalingløsninger effektiviseres.

Så da er jeg vel et sirkelkadaver da tenker jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Flieger
22.06.2020 kl 19:04 6573

Flieger skrev Innlegget er slettet
@Admin: Kan slette dette innlegget. Fint om admin kan slette linken til multifinanceit som koronafinans har delt. Dette er ikke akkurat en trygg side og IKKE noe som bør deles.
Se bort fra dette innlegget da det viser seg at Finansavisen går god for innholdet og at dette ikke er SPAM.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 19:14 6564

Ref: Har du dette fra actionfilm?"Da har vi ulik informasjon. Ikke bare narko handlere, men også våpensalg."
Hvis man skulle bruke en crypto til en våpenhandel må man jo flytte penger fra til fra blokkjeden. = sporbart.
Men selvfølgelig er det kriminelle som også bruker crypto og som bruker cash og som kjører BMW og kanskje til og med en Tesla.

Nei, fra finanskanaler som CNBC og Bloomberg som jeg følger daglig.


Så da er jeg vel et sirkelkadaver da tenker jeg.

Du begynner å nærme deg en.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Flieger
22.06.2020 kl 19:20 6558

Vennligst utdyp.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2020 kl 19:32 6544

At der har vært diskusjoner på de omtalte Tv kanaler for måneder tilbake at kryptovaluta brukes til hvitvasking, og i forbindelse med narkohandler og ulovlig våpensalg.

Det virker også som du ikke har forstått forskjellen på penger som lovlig tvunget betalingsmiddel (Legal tender) og som verdioppbevaringsmiddel. Kriminelle er for smarte til å investere i krypto.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Flieger
22.06.2020 kl 22:57 6473

Tusen takk. Det var veldig oppklarende.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Flieger
24.06.2020 kl 12:38 6372

Ja.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2020 kl 12:52 6360

Blir det noe av prosjektet? Den nye smartbyen skal bruke kryptovaluta som eneste betalingsmiddel. Lokal valuta med andre ord. Hvor realistisk er det?
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Flieger
24.06.2020 kl 14:11 6334

Dubai står bak dette og de får som regel til det meste bare det er dyrt nok. Byens infrastruktur skal etter planen være ferdig i 2023. Byen skal stå ferdig om ca 10 år, hvilken valuta som gjelder da og hvordan betalingsløsningene ser ut får tiden vise.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Flieger
24.06.2020 kl 14:20 6332

En av de mest interessante nyhetene de siste dager er at paypal forbereder sitt inntog i kryptoverden og kommer etter ryktene til å tilby kjøp og salg av kryptovaluta via sine tjenester. Det betyr at ca 340 millioner brukere får direkte adgang til kjøp og salg uten å måtte registrere seg på en krypto exchange og fylle ut KYC m.m. PayPal gikk vel ut via sin CEO i 2018 og kalte bitcoin/cryptovaluta en scam!! If you can`t beat them join them.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2020 kl 14:36 6322

Kanskje at det er mye scam og fake news rundt krypto valuta. Jeg har merket meg at i perioder der BitCoin stiger, flommer spam mappen i innboksen min over med Bitcoin spam og scam.

Blokkjeden og smarte kontrakter er definitivt kommet for å bli. Jeg forventer at vi om ikke lenge ser den første digitale valutaen utstedet av sentralbanker.

Har stor tro på smarte byer. En oppgave jeg selv har laget

http://robotskolen.no/oppgaver/#smarte-byer

Oppdaterer den foreløpig ikke med noe om krypto valuta.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Flieger
24.06.2020 kl 14:58 6283

Fake news er vel blitt et generelt problem. Tidligere svinget prisen på bitcoin mye på nyheter, nå ser ikke nyheter ut til å bety særlig mye lenger. At land som India og Russland sier de skal forby kryptovaluta hadde tidligere sendt kursen kraftig ned, men nå betyr det nada. Men siden den totale verdien på krypto er så veldig liten sammenlignet med (børs, FIAT valuta og råvarer m.m) kan store spillere fortsatt lage et krakk i ny og ne. Men på langen stiger det sakte men sikkert. Det er vel de PayPal har konkludert med. JP Morgan, Jamie Dimon fikk jo masse overskrifter når han gikk ut og sa Bitcoin var en scam i 2017. Samtidig som han forhandlet med Coinbase og Gemini! Men det samarbeidet har jeg ikke sett så mye skriverier om! Merkelig. I dag tjener JP Morgan tonnevis av dollars på sine gebyrer når krypto omgjøres fra us dollar til USDC o.a stablecoins.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2020 kl 15:59 6261

Konferanse om digitalisering innen bank og finans

i regi av Dn Fintech.

Overskriften er 10 November Digitale Sentralbankpenger.

[dn dot no/staticprojects/annonsorinnhold/dnfintech/]

Flere og flere banker fremstår som IT-selskaper med banklisens.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2020 kl 16:12 6211

Ser at det nå er en lukket tråd om

Hvordan handler / veksler dere kryptovaluta?

1. Er det noen andre enn meg som reagerer på at denne tråden er lukket?
2. Noen andres om får spam mappen i innboksen full med crypto tilbud?
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Flieger
26.06.2020 kl 16:49 6192

1. Noen som prøver å tjene dollars på sin Affiliate konto. Kanskje ikke helt innafor å drive med den slags "dørsalg" på HO, men det har vel admin kontroll på!
Når det er sagt bruker jeg ingen av de som er anbefalt og har null mening om de er å anbefale eller ikke.
2.Nei.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.07.2020 kl 19:46 6060

God artikkel om blokkjeden som er infrastukturen til Bitcoin

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/06/28/7540884/svw-partner-tor-stokke-hva-skjedde-med-smartkontraktene

Forklart i en setning: I en smartkontrakt ligger kontrakten i koden.

Jeg mener disse

https://www.svart.no/

brukte smarte kontrakter for å effektivisere virksomheten.

Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2020 kl 07:27 5979

Et annet eksempel på hvordan blokkjeden brukes

https://cointelegraph.com/news/toyota-uses-blockchain-tech-to-reduce-fraud-in-digital-advertising-campaigns
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
DROY80
23.01.2021 kl 15:35 3148

Om noen har lyst til å teste mining av krypto på telefonen kan man sjekke ut appen ‘Pi Network’. Er vel 1:10.000 i odds på at det blir noe verdier ut av det, men siden det er gratis og det ikke tapper telefonen for batteri så har jeg gitt det et forsøk - mest for moro skyld. Om flere har lyst til å test ut kan denne linken benyttes:
https://minepi.com/realdroy og bruk (realdroy) som invitation code.