HUNT en billig aksje

Sandsli invest
HUNT 23.06.2020 kl 12:26 175697

Kunne ikke dy meg i dag og fikk lastet opp HUNT til kurs 3.28.
Redigert 21.01.2021 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2020 kl 16:01 8036

Takk til Ole86 og ks1977 for at dere opplyser oss andre på en veldig balansert og innsiktsfull måte!! De siste dagene har det blitt kastet ut påstander uten begrunnelser og delvis kursmanipulerende kommentarer, som kun bidrar til å dra ned nivået på forumet. Deler til fulle dine synspunkter i ditt siste innlegg Ole86! Her blir det enig og tro til Dovre faller og vi på nytt ser supersykluser i tank, eller at Hunter blir kjøpt opp i 2022 for big money :)
kamelen
02.09.2020 kl 16:20 8128

Selvsagt deler du påstandene til folk som er enig med deg, du hørrer jo til dem som vil tro på dette. Hvor mye penger har du tjent på disse påstandene dine til nå?

Er det baissing å legge frem et annet synspunkt? jeg har sagt siden 3.7/3.8 at dette ikke er plassen å være nå, syns kursen taler for seg om det er vel begrunnet eller ikke.

Vær heller kritisk, hvorfor om det nå er så enkelt som enkelte her tror, hvorfor går den bare en vei da?
Redigert 02.09.2020 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2020 kl 16:39 8076

For meg og flere som har på de "langsiktige brillene", handler det ikke så mye om kursen og fortjenesten per i dag, men om det vi sitter igjen med til slutt. Det vil si når enten 1. markedet er tilbake i bull og kurs/utbytter avspeiler dette, og/eller 2. ved et fremtidig oppkjøp av Hunterskipene som utløser jackpoten for aksjonærene.
kamelen
02.09.2020 kl 16:44 8065

Hadde du betalt langt over NAV i noe bare for å vær snill? Tror du Fredriksen har lyst til det? Hva kjøpte hunter sine nye skip for og hva kan man kjøpe/kjøpes et nytt skip til idag? (og før du svarer pass på å ta med dollaren i regnestykket, gjerne den førespeilte dollaren 12 mnd fram i tid)

Ja, jackpott er alltid spennende, hender jeg leverer inn en lottokuppong fra tid til annen om jeg tilfeldigvis kommer på det aldri vunnet over 6 sifret til nå men spennende er det :)
Redigert 02.09.2020 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
ks1977
02.09.2020 kl 17:13 8140

Jeg tror ikke at HUNT vil bli kjøpt opp i år, men man vet aldri; Robert har riktignok uttalt at de godt kunne tenke seg å øke flåten, og at det IKKE vil skje ved nybygg, men de betaler neppe mer enn nybyggpris. "Problemet" er at HUNT neppe selger under NAV (og da ikke bare dagens NAV, men hva de forventer av NAV om et par års tid), så da er spørsmålet; vil FRO droppe å vokse, vil de bestille nybygg, eller vil de svelge *kamelen* og by over NAV? (jeg tipper at de vil avvente, men står P/NAV til FRO i 1,5 så skal du ikke se bort i fra at de er villige til å by NAV for et skip eller syv - skjønt jeg tror som sagt at HUNT vil takke nei til det med dagens asset values)

Personlig så håper jeg at HUNT "leker tankselskap" (med utbyttepolicy) frem til vi er gjennom ratebunnen sommeren i 2021 (og helst godt inn i supersyklusen), slik at vi kan nyte godt av saftige utbytter frem til jackpottutbetalingen kommer.

Ellers så har jeg som sagt ikke noe imot bears, men argumentløs baissing er dessverre verdiløst (samme for argumentløs haussing)
Freecashflow
02.09.2020 kl 23:08 7822

NAV vil endre seg i tid og er ikke statisk. Det kommer ann på hvilken inntjening disse Assets genererer og hvilken etterspørsel det er etter dem.
Selskapet går så det griner og vil også gjøre det i 21-22-23-24 etc, hvis noen ikke visste det !!
Ole86
03.09.2020 kl 07:25 7642

At NAV endrer seg med skipsverdiene og at skipsverdiene endrer seg med ratene i shipping burde alle som sitter i tank vite.
Jeg lurer bare på hva Kamelen mener NAV er i Hunt i dag, ettersom han er så opptatt av at Hunt er priset over NAV.
Slettet bruker
03.09.2020 kl 09:28 7440

Det kommer nok til å bli noen tunge måneder for tank fremover. Tidligere flommer i Kina og forrige ukes storm i Gulfen har vært med på å forstyrre logistikken i Kina og samtidig bremse etterspørselen i USA, blant annet gikk etterspørsel etter bensin ned med ca. 300 000 fat per dag i forrige uke. Det meldes om at det vil bli mange nedstenginger av raffenerier i USA pga. vedlikehold de neste månedene, og september er jo også vanligvis en av de svakeste månedene i året. Dette betyr at ratene trolig vil forbli veldig svake, kanskje frem til desember, og vi får håpe at dette kan være en katalysator i forhold til skraping av gamle damer. Uansett, så sitter Hunter, med sine sterke TC´s, veldig fint rigget helt frem til desember, og igjen, det er bare å berømme den jobben Arne Fredly og Erik Frydendal, har gjort det siste året!

Beste scenario ville være at markedet tar seg opp igjen fra desember, at Hunter får på plass 3-5 sterke 6 måneders TC´s i februar/mars 2021, og at vi har hele flåten på spot fra Q4 2021. AF og EF har nå flere ganger vist at de har teft for gode dealer og god timing, så her er det all grunn til å forbli optimistisk!
Redigert 03.09.2020 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
ks1977
03.09.2020 kl 10:16 7372

Jeg så at Hannisdahl uttalte seg i media nå om at han forventet at ratene tar seg opp i Q4, men ikke så sterkt som normalt (Robert Macleod uttalte tydeligvis noe i samme retning), så det blir spennende å se hva ratene i Q4 ender på. Ser at subsene på TI nå svinger fra 6k (vintage non-scrubber) til 16k (eco scrubber), så det svir jo litt for enkelte gamle damer nå.

I forhold til skraping så hadde det vært kjekt om oljeprisen (og spesielt fuelspreaden) kunne tatt noen byks, slik at ECO&scrubber-premiumene gjør større utslag igjen, men vi må kanskje forvente at oljeprisen holder seg mellom 40 og 50$ og at spreaden på (i hvert fall på kort sikt) ikke eksploderer tilbake til Q1/2020-nivå.

Er fortsatt spent på hvordan dette utspiller seg og om ECO scrubber også må ta noen tøffe kvartal med tap før skraping starter, eller om ratedifferansen mellom vintage og eco scrubber gjør at vi kan høste greie rater samtidig som at høy skraping foregår.
Slettet bruker
03.09.2020 kl 10:41 7318

For at et fly skal klare å lette å ta av, trenger det en stor dose luftmotstand. Tilsvarende trenger tankmarkedet dessverre en god dose med elendige rater for å skubbe noen gamle damer over på skraphaugen. Jeg tror nok at en del ECO scrubbere, både i høst, og i deler av 2021, vil måtte tåle noen turer med tap, desto viktigere blir det å få til noen TC´s i 2021 som sørger for at vi totalt sett klarer å tjene penger hver eneste måned i 2021. Det har jeg god tro på at AF og Co kan klare, og i så fall står vi jo utrolig fint posisjonert for bulltider fra 2022 og utover, og som du sier ks1977, er det i så fall bare å begynne å pynte brura, slik at hun er klar for fete oppkjøpstilbud fra slutten av 2022/utover i 2023. Dette tenker jeg kan være et helt realistisk scenario for Hunter de neste par årene.
Redigert 03.09.2020 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2020 kl 16:01 7060

Det er jo mildt sagt fasinerende at Norwegian stiger med nærmere 12 prosent i dag, når fremtiden kun kan by på 1. insolvens i 2021, og/eller 2. en unbelievable utvanning med en "trillion" nye aksjer. Det manifisterer dessverre at det finnes altfor mange "håpløse" penger og altfor mye kortsiktighet på Oslo børs. På samme måte som at Hunter stadig blir billigere og per i dag er hinsides lavt priset, til tross for at pengene renner inn som aldri før, og at de godt kan finne på å tjene penger hvert eneste måned i 2020 og 2021, og at de mest sannynlig vil tjene inn STORE summer til aksjonærene i 2022-2024. Tank er helt klart en annen verden enn mye annet på børsen, allikevel, for øyeblikket ser det ut som om Las Vegas mentaliteten er langt sterkere enn all fornuft og logikk.

Det er Mr market som bestemmer, selv om det til tider kan virke uforståelig, logisk sett, de valgene markedet gjør, akkurat som det er flertallet (ser bort fra at Hillary hadde flere stemmer totalt) blant velgerne som valgte Trump til president in the USA i 2016, altså kan man slutte at Mr market og demokratiet dessverre svikter når man har for mange ignorante spekulanter og velgere i populasjonen . Så fikk jeg sagt det :)
Redigert 03.09.2020 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
uværet
03.09.2020 kl 17:27 6926

Det ser ut til at Hunter får et overskudd på 4,6 millioner dollar i 3. kvartal. Det burde forsvart en litt høyere aksjekurs.
kjelleking
03.09.2020 kl 21:21 6622

4,6 mill $ ? Hvor henter du de tallene fra? Vil gjerne se regnestykket der du kommer frem til de tallene. Net profit for Q 2 var 18,84 $. Blir vel ikke noe dårligere Q 3 med alle 7 båtene på vannet og nesten sluttført refinansiering med B/E på 20,5 k pr dag?
Et utdrag fra Q 2 rapporten:

• As of the date of this report, 83% of days in the
third quarter have been booked at an average est.
dayrate of USD 66,240
− 55% of Q3 spot days booked at an avg. est.
dayrate of USD 49,2001
− Average Q3 TC dayrates of USD 72,100
Slettet bruker
03.09.2020 kl 22:42 6481

Slike hendelser kan nok være med på å påvirke befraktere ytterligere når disse skal (eller kan) velge mellom eldre, og nye skip. Og ja, det kan også kanskje få noen rederier til å gå litt mer grundig til verks ved gjennomgang av sine flåter og eksisterende "skrape-gamle-damer-planer".
ruda
04.09.2020 kl 08:59 6207

Tidligere denne uken oppgraderte Pareto Securities sin anbefaling på Hunter Group fra hold til kjøp, samtidig som kursmålet ble hevet fra 3,4 kroner til 4,1 kroner.
I analysen fra Pareto Securities slo analytikerne fast at Hunter Group sannsynligvis er den mest åpenbare oppkjøpskandidaten i sektoren.
ks1977
04.09.2020 kl 09:54 6104

Må være en skrivefeil vil jeg tro? Er jo kun Saga og Freya som går på spot i Q3, og Frigg er jo også på vannet nå så ca halve kvartalet er med alle 7.
Ut fra det jeg kan se, gitt at CBE nå er 20,5k (hvilket vel ikke er helt på plass enda, men temmelig nært?), så blir Q3 sterkere enn Q2.
Slettet bruker
04.09.2020 kl 10:11 6093

Med den prisingen vi har på Hunter i dag, må man nesten være "koko" for ikke å handle litt, dersom man har sjansen! Skulle gjerne gjort storhandel selv, men sitter litt fast i andre fine aksjer som også trenger litt tid før innhøstingen kan starte. Dog, jeg sitter med en solid Hunterpost og den skal jeg nok sitte med til caset blomstrer for fullt!
Redigert 04.09.2020 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
mber
04.09.2020 kl 10:31 6064

kjøpte selv i dag :) fra 3.8-3.1-3.12 på en uke er unfair
Slettet bruker
07.09.2020 kl 16:59 5299

Lykke til videre

CotW shows VLCC newbuilding prices close to all-time-lows
Slettet bruker
07.09.2020 kl 17:44 5223

Og det er de på grunn av VELDIG få nye ordre, som er akkurat det Hunt caset liker best av alt for tiden! Og om 1-2 år vil det selvsagt være helt andre nybyggpriser, og igjen, veldig bra for Hunt. Det ser med andre ord meget bra ut og vi er i rute!

Så det beste DU kan gjøre er å bli kvitt shorten din og slutte å oppføre deg som en baisse- og hausseklovn på både Front- og Huntforumet :)
Slettet bruker
07.09.2020 kl 22:15 4943

Det er bare rør, de historisk lange trendene på nybygg er ned over hele shipping linja.
Redigert 07.09.2020 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
07.09.2020 kl 23:17 4865

Men da er det vel heller ingen nyhet?
Ole86
08.09.2020 kl 07:47 4716

At de er ned over hele shipping linja er helt irrelevant for Hunt caset. Skjønner ikke hvorfor du kaller det bare rør?
Slettet bruker
08.09.2020 kl 08:31 4620

Jasså Ole, du mener det ja.
Tradewinds melder i dag at Vlcc prisene er på 30 års lav, det betyr vel i realiteten at Hunter nå ikke er in the money på asset, noe som var hele pointet med Hunt.
VLCC newbuilding prices at lowest mark for more than 30 years

Verft er presset, prisene er nedgående , de senker prisene for å overleve.
Hva gjør spekulanter og redere når prisene når nye Atl nivåer? de tror det på ny er billig og du får ny ordrebok i Vlcc, den samme runddansen om og om igjen.
Redigert 08.09.2020 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.09.2020 kl 09:06 4583

Som du selv sa Longsitinbulk, for ikke lenge siden, så er også nivået på investeringsvilje og finansiering av tank på rekordlavt nivå. I tillegg har også Quatar Petroleum tatt opp en god del av ledig verftskapasitet de neste to årene med bestilling av 100 nye LNG skip. Så alt i alt tenker jeg at dette ser veldig fint ut for Hunt.

Et annet og minst like interessant spørsmål er vel heller om Hunt bør investere i 2-3 skip til. slik at de får full effekt av ventet Bullmarked i 2022-2024...
Redigert 08.09.2020 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.09.2020 kl 12:04 4388

Det hadde vært veldig spennede,jeg tror det hadde vekket ny interesse i aksjen, men tror ikke Fredly gjør det, han sitter selv nå i hengemyra, noe han neppe så for seg i 2018
så langt elendig akastning på kapital, det beste er at de blir spist av Fro, men da må nok verdsettelsen videre ned, ellers går Fro for nybygg, nå som prisene er rekord lave.
Redigert 08.09.2020 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
Grylls
08.09.2020 kl 12:31 4490

Det er ikke sånn at eneste utvei for Fredly var videresalg. Han så for seg ett av flere scenarioer, det burde du også.
Slettet bruker
08.09.2020 kl 13:15 4453

Det kan virke som om Clarksons Platou Securities har rett i at ratene har nådd bunnivået. Flere fine slutninger siste døgnet på Tankers International (twitterkonto). Skulle gjerne sett at oljeetterspørselen og oljeprisen begge var litt sterkere, men vi kan vel kanskje ikke forvente en jevn og stabil økning i disse to før i desember, eller i starten av 2021, i tråd med at virusvaksine rulles ut i verden.
Ole86
08.09.2020 kl 13:23 4458

VLCC prisene var også på all time low da Hunter gjorde bestillingene på sine skip, uten at alle redere og investorer i verden løp og bestilte.

Verftene har ikke mulighet til å presse prisene ytterligere ned, da de vil gå konkurs. DSME bygget Hunter sine skip med negative marginer.

IMO 2030 er grunnen til at de ikke handler nå og antagelig ikke kommer til å gjøre det i stor skala på mange år.
kamelen
08.09.2020 kl 13:32 4552

Hate to say it men tror dette er siste sjanse å komme seg ut før vi hilser på 2 tallet.
Redigert 08.09.2020 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.09.2020 kl 14:02 4487

Hehe hate to say it, men tror ikke så mange på Hunt-forumet tar baisseleken din så veldig på alvor. Og, om vi så skulle hilse på 2-tallet én dag eller to, så gjør det INGENTING, for den vil i så fall raskt snu opp igjen, og med tid og stunder skal de som er tolmodige hilse på 6,7, 8. 9... tallet..? Hunt har potensiale til å gå veeeldig høyt!
kamelen
08.09.2020 kl 14:10 4586

Om noen har gjort det har de ihvertfall spart mangefoldige kr da jeg har sagt det siden 3.8 men hei ikke hør på andre synspunkter, sitt og hold på aksjene det pleier å vær smart i shipping.
Slettet bruker
08.09.2020 kl 14:26 4702

Det er vel ganske opplest og vedtatt at du og én til på forumet driver med konstant haussing og baissing, alt ettersom om dere sitter short eller ikke. Det er synd, for de aller fleste her er ute etter saklige, begrunnede innlegg, og ikke dårlig innpakket, kursmanipulerende tøys. Man må gjerne mene at Hunt skal ned på kort sikt, men i så fall må man begrunne dette. Jeg vet jeg snakker for døve ører, men så fikk jeg i alle fall sagt det :)
kamelen
08.09.2020 kl 15:39 4688

Spar meg alle sammen på forumet er ute etter å tjene penger så får det være opp til hver enkelt hva man mener om timing ang enkelt aksjer. At noen har et bear synspunkt må være lov uten å dele hvorfor man tror alt, finnes ingenting som en gratis lunsj. Har aldri hatt noe imot hunter, syns de driver edruelig og fornuftigt, ikke dermed sagt jeg tror kursen skal opp av den grunn, som jeg har nevnt siden 3.8 til latter og fjass.
Ole86
08.09.2020 kl 15:58 4687

Kom med dine saklige argumenter da!

Hvor mener du at vi ligger om 6 mnd og hvorfor?

Hvor mener du at vi ligger om 12 mnd og hvorfor?

Hvor mener du at vi ligger om 24 mnd og hvorfor?

Hittil ser jeg bare at du slenger ut ubegrunnede kommentarer.

kamelen
08.09.2020 kl 16:09 4785

Jeg er ingen spåmann utrolig vanskelig å spå slike ting, hvertfall i shipping.

6-12 mnd - vanskelig da all den tid geopolotiske ting påvirker shipping også men tipper godt over dagens kurs på 12 mnd hvertfall.
Redigert 08.09.2020 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.09.2020 kl 16:58 4710

Interessant fra Hannisdahl:

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1303315630213468160