HUNT en billig aksje

Sandsli invest
HUNT 23.06.2020 kl 12:26 175760

Kunne ikke dy meg i dag og fikk lastet opp HUNT til kurs 3.28.
Redigert 21.01.2021 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Longline
14.09.2020 kl 08:17 9732

Her ser de ut som alt går etter planen. https://newsweb.oslobors.no/message/513465
Null
14.09.2020 kl 08:31 9699

Dette ser ok ut

Men hvor mange dager er booket i Q4 er jeg usikker på, har vel omtrent 100% nå for resten av Q3 så da er det vel 70 for Q4 også til en snittpris det er ok å leve med.
Tror på Utbytte etter GF 2020 i mai dersom ratene holder seg på nivå med dagens meldte slutting 38K


Hunter Tankers AS (the Company), a wholly owned subsidiary of Hunter Group ASA, is pleased to announce that it has declared its call option for Hunter Laga, pursuant to the sale-and-leaseback agreement with SFL Corporation Ltd. The repurchase of Hunter Laga will be financed by the USD 157.5m loan facility announced on 18 June 2020, as well as available cash at hand, and is expected to close in approximately two months.

Chartering update

Hunter Disen has been fixed on a 5-7 month time charter (TC) at USD 38,000 per day. The TC will commence in early November, immediately following the end of the current TC. 70% of the Companys fleet days in the second half of 2020 are now booked at an average dayrate of approx. USD 63,000
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
ruda
14.09.2020 kl 08:50 9669

Dette er jo fantastisk. 70 prosent av selskapets flåte er booket med en gjennomsnittlig dagrate på 63.000 dollar. Fortsetter dette eventyret, vil vi doble Hunt i 2021
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
14.09.2020 kl 15:23 9287


Fearnleys AG - China assessment today:

TD3C-TCE - $/DAY - $24319.0 +$7292.0

Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
14.09.2020 kl 20:19 9103

Som jeg startet tråden med, "Hunt en billig aksje", med dagens nyheter, Disen på TC, refinansieringen på plass. Her er det penger rett i kassa.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
15.09.2020 kl 14:00 8812

Tank holder seg!

Fearnleys AG - China assessment today:

TD3C-TCE - $/DAY - $24511.0 +$192.0

Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
16.09.2020 kl 10:17 8500

Spotratene er på 24700 ref "Tradewindsnews" https://www.tradewindsnews.com/
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
16.09.2020 kl 17:23 8281


Fearnleys AG - China assessment today:

TD3C-TCE - $/DAY - $23847.- -$664.0
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
kamelen
16.09.2020 kl 21:53 8056

Statsminister Erna Solberg vil stimulere til økt etterspørsel for hydrogen.

''Vi vil prøve å stimulere til grønn shipping og se på andre løsninger i infrastrukturen som vil øke etterspørselen etter hydrogen.''

ups.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
awkward
17.09.2020 kl 08:23 7728

Erna skal "prøve å stimulere økt etterspørsel for hydrogen". . Kroken på døra for tankselskaper verden over det. Game over.
Bare se hvor kjapt de har blitt kvitt alle fossilbiler med ekstreme stimulipakker for elbiler.

Kan ta opp igjen denne i 2030-35, kamelen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2020 kl 09:30 7667

Intet nytt under solen her! Vi vet alle at det foregår et grønnt skifte. IMO2030 vil sette nye standarder for utslipp fra supertankerne, og dette er allerede tatt høyde for i Hunt caset.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
kamelen
17.09.2020 kl 09:37 7686

haha det er tatt høyde for det at det blir lagt til rette for grønn shipping ? Med hunter sine helt nye scrubber ship som definitvt vil bli mer verdifulle da, tatt høyde for det alså sier du? Godt da vett vi det hahah... huff
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Ole86
17.09.2020 kl 09:46 7923

Det er utvilsomt et skifte mot grønn shipping på gang.

TECO 2030 er kanskje det mest interessante norske selskapet i så måte:
https://fuelcellsworks.com/news/teco-2030-partnering-with-world-leading-engineering-firm-avl-for-hydrogen-fuel-cell-systems-for-marine-applications/
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
kamelen
17.09.2020 kl 09:56 7993

Helt enig, for Hunter sin del vil det ødelegge hele caset og katastrofe.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2020 kl 10:01 7976

Dette, blant annet IMO2030, gjør sitt til at det er så få skip i ordeboken, og at vi dermed vil få et ekstremt godt marked fra 2022 og utover... Regner jo med at de fleste som har investert i Hunt har forstått at det foregår et grønnt skifte, og dersom det først gikk opp for deg i går, vel så gratulerer.

Hunt er fremdeles et knallgodt case hvor pengene renner inn og hvor de fremstår som den opplagte oppkjøpskandidaten (ifølge ekspertene). At Erna skryter på seg litt grønn godvilje endrer ikke så veldig mye for verdens tankflåte de neste årene. Det som vil endre seg er økt etterspørsel etter olje fra 2021, bullmarked fra 2022, færre skip på havet og himmelhøye rater..

Jeg forstår at noen lever på følelser og fra dag til dag på børsen, vel, lykke til med det kamelen. I så fall kan det blir mange katastrofer for deg fremover :)

Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Ole86
17.09.2020 kl 11:13 7851

At shippingnæringen nå begynner å se mot hydrogen og andre løsninger vil ikke ødelegge Hunter sitt case i det heletatt. Det er fortsatt en god stund til det vil bygges hydrogen VLCCer og i mellomtiden bygges det veldig lite skip.
Det nærmeste vi har sett er et en intensjonsavtale skrevet med HHI der man ønsker å bygge en LNG drevet VLCC, da med et premium på 10-15 mill USD mot en scrubber VLCC.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2020 kl 11:56 7831

Som Frithjov Jacobsen i DN skriver i sin opplysende artikkel om Hydrogen og fremtiden:

"Hydrogensamfunnet kan bli det største grønne skiftet i verden hvis man lykkes med teknologi og investeringer. Optimismen er stor, men det er langt igjen. Selv i de mest positive anslagene vil hydrogen produsert med fornybar energi være flere ganger dyrere enn andre energikilder i mange år fremover."

Altså, her snakker vi om mye usikkerhet og at ting kommer til å ta lang tid.

https://www.dn.no/kommentar/energi/hydrogen/hydrogen-skal-redde-verden-igjen/2-1-875430


Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Ole86
17.09.2020 kl 12:13 7829

Det er helt klart et stykke igjen å gå før hydrogen er billigere enn energikilder som olje og kull, men jeg tror ikke det er snakk om når hydrgen blir konkurransedyktig på pris, snarere når regulasjoner tvinger igjennom et grønt skifte. IMO2020 og IMO2030 er jo et perfekt eksempel på dette i skipsnæringen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
17.09.2020 kl 14:37 7661


Ratene tar seg en pust i bakken i dag:

TD3C-TCE - $/DAY - $22001.0 - -$1846.0

Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2020 kl 16:03 7651

Støtter deg på den Ole, men som for eks. flybransjen, så må fremtidens regulasjoner i tank også ihensynta at skiftet til bærekraftig drivstoff/utslippsreduksjon må kunne gjennomføres i praksis. Ikke alle rederiene vil være villige, eller har mulighet til å bygge om og kjøpe nye skip for mangfoldige milliarder, samtidig så skal oljen verden er avhengig av frem. I så måte kan jeg se for meg at det blir åpnet opp for å gi de ulike rederiene god tid (også etter 2030) til å komme i mål med de nye kravene knyttet til utslippsreduksjon.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Ole86
17.09.2020 kl 16:08 7718

Ser poenget ditt, men IMO2020 var en hard deadline og man hadde alle de samme argumentene i forkant. Det er veldig vanskelig for shippingsektoren å ragumentere i mot at de skal ivareta miljøet og folks helse. Ingen ting som tyder på at ikke IMO2030 blir en hard deadline, men mulig man får en slags grandfather clause for eldre tonnasje.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
ks1977
18.09.2020 kl 10:07 7345

Sektoren forventet vel en grandfather clause for IMO2020, og ble tatt på senga der.

Løsningen kan fort bli en større vekting av CO2-gebyrer. Vi vil fortsatt trenge mesteparten av de gamle skipene, men må likevel tvinge eller lokke sektoren til å investere i mer miljøvennlige løsning - hva nå det enn måtte være. CO2-gebyrer vil ta hånd om dette på samme måte som VLSFO-kravet gjorde/gjør for IMO2020.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
ruda
19.09.2020 kl 19:32 6819

Inntjeningen til HUNT er meget bra fremover og kursen burde vært mye høyere, uavhengig av IMO 2020 og 2030. Vi får nok et skikkelig løft ved neste resultatfremleggelse.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Grylls
19.09.2020 kl 22:03 6643

Det avhenger veldig av markedet framover og Hunts egen guiding for Q4. Vil absolutt ikke friskmelde noen i denne sektoren i midten av september slik det ser ut nå. Bare å sitte tålmodig, denne kommer riktignok før eller siden for alt det fundamentale er på plass.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2020 kl 12:04 6255

Prognostiserer massiv skraping:

https://twitter.com/OriginalBraila/status/1307233778105020417

I så fall bullmarked fra siste halvår 2021, og som muligens kan vare i 2-års tid... spennede Hunt tider litt lenger frem i horisonten!
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2020 kl 16:37 6042

Kan HUNT på noen måte være en «farlig» aksje..? Hva er største risiko her..? Hvordan står det til på nybyggsida sånn generelt i verden, og har HUNT en stor nok krigskasse..?
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Ole86
20.09.2020 kl 18:19 5898

Veldig lite nybygg i verden. Lite risiko i aksjen generelt i et 1-3 års perspektiv.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
ks1977
21.09.2020 kl 12:30 5351

Som Ole er inne på så kommer dette veldig at på tidsperspektivet. Personlig så ser jeg på risk/reward som latterlig god med et tidsperspektiv på (minst) 2-3 år. Snakker du om et tidsperspektiv på f.eks 6 mnd så blir det for spekulativt til at jeg tørr å uttale meg om risiko.

Når det gjelder nybyggsiden så er den ATL (i % av dagens flåte), samtidig som at gjennomsnittsalderen på flåten er ATH. Hovedsakelig pga IMO2030 (hvor det kommer nytt regelverk for å redusere CO2-utstlippene, men akkurat hvordan regelverket blir og hvordan flåten skal klare det vites ikke) så er bullcaset at ordreboka vil forbli lav.

Når det gjelder krigskasse så oppfatter jeg HUNT som veldig konservativ (ikke startet med utbytte enda, men nybyggprogrammet er jo ikke avsluttet før nå), men også aggressiv/opportunistisk (de valgte å utløse opsjon på å kjøpe tilbake de 3 første skipene på sale&leaseback, hvilket tyder på at de er i en god posisjon likviditetsmessig). De har også 2x53MUSD av ubenyttet lånefasilitet for nybyggene (jeg antar... at de da har muligheten til å benytte denne ved evt. behov), og mange gode faste rater godt inn i/ut Q4. Jeg har ikke finregnet på hva de vil ha av krigskasse fremover (hvilket er et spennende regnestykke), og ei heller akkurat hva de vil trenge av krigskasse (skjønt med kommende CBE på 20,5k og ECO/scrubber-premium på 5k med dagens lave bunkerpris&spread, så tror jeg det er begrenset for hvor stor krigskasse de trenger).
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Hellboy
22.09.2020 kl 21:16 4857

Bra innlegg. Mye fyller ut en god gammeldags SWOT-analyse. Men, husk at verdens verftskapasitet til 2027/8 er veldig begrenset pga Qatars stunt om å booke hinsides mange nybygg innenfor LNG-skip... Det begrenser også muligheten til å bygge VLCC`er siden det er de samme verftene som bygger begge typer, og verftskapasiteten stort sett er opptatt de neste årene med LNG-skip ;)
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 21:27 4828

En som ikke tør uttale seg kortsiktig på en tidsperiode på 6 måneder, bør definitivt ikke uttale seg om 2-3 år, da er det bedre å holde munn generelt.
Hva i alle dager aner du om hva risk reward er i Hunt på dagens 3 om 2-3 år?
Kanskje går den grønne bølgen så fort at dagen skip er det ingen som vil eie om 3 år, for å sette det på spissen.
Blir prisene lave nok kommer ordrene, slik de har kommet og gått på verft siden tidenes morgen

Dette våset med at ting blir bedre om 2-3 år er ren ønsketenkning, om 2 år kan alt se anderledes ut en det gjør i dag, shipping er et evig langt plundre prosjekt og de lange trendene går hele tiden nedover, spesielt for aksjene.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 22:26 4718

Jeg vet jeg egentlig ikke burde bruke tid på å svare på dine innlegg, som ofte er like omtrentlige med fakta som uttalelsene til en viss president på andre siden av dammen. Du mangler stadig begrunnelser for mange av dine spådommer, som f.eks. "..den grønne bølgen går så fort at dagens skip er det ingen som vil eie om 3 år..".

Uansett, her kommer et par kommentarer til dine utsagn. Ks1977 sitt siste innlegg gir velbegrunnet informasjon til nye personer på forumet, og det går utmerket an å melde pass ift til å spå utviklingen til Hunt (og de fleste andre aksjer på Oslo børs) på kort og mellomlang sikt i disse pandemitider. Videre er det flere drivere som sannsynliggjør svært gode tider for Huntaksjonærer på sikt, med forventet bullmarked fra 2022-2024 som rosinen i pølsa. Driverne (og som vi kjenner dem per i dag) kan ramses opp slik: Hunt tjener big bucks i hele 2020, nye toppmoderne scrubbere, svært fonuftig break even, ATL ordrebok nybygg og veldig mange gamle skip på havet.

Det gir således veldig god mening å snakke om gunstig risk/reward for investorer med lengre tidsperspektiv.

Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 15:51 4419

Selv om dette ikke har noe med stor tank å gjøre, er det likevel reelt.

Ikke tro en reder ikke setter ordre hvis prisen blir lave nok, det er rett å slett tullete å tro noe annet.

NAT: INNGÅTT NYBYGGKONTRAKT FOR 2 SUEZMAX MED LEVERING 1H 2022


Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
23.09.2020 kl 17:38 4298


Fearnleys AG - China assessment today :(

TD3C-TCE - $/DAY - $14386.0 -$2563.0

Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
23.09.2020 kl 18:02 4251

Det er merkelig at NAT bestiller nye skip i et marked som i følge bulken er ferdigkjørt... Det er greit at noen her i verden tenker lengere en en dag frem og 10 øre opp....
Finnes det et forum fritt for øre trillere og poker spillere så gjerne gi info.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 18:11 4251

Ser at tank aksjene i USA nå faller under støttenivåer, Faller Fro 15 prosent til er aksjen tilbake på 2017 nivåer.

Jeg lurer litt på hva som skjer i Hunt om noen større begynner å røre på seg, altså at de begynner å tvile, går drittlei å selger seg ut.
På papiret ser det ut som Hunt nå vil teste 3 kr ganske snart om dette tank fallet fortsetter, årets vinter blir bånn i bøtta, så sant ikke oljeprisen krakker.
Kanskje en snart kan få et brudd ned her, det må jo være drømmen for Fredly så kan han handle egne aksjer
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 19:02 4190

Litt turbulens og i hovedsak lave rater frem til Q2 2021, i kombinasjon med gradvis økning i oljepris gjennom 2021, vil mest sannsynlig være en god medisin for Hunt caset. Det vil kunne føre til høyere frekvens på skraping gamle damer, som jo er en hovedforutsetning for et heftig bullmarked litt lenger fremme. Tror nok at dagens institusjonelle og litt større investorene forstår at caset trenger et par år for å doble/triple seg, og etterhvert vil Hunterprosjektet også helt sikkert få følge av flere sterke, langisiktige investorer som ser de fine mulighetene som ligger her. Avgjørende triggere vil i så måte være NÅR Hunt starter med utbetaling av utbytte og/eller tilbakekjøp av egne aksjer. Dersom de fortsetter å hanke inn gode TC kontrakter i slutten av 2020/starten av 2021, og dersom markedet holder seg noelunde over vannskorpen i starten av 2021, tipper jeg at AF starter med tilbakekjøp/utbytte i første halvår 2021.

Med andre ord, ingen grunn til å grave seg ned selv om rater og kurs puster tungt gjennom høst og deler av vinteren. Etter vinter kommer vår og Hunt står veldig fint rigget for å lykkes på sikt!
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
23.09.2020 kl 19:04 4234

Tilbakekjøp vil være ekstremt mye verdt på slike nivåer. Risikoen nå er jo om bullmarkedet fra 2022 av er i ferd med å ødelegges av diverse faktorer.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
23.09.2020 kl 19:16 4404

Chartering update

Hunter Disen has been fixed on a 5-7 month time charter (TC) at USD 38,000 per day. The TC will commence in early November, immediately following the end of the current TC. 70% of the Companys fleet days in the second half of 2020 are now booked at an average dayrate of approx. USD 63,000
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 19:48 4453

Det er først og fremst ordrebok nybygg, antall gamle damer i flåten og videre utvikling i oljeetterspørselen som har betydning for et potensielt bullmarked om 1-2 år. Ordreboken for VLCC ligger på et veldig lavt nivå, og mest sannsynlig vil antall ordre fremover forbli lavt, blant annet grunnet usikkerhet i rederiene rundt IMO2030. Vi vet også at det er veldig mange skip som har fylt 20 år, og det spørs om rederne vil bruke store beløp på å gjennomføre obligatoriske oppdateriner og vedlikehold på disse. Dersom ratene forblir svake gjennom vinteren, vil det i så fall kanskje vippe flere gamle damer ut av markedet. Flere av skipene vil også måtte bruke mye penger dersom de skal kunne seile igjen etter 6-12 måneder med lagring..Når det gjelder oljeetterspørsel, så vil denne ganske sikkert ta seg opp i 2021, ettersom verden får vaksiner og livet gradvis normaliseres.

Slik sett er jeg optimistisk med tanke et bullmarked fra 2022 og utover...

Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
23.09.2020 kl 20:00 4569

Oljeettetspørselen har aldri vært mer usikker enn nå. Det gir massiv underinvestering i produksjon, som på et tidspunkt slår inn på mengden der skal fraktes. Ekstremt spennende blir 2021, men vi trenger nok en snarlig vaksine og normalisering av reisevaner.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare