HUNT en billig aksje


Kunne ikke dy meg i dag og fikk lastet opp HUNT til kurs 3.28.
Null
14.09.2020 kl 08:31 6449

Dette ser ok ut

Men hvor mange dager er booket i Q4 er jeg usikker på, har vel omtrent 100% nå for resten av Q3 så da er det vel 70 for Q4 også til en snittpris det er ok å leve med.
Tror på Utbytte etter GF 2020 i mai dersom ratene holder seg på nivå med dagens meldte slutting 38K


Hunter Tankers AS (the Company), a wholly owned subsidiary of Hunter Group ASA, is pleased to announce that it has declared its call option for Hunter Laga, pursuant to the sale-and-leaseback agreement with SFL Corporation Ltd. The repurchase of Hunter Laga will be financed by the USD 157.5m loan facility announced on 18 June 2020, as well as available cash at hand, and is expected to close in approximately two months.

Chartering update

Hunter Disen has been fixed on a 5-7 month time charter (TC) at USD 38,000 per day. The TC will commence in early November, immediately following the end of the current TC. 70% of the Companys fleet days in the second half of 2020 are now booked at an average dayrate of approx. USD 63,000
ruda
14.09.2020 kl 08:50 6311

Dette er jo fantastisk. 70 prosent av selskapets flåte er booket med en gjennomsnittlig dagrate på 63.000 dollar. Fortsetter dette eventyret, vil vi doble Hunt i 2021


Fearnleys AG - China assessment today:

TD3C-TCE - $/DAY - $24319.0 +$7292.0


Som jeg startet tråden med, "Hunt en billig aksje", med dagens nyheter, Disen på TC, refinansieringen på plass. Her er det penger rett i kassa.

Tank holder seg!

Fearnleys AG - China assessment today:

TD3C-TCE - $/DAY - $24511.0 +$192.0


Spotratene er på 24700 ref "Tradewindsnews" https://www.tradewindsnews.com/


Fearnleys AG - China assessment today:

TD3C-TCE - $/DAY - $23847.- -$664.0
kamelen
16.09.2020 kl 21:53 4425

Statsminister Erna Solberg vil stimulere til økt etterspørsel for hydrogen.

''Vi vil prøve å stimulere til grønn shipping og se på andre løsninger i infrastrukturen som vil øke etterspørselen etter hydrogen.''

ups.
Redigert 16.09.2020 kl 22:24 Du må logge inn for å svare
awkward
17.09.2020 kl 08:23 4083

Erna skal "prøve å stimulere økt etterspørsel for hydrogen". . Kroken på døra for tankselskaper verden over det. Game over.
Bare se hvor kjapt de har blitt kvitt alle fossilbiler med ekstreme stimulipakker for elbiler.

Kan ta opp igjen denne i 2030-35, kamelen.
zomi
17.09.2020 kl 09:30 3947

Intet nytt under solen her! Vi vet alle at det foregår et grønnt skifte. IMO2030 vil sette nye standarder for utslipp fra supertankerne, og dette er allerede tatt høyde for i Hunt caset.
kamelen
17.09.2020 kl 09:37 3921

haha det er tatt høyde for det at det blir lagt til rette for grønn shipping ? Med hunter sine helt nye scrubber ship som definitvt vil bli mer verdifulle da, tatt høyde for det alså sier du? Godt da vett vi det hahah... huff
Redigert 17.09.2020 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Ole86
17.09.2020 kl 09:46 3900

Det er utvilsomt et skifte mot grønn shipping på gang.

TECO 2030 er kanskje det mest interessante norske selskapet i så måte:
https://fuelcellsworks.com/news/teco-2030-partnering-with-world-leading-engineering-firm-avl-for-hydrogen-fuel-cell-systems-for-marine-applications/
kamelen
17.09.2020 kl 09:56 3867

Helt enig, for Hunter sin del vil det ødelegge hele caset og katastrofe.
zomi
17.09.2020 kl 10:01 3848

Dette, blant annet IMO2030, gjør sitt til at det er så få skip i ordeboken, og at vi dermed vil få et ekstremt godt marked fra 2022 og utover... Regner jo med at de fleste som har investert i Hunt har forstått at det foregår et grønnt skifte, og dersom det først gikk opp for deg i går, vel så gratulerer.

Hunt er fremdeles et knallgodt case hvor pengene renner inn og hvor de fremstår som den opplagte oppkjøpskandidaten (ifølge ekspertene). At Erna skryter på seg litt grønn godvilje endrer ikke så veldig mye for verdens tankflåte de neste årene. Det som vil endre seg er økt etterspørsel etter olje fra 2021, bullmarked fra 2022, færre skip på havet og himmelhøye rater..

Jeg forstår at noen lever på følelser og fra dag til dag på børsen, vel, lykke til med det kamelen. I så fall kan det blir mange katastrofer for deg fremover :)

Redigert 17.09.2020 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Ole86
17.09.2020 kl 11:13 3726

At shippingnæringen nå begynner å se mot hydrogen og andre løsninger vil ikke ødelegge Hunter sitt case i det heletatt. Det er fortsatt en god stund til det vil bygges hydrogen VLCCer og i mellomtiden bygges det veldig lite skip.
Det nærmeste vi har sett er et en intensjonsavtale skrevet med HHI der man ønsker å bygge en LNG drevet VLCC, da med et premium på 10-15 mill USD mot en scrubber VLCC.
zomi
17.09.2020 kl 11:56 3658

Som Frithjov Jacobsen i DN skriver i sin opplysende artikkel om Hydrogen og fremtiden:

"Hydrogensamfunnet kan bli det største grønne skiftet i verden hvis man lykkes med teknologi og investeringer. Optimismen er stor, men det er langt igjen. Selv i de mest positive anslagene vil hydrogen produsert med fornybar energi være flere ganger dyrere enn andre energikilder i mange år fremover."

Altså, her snakker vi om mye usikkerhet og at ting kommer til å ta lang tid.

https://www.dn.no/kommentar/energi/hydrogen/hydrogen-skal-redde-verden-igjen/2-1-875430


Redigert 17.09.2020 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Ole86
17.09.2020 kl 12:13 3620

Det er helt klart et stykke igjen å gå før hydrogen er billigere enn energikilder som olje og kull, men jeg tror ikke det er snakk om når hydrgen blir konkurransedyktig på pris, snarere når regulasjoner tvinger igjennom et grønt skifte. IMO2020 og IMO2030 er jo et perfekt eksempel på dette i skipsnæringen.


Ratene tar seg en pust i bakken i dag:

TD3C-TCE - $/DAY - $22001.0 - -$1846.0

zomi
17.09.2020 kl 16:03 3355

Støtter deg på den Ole, men som for eks. flybransjen, så må fremtidens regulasjoner i tank også ihensynta at skiftet til bærekraftig drivstoff/utslippsreduksjon må kunne gjennomføres i praksis. Ikke alle rederiene vil være villige, eller har mulighet til å bygge om og kjøpe nye skip for mangfoldige milliarder, samtidig så skal oljen verden er avhengig av frem. I så måte kan jeg se for meg at det blir åpnet opp for å gi de ulike rederiene god tid (også etter 2030) til å komme i mål med de nye kravene knyttet til utslippsreduksjon.
Ole86
17.09.2020 kl 16:08 3338

Ser poenget ditt, men IMO2020 var en hard deadline og man hadde alle de samme argumentene i forkant. Det er veldig vanskelig for shippingsektoren å ragumentere i mot at de skal ivareta miljøet og folks helse. Ingen ting som tyder på at ikke IMO2030 blir en hard deadline, men mulig man får en slags grandfather clause for eldre tonnasje.
ks1977
18.09.2020 kl 10:07 2951

Sektoren forventet vel en grandfather clause for IMO2020, og ble tatt på senga der.

Løsningen kan fort bli en større vekting av CO2-gebyrer. Vi vil fortsatt trenge mesteparten av de gamle skipene, men må likevel tvinge eller lokke sektoren til å investere i mer miljøvennlige løsning - hva nå det enn måtte være. CO2-gebyrer vil ta hånd om dette på samme måte som VLSFO-kravet gjorde/gjør for IMO2020.
ruda
19.09.2020 kl 19:32 2416

Inntjeningen til HUNT er meget bra fremover og kursen burde vært mye høyere, uavhengig av IMO 2020 og 2030. Vi får nok et skikkelig løft ved neste resultatfremleggelse.
Grylls
19.09.2020 kl 22:03 2234

Det avhenger veldig av markedet framover og Hunts egen guiding for Q4. Vil absolutt ikke friskmelde noen i denne sektoren i midten av september slik det ser ut nå. Bare å sitte tålmodig, denne kommer riktignok før eller siden for alt det fundamentale er på plass.
zomi
20.09.2020 kl 12:04 1838

Prognostiserer massiv skraping:

https://twitter.com/OriginalBraila/status/1307233778105020417

I så fall bullmarked fra siste halvår 2021, og som muligens kan vare i 2-års tid... spennede Hunt tider litt lenger frem i horisonten!
Rockall
20.09.2020 kl 16:37 1613

Kan HUNT på noen måte være en «farlig» aksje..? Hva er største risiko her..? Hvordan står det til på nybyggsida sånn generelt i verden, og har HUNT en stor nok krigskasse..?
Ole86
20.09.2020 kl 18:19 1474

Veldig lite nybygg i verden. Lite risiko i aksjen generelt i et 1-3 års perspektiv.
Redigert 20.09.2020 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
ks1977
21.09.2020 kl 12:30 920

Som Ole er inne på så kommer dette veldig at på tidsperspektivet. Personlig så ser jeg på risk/reward som latterlig god med et tidsperspektiv på (minst) 2-3 år. Snakker du om et tidsperspektiv på f.eks 6 mnd så blir det for spekulativt til at jeg tørr å uttale meg om risiko.

Når det gjelder nybyggsiden så er den ATL (i % av dagens flåte), samtidig som at gjennomsnittsalderen på flåten er ATH. Hovedsakelig pga IMO2030 (hvor det kommer nytt regelverk for å redusere CO2-utstlippene, men akkurat hvordan regelverket blir og hvordan flåten skal klare det vites ikke) så er bullcaset at ordreboka vil forbli lav.

Når det gjelder krigskasse så oppfatter jeg HUNT som veldig konservativ (ikke startet med utbytte enda, men nybyggprogrammet er jo ikke avsluttet før nå), men også aggressiv/opportunistisk (de valgte å utløse opsjon på å kjøpe tilbake de 3 første skipene på sale&leaseback, hvilket tyder på at de er i en god posisjon likviditetsmessig). De har også 2x53MUSD av ubenyttet lånefasilitet for nybyggene (jeg antar... at de da har muligheten til å benytte denne ved evt. behov), og mange gode faste rater godt inn i/ut Q4. Jeg har ikke finregnet på hva de vil ha av krigskasse fremover (hvilket er et spennende regnestykke), og ei heller akkurat hva de vil trenge av krigskasse (skjønt med kommende CBE på 20,5k og ECO/scrubber-premium på 5k med dagens lave bunkerpris&spread, så tror jeg det er begrenset for hvor stor krigskasse de trenger).

Bra innlegg. Mye fyller ut en god gammeldags SWOT-analyse. Men, husk at verdens verftskapasitet til 2027/8 er veldig begrenset pga Qatars stunt om å booke hinsides mange nybygg innenfor LNG-skip... Det begrenser også muligheten til å bygge VLCC`er siden det er de samme verftene som bygger begge typer, og verftskapasiteten stort sett er opptatt de neste årene med LNG-skip ;)

En som ikke tør uttale seg kortsiktig på en tidsperiode på 6 måneder, bør definitivt ikke uttale seg om 2-3 år, da er det bedre å holde munn generelt.
Hva i alle dager aner du om hva risk reward er i Hunt på dagens 3 om 2-3 år?
Kanskje går den grønne bølgen så fort at dagen skip er det ingen som vil eie om 3 år, for å sette det på spissen.
Blir prisene lave nok kommer ordrene, slik de har kommet og gått på verft siden tidenes morgen

Dette våset med at ting blir bedre om 2-3 år er ren ønsketenkning, om 2 år kan alt se anderledes ut en det gjør i dag, shipping er et evig langt plundre prosjekt og de lange trendene går hele tiden nedover, spesielt for aksjene.
Redigert i går kl 21:32 Du må logge inn for å svare

Jeg vet jeg egentlig ikke burde bruke tid på å svare på dine innlegg, som ofte er like omtrentlige med fakta som uttalelsene til en viss president på andre siden av dammen. Du mangler stadig begrunnelser for mange av dine spådommer, som f.eks. "..den grønne bølgen går så fort at dagens skip er det ingen som vil eie om 3 år..".

Uansett, her kommer et par kommentarer til dine utsagn. Ks1977 sitt siste innlegg gir velbegrunnet informasjon til nye personer på forumet, og det går utmerket an å melde pass ift til å spå utviklingen til Hunt (og de fleste andre aksjer på Oslo børs) på kort og mellomlang sikt i disse pandemitider. Videre er det flere drivere som sannsynliggjør svært gode tider for Huntaksjonærer på sikt, med forventet bullmarked fra 2022-2024 som rosinen i pølsa. Driverne (og som vi kjenner dem per i dag) kan ramses opp slik: Hunt tjener big bucks i hele 2020, nye toppmoderne scrubbere, svært fonuftig break even, ATL ordrebok nybygg og veldig mange gamle skip på havet.

Det gir således veldig god mening å snakke om gunstig risk/reward for investorer med lengre tidsperspektiv.

Redigert i dag kl 08:51 Du må logge inn for å svare