HUNT en billig aksje

Sandsli invest
HUNT 23.06.2020 kl 12:26 181499

Kunne ikke dy meg i dag og fikk lastet opp HUNT til kurs 3.28.
Redigert 21.01.2021 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2020 kl 17:28 8598

CotW shows VLCC newbuilding prices close to all-time-lows

Du får sende en klage til Tradewinds hvis du ikke aksepterer dette, du er i ferd med å dumme deg fullstendig ut.
Hvis du ikke klarer å innse at prisene på nybygg er på ATL er det du som villeder deg selv.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
09.09.2020 kl 19:50 8559

Dere må bare vente til båtene er nedbetalt. Nedbetalt i et marked hvor det ikke kommer noe særlig med nye båter inn, og fullt av båter som må skrapes.
Da vil dere se verdien av caset. De aller fleste her inne kjøper bare et tall de håper går opp straks etterpå. Men for oss som har investert ganske greit med penger i dette selskapet er det bare å vente på payday.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2020 kl 20:26 8728

VLCC +29%
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
09.09.2020 kl 21:08 8686

Fearnleys AG - China assessment today:

TD3C-TCE $/DAY 3029.0 (-3910.0)

Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
kentove
10.09.2020 kl 00:26 8628

sl-skipene var vel 60 mill pr stk, ser de kun har brukt 100,4 av lånefasiliteten på 157,5, altså 57,1 igjen, så brukt egne cash vil jeg tro, håper heller de gjør tilbakekjøp for egne penger til denne kursen fremfor å ta mindre lån med den lave renten de har ordnet :/ noen som har i hodet hvor mange aksjer de har tillatelse til å tilbakekjøpe? skjer vel neppe før ratene er bedre og de muligens ordner nye tc-kontrakter til gode priser for å sikre cf
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
ks1977
10.09.2020 kl 09:11 8364

Også kjent som 13k. Mon tro hvorfor du "glemte" å ha med selve raten nå som du er long, du glemte jo ikke å ta med (misvisende) rate da du var short...
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
ks1977
10.09.2020 kl 09:18 8415

De har tillatelse til å kjøpte tilbake 10% av aksjene (https://newsweb.oslobors.no/message/504304) pluss 5M aksjer til insentivprogram

Dersom du tror på Longsitinbulk så vil det være en katastrofe for kursen;
https://finansavisen.no/forum/thread/93166/view/1969759?legacy=0
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.09.2020 kl 13:25 8377

Kjør på KS1977, vi trenger dyktige folk som deg her på forumet, folk som er dyktige vedr timing og retning på aksjer.
Får håpe de fortsetter den fine trenden ja, med å nedbetale gjeld, og ikke rote bort penger på tilbakekjøp.
TANK: ØKT AKTIVITET OG FLYTENDE LAGRING STØTTER RATEOPPGANG, VLCC-RATE +29,2%

11:54
Oslo (TDN Direkt): Tankaksjene på Oslo Børs handles lavere torsdag. Økt aktivitet og snakk om flytende lagring er med på å løfte ratene markant, men ratene forblir imidlertid godt under balanseprisen.

VLCC-ratene (VLSFO) for TD3-ruten ble sist vurdert til 12.874 dollar pr dag, opp 29,2 prosent på dagsbasis, ifølge en liste fra Pareto Securities.

Ratene har over den siste uken steget nær 94 prosent over den siste uken, fra rater på 6.644 dollar pr dag.

Til sammenligning er kontant breakeven for VLCCer på omtrent 22-24.000 dollar pr dag, ifølge Kepler Cheuvreux, mens Frontline, ifølge andrekvartalsrapporten, på sin side har en kontant breakeven på om lag 22.600 dollar pr dag.

Analysesjef Eirik Haavaldsen skriver i en rapport torsdag at bedringen i VLCC-markedet fortsetter. Aktiviteten i Midtøsten forblir imidlertid stille, men det er ventet bedringer her også.

Ikke noe lignende hell for mindre tankskip, som forblir relativt deprimert, skriver han.

Arctic Securities viser også til at aktiviteten har plukket seg opp markert i VLCC-markedet denne uken.

Fallet i oljeprisen har forårsaket en contango i oljepriskurven, som har støttet ratene. Det gjenstår imidlertid å se om oppgangen er langvarig eller et kortsiktig posisjoneringstrekk, skriver meglerhuset.

Skipsmeglerne i Fearnleys poengterer også at contangoen i oljepriskurven har gjort at befraktere i større grad øyner lagringskandidater, og perioderatene på tilbud er det dobbelt av de nåværende daglige inntjeningene i spotmarkedet.

Eiere med moderne tonnasje er imidlertid nølende til å låse seg inn og miste et mulig sterkt vintermarked, skriver skipsmeglerne onsdag kveld.

Det britiske oljeselskapet BP har videre chartret VLCCen Gene for å lagre olje offshore Malaysia for tre måneder til en rate på 20.500 dollar pr dag, ifølge Reuters torsdag, som viser til shippingkilder.

BP har i tillegg en opsjon om å forlenge flytende lagring-avtalen med ytterligere tre måneder til en rate på 22.000 dollar dagen, ifølge kildene.

Reuters meldte tidligere denne uken, med henvisninger til shippingkilder og -data, at Trafigura har hyret inn minst fem VLCCer for flytende lagring.

-Markedet er svakt og bearish og flytende lagring returnerer igjen, sier en markedskilde til nyhetsbyrået.

Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
10.09.2020 kl 13:53 8491

Det svinger fort:

TD3C-TCE $/DAY 12874.0 +2906.0

Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
ks1977
11.09.2020 kl 10:42 8051

Tror du bør bruke litt tid på å lese forumet og ikke bare hausse og baisse ettersom du er short eller long; jeg har aldri forsøkt å spå kursutvikling på kort sikt, tvert imot.

At HUNT, med bransjeledende lav CBE og også veldig attraktiv rente, skal bruke pengene til å nedbetale enda mer gjeld gir ikke mye mening. HUNT er ikke et shippingselskap, men all den tid de er (100%) investert i shipping (som vel er den bransjen som er mest generøs ifht utbyttepolicy) så er det begrenset hvor lenge de kan holde på uten å betale utbytte og/eller drive tilbakekjøp.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
11.09.2020 kl 13:42 7958

Fearnleys AG - China assessment today:

Voldsom innhenting!
TD3C-TCE - $/DAY - $17027.0 +$7059.0



Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
ruda
11.09.2020 kl 14:30 7924

Dette er bare imponerende av Hint. Blir spennende videre
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
11.09.2020 kl 22:06 7544

Bulklong
Payday nermer seg dag for dag. 10kr ? 11kr ? 12kr ?
Er du med eller triller du ører ?
Vi over 2 mill aksjer venter på deg her i long klubben!
Bli medlem da ?. billig nå bare 3kr pr stk.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
JanH
11.09.2020 kl 22:11 7553

Kan du fortelle mer om dette her? Og side tallene ?
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
canarias
12.09.2020 kl 08:25 7187

Vi er også tungt inne i Arne Fredly sitt investeringsselskap Hunter Group.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Dilbert
12.09.2020 kl 23:04 6630

Ser ut som Awilco har økt Hunter-posten sin. Kanskje ikke så tungt til at det skal bety noe, men det kan vel tenkes at de er gode på timing... ;-)
Ikke så lenge siden...https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/03/16/7507744/perfekt-timing-fra-awilco-eco-tankers
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
13.09.2020 kl 10:36 6280

Jeg ser ikke at awilco eier noe særlig med aksjer i Hunter ??
Disse ratene høres helt hinsides ut....
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
awkward
13.09.2020 kl 12:26 6137

Fra mars da.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Dilbert
13.09.2020 kl 21:03 5718

De har fått en post på 1M. Synes bare det var positivt at de økte på fredag. Og at DNB Navigator nå sannsynligvis er ferdig med nedsalget pga avvikling av fondet.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
JanH
13.09.2020 kl 21:32 5646

Tror du denne vil tredoble seg nå den første tiden ? Det høres da voldsomt ut. I så fall er man avhengig av at ratene i vccl øker kraftig ? Er det noen av dere som har synspunkter om ratene fremover ?
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Longline
14.09.2020 kl 08:17 9968

Her ser de ut som alt går etter planen. https://newsweb.oslobors.no/message/513465
Null
14.09.2020 kl 08:31 9936

Dette ser ok ut

Men hvor mange dager er booket i Q4 er jeg usikker på, har vel omtrent 100% nå for resten av Q3 så da er det vel 70 for Q4 også til en snittpris det er ok å leve med.
Tror på Utbytte etter GF 2020 i mai dersom ratene holder seg på nivå med dagens meldte slutting 38K


Hunter Tankers AS (the Company), a wholly owned subsidiary of Hunter Group ASA, is pleased to announce that it has declared its call option for Hunter Laga, pursuant to the sale-and-leaseback agreement with SFL Corporation Ltd. The repurchase of Hunter Laga will be financed by the USD 157.5m loan facility announced on 18 June 2020, as well as available cash at hand, and is expected to close in approximately two months.

Chartering update

Hunter Disen has been fixed on a 5-7 month time charter (TC) at USD 38,000 per day. The TC will commence in early November, immediately following the end of the current TC. 70% of the Companys fleet days in the second half of 2020 are now booked at an average dayrate of approx. USD 63,000
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
ruda
14.09.2020 kl 08:50 9906

Dette er jo fantastisk. 70 prosent av selskapets flåte er booket med en gjennomsnittlig dagrate på 63.000 dollar. Fortsetter dette eventyret, vil vi doble Hunt i 2021
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
14.09.2020 kl 15:23 9524


Fearnleys AG - China assessment today:

TD3C-TCE - $/DAY - $24319.0 +$7292.0

Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
14.09.2020 kl 20:19 9340

Som jeg startet tråden med, "Hunt en billig aksje", med dagens nyheter, Disen på TC, refinansieringen på plass. Her er det penger rett i kassa.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
15.09.2020 kl 14:00 9049

Tank holder seg!

Fearnleys AG - China assessment today:

TD3C-TCE - $/DAY - $24511.0 +$192.0

Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
16.09.2020 kl 10:17 8737

Spotratene er på 24700 ref "Tradewindsnews" https://www.tradewindsnews.com/
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
16.09.2020 kl 17:23 8518


Fearnleys AG - China assessment today:

TD3C-TCE - $/DAY - $23847.- -$664.0
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
kamelen
16.09.2020 kl 21:53 8293

Statsminister Erna Solberg vil stimulere til økt etterspørsel for hydrogen.

''Vi vil prøve å stimulere til grønn shipping og se på andre løsninger i infrastrukturen som vil øke etterspørselen etter hydrogen.''

ups.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
awkward
17.09.2020 kl 08:23 7965

Erna skal "prøve å stimulere økt etterspørsel for hydrogen". . Kroken på døra for tankselskaper verden over det. Game over.
Bare se hvor kjapt de har blitt kvitt alle fossilbiler med ekstreme stimulipakker for elbiler.

Kan ta opp igjen denne i 2030-35, kamelen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2020 kl 09:30 7904

Intet nytt under solen her! Vi vet alle at det foregår et grønnt skifte. IMO2030 vil sette nye standarder for utslipp fra supertankerne, og dette er allerede tatt høyde for i Hunt caset.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
kamelen
17.09.2020 kl 09:37 7923

haha det er tatt høyde for det at det blir lagt til rette for grønn shipping ? Med hunter sine helt nye scrubber ship som definitvt vil bli mer verdifulle da, tatt høyde for det alså sier du? Godt da vett vi det hahah... huff
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Ole86
17.09.2020 kl 09:46 8160

Det er utvilsomt et skifte mot grønn shipping på gang.

TECO 2030 er kanskje det mest interessante norske selskapet i så måte:
https://fuelcellsworks.com/news/teco-2030-partnering-with-world-leading-engineering-firm-avl-for-hydrogen-fuel-cell-systems-for-marine-applications/
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
kamelen
17.09.2020 kl 09:56 8230

Helt enig, for Hunter sin del vil det ødelegge hele caset og katastrofe.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2020 kl 10:01 8213

Dette, blant annet IMO2030, gjør sitt til at det er så få skip i ordeboken, og at vi dermed vil få et ekstremt godt marked fra 2022 og utover... Regner jo med at de fleste som har investert i Hunt har forstått at det foregår et grønnt skifte, og dersom det først gikk opp for deg i går, vel så gratulerer.

Hunt er fremdeles et knallgodt case hvor pengene renner inn og hvor de fremstår som den opplagte oppkjøpskandidaten (ifølge ekspertene). At Erna skryter på seg litt grønn godvilje endrer ikke så veldig mye for verdens tankflåte de neste årene. Det som vil endre seg er økt etterspørsel etter olje fra 2021, bullmarked fra 2022, færre skip på havet og himmelhøye rater..

Jeg forstår at noen lever på følelser og fra dag til dag på børsen, vel, lykke til med det kamelen. I så fall kan det blir mange katastrofer for deg fremover :)

Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Ole86
17.09.2020 kl 11:13 8088

At shippingnæringen nå begynner å se mot hydrogen og andre løsninger vil ikke ødelegge Hunter sitt case i det heletatt. Det er fortsatt en god stund til det vil bygges hydrogen VLCCer og i mellomtiden bygges det veldig lite skip.
Det nærmeste vi har sett er et en intensjonsavtale skrevet med HHI der man ønsker å bygge en LNG drevet VLCC, da med et premium på 10-15 mill USD mot en scrubber VLCC.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2020 kl 11:56 8068

Som Frithjov Jacobsen i DN skriver i sin opplysende artikkel om Hydrogen og fremtiden:

"Hydrogensamfunnet kan bli det største grønne skiftet i verden hvis man lykkes med teknologi og investeringer. Optimismen er stor, men det er langt igjen. Selv i de mest positive anslagene vil hydrogen produsert med fornybar energi være flere ganger dyrere enn andre energikilder i mange år fremover."

Altså, her snakker vi om mye usikkerhet og at ting kommer til å ta lang tid.

https://www.dn.no/kommentar/energi/hydrogen/hydrogen-skal-redde-verden-igjen/2-1-875430


Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Ole86
17.09.2020 kl 12:13 8066

Det er helt klart et stykke igjen å gå før hydrogen er billigere enn energikilder som olje og kull, men jeg tror ikke det er snakk om når hydrgen blir konkurransedyktig på pris, snarere når regulasjoner tvinger igjennom et grønt skifte. IMO2020 og IMO2030 er jo et perfekt eksempel på dette i skipsnæringen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
17.09.2020 kl 14:37 7898


Ratene tar seg en pust i bakken i dag:

TD3C-TCE - $/DAY - $22001.0 - -$1846.0

Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2020 kl 16:03 7888

Støtter deg på den Ole, men som for eks. flybransjen, så må fremtidens regulasjoner i tank også ihensynta at skiftet til bærekraftig drivstoff/utslippsreduksjon må kunne gjennomføres i praksis. Ikke alle rederiene vil være villige, eller har mulighet til å bygge om og kjøpe nye skip for mangfoldige milliarder, samtidig så skal oljen verden er avhengig av frem. I så måte kan jeg se for meg at det blir åpnet opp for å gi de ulike rederiene god tid (også etter 2030) til å komme i mål med de nye kravene knyttet til utslippsreduksjon.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Ole86
17.09.2020 kl 16:08 7955

Ser poenget ditt, men IMO2020 var en hard deadline og man hadde alle de samme argumentene i forkant. Det er veldig vanskelig for shippingsektoren å ragumentere i mot at de skal ivareta miljøet og folks helse. Ingen ting som tyder på at ikke IMO2030 blir en hard deadline, men mulig man får en slags grandfather clause for eldre tonnasje.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
ks1977
18.09.2020 kl 10:07 7582

Sektoren forventet vel en grandfather clause for IMO2020, og ble tatt på senga der.

Løsningen kan fort bli en større vekting av CO2-gebyrer. Vi vil fortsatt trenge mesteparten av de gamle skipene, men må likevel tvinge eller lokke sektoren til å investere i mer miljøvennlige løsning - hva nå det enn måtte være. CO2-gebyrer vil ta hånd om dette på samme måte som VLSFO-kravet gjorde/gjør for IMO2020.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
ruda
19.09.2020 kl 19:32 7056

Inntjeningen til HUNT er meget bra fremover og kursen burde vært mye høyere, uavhengig av IMO 2020 og 2030. Vi får nok et skikkelig løft ved neste resultatfremleggelse.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Grylls
19.09.2020 kl 22:03 6880

Det avhenger veldig av markedet framover og Hunts egen guiding for Q4. Vil absolutt ikke friskmelde noen i denne sektoren i midten av september slik det ser ut nå. Bare å sitte tålmodig, denne kommer riktignok før eller siden for alt det fundamentale er på plass.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2020 kl 12:04 6492

Prognostiserer massiv skraping:

https://twitter.com/OriginalBraila/status/1307233778105020417

I så fall bullmarked fra siste halvår 2021, og som muligens kan vare i 2-års tid... spennede Hunt tider litt lenger frem i horisonten!
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2020 kl 16:37 6279

Kan HUNT på noen måte være en «farlig» aksje..? Hva er største risiko her..? Hvordan står det til på nybyggsida sånn generelt i verden, og har HUNT en stor nok krigskasse..?
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Ole86
20.09.2020 kl 18:19 6135

Veldig lite nybygg i verden. Lite risiko i aksjen generelt i et 1-3 års perspektiv.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
ks1977
21.09.2020 kl 12:30 5588

Som Ole er inne på så kommer dette veldig at på tidsperspektivet. Personlig så ser jeg på risk/reward som latterlig god med et tidsperspektiv på (minst) 2-3 år. Snakker du om et tidsperspektiv på f.eks 6 mnd så blir det for spekulativt til at jeg tørr å uttale meg om risiko.

Når det gjelder nybyggsiden så er den ATL (i % av dagens flåte), samtidig som at gjennomsnittsalderen på flåten er ATH. Hovedsakelig pga IMO2030 (hvor det kommer nytt regelverk for å redusere CO2-utstlippene, men akkurat hvordan regelverket blir og hvordan flåten skal klare det vites ikke) så er bullcaset at ordreboka vil forbli lav.

Når det gjelder krigskasse så oppfatter jeg HUNT som veldig konservativ (ikke startet med utbytte enda, men nybyggprogrammet er jo ikke avsluttet før nå), men også aggressiv/opportunistisk (de valgte å utløse opsjon på å kjøpe tilbake de 3 første skipene på sale&leaseback, hvilket tyder på at de er i en god posisjon likviditetsmessig). De har også 2x53MUSD av ubenyttet lånefasilitet for nybyggene (jeg antar... at de da har muligheten til å benytte denne ved evt. behov), og mange gode faste rater godt inn i/ut Q4. Jeg har ikke finregnet på hva de vil ha av krigskasse fremover (hvilket er et spennende regnestykke), og ei heller akkurat hva de vil trenge av krigskasse (skjønt med kommende CBE på 20,5k og ECO/scrubber-premium på 5k med dagens lave bunkerpris&spread, så tror jeg det er begrenset for hvor stor krigskasse de trenger).
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Hellboy
22.09.2020 kl 21:16 5094

Bra innlegg. Mye fyller ut en god gammeldags SWOT-analyse. Men, husk at verdens verftskapasitet til 2027/8 er veldig begrenset pga Qatars stunt om å booke hinsides mange nybygg innenfor LNG-skip... Det begrenser også muligheten til å bygge VLCC`er siden det er de samme verftene som bygger begge typer, og verftskapasiteten stort sett er opptatt de neste årene med LNG-skip ;)
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 21:27 5065

En som ikke tør uttale seg kortsiktig på en tidsperiode på 6 måneder, bør definitivt ikke uttale seg om 2-3 år, da er det bedre å holde munn generelt.
Hva i alle dager aner du om hva risk reward er i Hunt på dagens 3 om 2-3 år?
Kanskje går den grønne bølgen så fort at dagen skip er det ingen som vil eie om 3 år, for å sette det på spissen.
Blir prisene lave nok kommer ordrene, slik de har kommet og gått på verft siden tidenes morgen

Dette våset med at ting blir bedre om 2-3 år er ren ønsketenkning, om 2 år kan alt se anderledes ut en det gjør i dag, shipping er et evig langt plundre prosjekt og de lange trendene går hele tiden nedover, spesielt for aksjene.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare