HUNT en billig aksje

Sandsli invest
HUNT 23.06.2020 kl 12:26 175530

Kunne ikke dy meg i dag og fikk lastet opp HUNT til kurs 3.28.
Redigert 21.01.2021 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
23.09.2020 kl 21:11 12039

Vi trenger bedritne rater i et halvår slik at det blir fart på scrappingen. Og slik at man kan akkumulere flere billige aksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 21:20 12001

Skraping har aldri reddet noe shipping segment før, det gjør det neppe denne gang eller,
Det er ordreboken som gjelder, så kryss fingre for at rederen holder seg i skinnet, noe jeg tviler på når prisene blir lave nok.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
24.09.2020 kl 08:28 11686

Det er iķke noe tank marked å redde da tank markedet de neste årene ser ut til å bli historisk gode, kanskje de beste ever.
Men dere som bulken som kun ser streker og kursen hver dag vil gå glipp av det. Det at tank redere er tankeløse fjolls er selvsakt tull og tøys. Ingen selskaper på ose tjener mere cash enn tank nå og de har nesten ikke gjeld i balansen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
awkward
24.09.2020 kl 08:51 11910

Tror ikke man skal henge seg for mye opp i Longsit sine innspill

Les hans beregning av begrenset oppside på ADS-tråden :)
Om den ikke er redigert bort.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
24.09.2020 kl 16:09 11666


Fearnleys AG - China assessment today :(


TD3C-TCE - $/DAY - $13064.0 / -$1322.0

Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2020 kl 17:28 11549

Grunnet pandemien ser det i år ut til at vi får Q3-rater (svake) i Q4. Og takket være den særdeles gode jobben AF og ledelsen har gjort ift å få på plass fine TC-kontrakter, kommer vi oss tørrskodde gjennom eventuelle rainy days helt frem til februar. Det vil si: At Hunt allerede er sikret fortjeneste hver månes frem til februar. Innen den tid får vi håpe på noen nye TC-er og at markedet er på bedringens vei. Og like mye og kanskje mer, får vi håpe at elendige rater vil føre til at skrapingen av gamle damer kommer i gang for alvor.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
ruda
24.09.2020 kl 22:41 11328

Er overbevist om at Hunt vil bli gull fremover. Etter min vurdering er den meget billig, så de som vil være med på oppgangen bør nå vurdere å laste opp
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2020 kl 00:19 11198

Og HUNT er fri for emisjonsfare..?
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
25.09.2020 kl 00:29 11170

Man er vel ikke 100% sikker, men vi er nærmere tilbakekjøp i desember enn emisjon.

Tror vi får svaret ganske kjapt etter siste damen er 100% ferdig refinansiert.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2020 kl 01:16 11176

HUNT har mye cash og tjener penger = ingen emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
ruda
25.09.2020 kl 09:48 10976

Selger ikke før vi har passert 10. Mulig det tar 2 år, men har tid å vente
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
25.09.2020 kl 13:37 10811


Spot VLCC earnings on the benchmark Middle East-China routed fell to $7,700 per day on Friday, below operating expenses and down 58.2% over the past week, Clarksons Platou Securities estimated.

At least three VLCC newbuildings were tentatively fixed for storage or gasoil shipments during their maiden voyages on time charters that last for at least six months
Trafigura's one-year fixture of Enesel VLCC fails to materialise. And Gunvor subsidiary Clearlake Shipping reportedly did not go through with the fixture of Navios Maritime Acquisition’s 310,000-dwt Baghdad (built 2020) for six to nine months at $42,000 per day.

Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
27.09.2020 kl 23:16 10272

Det ser dårlig ut i Tank nå. Kursene faller og faller.-:)
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
ks1977
28.09.2020 kl 10:16 9998

Blir spennende å se om ratene tar seg opp i oktober som normalt, eller om vi får en svak start på Q4 denne gangen.

På lengre sikt så er det også spennende. Vet ikke om industrien har så mange andre valg enn å ilegge CO2-skatt slik Trafigura foreslår, hvilket vil gjøre det vanskelig for de gamle damene å tjene penger (med mindre ratene er veldig gode)
http://www.shippingherald.com/trafigura-proposes-carbon-levy-on-marine-fuels-to-help-meet-decarbonisation-targets/
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
28.09.2020 kl 10:18 10001

Oet ordnet akkurat 12mnd TC for en VLCC på $34000/d.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2020 kl 10:21 10010

Så spennende er det neppe, OKT blir ræva, vinteren blir ræva, som skrevet og forventet.
Når det er sagt, ratene kan neppe bli lavere en de er nå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
ks1977
28.09.2020 kl 12:31 9822

longsitbulk 19.08.2020; "hvem f vet hva q4 innbringer?". Godt å se at du har funnet frem krystallkula.

Siste slutninger på modern VLSFO er nær HUNT sin CBE. Dersom ratene ikke kan bli lavere enn det så høres nå ikke vinteren ut til å bli ræva?
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2020 kl 14:32 9696

Du trenger ikke være spåmann for å skjønne at q4 blir som baken, bare tøysebukker som fortsatt tror på et bra vinter marked.

Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
ks1977
28.09.2020 kl 14:57 9656

Baken som i under CBE, eller under normalen?
Vinteren som i første del av Q4, eller gjennom hele høysesongen?
Bra som i fjoråret, eller 35k?
For vintage non-scrubber, eller også eco scrubbers?
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Ole86
28.09.2020 kl 21:54 9447

Arne Fredly deltok på investorpresentasjon med TECO 2030 i dag. Tydelig at rederne fatter interesse for fremtidens skip og IMO2030.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Mr. U
29.09.2020 kl 10:07 9156

Capital har kontrahert dual fuel vlcc's. det fins plenty av ordre på aframax, der flere skip allerede er levert. har ikke oversikt over smax i hodet.
så dette er ikke en fremtidsdrøm, Ole.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
ks1977
29.09.2020 kl 10:46 9083

Har du noen link eller mer informasjon om hva som ble sagt?

Bransjen har ikke så veldig mange alternativ dersom de skal nå målet om reduksjon i CO2-utslipp, så spørs om ikke løsningen blir slik som Trafigura foreslår, nemlig store CO2-gebyr; https://www.hellenicshippingnews.com/trafigura-proposes-carbon-levy-on-marine-fuels-to-help-meet-decarbonisation-targets/

I OET sin presentasjon fra tidligere i måneden så opplyser de om et totalt årlig CO2-utstlipp på 208 500 tonn for sine 8 VLCCer, eller 70 tonn CO2 pr dag pr skip
(http://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2020/09/OET-Company-Presentation-Sep-2020-2.pdf)

Dersom (...) det blir et stort CO2-gebyr, og dersom (...) Trafigura sitt forslag på 250-300$ pr tonn CO2 slår til (pr idag blir dette rene spekulasjoner) så vil det være enda mer omveltende enn svovel var for IMO2020; Fra samme presentasjon sammenligner OET sine ECO scrubber med 2010 non-scrubber og har 38,5tonn HSFO for sine ECO og 61,5 tonn VLSFO for 2010-skipene. Forenkler vi og antar at HSFO og VLSFO har samme utnyttebare carboninnhold og genererer like mye CO2-utslipp pr tonn, så vil da 2010-skipet ha 61,5/38,5=1,6 ganger så mye CO2-utslipp som ECO. ECO hadde 70 tonn CO2 pr dag, så 2010-skipet vil da ha 40 tonn mer CO2-utslipp pr dag. Bruker vi 250$ pr tonn (som er Trafigura sitt forslag) så snakker vi om 10k i mergebyr for 2010-skipet enn ECO.

Dette skal man ta med en ekstremt stor klype salt, men målet om reduksjon av utslipp oppfylles ikke av seg selv, så et eller annet system må til for å lokke/tvinge rederne eller chartrerne. Et annet element er jo at vi snakker 10 år frem i tid, så 2010-skipene fra eksempelet over vil jo da være moden for skraphaugen uansett (de som kanskje kommer i den store skvisen her vil være de siste non-ECO skipene som er for nye til å skrapes)

Et annet alternativ er mer slowsteaming, noe som vil dra opp etterspørselen for alt av tankere (men vil slå mer gunstig ut for ECO som da trenger å slowsteame mindre for det samme utslippet).
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Ole86
29.09.2020 kl 11:24 9021

Har dessverre ikke noen link til investorpresentasjonen, da den var live og ikke opptak.

Om du ønsker mer info om TECO 2030 og hydrogensatsningen deres så har det vært en del informasjon i media og andre kanaler i det siste:

https://www.youtube.com/watch?v=1llXqxKrERk&t=401s

https://www.rivieramm.com/news-content-hub/hydrogen-fuel-cells-ordered-for-euro585bn-european-transportation-project-61079

https://fuelcellsworks.com/news/teco-2030-partnering-with-world-leading-engineering-firm-avl-for-hydrogen-fuel-cell-systems-for-marine-applications/

https://min.e24.no/vil-pa-b-rs-med-hydrogensatsing-virker-som-det-er-litt-medvind/a/zgLbj1

Investorpresentasjon finnes her:
https://newsweb.oslobors.no/message/514227

Finnes også en del info på TECO2030.no

IPOen stenger kl 16:00 i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Ole86
29.09.2020 kl 11:29 9030

Er helt klart at nye løsninger for utslipp fra skip er på trappene ja. Dual fuel ser jeg på som en dårlig løsning, da man fortsatt vil ha store utslipp av klimagasser. Hydrogen derimot vil være 100% klimavennlig.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2020 kl 11:43 9049

Grønn hydrogen vil bare være 100% grønn og klimavennlig når produsert med grønn strøm, og der er flaskehalsen. I Norge vil det være nær umulig uten vindmøller som "ingen" vil ha.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Ole86
29.09.2020 kl 12:23 8980

Vi snakker om shipping her da, så hydrogen produsert i Norge er en forsvinnende liten faktor i den store sammenhengen.

Når det kommer til hydrogen generelt er det duket for et enormt skifte:
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/09/28/7571522/denne-sektoren-ma-du-se-pa-for-den-blir-mainstream
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2020 kl 12:40 8939

I resten av verden er det stort sett enda mindre grønn strøm enn i Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Ole86
29.09.2020 kl 12:50 8907

Du legger dagens situasjon til grunn. Det blir litt som å i 2010 si at det ikke finnes ladestasjoner langs veiene, derfor vil aldri elbil bli populært. Vi vet alle at dette løste seg ganske greit, til tross for alle skeptikere og skrikhalser.

Dette er et skifte og det som ikke finnes i dag vil finnes i morgen. Det var sikkert mye skrik da shipping gikk fra seil til kull og fra kull til olje også.

Grønn hydrogen vil komme i langt større skala enn det finnes i dag. Man skal heller ikke glemme at det finnes blå hydrogen, som kan produseres av naturgass med carbon capture teknologi.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Ole86
29.09.2020 kl 12:53 9089

Vi vet at shippingsektoren presses mot langt mindre utslipp. Hva mener du at er beste måten å oppnå dette på da, Reserven?
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2020 kl 13:12 9113

Har jeg for lite kunnskaper om til å mene noe fornuftig.

Ca halvparten av norsk energiforbruk er fossil:
https://www.dagbladet.no/meninger/kan-miljopartiene-regne/72758039

I Tyskland har det tatt 40 år å få ca 1/3 av strømforbruket grønt, hvis atomkraft ikke regnes som grønt.
https://www.wind-energie.de/themen/zahlen-und-fakten
https://www.wind-energie.de/themen/zahlen-und-fakten/deutschland


I tysk presse advares det stadig mot for mange EL-biler fordi overføringsnettet da vil bryte sammen hvis alle lader når de kommer hjem fra jobb. Med oljepris under USD 50-60 er i Tyskland en EL-bil dyrere i bruk enn fossil-bil, avhengig fossil-bilens forbruk.

Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Ole86
29.09.2020 kl 13:26 9126

Nå faller du fullesteding av topic her.

Var snakk om hydrogen til bruk på skip og at Arne Fredly har fattet interesse for dette, ikke andelen av norsk energiforbruk som er fossilt eller ladeproblemer i Tyskland.

Forøvrig ville jeg jo argumentert med at atomkraft i aller høyeste grad er grønn energi.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2020 kl 14:46 9006

At Fredly (sier at han) har fattet interesse for hydrogen til bruk på skip er da selvinnlysende - som alle andre vil han også ri den grønne bølgen. Som politikere i dag, som knapt kan si en setning uten å knytte inn noe grønt. Etter min mening i betydelig grad ren politisk populisme som velgere med for dårlig faktakunnskap sluker rått.

Innlegg over var for å illustrere hvor langt unna vi er 100% grønt. Storskala grønn hydrogen vil kreve massiv utbygging av grønn strøm, eller at grønn strøm tas fra andre områder som da får brun strøm istedenfor, og da er vi like langt.

Når det gjelder blå hydrogen, har jeg så langt til gode å se anslag over hvor mye CO2 som realistisk kan lagres, hva lagringen koster, og hva 100% CO2 fri blå hydrogen vil koste.

Skal f.eks. hele Europa bli 100% grønt, inklusive all transport (grønn strøm/hydrogen) snakker vi ikke om ti-tusener eller hundre-tusener av vindmøller, men om noen millioner vindmøller. Har sett regnestykker som viser at antallet vindmøller minst må 10-dobles. Tatt 40 år å komme dit vi er nå, en 10-dobling tar neppe 400 år, men "garantert" mer enn 40 år.

Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Ole86
29.09.2020 kl 15:07 8977

Alt dette kommer veldig an på politisk press og insentiver.

Det er veldig lite sannsynlig at 100% av grønn hydrogen skal komme fra vindmøller. Det vil nok være en god kombinasjon av vindmøller, solenergi, hydroenergi og atomkraft.

Jeg tror på ingen måte at dette skiftet kommer til å skje på et øyeblikk eller at det ikke vil koste, men jeg er sikker på at det vil bli gjennomført.

I mellomtiden så kan vi jo investere i aksjer som drar nytte av dette og glede oss til å se endringen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2020 kl 16:08 8961

Husker jeg noenlunde riktig, er det i dag på verdensbasis ca 800 VLCCer. 7 av dem tilhører HUNT.
Hvor mange av dem kan bruke annet drivstoff en tungt fossilt drivstoff (HSFO/LSFO/MGO/etc)?  INGEN / 0 / NULL.

Hvor mange VLCC er under planlegging som kan bruke annet enn tungt fossilt drivstoff?
Tror det er 3-4 stykker.
Hva er det alternative drivstoffet?  LNG = Liquefied Natural Gas (naturgass er ikke veldig grønt).

Tror ikke vi får se en hydrogendrevet VLCC før tidligst på 2030-tallet. Først skal en konstrueres (2-3 år), så bygges (2-3 år). Tror ikke at det per i dag finnes hydrogen brennstoff celler store nok for en VLCC. Til slutt må det minst i Singapore, i den persiske gulfen, i Europa og i USA være mulig å tanke flytende hydrogen, og vi snakker da om betydelige mengder.

Husker jeg riktig, koster en dual fuel (MGO/LNG) VLCC ca NOK 200 millioner (USD 20 mill) mer enn en uten mulighet for LNG. Hva en hydrogen drevet VLCC vil koste vet ingen.

Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2020 kl 16:50 8954

 
Off topic
De som ønsker et ekstremt eksempel på politisk populisme, anbefaler jeg sterkt å lese dette innlegget av Robert Steen (Ap), byråd for helse, eldre og innbyggertjenester i Oslo.

Innlegg: Ap vil la staten bygge en digital teknologinasjon slik vi gjorde Norge til en oljenasjon
Arbeiderpartiet legger opp til en strategisk næringspolitikk: Vi skal bygge opp en egen dataleverandørindustri som kan gi de globale teknologigigantene konkurranse på viktige områder.
https://www.dn.no/innlegg/politikk/digitalisering/teknologi/innlegg-ap-vil-la-staten-bygge-en-digital-teknologinasjon-slik-vi-gjorde-norge-til-en-oljenasjon/2-1-881775
(KAN LESES UTEN ABONNEMENT)

Den verste, mest intetsigende og virkelighetfjerne politiske luftslott-svadaen jeg har lest på flere tiår, kanskje i hele livet. Innlegget har ikke et eneste eksempel på viktige områder, eller inneholder noe som helst konkret. Jeg som har levd en stund, husker godt hvordan det gikk med både Norsk Data og Mycron i konkurransen med de globale teknologigigantene.

Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Ole86
29.09.2020 kl 17:01 8939

Er vel ingen som mener at man vil begynne med en VLCC. Begynnelsen vil nok bli mere som dette:
https://www.rivieramm.com/news-content-hub/hydrogen-fuel-cells-ordered-for-euro585bn-european-transportation-project-61079

Forresten så understreket du nettopp hvorfor lite skip vil bygges frem mot 2030 og dermed hvorfor tank vil bli bra fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2020 kl 22:54 8657

Som sagt, blir prisene lave nok øker ordreboken, bare tøv å tro noe annet

Alafouzos orders duo as Hyundai Heavy's Athens trip yields $360m in VLCC deals

Low shipbuilding prices have attracted Kyklades Maritime and Evangelos Pistiolis to invest in newbuildings
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
06.10.2020 kl 21:07 7416

Kanskje på tide at HUNT legger inn ordre på 2-3 nye skip, det er i lavsesongen man gjør de beste kjøpene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
09.10.2020 kl 23:18 6922

Kan det være noe i ryktene om at HUNT har avtale om salg av 2 skip? SAGA eller FREYA? De andre går vel på TC?
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
10.10.2020 kl 12:33 6511

Hørte dette jeg også, sikkert bare inspeksjoner som må gjennomføres før dealen bekreftes, men med avisoverskriftene, så kommer vel meldingen på mandag.

Om det er riktig, så begynner dette å bli interessant. At Fredly er en av de som ikke blir grådig og plutselig får ett langsiktig syn, men faktisk selger når det fra ett investor perspektiv og da NAV perspektiv er det riktige å gjøre
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare