Landssvik i Førdefjorden ?

Slettet bruker
NOM 24.06.2020 kl 18:53 3531

https://www.nrk.no/vestland/nordic-mining-jaktar-tre-milliardar-kroner-til-den-omstridde-gruvedrifta-ved-fordefjorden-1.15058317

Vi skal vel ikke her gå i samme landssvik korrupsjonen som med vindmøllene ?

Skal det være noen vits å åpne norske ressurser, må det være for norske interesser.
Ikke at utlandet får plyndre norske ressurser og rasere norsk uberørt natur, for å
ta med seg profitten til utlandet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
HP17
24.06.2020 kl 19:06 3509

Helt rett TS. Denne kampen er viktig at alle står opp for. Slike miljøødeleggelser for tvilsom profitt til noen er ikke verdt det.
Kan du legge inn Ticker kode NOM?
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
_HH_
24.06.2020 kl 19:24 3457



På tide å sette dykk inn i det som dykk uttaler dykk om. Å låne penger fra utanlandske banker betyr ikkje at dei får eigerandelar i prosjektet (dersom det skjer har Engebø gått til H....... ) Dersom du har eit problem med at utanlandske bankar lånar pengar til NOM så for du klage på dei norske bankane som ikkje gir lån i staden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2020 kl 19:45 3395

Det har vært snakk om Engebø og NOM i årevis. Jeg må si jeg er forbauset om det er slik at
nordmenn ikke har evnet å finne norske investorer til dette.

Eller har de nordmennene som har drevet frem dette bare vært løpegutter for noen utenlandske
interesser hele tiden ? Eller har det delvis vært folk fra utlandet som har drevet frem dette ?
Det er mye sånn type korrupsjon i Norge nemlig.

Vi setter ikke i gang naturrasering og ressursplyndring i Norge på vegne av utenlandske profittinteresser.
Det gjør vi ikke altså. Vitsen med å evt. åpne norske ressurser, er at dette skal komme norske interesser
til gode.

Jeg er forøvrig skeptisk til å fylle 4 km av fjorden med malmavfall. (Kjør det heller med skip til terrengbygging
i Holland. Eller ha det på land. Sett sånt som konsesjonsvilkår. Og at gruven skal være drevet med minst 2/3 el. lign.
norske interesser).

Jeg kjøper ikke at det er forskjell på norske og utenlandske banker her. Noe annet må ligge bak. Nemlig korrupsjon
med utenlandske interesser.

Hvem er avtager av det stoffet som tenkes utvunnet ? Antagelig et eller annet konsern i utlandet.

Og EU ved sin ECB (European Central Bank) opererer med syntetisk utstedte digitale penger. I realiteten tyveri fra alle
land som ikke driver med syntetisk digital pengeutsedelse uten realøkonomisk dekning.

Ressursplyndringen og miljøødeleggelsene tenkes å skje med stjålne penger. EU i et nøtteskall.

Og Venstre vil inn i EU. Gjett om de skal ut av Stortinget i 2021 a !!! Det samme med globalist MDG i sine fåreklær.
Dette er ren nazisme anno 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2020 kl 19:58 3336

Sjødeponi er mye bedre enn landdeponi. Dette har du ingen peiling på. Ingen som blir plyndra her.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
altvel
24.06.2020 kl 21:07 3221

Den største faren nå er at utenlandsk gruve industri eller utenlandske investorer kjøper seg inn i selskapet på lav kurs. De har tid å vente på økonomisk avkastning
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
HP17
24.06.2020 kl 21:13 3193

Lav kurs?
Kampen og gruva og fjorden er tydeligvis ikke over?

Thorkildsen meiner Venstre har alle moglegheiter til å stoppe prosjektet, og krev at partiet står for det dei eigentleg meiner.

– Me ser absolutt ikkje på slaget som tapt.

Me har 4000 menneske som har sagt seg villige til å gjere sivil ulydnad og bryte lova for fjorden. Regjeringa vil stå i hardt ver, om dei tillèt dette, seier Thorkildsen.

https://www.nrk.no/vestland/venstre-erkjenner-nederlag-om-fordefjorden-1.15059459
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2020 kl 21:22 3140

No er dette beslutta så den kampen er over. Trur Venstre har nok dårlige meinings målinger.Gruvedrift er jo ei næring man skal satse på, godt å ha litt i tillegg til oljen. Så slutt med drittpratet ditt HP.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
HP17
24.06.2020 kl 21:31 3105

Det er da ikke meg. Det er naturvernere og folk som er opptatt av å bevare naturen som ikke har gitt opp kampen. Og en vet jo hvor raskt motstanden mot vindkraft har økt, så vern om naturens varige verdier er i fokus. Følg med selv.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
Restplassno
24.06.2020 kl 21:45 3068

Synes du ikke Norge skal bidra med sin andel av nødvendige mineraler? Er det riktig å bare suge ressurser ut av andre land, og sitte her på uberørt berg og kose oss i teslaen?
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2020 kl 21:48 3051

Nåja, gruven blir ikke stoppet uansett hvor mange som protesterer. Et vedtak er et vedtak, og selv om det skulle føre til konsekvenser for andre (fremtidige) gruver og sjødeponi, er slaget tapt for å stanse dette prosjektet.
Hvordan kunne myndighetene hatt noe legitimitet ovenfor næringslivet om de bare kan ombestemme seg fordi aktivistene hever stemmen sin? Uforutsigbarhet er drepen på alle investeringer, og dette vet politikerne selv om de sier noe annet til media/tilhengerne sine.

Utslippstillatelsen er skrevet i stein i Kongen i Statsråd uten mulighet for anke. MD har allerede gjort seg vanskelig nok med godkjenningen av SIBX, men NOM har gjort alt de har fått beskjed om og har som kjent nylig sendt inn resultater og søknad om utvidet/oppdatert utslippstillatelse. Ettersom kjemikaliebruken er vesentlig redusert på grunn av NOMs proaktive innsats, burde en oppdatert utslippstillatelse tilfredsstille alle.

Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
HP17
24.06.2020 kl 21:55 3018

For meg er det helt ok med gruvedrift i Norge. Akkurat som det var ok med Alta utbyggingen i sin tid, men en skal ikke undervurdere motstanden fra miljøbevegelsen og «folket».

Vindkraft er jeg mer skeptisk til, ihverfall slik som det tures frem i dag på konsesjoner gitt for en årrekke tilbake og det nå bygges svære monsterturbiner. Men det har jo ingenting med NOM å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
DrHayek
24.06.2020 kl 22:47 2866

Hva er du bange for motstanderne fra "miljøbevegelsen" og "folket" skal gjøre for å stoppe Engebø ?

Alle større tilladelser er på plass, neste step er finansiering/offtake og deretter bygning. Ser ikke hvor i processen, de skulle kunne gjøre noe - kansje utover 1-2 dager med politijob for å slepe de bort fra fjellet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
murpy
24.06.2020 kl 22:52 2836

Kan ikke skjønne annet enn at dette er det av de største vekstselskapene i Norge de neste årene. Hadt aksjer her siden jeg fikk de fra RGT i 2006 og sitter fortsatt.
Jeg er helt overbevist om at Staten kommer inn som eier i selskapet ganske snart, jeg har sagt det noen år nå, men står fortsatt på påstanden for nå begynner ting å bli klart.

Bare å kjøpe i bøtter og spann som en investering.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2020 kl 23:08 2793

Pft. Ivar har aldri antydet noe som helst angående statlig eierskap. De jobber mot banker og potensielle offtakeavtaler, til nød obligasjonsmarkedet
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
investorK
24.06.2020 kl 23:11 2774

Dette kan jo være litt skummelt, ja. Det påpekes tydelig i artikkelen at det letes etter investorer, investorer pleier ofte å få eierandeler i det de investerer i. At ingen i Norge er villige til å investere er jo med rene ord skremmende, dersom man skal tolke det dithen. Mildt utrolig, faktisk.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
altvel
25.06.2020 kl 00:41 2628

Meget bra svar. Hva mener du med : Utslippstillatelsen er skrevet i stein i Kongen i Statsråd uten mulighet for anke.Hørte att ankefristen er 3 uker Vil det si at videre protester blir avvist og det ikke blir flere forsinkelser. Har du litt info rundt det. Fint hvis du kan sitte opp en ca tidsplan : Driftlisens ble gitt 17 juni. Si da at anken blir sendt 8 juli. Hva skjer så derfra : ?? Er ikke ute etter noen fasit, bare info :-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
fiskekroken
25.06.2020 kl 02:01 2567

Utslippstillatelsen kan ikke ankes mer. Driftstillatelsen er noe annet. Utslippstillatelsen er gitt for 5 år siden. Du har hørt for mye på politikere som snakker for å få stemmer. Feks prøver Mdg, Sv osv nå å gi folk inntrykk av at Venstre kan stoppe dette. Det har selvsagt lite med faktisk miljøvern å gjøre, men mer for at dersom "glupe" stemmekveg tror at V har sviktet, vil de kanskje heller stemme på mdg, sv osv. Alt er bare et spill, desverre. Oppsummert: Sjødeponi er den beste løsningen i dette tilfelle og vil gjøre begrenset skade/ påvirkning. Derfor ble det åpnet for sjødeponi i dette tilfellet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2020 kl 02:02 2563

Du blander utslippstillatelsen fra 2015 med driftstillatelsen fra 2020.
Det er førstnevnte som er anket hele veien til Kongen i Statsråd.

Driftstillatelsen kan ikke ankes, men den kan påklages og da må Næringsdepartementet «behandle» den og si at de går god for jobben Direktoratet for Mineralforvaltning har gjort i godkjenningsprosessen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2020 kl 02:55 2531

Hvem eier NOM i dag ?
Har NOM inngått salgsavtaler/intensjonsavtaler med kjøpere av mineraler ?
Sitter utenlandske interesser å venter på at de skal få kommet til billig på aksjer og mineraler ?
Hvorfor er ikke nordmenn i førersetet her ?
Hvorfor sees det til utlandet på finansiering ?
Norske interesser bør sikre kontroll over denne buisnessen her.

https://www.facebook.com/NordicRutileAS/videos/1225431067601353/

For meg lukter det at noe fransk selskap kan være aktuell kjøper av stoffene ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2020 kl 07:49 2409

Det er fantastisk hvor lite mange skjønner av økonomi og utbasunerer tøvete argumenter om internasjonalt eierskap, plyndring av norske ressurser etc. i beste norsk dobbeltmoralstil. Når miljøbevegelsen domineres av reaksjonære venstrekrefter som opptrer politisk dogmatisk på grensen til det religiøse kan de ikke regne med å bli tatt på alvor.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
_HH_
25.06.2020 kl 08:27 2325

Du kan sjekke aksjonærlista så ser du kven som eig selskapet, også med nasjonalitet.

Ja NOM har intensjonsavtaler med eit japansk tradinghus slik som mange oljeselskap, gruveselskap og andre selskap har.

Du spør fyrst kven som eig selskapet, deretter spør du kvifor nordmenn ikkje er i førersetet. Veit du ikkje det fyrste er det innlysande at din påstand om at nordmenn ikkje er i førersetet er svada.

Ein ser til utlandet fordi norske banker har referanser for kva selskapsrisiko dei er villige til å ta. Ikkje mange gruveselskap i Norge og derfor har banker lite kunnskap og dertil vilje til å ta risiko i gruvenæringa. Slik er det berre, Storebrand vil ikkje gje meg fastrente fordi eg har eit hus på landet, dei har ikkje kunnskap om marknaden der eg bur og vil derfor ikkje ta på seg den risikoen og sikkerheit i bustaden min. Desto større risiko som banken opplever, desto høgre vil også renta bli.Utanlandske banker med erfaring knytt til gruvedrift vil sjå annerleis på gruveprosjekt og gje betre vilkår Samstundes vil det kanskje vere greit å ha lån i same valuta som inntektene slik at den norske krona ikkje svekker seg og skaper krøll i oppstartsfasen.

Redigert 21.01.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare