Kraftig bot for å bruke mobilen i bilen.

Fluefiskeren
25.06.2020 kl 11:25 950

Bra!!!

Det snakkes om en månedslønn. Kanskje tullingene blir litt mer forsiktig nå.

«Krever sjokkbot for ulovlig mobilbruk under bilkjøring
Seks av ti bilister har opplevd at mobiltelefonen har tatt oppmerksomheten bort fra veien. Nå krever Trafikksikkerhetsforeningen en månedslønn i mobilbot.»


https://www.tv2.no/nyheter/11514475/


Dette er det vel ikke så mange her som ikke støtter?
Heks
25.06.2020 kl 11:32 941

Nei, og senest er du med på "nei" når du eller noen av din familie eller dine venner ble skadet eller drept av disse idioter i en ulykke som skyldes denne idiotien.
atnorhe
25.06.2020 kl 12:03 916

En månedslønn og 1 år uten lappen, er en mild straff for idioter som ikke skulle hatt lappen « in the first place».

18 år nettopp fått lappen, i pappas Tesla og ny iPhone tastende av gårde er ti ganger verre enn en ned 0.6 i promille, selv om det også er idioti på høyt plan.
Slettet bruker
25.06.2020 kl 12:15 897

Bøtenivået for milde forseelser er unaturlig høyt i dette landet. Det handler om respekt for loven. Hvis det som anses som milde forseelser skal ha en relativt kraftigere reaksjon enn grove og livstruende forseelser, mister almuen respekten for systemet, politikere/lovmakere og det offentlige. Det må være sammenheng mellom forseelse og sanksjoner/straffereaksjoner, det er det ikke i dagens lovverk.

Så, nei, én månedslønn for å ha syndet med mobilen i bil er alftfor høyt. Men det passer jo ganske godt inn i AP og venstrekommunistenes utnytting av almuen, bare så det er sagt. Som eksempel ville jo de ha svært høye bomsatser i bomringen i Oslo, med andre ord NULL respekt for vanlige folk.
Heks
25.06.2020 kl 12:26 889

Mild forseelse? Denne milde forseelsen har lemlestet og drept alt for mange.
Redigert 25.06.2020 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2020 kl 12:34 883

Har du statistikk på det? Det tror jeg ikke du klarer å oppdrive.
Heks
25.06.2020 kl 12:37 876

Er et lemmlestet eller drept menneske nok til å avstå fra "mild forseelse" eller trenger du flere ofre? Si gjerne fra hvor din grense går.
Slettet bruker
25.06.2020 kl 12:43 864

Du svarer ikke på spørsmålet. Gi meg statistikk som sier at brorparten av trafikkdrepte skyldes bruk av mobil i bil, det er jo det du påstår.
Heks
25.06.2020 kl 12:46 860

Bare for å hjelpe til:

Fake news (ville Trump ha påstått) fra European Transport Safety Council (ETSC)

ETSC viser til nye studier som antyder at mobilbruk er årsaken til mellom 10 og 30 prosent av alle kollisjoner.
Heks
25.06.2020 kl 12:50 852

Mobilbruk bak rattet drepte fire. En engelsk lastebilsjåfør er dømt til ti år i fengsel etter å ha kjørt inn i en annen bil og drept en mor og tre barn. Den 30 år gamle sjåføren så etter musikk på telefonen sin i stedet for på veien.
Trenger du flere eksempler og her helst fra Norge til å ta avstand fra "mild forseelse"?

Og husk her snakker vi bare om drepte og ikke om lemlestete.
Fluefiskeren
25.06.2020 kl 12:52 848

Hvordan skal man klare en troverdig statistikk på det? Snakker vi om dødsulykke så finner man vel neppe mobilen i hånden til den avdøde.

Er det snakk om andre ulykker vil nok mange som satt med telefonen ikke innrømme det. Store mørketall her.
Redigert 25.06.2020 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
25.06.2020 kl 13:32 821

Klarer man ikke snakke i telefonen og kjøre bil samtidig bør man rett og slett ikke ha sertifikat, greit at noen ikke klarer det, men som sagt disse bør ikke få lov til å kjøre.

Det er vel ikke noen menneskerett å ha krav på å kjøre bil når man ikke er skikket til det, når man ikke klarer å multitaske to ting på en gang, som sagt bør man sjekke dette under oppkjøring, de som ikke klarer å svare på telefonen uten å vingle bør få stryk, alternativt de bør nektes sertifikat for all framtid.

For det er jo ikke bare telefonbruk folk ikke klarer, mange kjører av veien bare det kommer en katt i veibanen, er nok samme folka dette, de som egentlig ikke burde hatt sertifikat.
Redigert 26.06.2020 kl 00:01 Du må logge inn for å svare
Heks
25.06.2020 kl 13:38 808

Unnskyld meg, men dette er det mest meningsløse innlegg på denne tråden til nå. :-(
Hr.Suhr
25.06.2020 kl 15:35 766

Taster aldri, men det skumleste jeg har opplevd i kombinasjon med kjøring og mobilbruk skjedde da jeg i god fart plutselig oppdaget
to elger stående på veien foran meg.
Det var mørkt ute og de hadde neppe kommet like brått på om det ikke var for mobilsamtalen. (Akkurat dette er jeg ganske sikker på.
Heldigvis slapp både jeg og elgene billig unna. Elgene, ei ku med kalv, ble begge stående urørlig mens bilen smatt imellom dem.
(Men påstår ikke dermed at jeg nødvendigvis hadde vært like heldig om jeg hadde oppfattet situasjonen tidligere og uten mobilbruk.

Slettet bruker
25.06.2020 kl 18:51 735

Heks skriver: "Er et lemmlestet eller drept menneske nok til å avstå fra "mild forseelse" eller trenger du flere ofre? Si gjerne fra hvor din grense går"

Men importerte muslimer som dreper i hytt og pine er helt ok for deg, eller? Si gjerne i fra hvor din grense går.
Slettet bruker
25.06.2020 kl 19:01 729

Enig med Fjordgubben gett. Sjøl mestrer je å se et par spillefilmer på strekningen Oslo-Bergen på mobilen uten å vingle. Skjønner ikke problemet. Aldri vært i nærheten av en ulykke på mine 20 år med lappen.
CS_invest
25.06.2020 kl 20:23 716

i tillegg bør unger knebles og bindes fast.
ladaen7,30
25.06.2020 kl 20:32 710

Rett og slett et pussig forbud i disse dager, det er bare å se inn i dagens El-biler, der har man store skjermer hvor man kan spille spill, musikk, surfr på nett og leke seg med bilen mens man kjører. Og da er det farlig å snakke trådløst i mobil?
Men ellers så er jeg helt enig.
Hr.Suhr
25.06.2020 kl 21:33 689

Tidene forandrer seg, det skal være visst.
Da f.eks håndholdt mobil kom på markedet i Bergen kunne man rett som det var
oppleve at mobilbrukere både tvang seg til, og automatisk fikk forkjørsrett når de snakket i mobilen.
Bergen var forresten den gang det rene paradis for storkarer tror jeg. Kjørte du en skranglekasse
den gang var parkeringsvaktene på deg som kleggen, mens et dollarglis med synlig mobil
fikk stå i fred i timevis.
På samme tid i Trondheim holdt det statusmessig å stå godt synlig på offentlig sted å feike
forretningssamtale høylytt på mobil...(bare for å se saken i historisk perspektiv
Fluefiskeren
25.06.2020 kl 21:34 689

« Undersøkelser både i Storbritannia og Australia viser at bruk av håndholdt mobiltelefon bak rattet kan svekke oppmerksomheten mer enn om man har 0,8 i promille.»

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/mobilbruk-like-farlig-som-fyllekjoring-1.14119445

Fluefiskeren
25.06.2020 kl 21:37 684

Hvem snakket om trådløs? Dette gjelder håndholdte mobiler. Men tester har vist seg at også selve samtalen nedsetter kjøreferdighetene. Det finnes til og med dem som taster på mobilen mens de kjører. Vi har vel alle sett vinglede kjøring og helt umotivert nedsatt hastighet. Slike folk burde miste førerkortet fir evig og alltid.
Redigert 25.06.2020 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2020 kl 21:41 674

Betyr det at det også blir forbudt å snakke med de andre i bilen mens man kjører?
Fluefiskeren
25.06.2020 kl 22:35 658

Svaret er nei, og det visste du. Forsøk har vist at en samtale i telefon krever mer enn en samtale i bilen.
Slettet bruker
25.06.2020 kl 22:37 655

¨Gjør det det hvis man har handsfree over bilens høytaleranlegg også?
Slettet bruker
25.06.2020 kl 22:58 645

Man bør alltid drekke nok tell å stoppe skjelvingene før man setter seg bak rattet. Kan ikke kjøre rundt nervøs og tynn på nervene. Så en promille på rundt 1.0 av alkohol pluss de 0.8 man liksom får ved å snakke i mobilen blir da 1.8. Ja det er storveies du.
Slettet bruker
25.06.2020 kl 23:03 643

Hvor mye får damer som sminker seg når de kjører i bot?
Slettet bruker
25.06.2020 kl 23:14 636

Ingenting. Med mindre de bruker § 3.

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

Man er vel ikke akkurat kongen av aktpågivenhet når man påfører sminke i bilen.

Nå: smøre på full klovnesminke samtidig som je kjører en 300 tonns semitrailer i fylla gett.
Redigert 25.06.2020 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
25.06.2020 kl 23:15 634

Jeg sa jo at jeg var enig i at mobilbruk var farlig, men det er ganske så utrolig at det ikke er mye snakk om noe som er enda farligere.



https://bil24.no/gjor-moderne-beroringsskjermer-trafikken-farligere/
Fjordgubben
25.06.2020 kl 23:43 619

Levere førerkortet?

Nei jeg kjører helt fint jeg, både når jeg snakker i telefonen og når jeg ikke gjør det, ingen grunn til bekymring.

Men med handsfree og Bluetooth er jo ikke dette lenger noe problem uansett, vel det hender jo at man glemmer å slå på Bluetooth.

Men man bør nok se på ferdighetene til folk flest mht bilkjøring, spesielt ferdigheter som går på å gjøre de rette tingene selv når man blir distrahert.

Husk at det i Tyskland er fullt lovlig å kjøre f.eks i 250 km/t i en vanlig familiebil uten at dette i seg selv fører til uforholdsmessig mange dødsfall i seg selv, på tross av at det innebærer en viss risiko å kjøre i en slik hastighet selv på gode veier, det sier litt om hvor ulike ferdigheter bilførere har, det er stor forskjell på ferdighetene til en dårlig og en god sjåfør, men begge har like rettigheter til å kjøre bil.

Redigert 26.06.2020 kl 00:17 Du må logge inn for å svare