GOGL - får vi nå rater over 30' USD per dag?

Sa2ri
GOGL 25.06.2020 kl 12:20 95703

I følge BDI indeksen nærmer ratene seg 30' USD per dag med ekspressfart:

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +2,6% TIL USD 29.395/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 2,6 prosent til 29.395 pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

I fjor så vi rater på dette nivået i ca. en mnd (før de gikk sørover):

27.09.19 1.857 24.916 14.444 10.000 14.248
26.09.19 1.963 27.199 14.781 10.021 14.387
25.09.19 2.053 29.046 15.205 10.033 14.504
24.09.19 2.116 30.278 15.517 10.021 14.644
23.09.19 2.108 29.811 15.831 10.050 14.692
20.09.19 2.131 30.169 16.109 10.059 14.715
19.09.19 2.192 31.470 16.424 10.045 14.669
18.09.19 2.266 33.141 16.717 10.036 14.618
17.09.19 2.283 33.383 16.977 10.043 14.623
16.09.19 2.311 34.001 17.077 10.044 14.625
13.09.19 2.312 33.996 17.077 10.049 14.675
12.09.19 2.331 34.434 17.051 10.059 14.726
11.09.19 2.366 35.183 17.171 10.067 14.794
10.09.19 2.393 35.664 17.315 10.065 14.883
09.09.19 2.422 36.121 17.556 10.051 15.010
06.09.19 2.462 36.921 17.755 10.050 15.099
05.09.19 2.499 37.644 17.898 10.028 15.199
04.09.19 2.518 38.014 18.026 9.961 15.233
03.09.19 2.501 37.519 18.113 9.891 15.214
02.09.19 2.442 36.101 18.116 9.797 15.158
30.08.19 2.378 34.583 18.098 9.709 15.056
29.08.19 2.277 32.191 18.012 9.580 14.960
28.08.19 2.267 32.182 17.897 9.393 14.768
27.08.19 2.213 31.116 17.760 9.250 14.507
23.08.19 2.168 30.437 17.583 9.056 14.113
22.08.19 2.188 29.490 17.456 8.911 13.840
21.08.19 2.061 28.431 17.309 8.659 13.498
20.08.19 2.059 28.591 17.299 8.493 13.213
19.08.19 2.067 28.881 17.402 8.346 12.998


I dag kom det også melding om at Kina øker kullkraftkapasiteten, hvilket jo også er bra for ratene:

KINA: PLANER FOR NY KULLKRAFTKAPASITET GODKJENNES I RASK FART -FT
Oslo (TDN Direkt): Kina godkjenner planer for ny kullkraftverkskapasitet i den raskeste farten siden 2015, skriver Financial Times torsdag.

Nye kinesiske kullkraftverksprosjekter foreslått i år vil tillegge mer enn 40 gigawatt til landets kraftforsyning, ifølge nye datapunkter.

De nye kullkraftverkene, som ofte blir benyttet av regionale og provinsielle myndigheter i Kina for å stimulere økonomien, truer imidlertid utslippsmålene satt av Kinas sentrale myndigheter.

I forrige uke fastslo seks departementer i Kina behovet for å "konsolidere arbeidet med å løse ytterligere kullproduksjon", som er et tegn på Beijings tilsynelatende bekymring over farten i nye prosjekter, påpeker avisen.

TDN Direkt finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Da kan man spørre seg - hvor går dette videre nå og hva kan man forvente i rater frem mot høsten, og ikke minst hva vil dette ha å si for kursutviklingen for GOGL?
Redigert 21.01.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
renai
07.07.2020 kl 11:21 5654

Jeg ligger tæt på den holdning.
MEN
Når GOGL går, så fort på midt 40 ` talla.
Her er betydelig risiko for at misse.:
Min vurdering er fortsat, at de høje Cap rater........ bliver undervurderet, af Mr. Market.
Ganske styg er dette.
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Tøff
07.07.2020 kl 11:22 5653

Lite fart i GOGL i dag ja. Inn i går på 39,40. Ut i dag på 38,70. Noen ganger må man ta et tap. Jeg har stor tro på selskapet og ratene, men det vil seg ikke. Kursen burde ha vært mellom 50 og 60. Jeg trodde nå må vi vel endelig bryte 40 for godt. Jeg er nok tilbake om en stund. GOGL er definitivt den aksjen jeg har tjent mest på de siste årene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2020 kl 12:10 5510


BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -2,5% TIL USD 32.911/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 2,5 prosent til 32.911 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2020 kl 12:19 5495

Nå ser det litt tungt ut, laveste på over en mnd.
Hvor er det støtte?
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2020 kl 12:31 5454

Lavest på en mnd?
Var vel på 36 kr den 1 Juli.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Pacino
07.07.2020 kl 12:39 5437

1 Juli sluttet kursen på 37,18 ..ellers har Golden Ocean sluttet under 38,00 hele 12 ganger siden 4 Juni..
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2020 kl 12:44 5417

Onsdag 1.Juli kl.15,24 var kursen 36kr.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2020 kl 13:17 5337

Obs obs (?):
....,
Freight futures am update
Capesize down ~5%
Panamax down ~1%
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Gasman
07.07.2020 kl 14:29 5164

BDI ned 0,36%.
Med det avsluttes en utrolig rekke på 27 strake handelsdager med oppgang! Siste nedgang var 28. mai!!
Oppgangen var på 1045,8%
Oppgangen fra den absolutte bunnen 14. mai var på 1694,8%

En oppgang for historien, selv om kursfesten ikke har stått i stil...
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
boupa
07.07.2020 kl 14:49 5119

Reagerer knapt på knalloppgang i rater, ekstremt sensitiv for bitteliten nedgang. Nå holdt ikke 38, så da er det vel bare å forbered seg på ferden nedover.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2020 kl 14:50 5134

Ro på, det er blot en lille pause før GOGL brager op over kurs 40 🚀
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2020 kl 15:15 5049

Gogl har 25 panamax i spot, og den er opp med 6,6% i dag.
Grunkene kommer fossende;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Skipsrederen
07.07.2020 kl 15:21 5048

Hei
Fint med et dansk visdomsord om å roe seg ned !
Jeg har økt min beholdning av GOGL i dag. Jeg traff ikke helt med kursen, men håper jeg traff med rett aksje.

Nedgangen i BDI er mikroskopisk, er ratene er fortsatt svært høye . Utrolig dersom det virkelig skal ha noen betydning.
Men kursen beveger seg opp og ned, da det vel er delte meninger om hvor lenge de høye ratene vil holde seg.

Kina prøver å få fart på økonomien, og frakter jernmalm helt fra Brasil, og det burde være god bruk for Gogl sine skip framover.
Jeg satser i hvert fall på det !
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
07.07.2020 kl 15:24 5042

Jeg tror nedgangen like mye som at det stagnerer med ratene er relatert til nedgang på børs....og smittetall..... og futures i usa
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
07.07.2020 kl 16:13 4937

Inne igjen på 37,96kr. Tør ikke stå utenfor lenger 😂
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2020 kl 17:19 4803

Blir vel ukesvis med nedgang nå, legger inn en ordre på 32 i denne short favoritten
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
07.07.2020 kl 17:29 4769

Straks nede på støtte og vil sprette opp som vanlig. Gogl reagerer alltid på støtte/ motstand og greide ikke å komme seg over motstand på 40 i dag. Så får vi håpe at inntjening og høye rater og fremtidstro drar den videre opp
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
ronny40
07.07.2020 kl 20:25 4569

Short USA
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
ronny40
07.07.2020 kl 20:27 4575

887,7K se Marketwatch
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Pacino
07.07.2020 kl 21:26 4483

Takk, ..ser det nå, står under Short Interest

https://www.marketwatch.com/investing/stock/gogl
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.07.2020 kl 07:59 4233

Joakim øker kursmålet til Gogl til $7.7 ser jeg i den siste rapporten hans. Spenstig.....
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
08.07.2020 kl 08:06 4229

Hvis han har tro på ratene han har presentert fremover må jo kursmålene justeres. Jeg har derimot ingen tro på at man kommer i nærheten av kursmål for de fleste aksjene før vi ser lyset i tunnelen angående covid19.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.07.2020 kl 09:01 4107

Ja, ser ut som om det er kun DNB som klarer å vurdere utviklingen i Gogl. Har kursmål på 34.-, og er desidert den som har truffet best med sitt kursmål.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
08.07.2020 kl 09:10 4076

som jeg har sagt før - når DNB hever kursmålet selger jeg meg ut uansett. Da er det noen som skal ut. Jeg har aldri fått noe ut av anbefalingene til DNB - og det går mer og mer opp for meg (selv om jeg ikke fulgte det til punkt og prikke) at Hannisdahl har god kontroll på rater og sykluser.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
08.07.2020 kl 09:15 4045

Nå er vi nede på støtte og skal opp igjen
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
renai
08.07.2020 kl 09:25 3989

Kjøp på åbning idag.:

Kanskje det bliver en trader dag. Dette. Tryk på knappa.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.07.2020 kl 10:10 3882

Ingen som diskuterer markedet her inne lenger? Ikke en kommentar om den elleville utviklingen i skipsprisene denne siste tiden, ingen som har nevnt den nye verdensrekorden i iron ore export fra Aust. + China i juni. Bare innlegg som omhandler om kursen skal opp eller ned det neste døgnet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
laser
08.07.2020 kl 10:22 3837

Tror jeg må gjenta mitt innlegg fra tidligere;
Interessante regnestykker. Basis for alt er behovet for jernmalm og påfølgende omsetning av ferdig stål i Kina. Kinas lagre av jernmalm/ ferdig produsert stål har utviklet seg således;
3. Juli 19. - 106.68 M tonn malm - 12.91 M tonn stål
21. Oktober 19 - 117,51 M tonn malm - 12.44 M tonn stål
30. Desember 19 - 117,04 M tonn malm - 9,18 M tonn
8. Januar 20. - 115.41 M tonn malm - 9,74 M tonn
9. Mars 20 - 110.57 M tonn malm - 33,17M tonn - obs
8. May 20 - 102.96 M tonn malm - 23,50M tonn
17. Juni 20. - 98.8. M tonn malm - 15.93M tonn stål
23. Juni 20. - 99.35 M tonn malm - 15.89 tonn stål
Dette forteller meg at Kina har gjennom koronaperioden produsert kraftige volumer med stål, men har tappet lagrene av malm og ligger nå med historisk lave nivåer.
Vi vet at det er vedtatt store stimuluspakken på bl.a infrastruktur for å kompensere for skadene korona har gjort på øvrig industri. Vi vet at det er vedtatt utbygging av nær 50 kullkraftverk for å møte nasjonale behov for elektrisitet.
Skal Kina klare å holde stålproduksjonen opp må malmlagrene bygges opp. Brasil - med alle sine utfordringer - økte kraftig utlastingen av jernmalm i mai/ juni målt mot i fjor og holder sine salgsprognoser uendret. Jernmalm prisene holder seg til tross for dette på et høyt nivå grunnet høy etterspørsel.
FFA har steget m-o-m 12,1% for 2021 og 5,9% for 2022. Skrapingen av Caper er nå oppe i 34 skip så langt i år mot 32 i hele fjor. Det er meldt om få nybygg for leveranse 2021 og 2022.
Gogl tok store impairment kostnader knyttet til innleide skip i første kvartal grunnet lave rater. Får vi en reversering av dette senere i år? Flåte utnyttelsen i Gogl øker som følge av at scrubber installasjonene er fullført og at det er minimalt av klasse-arbeid som gjenstår - både kostnadsmessig og tidsheft. Det betyr at Gogl står vel forberedt til å ta del i den etterspørselsoppgangen som nå oppleves i markedet. Samtidig er det ting som tyder på at Gogl sin scrubber politikk med ikke å utstyre alle båtene med scrubbers har vært riktig - oljeprisene er lave og det har vært tilgang på low sulfur bunkers. De kan mao tilfredsstille alle kunder og samtidig holde seg innenfor IMO 20.
Disse parametrene vil gi seg utslag i selskapets regnskaper - og analytikerne må - vil jeg tro - i løpet av sommeren revidere sine verdianslag. Selv Hannisdal med kr 54 tenker jeg vil måtte justere opp sine anslag. DnB er bare å glemme - de er akterutseilt.

Ellers tror jeg sikkert at impairmentkostnadene fra Q1 blir reversert med kraftig konsekvens for resultat, samt at utbytte blir gjenopptatt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
08.07.2020 kl 10:27 3821

Du har rett allerede - Hannisdahl er som vanlig tidlig ute og har hevet kursmålet på GOGL.

Det blir utrolig spennende å se på alle tiltakspakkene rundt om i verden - og hvordan de slår ut på industrien...og igjen da bulk. Det eneste som kan stå i veien er vel egentlig massive smittetall og nedstenging av samfunn? Jeg tror ikke det er sannsynlig, siden selv sverige, usa og brasil må ta lærdom av de som lykkes. I tillegg kommer vaksinen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.07.2020 kl 10:37 3784

Et meget godt innlegg laser. Ønsker flere slike, også av andre :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
08.07.2020 kl 10:43 3771

Enig i det. Ble litt mye BDRY og kursutvikling her en stund ;-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Gasman
08.07.2020 kl 10:44 3790

“The near-term outlook still looks promising, yet care is needed given the significant move in spot rates. We expect the second half of 2020 to see Capesize rates trading in a range of 15,000-45,000. This is wide, but not unheard of. We also expect the 2H average Capesize rate to exceed last years’ level (~26,000/day), which means freight futures for the second half are still cheap, in our view (currently ~22,000/day),” the American company predicted this week.

https://splash247.com/renewed-confidence-for-cape-owners/
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Gasman
08.07.2020 kl 10:57 3740

Det er jo lett å skylde på FFA`ene for at ting ikke utvikler seg som håpet. FFA stupte i går og forsetter nedgangen i dag.
Men spoler man en måned tilbake var FFA for juli ca 10.000!!!
Det er tydelig at positive signaler blir møtt med skepsis og negative med panikk.
Jeg velger å sitte videre og la vær å følge så intenst med på kursen, for jeg mener dette vil snu. Og historien har vist at når det snur, kan det snu voldsomt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2020 kl 12:15 3544

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -10,0% TIL USD 29.610/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 10,0 prosent til 29.610 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
08.07.2020 kl 12:38 3426

Hannisdahl har ståltro på bulk ser jeg , og mener det er minst tre gode år framover. Hvis det blir bare blir halvparten så bra som han spår er dette en god inngang, så i dag tok jeg sjansen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Gasman
08.07.2020 kl 13:25 3296

Interessant utvikling i FFA for Pmax. Foreløpig snitt for juli er USD 10693.
Med FFA på 13250 for juli burde vi se et kraftig rykk snart.
Virker som markedet forventer at en del shipping vil flytte over fra Cape til Pmax, og det virker jo rimelig, gitt at en Pmax ca. tilsvarer en halv Cape.
Det er jo de to kategoriene GOGL har (bortsett fra 3 stk ultramax = ubetydelig).
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
08.07.2020 kl 13:34 3280

"Bulker Update by BMTI’s London Shipbroker (22 May 2020)
handysizeThe Capesize recovery is welcome but not everyone is convinced. European holidays make the Atlantic picture in particular unclear although some weaker transatlantic negotiations were thought to be taking place but better rates were heard on the front haul. At midweek, Oldendorff fixed Tubarao/Qingdao at US$ 8/mt but it should be noted these improvements are taking place against the backdrop of rising bunker prices. Brent crude now stands at circa US$ 36 per barrel. In the Pacific West Australia/Qingdao is seeing decent enquiry with all the majors active and there still appears to be a shortage of early vessels that are able to comply with the Australian 14-day quarantine rule. BHP was heard to have paid US$ 4.70/mt with rumours Oldendorff paid US$ 4.80/mt and FMG rumoured fixed at US$ 4.85/mt."

Les mer her: https://www.bmti-report.com/bulker-update-by-bmtis-london-broker/

Ser at artikkelen er gammel, men den linkes fra denne tweeten:

"Demand has thinned out somewhat for the Capes https://bmti-report.com/bulker-update-by…oker-8-july-2020/ #maritime #dailysnippet"

https://twitter.com/bmti_daily/status/1280815279686201344
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2020 kl 13:55 3233

Freight futures am update
Capesize down ~3%
Panamax down ~1%
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare