GOGL - får vi nå rater over 30' USD per dag?

Sa2ri
GOGL 25.06.2020 kl 12:20 95734

I følge BDI indeksen nærmer ratene seg 30' USD per dag med ekspressfart:

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +2,6% TIL USD 29.395/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 2,6 prosent til 29.395 pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

I fjor så vi rater på dette nivået i ca. en mnd (før de gikk sørover):

27.09.19 1.857 24.916 14.444 10.000 14.248
26.09.19 1.963 27.199 14.781 10.021 14.387
25.09.19 2.053 29.046 15.205 10.033 14.504
24.09.19 2.116 30.278 15.517 10.021 14.644
23.09.19 2.108 29.811 15.831 10.050 14.692
20.09.19 2.131 30.169 16.109 10.059 14.715
19.09.19 2.192 31.470 16.424 10.045 14.669
18.09.19 2.266 33.141 16.717 10.036 14.618
17.09.19 2.283 33.383 16.977 10.043 14.623
16.09.19 2.311 34.001 17.077 10.044 14.625
13.09.19 2.312 33.996 17.077 10.049 14.675
12.09.19 2.331 34.434 17.051 10.059 14.726
11.09.19 2.366 35.183 17.171 10.067 14.794
10.09.19 2.393 35.664 17.315 10.065 14.883
09.09.19 2.422 36.121 17.556 10.051 15.010
06.09.19 2.462 36.921 17.755 10.050 15.099
05.09.19 2.499 37.644 17.898 10.028 15.199
04.09.19 2.518 38.014 18.026 9.961 15.233
03.09.19 2.501 37.519 18.113 9.891 15.214
02.09.19 2.442 36.101 18.116 9.797 15.158
30.08.19 2.378 34.583 18.098 9.709 15.056
29.08.19 2.277 32.191 18.012 9.580 14.960
28.08.19 2.267 32.182 17.897 9.393 14.768
27.08.19 2.213 31.116 17.760 9.250 14.507
23.08.19 2.168 30.437 17.583 9.056 14.113
22.08.19 2.188 29.490 17.456 8.911 13.840
21.08.19 2.061 28.431 17.309 8.659 13.498
20.08.19 2.059 28.591 17.299 8.493 13.213
19.08.19 2.067 28.881 17.402 8.346 12.998


I dag kom det også melding om at Kina øker kullkraftkapasiteten, hvilket jo også er bra for ratene:

KINA: PLANER FOR NY KULLKRAFTKAPASITET GODKJENNES I RASK FART -FT
Oslo (TDN Direkt): Kina godkjenner planer for ny kullkraftverkskapasitet i den raskeste farten siden 2015, skriver Financial Times torsdag.

Nye kinesiske kullkraftverksprosjekter foreslått i år vil tillegge mer enn 40 gigawatt til landets kraftforsyning, ifølge nye datapunkter.

De nye kullkraftverkene, som ofte blir benyttet av regionale og provinsielle myndigheter i Kina for å stimulere økonomien, truer imidlertid utslippsmålene satt av Kinas sentrale myndigheter.

I forrige uke fastslo seks departementer i Kina behovet for å "konsolidere arbeidet med å løse ytterligere kullproduksjon", som er et tegn på Beijings tilsynelatende bekymring over farten i nye prosjekter, påpeker avisen.

TDN Direkt finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Da kan man spørre seg - hvor går dette videre nå og hva kan man forvente i rater frem mot høsten, og ikke minst hva vil dette ha å si for kursutviklingen for GOGL?
Redigert 21.01.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
JahMason
21.07.2020 kl 06:03 9006

Pustepause for ratene, de har klatret opp veldig raskt. Det sier seg seg at når eksporten er høy så kommer ratene. Skip må bare låse seg i jobb så supply blir tightere!!

Enten bounce opp igjen i dag for Gogl ?
Hvis ikke øker jeg beholdningen :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2020 kl 08:38 8866

DNB har fortsatt ikke flyttet kursmålet sitt på 34 kroner, kursen var langt over kr. 40.- uten at de reagerte, og det så faktisk ut til å være riktig vurdert i første omgang.
Hannisdal sier treet blir å vokse inn i himmelen før det faller over ende, men DNB mener faktisk enda at kursen skal ned.
Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal tro. Statene pøser inn penger hvor noe blir brukt til infrastruktur som skal bygges, men oppveier dette for at verden blir å stenge ned for 2. gang?
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
KJEPET
21.07.2020 kl 08:39 8895

Capesizesegmentet forsetter å bli akterutseilt. Gogls strategi om at «det er i capesizesegmentet vi ser det største potensialet», gjaldt i 2008. Det var i «gamle dager«.

https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/china-adding-four-vloc-berths
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2020 kl 11:19 8828

Det ser dessverre dårlig ut for dagens BDI. Cape futuresene er ned -1125 til USD 24.625
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Ling
21.07.2020 kl 11:25 8802

Det ser desto mer lovende ut fot BWLPG.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2020 kl 11:59 8717

Beklager. Her var det et "heng" i chartet. Må finne et riktig chart før korrelasjon kan beregnes.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
JahMason
21.07.2020 kl 12:01 8717

Fortsatt gode penger for Golden Ocean. Et lite pust for ratene før nye chartere bookes inn på ny. Kursen pushet mot å bryte 40 for bare noen dager siden. Gjelder å følge med her!
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
JahMason
21.07.2020 kl 12:16 8693

På samme rater tidligere i juni, hoppet kursen fra 35kr til 39kr når ratene begynte turen oppover fra 19K. Nå ligger Capesize på 22K og kursen er på 34.7,-
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Tøff
21.07.2020 kl 12:30 8631

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 7,5 prosent til 22.635 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
21.07.2020 kl 12:58 8540

Jeg sier atter en gang. Se tilbake på rateutviklingen og kursene på tank. Vi fikk aldri de kursene ratene "fortjente". Markedet hadde rett og slett ikke troen.

For bulk er den mest spennende tiden fremover. Vi har jo noen mnd med sesongfrakt som kommer på toppen av det vi ser i dag. Hvor mye markedet gir - vel - det er en annen sak.

Det som ser ut til å gi avkastning i dagens marked er type NEL, Tesla og en del andre "fremtidsseskaper". Selv laks som tjener store penger på dagens noe lave laksepris er meget lavt priset.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2020 kl 13:57 8400

Jeg supplerer i GOGL i dag. Vi er snart over kurs 40 igen ✈️👏
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
21.07.2020 kl 14:17 8366

Jeg har dessverre litt for høyt snitt (37,8kr). Jeg går ikke inn med mer akkurat nå før vi nærmer oss slutten av ferien - da tror jeg en del både større og mindre investorer er tilbake...samt at ratene holder seg. Da tror jeg effekten vil komme til en viss grad.

Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
KJEPET
22.07.2020 kl 08:32 8014

Vale guider 50% økning av export av jernmalm i H2 vs H1. Markedet svarer med å sende cape FFA for august rett i bakken. Ser vi 20-tallet i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2020 kl 09:24 7875

Det er ikke mange dagene vi har brukt fra over førti til litt over 30 :-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2020 kl 09:46 7789

Ser ut som mange glemmer hva Gogl har tapt i årets 2 første kvartaler, q2 blir fort vekk like grisete som q1, ratene må stabilisere seg rundt 20 k før denne er interessant og en kan forvente oppgang i kurs.
Vedvarende over 15+ rater kan en nok bare glemme i capsize, denne aksjen er ikke noe å eie, bare i korte perioder på rate svingninger.
Kjøpes under 30 om noen dager, hva Vale guider har ingen betydnig på Gogl, men kanskje en bør eie Vale aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Cheers4Beers
22.07.2020 kl 10:01 7741

Regner med kursen snur opp igjen snart. Økt produksjon fra Vale og store forsinkelser i kinesiske havner lover særdeles godt for ratene i andre halvår😊👍
https://www.breakwaveadvisors.com/insights/2020/7/21/vales-results-positive-for-dry-bulk-with-a-caveat
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2020 kl 10:09 7711

Med den Corona utviklingen vi nå ser i Usa vil det nok neppe være blå himmel på børsene fremover, de kommer til å shorte shipping i bøtta, har god tid til å handle Gogl om en ønsker å eie den bedritne sektoren hvor problemene alltid står i kø.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
KJEPET
22.07.2020 kl 10:13 7696

Ja, kan nok gå opp en uke eller to, men shippingeiere kjøper alltid for mye skip, slik at de er sikret tap år etter år, etter 10-år.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2020 kl 10:16 7702

Ja,ellers kan det gå ned noen uker å dundre under 30 der den hører hjemme, ser vel helst slik ut, Dnb er nok litt for optimistiske.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Cheers4Beers
22.07.2020 kl 10:29 7734

I disse tider vil selvsagt Corona være en joker i de fleste sektorer. Heldigvis er det langt viktigere for shipping hvordan utviklingen blir i Kina. Å kjøpe GOGL på dette nivået bør ha en begrenset nedside..
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Tøff
22.07.2020 kl 10:31 7721

GOGL har gitt meg pene gevinster gjennom flere år. Det skyldes en aktiv trading. Ikke alltid har jeg truffet. Noe ganger har jeg gått glipp av stigning. Solgt for tidlig. Andre ganger har jeg måttet hive meg ut med tap. Likevel et godt netto-resultat. Nå er jeg tilbøyelig til å glemme hele aksjen. Dette blir for krevende. GOGL vil snu, men fra hvilket nivå? Og hvilke kursmål kan man sette seg? Er det noe i ryktet om emisjon? To dårlige kvartaler har tæret hardt på regnskapet. Man bør ha minst ha to gode kvartaler foran seg, for å rette opp inntrykket. Ærlig talt, tank er en enklere investering i øyeblikket, for oss som tiltrekkes av shipping. På litt sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Cheers4Beers
22.07.2020 kl 10:43 7667

Helt enig i at shippingeiere ofte overkontraherer i gode tider, men dette går jo i sykluser. Med historisk lav ordrebok ser tilbudssiden veldig bra ut fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
KJEPET
22.07.2020 kl 11:11 7607

Ja, men trengs capene? Valemax og VLOCene tar seg av det meste.

Ny kjempesmell for capen i China i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Cheers4Beers
22.07.2020 kl 11:41 7619

70% av eksporten fra Vale går vel fortsatt på Cape så de trengs i aller høyeste grad fortsatt. Er dog enig i at Større skip vil øke i fremtiden. Kina har vel nylig godkjent klargjøring av flere havner til mottak av større skip.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Tøff
22.07.2020 kl 12:29 7507

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 11,1 prosent til 20.120 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Mollen
22.07.2020 kl 12:45 7454

Befrakterne prøver desperat å reversere noe av den siste tids stigning og har roet seg med kontraheringer på spotfronten. Ja, ja vi får se hvor lenge det varer da. Vi skal nok noe lenger ned før ratene igjen tar fart oppover fra primo august. Tipper fortsatt det peaker ut på rundt 45-50 K pr dag ultimo september/primo oktober. Innen da er cashburn i Q1 og Q2 inntjent for lenge siden. Regner med symbolsk utbytte allerede for Q2.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2020 kl 14:31 7255

Det var hyggelig med et par uker over 20 k, blir vel en evighet til neste gang
Så,får,vi se hvor mange dager det holder seg over 15, bulk rederne liker best å frakte med tap som alle vet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2020 kl 14:40 7233

Den 04 desember 2019 lå BDI på nøyaktig samme nivå som i dag. Kursen på GOGL var samme dato kr 51,- Teknisk sett skal BDI ha støtte på nåværende område og mulig vende opp. Kanskje en fin dag å gå inn i GOGL eller å snitte ned.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
22.07.2020 kl 15:48 7110

Følger vi samme rateutviklingene som i fjor går vi enda ca 14-20d i møte med fallende rater. Alle vet det skal opp etter det - men ser ut som det er litt panikk for tiden. For meg gjør det ingenting annet enn at det blir noen røde tall...midlertidig
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2020 kl 16:02 7066

Jeg er en tidligere Gogl-misbruker som har sett lyset og kommet meg ut av jernmalmens klamme klør. Bulk er ikke egnet for longing. Sitter man for lenge blir det chasing the dragon til det er tomt i lommeboka. Gogl må kun brukes i perioder og man må gi seg mens leken er god. Ikke noe særlig å ende opp på rus-akutten med gogl på 28kr og en helvetes skallebank!
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
KJEPET
22.07.2020 kl 19:15 6825

Nå er Golden Ocean snart på ATL i US. Snart skal Herman og co. nok en gang fortelle hvor dumme shippingrederne er, og at de aldri lærer. Det har blitt en komplett komedie å se på hvordan rederne seiler med tap år ut og år inn:-)

https://www.dn.no/marked/herman-billung/kina/konsernsjef-khalid-hashim/-det-verste-markedet-siden-vikingtiden/2-1-94273
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2020 kl 19:53 6766

Haha, er det dummeste jeg har lest noen gang, er du på børs for å sitte med røde aksjekonto? Nå er det ikke mange ukene siden du satt å maste om hvor langt over 40 denne skulle, men du ble fanget av egen grådighet og rotet bort fin og ´sjelden´ long gevinst i Gogl.
Tiden går sent når en sitter i malm klisteret da fall periodene ofte har en tendens til å vare, ingen vet noe som helst om at dette skal snu og at høsten blir bedre en gjennomsnitt siste 5 år, denne detter fort til ny Atl.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Skipsrederen
22.07.2020 kl 21:40 6630

Fearnleys skriver i rapporten i dag , 22. juli 2020 angående Capsize.

Capesize
Levels for the big ships spiraling downwards on a combination of modest iron ore/low coal trading volumes and a derivatives market being sold by numerous players lacking faith. Fundamentals, however, remain robust in comparison, and question is when levels will again find a floor and rates again start to pick up. The queue of ballasters heading for Brazil and other Atlantic loading areas is limited, whilst major miners work under the radar and keep picking ships for fronthaul at softening levels. Period activity is limited to floating rate-discussions and a number of candidates being pulled due to recent drop in money being bid.

Jeg tror det fundamentale i markedet er bra, jfr. Fearnley om at "fundamentals remain rubust" , og at GOGL kommer til å bli en vinner framover.
Kina tenger mye jernmalm, og Brasil ( som kineserne liker bedre politisk enn Australia, som protesterer angående Hong Kong) er langt borte.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2020 kl 22:16 6566

Haha du er på kjøret!!

Det du skriver er akkurat det samme som når narkisene sier de skal på rehab "imorra".
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
23.07.2020 kl 12:00 6185

Da er vi nede på solid støtte igjen. Og Gogl reagerer alltid på støtte. Like mye som den reagerer hysterisk på motstand. Da skal vi utover august nærme oss 42 igjen. Når vi kommer til Motstand på 42 igjen er det ren bingo om vi bryter motstand eller om vi tar en ny hysterisk runde ned igjen. Denne aksjen er bipolar. Men er som sagt nede på støtte og snur nå opp
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Tøff
23.07.2020 kl 12:20 6127

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 7,8 prosent til 18.542 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Vampyren
23.07.2020 kl 12:52 6017

Det skal bli verre før det blir bedre..

Mvh
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2020 kl 13:18 5949

Får vi en vending opp i BDIY rundt 1.250 kan, og jeg understreker kan, dette gi grunnlag for en OHS. Om dette skjer kan vi få BDIY i 30.000 ved brudd på Neck line som i så fall vil ligge i området 1.500. Min strategi vil være å øke i GOGL ved BDIY test av nevnte nivå.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2020 kl 14:47 5790

Skal vi tippe onsd neste uke rater under 15k? = aksje under 30/ ATL
Føler meg trygg på at raten skal teste 10 k igjen, historien viser at over dette 10k nivå ikke holder mange ukene.

Capesize market has collapsed more than 60%., sier litt om hvor bedritent dette segmentet er, malm rederne elsker det bare.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare