GOGL - får vi nå rater over 30' USD per dag?

Sa2ri
GOGL 25.06.2020 kl 12:20 80467

I følge BDI indeksen nærmer ratene seg 30' USD per dag med ekspressfart:

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +2,6% TIL USD 29.395/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 2,6 prosent til 29.395 pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

I fjor så vi rater på dette nivået i ca. en mnd (før de gikk sørover):

27.09.19 1.857 24.916 14.444 10.000 14.248
26.09.19 1.963 27.199 14.781 10.021 14.387
25.09.19 2.053 29.046 15.205 10.033 14.504
24.09.19 2.116 30.278 15.517 10.021 14.644
23.09.19 2.108 29.811 15.831 10.050 14.692
20.09.19 2.131 30.169 16.109 10.059 14.715
19.09.19 2.192 31.470 16.424 10.045 14.669
18.09.19 2.266 33.141 16.717 10.036 14.618
17.09.19 2.283 33.383 16.977 10.043 14.623
16.09.19 2.311 34.001 17.077 10.044 14.625
13.09.19 2.312 33.996 17.077 10.049 14.675
12.09.19 2.331 34.434 17.051 10.059 14.726
11.09.19 2.366 35.183 17.171 10.067 14.794
10.09.19 2.393 35.664 17.315 10.065 14.883
09.09.19 2.422 36.121 17.556 10.051 15.010
06.09.19 2.462 36.921 17.755 10.050 15.099
05.09.19 2.499 37.644 17.898 10.028 15.199
04.09.19 2.518 38.014 18.026 9.961 15.233
03.09.19 2.501 37.519 18.113 9.891 15.214
02.09.19 2.442 36.101 18.116 9.797 15.158
30.08.19 2.378 34.583 18.098 9.709 15.056
29.08.19 2.277 32.191 18.012 9.580 14.960
28.08.19 2.267 32.182 17.897 9.393 14.768
27.08.19 2.213 31.116 17.760 9.250 14.507
23.08.19 2.168 30.437 17.583 9.056 14.113
22.08.19 2.188 29.490 17.456 8.911 13.840
21.08.19 2.061 28.431 17.309 8.659 13.498
20.08.19 2.059 28.591 17.299 8.493 13.213
19.08.19 2.067 28.881 17.402 8.346 12.998


I dag kom det også melding om at Kina øker kullkraftkapasiteten, hvilket jo også er bra for ratene:

KINA: PLANER FOR NY KULLKRAFTKAPASITET GODKJENNES I RASK FART -FT
Oslo (TDN Direkt): Kina godkjenner planer for ny kullkraftverkskapasitet i den raskeste farten siden 2015, skriver Financial Times torsdag.

Nye kinesiske kullkraftverksprosjekter foreslått i år vil tillegge mer enn 40 gigawatt til landets kraftforsyning, ifølge nye datapunkter.

De nye kullkraftverkene, som ofte blir benyttet av regionale og provinsielle myndigheter i Kina for å stimulere økonomien, truer imidlertid utslippsmålene satt av Kinas sentrale myndigheter.

I forrige uke fastslo seks departementer i Kina behovet for å "konsolidere arbeidet med å løse ytterligere kullproduksjon", som er et tegn på Beijings tilsynelatende bekymring over farten i nye prosjekter, påpeker avisen.

TDN Direkt finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Da kan man spørre seg - hvor går dette videre nå og hva kan man forvente i rater frem mot høsten, og ikke minst hva vil dette ha å si for kursutviklingen for GOGL?
Redigert 21.01.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.08.2020 kl 07:04 3580

Minner også på hva Nordea skrev i en tidligere analyse:
10 prosent høyere skipsverdier er lik 12 kroner pr aksje, ifølge Nordea, og en økning i spotratene på 1.000 dollar pr dag er lik 30 millioner dollar i fullt investert EBITDA, tilsvarende 1,8 kroner pr aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
RLB76
04.08.2020 kl 07:24 3545

As the new month begins, it was a positive day for dry bulk rates with futures moving higher and now standing well above 20,000/day for Capesizes for the next several months. The upcoming seasonal increase in dry bulk demand is ahead of us, but another unexpected factor might exaggerate any potential increase in freight rates, causing more confusion in an already turbulent year.

According to broker reports, in the last several days, China has increased COVID-19 screening for crew members, which means longer delays in discharging ports and thus higher congestion.

In fact, some agents are today reporting that the Lianyungang/LYG Municipal Government is requesting all vessels who had called/visited foreign ports within 14 days (no matter had crew change or not) to quarantine at anchorage without exception.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

Noen som har en formening om prisene på cape fremover? Er det ikke skrapet langt over snitt siste år, går det mot oppgang i prisene snart?
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

https://www.tradingview.com/x/Ga9kvo7y/ En lille IHS, samt brud ud af Triangle formationen nu - tror det her bliver godt :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.08.2020 kl 11:05 3227

Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra + 16,66 / + 2,05 / - 0,65 %
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
04.08.2020 kl 11:07 3255

Kina caperater opp 16,6%, nå begynner det å svinge her! :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

Men ikke på aksjen
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Mollen
04.08.2020 kl 11:22 3213

Ja, forklar det den som kan...
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.08.2020 kl 11:32 3171

Takk og pris, gir oss tid til å omrokere :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
KJEPET
04.08.2020 kl 11:48 3110

4. mars i år sto kursen i 37,56.-. Da var raten for Cape $ 2.230 (Da hadde ikke Ulrik begynt ennå).
I dag er kursen 36.- og ratene er over $20.000.......(og FFA er også vesentlig høyere).

Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

Hold da kæft +16% - den kommer som en raket lige pludselig. Vi skal tilbage til 41 NOK
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.08.2020 kl 11:51 3097

Tror vi passerer kr 50 rimelig snart :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
04.08.2020 kl 11:55 3074

Ja, tipper før kl. 15.00. Bankers!
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.08.2020 kl 11:58 3060

Hehee, Bulk er volatilt. August har akkurat begynt, og september er en måned unna :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

Nu snakkede jeg ikke lige om i dag - men med de rater vi har nu, og de er stigende - så skal vi ikke ligge hernede :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Sector
04.08.2020 kl 12:08 3007

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS 8,6% TIL USD 20.687/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 8,6 prosent til 20.687 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

Bjørn Fredrik Gundrosen finans@tdn.no

Infront TDN Direkt
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
04.08.2020 kl 12:09 2988

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 8,6 prosent til 20.687 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

Tipper den kan gå til 50kr ja, men da må nok raten langt over 50 k før det skjer :-))
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Mollen
04.08.2020 kl 12:28 2915

Ja, det er bare helt utrolig Kjepet... Helt utrolig !

Nå kommer snart Q2-regnskapet. Alle vet at det blir rævva, men jeg håper også at selskapet bruker noen avsnitt på å si noe om Q3 og hvordan de ser på markedet videre fremover. Noen positive fremtidsutsikter fra ledelsen kunne kanskje berolige litt markedet. Ingenting kan understreke mer at ledelsen har fremtidstro på selskapet enn at de gjeninnfører utbytte. Jeg regner også med at selskapet nå fremover benytter anledningen til å gjøre lengre slutninger. FFA er begynt å nærme seg småfornuftige nivåer. Det er mulig at det er den store spoteksponeringen til GOGL som skremmer folk og at lengre slutninger for en del av flåten kunne berolige litt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

Ingen er urolige for noe som helst vil jeg tro, det er bare slik det er i Fredriksen selskaper med alle disse tilgjengelige short aksjene til enhver tid.
Se på Avanse som et eksempel, selskapet casher inn skip på flott pris, raten er over 50K og aksjen klarer så vidt å holde seg over 20 kr.

Men strikken strekkes og plutselig ryker den, det kommer et hopp om raten fortsetter.
Selv om det talentløse shortregisteret viser 0 short i Gogl er det helt opplagt at det florerer med små short også her.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

https://www.tradingview.com/x/xHxdBZ3p/ Det er bare opad nu - det ser helt rigtigt ud det her.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.08.2020 kl 12:50 2812

Får håpe de venter med innløsning av short til vi passerer kr 50, så kan de løfte oss til 70 :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
04.08.2020 kl 12:53 2860

Løsna litt her nå når det banka gjennom 36.90. Tommel opp emoji
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.08.2020 kl 12:57 2838

Ja, nå kan vi kose oss mdkInvest :)
Må også takke de snille medaksjonærene som ga meg tid til å rokere fra laks til Gogl mellom 36,44 - 36,52 like før kursen gjorde et sprang :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

Shorts begynder at tænker sig om, når vi runder 4,20-4,50 USD på kursen - og så er det nemlig vi kan få det helt store ralley at se.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
04.08.2020 kl 14:36 2668

Freight futures am update
Capesize flat
Panamax up ~2%
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
KJEPET
04.08.2020 kl 14:43 2647

Husker du 14. september 2018? Da var ratene 7% LAVERE enn i dag (BDI). Da sto kursen i 75.- :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Mollen
04.08.2020 kl 15:06 2587

Ja, det husker jeg ! Det var da det virkelig skulle ta av, men det gjorde aldri det. GOGL var noe shortet også på den tiden. Så kom kinesisk nyttår, damkollaps osv, osv. Den har liksom aldri gjeninnhentet seg etter gruvekollapsen i fjor selv om vi har hatt perioder med gode rater. Kursen responderer ekstremt nedover ved ratesvekkelse, men oppover går det jækla tregt. Mulig Longs har rett i at der foregår massiv shorting under publiseringsgrensen til Finanstilsynet på 0,5 %, men det er ikke mulig å holde en aksje som GOGL i sjakk for EN aktør med en short under 0,5 %. Noe annet er det selvsagt hvis der sitter 4-5 aktører som samarbeider og holder seg under grensen...Det blir vel imidlertid bare spekulasjoner. Synlig short pt i GOGL er i alle fall 0 pt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

Noen som vet hvorfor SALT raser i dag? Solgte en tredjedel i Gogl tidligere i dag, og prøver litt bunnfiske i SALT igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Empire
04.08.2020 kl 15:38 2521

Salt legger vel frem Q2 tall i dag. Sikkert noe av grunnen

Ser at rapporten kom i går, men det er vel selve conf. Call nå da?
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

Aha, det hadde jeg ikke fått med meg. Men det er vel ikke lovende for andre bulkaskjer at de massakreres etter resultatet?
Ed. tok gevinst på resten i Gogl da jeg så medfarte SALT får.

Kan ikke skjønne at dette var noe dårligere enn man kunne forvente:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1290388763202510848
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Pilteri
04.08.2020 kl 16:28 2388

Kanske en overreaksjon med påfølgende innhenting utover kvelden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

Håper på det siden jeg fikk kjøpt litt på duppen. Det er visst negative reaksjoner på at SALT går inn i bransjen for skip til installasjon av vindturbiner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

Salt går jo inn i et vind segment, der store investeringer kreves, derfor raset, følger du ikke med Fattig?
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/08/03/7552786/scorpio-bulkers-inn-i-havvind-bestiller-nybygg-til-2-6-mrd.
Flaks da jeg satt litt på kjøperen der i går kveld, men rørte ikke pgs q2

Hele bulk shipping aksje segmentet er jo som sirup, selger uansett ikke et papir her nå på disse ratene, som langt fra er noe krise i et historisk perspektiv for Styggen, snarere tverdt om.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Mollen
04.08.2020 kl 16:40 2356

Sakset fra denne ukes rapport fra Breakwave Advisors :

Vale remains confident on delivering its promised iron ore target for 2020 – Last week, Vale reaffirmed its iron ore production guidance for the year of 310-330 million tons. Based on its reported first half actual production, a simple subtraction reveals a very heavy second half production schedule that should translate to significantly higher iron ore exports out of Brazil (Vale accounts for approximately 90% of Brazilian iron ore exports). Given the strong positive relationship between Brazilian iron ore exports and Capesize spot rates, we anticipate a rebound in export activity as we enter August which ultimately should translate to gradually higher spot rates. The futures curve is overly pessimistic, in our view, with a flat forward curve versus current spot rates, questioning the potential for higher iron ore export activity and thus higher spot fixing levels.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

som du ser skriver jeg det i innlegget du svarte på.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

Synes satsingen til SALT virker spennende:
https://www.tradewindsnews.com/bulkers/scorpio-bulkers-moving-into-wind-turbine-market-in-290m-deal/2-1-851812

Ingen investeringer vil kreves før i 2022, så ingen umiddelbare behov for å trykke aksjer pga dette.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Empire
04.08.2020 kl 19:04 2092

Kan være enig i at det virker spennende, men jeg stiller også spørsmålstegn med hvorfor dette ikke blir et eget selskap? At diverse bulk selskaper skal diversifisere seg inn i andre segmenter er ikke utelukkende posistivt i min bok. Ta f.eks Jin som har kjøpt seg inn i eiendom i Hong kong. Det har ikke akkurat vært en suksess oppskrift for aksjonærene så langt. Jeg kjøper dette med finansiering og aksjepriser langt under Nav og håpet om at vindkraft skal kunne løfte verdiene bedre frem, da disse "grønne segmentene" gjerne har en friskere prising i vekstfasen enn det bulk har. Men, å diversifisere seg langt på utsiden av hovedbeskjeften, det har jeg som regel ikke syntes er udelt positivt.

At dette segmentet har en fremtid, er det vel liten tvil om, men som investor så hadde jeg sett etter de mer "rene" selskapene innenfor dette, som f.eks Blystad sin satsning Offshore Heavy Transport (OHT). Da vet man ihvertfall hva man kjøper og man slipper at et eventuelt tungt bulk marked skal tynge det andre segmentet. Jeg er kanskje noe gammeldags, men jeg liker best de mer "rene selskapene". De er enklere å forholde seg til og du vet i større grad hva som skjer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare

Du har et poeng her, men de tenker vel at det enn så lenge er så liten del av selskapet at det er lite hensiktsmessig å skille det ut ennå. Fåreløpig er det kun en inensjonsavtale om å bestille 1 båt. Endelig kontrakt skal ikke undertegnes før i q4. Avtalen gir også en opsjon på å tre båter til. Jeg ser ikke bort fra at det kan bli aktuelt å skille ut dette som et eget selskap senere, kanskje allerede før finansieringen på plass i 2022. Har du eller andre sett om selskapet har kommentert på muligheten til å splitte opp selskapet?
Redigert 21.01.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare