LO-sjefen ber Solberg redde SAS


SAS mangler ca. 12,5 mia kr. Sverige har lovet at stille med de 5 mia. Danmark forhandler men regner også med at stille med kapital til SAS. De to lander legger pres på Norge nu. Så LO-sjefen er nu også ude med opfordring om at støtte.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/op4Kvg/lo-sjefen-ber-solberg-redde-sas-kan-ikke-vente

Men aktører skal vel behandles efter de samme principper når det drejer sig om offentlig støtte?

Hvor er rama-skriget over SAS og historien om at de går fallit i morgen?

Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Noen av det enkleste selskapene man kan starte er flyselskaper og der er nok av dem, selv om der vil være færre når krisen er over.

Generelt for å starte et selskap så trenger man

1. En filosof.
2. En drittsekk.
3. En med for mye penger.

For å starte et flyselskap, trenger man noen flyvere, karbinpersonale og leasing av fly. Der er overskudd av alt dette akkurat nå.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Ben
25.06.2020 kl 14:39 1339

her briljerer du virkelig med innsikt og seriøsitet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Det er vel på samme nivå som det LO sjefen ber om. Mener personlig Solberg har MER ENN NOK med NAS (og eventuelt Widerøe).
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Strategi
25.06.2020 kl 16:42 1220

Det jeg ikke skjønner, (det har iallefall ikke stått i noen media) er at den norske stat ikke legger press på Sverige hvor norwegian har /hadde mange ansatte.
De er jo midlertidig sagt opp på grunn av svensk regelverk som ikke tillater permiteringer.
Og ikke minst danmark hvor Norwegian har stått for 30 % av trafikken.

Den norske stat burde sette betingelser til støtte av Norwegian om de skal inn med midler til SAS, i tillegg burde norske myndigheter gi det samme til Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Kutt ut begge. Nå sier jeg det jeg har tenkt lenge. Det er bare advokat og ex flyver Kjos som kan smile seg til millarder. Hadde jeg kunnet smile meg til 10 prosent skulle jeg nok greidd å starte et selskap som tjente penger.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
lektor79
25.06.2020 kl 17:00 1185

Nu er der bare å sitte. Dobles fort. Nivå 10 er i sikte til høsten..
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
lektor79
25.06.2020 kl 17:00 1182

Reiselivet er nødt å åpne...
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Reiselivet er åpent og noen mener det er bedre at vi utforsker vårt eget land.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
lektor79
25.06.2020 kl 17:02 1167

I morgen rett inn. Long!
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Fikk du med deg kommentaren til den arikkelen som vel gjaldt NAS og ikke SAS?

"Nå begynner utgiftene å løpe, kritisk fase".
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Det er mulig å kjøpe kjøpsopsjoner på SAS. Det er en forsikring mot ikke å eie aksjen. Det meste du kan tape er opsjonspremien og du kontrollerer flere aksjer. Du kan jo kjøpe en at (out of) the moeny kjøpsopsjon med langt forfall om du vil gå long? Hvor lang er long horisonten din.

Merk at en out of the money kjøpsopsjon er relativt billigere enn en at the money opsjon.

Merk også at tidsverdien synker med kvadratroten av tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Håper Lektor kommer seg raskt inn så han rekker det før neste emisjon. Verdens dyreste flyselskap.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
lektor79
25.06.2020 kl 17:45 1058

Vær litt positive nå folkens. Nyhetene er gode. Det blir pressemelding i morgen. Nå får vi se da.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
FunTrade
25.06.2020 kl 18:51 1011

Blir nok smått med pangåpning her fra NAS. Schram har jo helt rett når han i april sa at en restart av betydelig volum må skje kontrollert og gradvis, hvis ikke velter selskapet av cash-mangel. Arbeidskapitalbehovet vil øke dramatisk ved en pangåpning.

Jeg tror ikke det blir noen pangåpning uansett. At det ikke er forbudt å reise eller forbundet med karantenerestriksjoner, betyr jo langt i fra at det er greit eller anbefalt å reise fritt.


Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
nima
25.06.2020 kl 19:56 955

Gi f.... i SAS prøv heller å berge NAS
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Ingen av dem bør reddes av statlig eierskap. De får nøye seg med kortsiktig korona-støtte-ordninger og garanterte lån, men på tide at flyselskapene tar til vettet og skaper seg en soliditet som gjør at aksjonærene har herredømme selv i krisetider.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
EliotS
25.06.2020 kl 21:21 858

Meget tyder vel på at SAS bliver reddet af statlig støtte. Svenskerne har allerede givet tilsagn om 5 mia. kr i aktiekapital. Danskerne kommer nok også med noget.

https://www.dn.no/luftfart/sas/arbeiderpartiet/sverre-myrli/sverige-og-danmark-vil-ha-norge-med-i-sas-igjen-og-stortinget-er-kontaktet/2-1-825826

Norwegian får nul og ingen ting i denne sammenhæng. Er det lige konkurrance?
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
EliotS
25.06.2020 kl 21:25 848

SAS er de facto fallit men hvor er ramaskriget over det?

https://www.nrk.no/nordland/sas-skylder-mer-enn-de-har-pa-konto-_-forbrukerradet-advarer-mot-verdikuponger-1.15048268

Her er ingenm Sissner på banen der råber og skriger om konkurs og ligende. Fordi han ville ikke ha Wallenberg familien på nakken.

Men det vidner om et usundt marked!
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare