Hva stopper REC?

Zorin
REC 29.06.2020 kl 10:48 14343

Det er nå investert for 110 milliarder kroner i såkalte "grønne aksjer" i følge e24, og har med det blitt større enn oljeleverandørene på børsen. SCATEC, NEL og TOMRA fosser frem. Men hva skjer egentlig med REC? De er igjen på godt under 3 kr askjen. Det jeg lurer på er: hva må til for at REC - som også er på Oslo børs - skal få bli med på oppgangen sammen med de andre grønne aksjene på Oslo børs? Hva er det som må til?

https://e24.no/boers-og-finans/i/b5RnpA/over-110-groenne-milliarder-paa-oslo-boers-har-blitt-dobbelt-saa-mye-verdt-som-oljeleverandoerene
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
abc1
29.06.2020 kl 11:51 8780

Recs problem er at de er utkonkurrert av Kina
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2020 kl 12:10 8737

Det er vel riktigere å si at de er stengt ute av Kina, og har ikke vært i stand til å fine alternative avsetninger på sin polysilikon.
Hvorvidt de klarer å posisjonere seg i et framtidig batterimarked er hva man venter på. Så langt er informasjon om dette noskå tåkete fra en ledelse som vel sitter på overtid.
Man venter også på signaler om hva Røkke vil med REC.
Handelsavtalen med Kina er også en faktor, men Corona og Trump er labile saker.
Dernest, prisene for polysilikon er slik at ingen tjener penger - når man justerer for kinesiske subsidier.

REC kan vel ikke i all evighet holdes i livet av Butte, så noe må skje i løpet av ett år eller to.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
nemi's
29.06.2020 kl 13:19 8630

Tore Tafatt har aldri lovet dere noe som helst rundt en batterifremtid for REC. Jeg har i gjentatte tråder her inne referert ordrett hva TT har sagt i presentasjonene 14/2 og 12/5, og responsen deres har vært at han nok lyver, for verdien av arbeidet med batteriprodusentene er så hemmelig og utvilsomt så viktig for verden.

Tore Tafatt sier silangass til batterier ligger år frem i tid i ML, i beste fall, hvis det da dessuten blir til noe. Knappest noen av dere har forstått at ML må restartes i 2022 for full solar FBR produksjon, før ML kommer til å bli brukt til å ev. produsere silangass også. Til batteriprodusenter eller andre. TT har også fortalt dere eksakt kostnad per 2020 for å restarte (kun dagens FBR) reaktorer.

Hva med å høre på REC-ledelsen, i stedet for å la fantasier og tankespinn styre investeringene dere? Nei, informasjonen er ikke "nokså tåkete". Nei, Tore Tafatt har nneppe løyet for dere - han har derimot informert nøkternt, saklig og opplysende om fremtiden. Så når Tore Tafatt skriver 12/5 at REC's strategi nå er blitt å monitorere markedene, og ha dialog med produsenter, så er det slik.

En annen ting er at torpedo-vennene til Røkke nok kommer til kort i Kina, mot president Xi og den gjengen der. Det kunne jeg fortalt dere. Aker ser nok også den nå.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Kvike11
29.06.2020 kl 14:09 8551

Kina stopper snart med tilskud til deres produktion, told muren skal væk som aftalt, derudover er Kina måske verdens største kul sviner /synder.
Det vil Kina stoppe og solenergi vil vinde endnu mere frem.
Er overbevist om at REC har en stor fremtid foran sig og REC vil komme med salg.
Zorin skriver de er investeret for 110 milliarder, REC alene har investeret 10 milliarder norske kroner i fabrik, der står stille idag.
Den skal i gang A.S.P. så vil kursen rask komme over kurs 10-30
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
29.06.2020 kl 15:12 8451

Det er ingen ting som tilsier at fabrikken, som i sin tid kostet 10 mrdNOK å bygge og som nå er nedstengt/står stille, skal komme i drift igjen med det første. Og gjør den det, ja da er nok ikke dette en "garanti" for en kurs i området 10-30 NOK som du påstår.

Har du sjekket prisene på poly i det siste? De er vel avgjørende for om REC vil tjene penger på produktet sitt, dersom de får tilgang til Kina og markedet der, og slik det ser ut nå er det ikke akkurat rosenrødt fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
29.06.2020 kl 15:29 8399

Kan du utdype logikken i at fullt anlegg med reaktorer må være oppe å kjøre for å produsere silangass?
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
nemi's
29.06.2020 kl 16:28 8321

Det handler om investeringene REC må gjøre i ML for å kunne produsere silangass og (fortsatt) være selvforsynt til FBR-produksjonen der, etter de har ev. har solgt Butte. Uten FBR-salg, ingen investeringer.

Tore Tafatt - 14/2:
And that's why, in REC, let's say, first, we have to start to make polysilicon for the solar market. And then gradually, we can phase in if this is going to happen, production of anode mass for the batteries. It's not that we can wait until this will be on an industrial scale. This will take 2, 3 years until it will be in the best situation.

https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-rec-ol-earnings-193322018.html
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
nemi's
29.06.2020 kl 16:34 8292

10 milliarder er mye penger, men fortsatt for lite...

Jens Ulltveit-Moe synes det er forferdelig å ha en fabrikk til 15–20 milliarder som ligger brakk som følge av handelskrigen.

https://www.dn.no/handel/jens-ulltveit-moe/rec-silicon/handelskrig/ser-bare-ett-lyspunkt-ved-handelskrigen/2-1-601787

---

REC pløyde 198MUSD i FBR-lisenspenger fra JV-partner inn i ML i 2014-15 for å starte FBR-B produksjon i to reaktorer. Penga er for lengst brukt. Trengs ytterligere 50MUSD for angivelig å fullføre den nødvendige FBR-B oppgraderingen, sa Tore Tafatt i vinter. Foruten 30MUSD for å starte dagens FBR-reaktorer, og som er det eneste som er konkretisert (i 2022). Et ev. Butte salg går til alt dette, samt gjeld.

Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
29.06.2020 kl 19:38 8451

Jeg tenkte mer teknisk, det er i teorien teknisk mulig å kun starte med silanproduksjon i Moses lake.


Når det gjelder silangass for batteri, så ser jeg at du er veldig skeptisk og anser som feilaktig å tro at dette vil kunne bli en realitet.

Jeg er uenig, og småskala produksjon er allerede igang.


Fra https://www.mewburn.com/news-insights/increasing-battery-capacity-going-si-high

"OneD Material have developed the SiNANOde®, an anode where silicon nanowires are grown on graphite particles using SILANE GAS. They have recently scaled up their production of SiNANOde® from 10 tons to up to 100 tons annually. The company have a growing patent portfolio of over 200 patents in this space covering a wide variety of nanostructures suitable for energy storage applications and methods to produce them. "

Jeg tror forøvrig at det ikke vil være en "silver bullett" på dette området, ulike kjemiske sammensetninger vil brukes til forskjellige formål.

Edit, skiveleif
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2020 kl 19:52 8428

Man skaper ikke verdier for aksjonærene ved å holde kjeft. Rec er ekstremt gode på å ikke si noe som helst.

Det er problemet.og problem nr 2. Rec tror kina er eneste vei. Tallentløst
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Jono
29.06.2020 kl 20:04 8397

Ønsker alle en god kveld!
Selv sitter i store tap, så om kursen i morgen blir 3, eller "bare" 5 kroner, ikke spiller noen rolle, har vært med for lenge dessverre!
Ja, jeg har vært med videre også, men ikke like sikker, som andre mener noe om -- at hvilket spill REC er i Aker systemet?, men om jeg hadde midler i dag, ville kjøpt flere aksjer i REC for under 3 kroner, men har en grei posisjon, nå bare venter på informasjon om fra Aker, at like så godt kan vente til høsten, men at så langt har god tid, ikke trenger å framlegge noen plan før neste år.
Aker et et stort selskap i Norge, men en liten knøtt i den store verden, at noen burde roe ned, kanskje hjelper med lavere og temp og tilnærmet en normal sommer i dag?
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
29.06.2020 kl 20:31 8325

Aker eier både Kværner og Aker Solution. Kværner har inngått strategisk samarbeid med NEL (Hydrogen) Sol passer også fint inn her. Aker BP er et energiselskap som blir tvunget til å tenke mer og mer bærekraftig fremover i det grønne skiftet. Hva bringer fremtiden???
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Jono
29.06.2020 kl 21:28 8224

En stor takk for dine tanker og refleksjoner, at jeg forsøkte meg på selv, at ikke norske investorer eller meninger her på forumet som påvirket NEL kursen nevneverdig dessverre, men som noen later å tro, med sine påstander om "ditt og datt", som om NEL var Yara eller Orkla?
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.07.2020 kl 15:38 7550

http://pvinsights.com/

Solid oppgang

----------------------------
Man noterer seg at det er en viss systematikk i hvem som melder nedgang i polypriser og hvem som melder oppgang.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.07.2020 kl 20:24 7398

Dette er Sa2ris jobb her på forumet. Bare han som bryr seg om slikt visstnok.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.07.2020 kl 20:28 7371

Alle venter på emisjon i REC, rundt 1-1,50kr. Trist og tragisk at selskapet kommuniserer så dårlig.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
nemi's
01.07.2020 kl 20:57 7319

Med oppgang i polysilprisene, er det enda tristere å stå utenfor i mørket og titte inn på de andre. Forskjellen blir nå enda større mellom dem som lykkes og har en fremtid, og dem eldes og tæres i stykker.

Her venter dere fortsatt ivrig på noe. Mens Tore Tafatt sier noe i beste fall kan skje om to-tre år.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
01.07.2020 kl 22:16 7217

Jøss - se der ja. Har nok vært opptatt med andre ting i dag enn å sitte foran en datamaskin. Slikt skjer av og til, men skal skjerpe meg de kommende ukene

Kanskje dere i tillegg skal sjekke sunsirs sine sider. De sier litt mer om den faktiske situasjonen i Kina, men det er jo et marked REC ikke har tilgang til for øyeblikket. Vi får håpe St oppgangen fortsetter for det er vel noe hele næringen trenger.

Ønsker alle en god kveld
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Zorin
02.07.2020 kl 14:22 6946

Hadde nesten sluttet å følge med på pvinsight. Deprimerende å følge med polyprisen ned i kjelleren.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2020 kl 14:42 6906

Ja, men nemi har vel et poeng i at det ikke hjelper all verden at prisen stiger på noe man ikke selger.

På den annen side, Kineserne kunne ha gjort lurt i å oppfylle handelsavtalen (altså ikke bare for poly). Det ville ha hjulpet Trump og jeg tror at Kineserne er best tjent med Trump. Trump splitter verden og dette er flott for Kineserne. Dersom Biden skulle vinne valget vil nok amerikanerne fortsette presse ovenfor Kina men ta en helt annen tone overfor Europa. Det kunne derved være duket for et Amerikansk-Europeisk samarbeid i forhold til Kina og kineserne ville bli langt mer presset på å handle "fair" og produsere mer klimavennlig. Ved å overholde handelsavtalen vil sjansen for at Trump blir gjenvalgt bli større og risikoen for et forent USA-EU være langt større. Da kan Kina fortsette med å utbytte resten av verden og spytte ut CO2 så mye de orker.

Så, kjære Xi, kjøp masse poly fra REC slik at vi kan selge REC aksjer med superprofitt :)
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Zorin
02.07.2020 kl 14:57 6876

Som aksjonær i REC er jeg jo absolutt for at hele verden kjøper polysil fra REC, men må nok bare innse at det skjer ikke. Jeg tror også at Kina ikke ser seg tjent med at Trump fortsetter. Han er for uforutsigbar, og er det noe Kina setter pris på så er det de lange linjene. Så de vil nok satse på en ny president som faktisk ikke snur kappen etter vinden hele tiden. Og rævsleikinga som kommer frem i boken til Bolton tror jeg de tar for det det er: store løgner fra en notorisk løgner.

Kina er forøvrig også kjent for å bære nag lenge mot de som går imot dem. Faktisk så ser jeg det ikke som umulig at Kina vraker handelsavtalen hvis Trump blir så desperat før valget på å ilegge Kina skyld for alt mulig, for å bortlede oppmerksomheten fra valget og Coronapandemien. Skjer det, vel da ryker jo selve livslinjen til REC. Da er Yulin i Kina deres sterkeste kort, men der er de svakt stillt for øyeblikket.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2020 kl 15:09 6838

Ok, da har vi to ulike syn.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Zorin
02.07.2020 kl 15:37 6793

Ok, det kan jo hende du har rett i følge denne artikkelen som har nettopp blitt lagt ut på Finansavisen. Der står det at Kina håper på Trump som videre president fordi de mener han vil være til større skade mot vesten samt driver vennene bort fra USA og slipper Kina enklere frem i Europa. Jeg er fortsatt svært skeptisk til konklusjonen som kommer frem, men hvem vet. Kan hende de virkelig foretrekker en president som lager kaos.

https://finansavisen.no/nyheter/utenriks/2020/07/02/7543703/usa-kina-feiden-vi-har-et-av-de-morkeste-kapitlene-noensinne-foran-oss
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
nemi's
02.07.2020 kl 15:54 6749

Innimellom president-diskusjonene dere fører her inne, kommer jeg også med et bidrag fra dypet:

Er det noen som vet om Tore Tafatt lenger har et arbeidssted? JUM solgte jo kontoret. Etter å ha solgt REC, for øvrig. Kontoret der Tore Tafatt leide et lite hjørne. Alle solemerker tilsier vel nå at Tore Tafatt og 1-mannslokasjonen REC Silicon Norway rett og slett er et hjemmekontor, eller? Et sted der Tore Tafatt går rundt i underbuksa hele dagen.

Jeg tror det. Får det liksom til å stemme.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2020 kl 15:57 6741

hjemme(alene)kontor antagelig uten internet
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
mofi1
02.07.2020 kl 16:03 6719

Det er mulig at kineserne ser seg tjent med Trump, som jo visstnok har godtatt interneringen av uigurene, det hadde ikke skjedd med noen annen president. Jeg tror også de betrakter ham som en lettvekter, de lett kan utmanøvrere. Trumps stadig dårligere forhold til Europa og ikke minst at han drar USA ut av stadig flere regioner ifr f.eks Syria hvor han overlater arenaen til Tyrkia og Russland, ser også uten tvil kineserne er til sin fordel.

På den annen side kan de ikke vite hva han kan finne på, eller hvem han lytter til eller allierer seg med. Kineserne er nok svært lite interessert i en global konflikt eller en global handelskrig. De vil øke sin innflytelse verden over sakte, men sikkert. Så det gjøres nok ulike analyser og scenarier for hva som kommer til å skje om Trump blir gjenvalgt eller ikke.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
02.07.2020 kl 16:19 6677

Lag en plan - gjennomfør - kommuniser denne. Det blir for flatt å bare sitte å vente på at Kina skal handle igjen, eller hva man ønsker å gjøre for å trygge REC best mulig...Når det er sagt synes jeg det er uheldig at det er flere her inne som rett og slett mobber CEO REC. Det blir feil å hyle - skyte fra hofta mot ledelsen i REC bare fordi en aksje som vi av fri vilje har kjøpt ikke stiger eller utvikler seg slik vi hadde ønsket og håpet på.
Ledelsen i REC står vel på det de kan 24/7 og det er ikke så enkelt å omstille seg i PV bransjen når demand avtar og priser synker. Man kan liksom ikke bare starte å produsere lyspærer over natten fordi PV selger dårlig. Utfordrer dere største kritikere eller hvem som helst for den del å komme med 5 forbedringspunkter hva REC - kan gjøre bedre/annerledes så skal jeg formidle dette videre. Venter i spenning. Med den fokus grønn hverdag etter hvert får world wide er jeg 100% sikker på at SOL vil være vinneren litt frem i tid...Det som også er bra er at det er lang levetid på sol produkter slik at en får en god livssyklus. Dette vil nok telle en del når man får sett hva som hoper seg opp av vindmøllevinger - etc. Ha en fin kveld. :)
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Zorin
02.07.2020 kl 16:25 6661

A propos levetid: kan man resirkulere polysil?
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2020 kl 16:25 6657

Dertil kommer det også et poeng at Trump er relativt proteksjonistisk innstilt, noe som er i mot kinesiske interesser (og alle andre forsåvidt inkludert amerikanske selskaper og forbrukere).
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
nemi's
02.07.2020 kl 17:01 6583

Ordentlig godt å vite at du er 100% sikker på at SOL vil være vinneren litt frem i tid. Det kommer et innspill her for å få utløst spenningen du venter på.

Tore Tafatt sa 14/2 at han aldri hadde hørt at polysilgranuler kunne brukes som anodemateriale til EV-batterier. Tore Tafatt sier han ikke har peiling på batterier. Utfordre ham litt - om å få peiling på batterier. Spør om ikke det kan være lurt å lese seg litt opp på temaet Si-batterier. Ikke for hans del, men for REC's del - be ham se på det som en forretningsmulighet. Si at svært mange REC-aksjonærer og andre interessenter er oppdatert om temaet. Han mumlet dessuten noe om tomtekjøp fra batteriprodusenter i Moses Lake for to år siden. Minn ham på det - han kan ha glemt det. Hør om det er reelt i vår levetid.

Tips ham om Enevate og batterifabrikken i Polen. Snart kjører alle Nissans EV'er rundt med Si-batterier. Si at skjer nå. Og ikke i eventyrene:
https://www.enevate.com/news/

Tips ham gjerne også om at å kjøpe REC-aksjer. Prisen er kanskje ikke så stiv som han vil ha det til? Hør da, vel. Vær for all del høflig når du nå skriver.

Jeg venter nå i spenning!
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
02.07.2020 kl 17:08 6568

Har du noen konkret info når det gjelder Enevate og batteri-fabrikk i Polen, eller er det ren spekulasjon basert på at noen deleiere er involvert?
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
02.07.2020 kl 18:50 6418

Takker for gode spørsmål og info. Jeg er alltid høfflig så ikke bekymre deg om det. Noen flere som har noe på hjertet som vi tar opp med REC..?
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
02.07.2020 kl 18:55 6411

Lang liste med investorer og ingenting konkret, men godt mulig du har rett.

Når det gjelder Evenate, er du helt sikker på at FBR eller silan-gass er utelukket for Enevate?

Her fra tekst fra en patentsøknad levert av Evenate (edit) i 2018:

"With respect to block 210 of method 200, silicon with the characteristics described herein can be synthesized as a product or byproduct of a Fluidized Bed Reactor (FBR) process. For example, in the FBR process, useful material can be grown on seed silicon material. Typically, particles can be removed by gravity from the reactor. Some fine particulate silicon material can exit the reactor from the top of the reactor or can be deposited on the walls of the reactor. The material that exits the top of the reactor or is deposited on the walls of the reactor (e.g., byproduct material) can have nanoscale features on a microscale particle. In some such processes, a gas (e.g., a nitrogen carrier gas) can be passed through the silicon material. For example, the silicon material can be a plurality of granular silicon. The gas can be passed through the silicon material at high enough velocities to suspend the solid silicon material and make it behave as a fluid. The process can be performed under an inert atmosphere, e.g., under nitrogen or argon. In some embodiments, silane gas can also be used, for example, to allow for metal silicon growth on the surface of the silicon particles. The growth process from a gas phase can give the silicon particles the unique surface characteristics, e.g., nanometer-sized features. Since silicon usually cleaves in a smooth shape, e.g., like glass, certain embodiments of silicon particles formed using the FBR process can advantageously acquire small features, e.g., in nanometer-sized ranges, that may not be as easily achievable in some embodiments of silicon particles formed by milling from larger silicon particles.

In addition, since the FBR process can be under an inert atmosphere, very high purity particles (for example, higher than 99.9999% purity) can be achieved. In some embodiments, purity of between about 99.9999% and about 99.999999% can be achieved. In some embodiments, the FBR process can be similar to that used in the production of solar-grade polysilicon while using 85% less energy than the traditional Siemens method, where polysilicon can be formed as trichlorosilane decomposes and deposits additional silicon material on high-purity silicon rods at 1150° C. Because nanometer-sized silicon particles have been shown to increase cycle life performance in electrochemical cells, micron-sized silicon particles have not been contemplated for use as electrochemical active materials in electrochemical cells.

http://www.freepatentsonline.com/y2019/0181426.html
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2020 kl 20:01 6322

Her kan jeg bidra, da jeg fikk svar fra Enevate i januar i år angående silane:

« Enevate does not use silane in its 4th generation anode or cells. Silane is a poisonous toxic flammable gas that is a controlled gaseous substance. It is sometimes used in expensive chemical vapor deposition processes, such as those used in semiconductor processing. Again, Enevate does NOT use silane in its anode, rather Enevate uses pure elemental and inexpensive silicon particles that make up much greater than 70% of the anode, the remainder being 100% active materials and with no binders. As you know, Enevate's focus is on providing advanced pure silicon-dominant lithium-ion battery technology for electric vehicles (EVs).«

På mitt videre spørsmål om når markedet får se batteriene, svarte han:

« To answer your question from your last email, Enevate is currently working with multiple automotive OEMs and EV battery manufacturers to commercialize its technology for mass production of 2024-25 model year EVs. To be clear, we license our battery technology to OEMs and battery makers, and do not manufacture battery cells ourselves. New EV platform development typically takes 4-6 years


Thanks again for your interest in Enevate.



Best regards,

Bill»
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Zorin
02.07.2020 kl 20:59 6241

Ohhh! Interessant! Takk så mye for informasjonen!
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
02.07.2020 kl 21:33 6192

Fint, takk.

Der står det i klar tekst.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
nemi's
02.07.2020 kl 21:44 6171

HO er ikke stedet å legge bånd på seg for dem som ønsker å kritisere den udugelige REC-ledelsen.

DnB har markedsverdi 210.000 millioner NOK.
REC har markedsverdi 800 millioner NOK.

DnB har 11.100 ansatte (31/12/2019).
REC har 284 ansatte.

DnB har siden 2014 økt sin markedsverdi til nær det doble.
REC Silicon med Tore Tafatt ved roret har redusert sin til 2/45, eller redusert til 5%...

I følge årsrapportene 2017-18-19 har Tore Tafatt mottatt 37 MNOK i godtgjørelser.
Rune Bjerke i DnB mottok halvparten i samme periode...

Tore Tafatt fikk 198MUSD for FBR-lisensene i 2014. Alt ble brukt på ennå-ikke-ferdigstilte-investeringer i ML. Mens ML de facto var underlagt 57% straffetoll til Kina, og kun hadde midlertidig PiT (som opphørte i 2015). Tore Tafatt sa på Q2/19 at han skulle stengt ML mye tidligere. Tore Tafatt sa Q1/18 at han ikke hadde klart å selge obligasjonseierne reelll verdi av Butte i Skandinavia, og måtte til Østen for å finansiere REC04 til blodrente. Tore Tafatt har i årevis vist en total mangel på forståelse for markedsmekanismene i PV- og polysilmarkedet. Han har bommet med det aller meste han har forespeilet aksjonærene fra en kvartalspresentasjon til neste. Surret hans hittil i 2020 er bissart. Heldigvis for ham kom Corona, så nå har han noe han kan gjemme seg bak. Jeg forutså nettopp det før Q1, som dere husker, men jeg trodde ikke han skulle gjemme seg bak Corona helt til 2022 (i beste fall).

Tore Tafatt skulle hatt sparken for lengst.
Redigert 20.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare